לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2008    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2008

ג'ארד דיימונד - התמוטטות


קניתי את הספר הזה בקיץ וקראתי אותו בספטמבר, במהלך התמוטטות וול סטריט.
הספר חוקר מספר ציויליזציות שהתמוטטו ולא הצליחו להשתקם. כמה מהציויליזציות האלה הושמדו לחלוטין, עד אחרון אנשיהן, אחרות איבדו יותר מתשעים אחוזים מאוכלוסייתן ולא הצליחו לחזור לעצמן, אחרות נכחדו כשאיתרע מזלן והן פגשו באדם הלבן דווקא בעת שקיעתן לא נותר אלא לנחש מה היה עולה בגולרן אילו פגשו בו כשהיו בשיא כוחן.
כיאות לסופר זוכה פוליצר - אמנם לא על הספר הזה - הספר קולח, מובן ומהנה מאוד לקריאה, על אף הנושא הקשה.
דיימונד קובע כי הסיבות להתמוטטות של ציויליזציה הן השחתת הסביבה, שינויי אקלים, קירבת ציויליזציות ידידותיות, מגע עם ציויליזציות עוינות וההתמודדות עם כל אלה. ההתמודדות עם ארבע הסיבות הראשונות מוגדרת כסיבה בפני עצמה, משום שיש על פני כדור הארץ סביבות כה תומכות, עד שלא נשקפת לציויליזציה כל סכנה.
תיאורי ההתמוטטות מחרידים. דיימונד מתאר בפרוטרוט התמוטטות של שלוש ציויליזציות: הויקינגים בגרינלנד והאנסזי בדרום-ער ארצות הברית, שנכחדו עד אחרון אנשיהם, ותושבי האי פסחא שאוכלוסייתו התמוטטה משלושים אלף אנשים לאלפיים בלבד. באי פסחא יש ראיות לכך שההתמוטטות לוותה ברעב שהיה כה כבד עד שהוביל לקניבליזם; בגרינלנד לא קשה להבין שאם אין לך מספיק אוכל ואמצעים לחימום אתה פשוט קופא למוות; תושבי דרום-מערב ארצות הברית נואשו מלנסות ולשקם את הציויליזציה שלה וכנראה נטשו את המקום עד אחרון האנשים.
בתום הדיון בציויליזציות שהתמוטטו דיימונד מתאר ציויליזציות שנקטו מדיניות שתאפשר להם להתמודד עם חמשת הגורמים להתמוטטות. התיאורים אינם מלבבים. כך למשל, תושבי ניו גיני חיים בסביבה טרופית שופעת בה האוכל גדל פחות או בעצמו ו"חקלאות" משמעה ניקוז המשקעים הרבים, והעדפת צמחים מסוימים על פני אחרים. החיים שם כל כך לא מאתגרים עד שהתרבות שם לא התפתחה מעבר למה שקוראים בעולם החדש "תקופת האבן". פשוט אין צורך שבשום דבר מעבר למה שהטבע, וטכנולוגיות עיבוד עץ ואבן מסוגלים לספק. תושבי אחד האיים שהתנאים בו דומים מאוד לאלה של האי פסחא מצאו דרך מקורית לוודא שהאוכלוסיה לא תגדל יתר על המידה: רצח תינוקות והתאבדות מרצון. אם שנת שפע מסוימת גוררת ריבוי הריונות, הם רוצחים את התינוקות העודפים. אם שנת שפל מסוימת גוררת מחסור באוכל, הם מעודדים בני שכבת גיל מסוימת להתאבד. באופן הזה, הם שורדים כבר שלושת אלפים שנה. יפן וסין הן הדוגמאות הבאות של דיימונד, שנקטו משטרים קולקטיביסטיים חמורים כדי לשלוט בשימור הסביבה ולמנוע התמוטטות.
לסיום, דיימונד אומר במרומז שלדעתו העולם הראשון צריך ללמוד מהציויליזציות האלה אם ברצונו לשרוד.
מה שחסר בספר, זו השוואה לעולם הראשון.
היו כמה וכמה ציויליזציות בעולם הראשון שהיו בסכנת הכחדה. משערים שתרבות האינדוס נכחדה משום שלא שימרה את הסביבה בה חיה. כריתת כל העצים בעמק האינדוס פגעה בפוריות האדמה וגררה רעב שחיסל את האוכלוסיה. כידוע, תרבות האינדוס המתקדמת - יחסית לתרבויות אחרות - פשוט השתלטה על תרבות מסופוטמיה. תרבות מסופוטמיה החזיקה מעמד יותר מאלף שנה, שעד שהובסה בידי פרס, וזו בתורה על ידי אלכסנדר הגדול. השינויים הדרמטיים האלה לוו כמובן בהכחדות אוכלוסיה, אבל ניתן לומר שמרכז אסיה והמזרח התיכון היו מיושבים ופורחים ברציפות מימי קדם עד היום. יוון כידוע, היא ערש התרבות האירופית. אני לא טוען, חלילה, שהתרבות האירופית אינה רצחנית. עוד הרבה לפני שאירופה יצאה לכבוש את שאר העולם, היא ניהלה מלחמות עקובות מדם בינה לבין עצמה. בניגוד לציויזציות העולם השלישי, היא מעולם לא חוותה השמדה של תשעים אחוז של אוכלוסייתה, ועל אף רצחנותה, היא מעולם לא נדרשה לרצח תינוקות ולא הגיעה לידי קניבליזם.
כשדנים בתולדות העולם הראשון לפי קנה המידה שהגדיר דיימונד, אני חושב שהמסקנות הן:
  1. השחתת סביבה: אירופה היא פשוט מקום נוח להפליא. רומא הפכה לאימפריה גם בגלל שבאיטליה, אם אתה רוצה שיהיו לך תפוחי אדמה לניוקי, כל שעליך לעשות זה לזרוע תפוחי אדמה ולזכור לקטוף אותם אחרי ארבעה חודשים. זה תמיד יהיה הרבה יותר קל מתרבויות השקייה עתירות עבודת עבדים שפירושה מלחמות תמידיות.
  2. שינויי אקלים: אירופה עברה באלף האחרון את "תקופת הקרח הקטנה". היא שרדה אותה. לא רק שהיא שרדה אותה אלא ששינוי האקלים הזה לא מנע את היציאה מחשכת ימי הביניים, ואת ההתפשטות אל העולם החדש.
  3. קירבת ציויליזציות ידידותיות. מאז ומעולם השקיעה אירופה את מירב האנרגיה שלה במלחמות רצחניות תוך-אירופאיות. מה שהיא עשתה לתרבויות העולם החדש הוא כאין וכאפס לעומת מה שעשתה לאנשיה שלה. היא שרדה את זה די בקלות.
  4. מגע עם ציויליזציות עוינות. יוון ורומא שלטו על אוכלוסיות אדירות, אבל לא הצליחו ליצור שלטון טוטליטרי רב עצמה כמו אלה של יפן וסין. "שלטון הכנסיה" ואפילו הסוציאליזם הם בדיחה לעומת מה שקורה מחוץ לעולם הראשון. סטלין רצח עשרים אחוז מהאזרחים שלו? שיעמוד בתור. רוסיה נחשבת ציוליזציה ממוטטת משום שאוכלוסייתה לא גדלה במאה השנים האחרונות? שתיקח שיעורים מניו גיני.
  5. התמודדות. הדבר הכי משמעותי שעשה העולם הראשון היה לפתח תרבות. גם אני ראיתי סרטים שמלמדים איך סין פיתחה לפני אלפיים שנה טכנולוגיה של ציפוי ברנזה בכרום. זה מדהים. מדהים גם שזה רק חיזק את השלטון הטוטליטרי שם. כל רעיונות החופש וזכויות האדם שפיתחה האנושות אי פעם, התפתחו באירופה (עם קצת עזרה ממסופוטמיה ו... עם ישראל).
כשנעצבים על כך שהויקינגים בגירנלנד קפאו למוות, צריך לזכור (ודיימונד מתאר זאת בפירוט) שזו היתה ציויליזציה רצחנית שטוב שאינה קיימת היום. תושבי האי פסחא פיתחו טכנולוגיית עיבוד אבן יפהפיה (המתוארת בספר בפירוט מענג לקריאה) אבל אם סופם היה שאכלו אחד את השני, טוב שהם נכחדו.
אני לא אומר שצריך להתעלם מכך שציויליזציה מסוימת נכחדה כי היא חיסלה לעצמה את כל האוכל, ושציויליזציה אחרת לא נכחדה כי היא משמרת את היערות שלה. גם אני מאוד אוהב את הפיקוס שבגינה שלי, אבל בה בעת הולך להוריד פיקוס אחר ולשים במקומו איזה אבוקדו או מנגו. קצת פחות קליטת דו-תחמוצת פחמן מהאטמוספירה, אבל גם קצת יותר אבוקדו (או מנגו, יש לנו עד האביב להחליט).
לדעתי, כל מה שאינו העולם הראשון הוא אנקדוטה.
נכתב על ידי אבי , 20/12/2008 18:37   בקטגוריות ביקורת ספרים  
35 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבי ב-22/12/2008 07:09





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)