לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יולי 2009    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2009

יואב אבני, החמישית של צ'ונג לוי


הספר מתחיל מעולה: הוא כתוב בגוף שני והגיבור שלו שואל את עצמו מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול. קצת אחר כך, הוא מאוד דומה ל"מוזיקת המקרה" של פול אוסטר. הגיבור נקלע לתוך עולם בעל מערכת חוקים מסוימת ולוקח לו הרבה מאוד זמן ללמוד אותם. אצל פול אוסטר, לקח לגיבור ספר שלם לנסות וללמוד את החוקים ולא להצליח לנצח אותם במגרש שלהם. אצל פול אוסטר לא היה סוף טוב. כאן, על בסיס הפתיחה של הספר, ציפיתי למשהו אחר.
יש בספר הרבה רעש שלא מקדם את העלילה. הוא מתרחש בישראל ב-2017 והרבה מאוד מלל מושקע באמירה שתכלס, למרות שהרבה מאוד השתנה כאן, הכל אותו דבר. יש כאן שפע גימיקים. המתוחכם שבהם: מוזכר הפיגוע במלון פארק בנתניה ב-2002, שלאחריו היתה חומת מגן, וגם הגיבור מגויס בצו שמונה. לעומתו, שאר הגימיקים נחותים ומאכזבים. למשל, הגיבורים מדברים במה שאמרו להיות סלנג של שנת 2017. משהו שכנראה לא קיים היום, אבל אם היית שומע אותו היום, לא היית מתקשה להבין אותו.
הגימיקים האלה לא באמת מפריעים לקריאה, כי כאמור, יש כאן גיבור ששואל את עצמו מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול. אז יש לו כמה בעיות: הצו שמונה הזה שהזכרתי, התקלות עם משהו שאמור להיות האלטר-אגו שלו (הייתי אומר "התכלית שלו" אבל ברור שלא לכך התכוון הסופר) ועוד איזו בעיה רומנטית קלילה.
כאן הספר שוב מתכתב עם פול אוסטר: בתחילת מוזיקת המקרה הגיבור של אוסטר אומר שכל ילד בגיל ארבע רוצה להיות כבאי, והוא אכן הפך לכזה. הבעיה הרומנטית הקלילה של הגיבור של יואב אבני היא בעיה שכל ילד נתקל בה (אם כי לרוב לא בגיל ארבע), מתגבר עליה וממשיך הלאה. במובן הזה, הגיבור הוא האקס המיתולוגי של האופי הבכייני שלו עצמו.
בערך במחצית הספר הפסיק לעניין אותי מה יהיה בסוף. הסוף יכול להיחשב מפתיע כמו שהספרים של אגתה כריסטיט מפתיעים: מופיע אקדח במערכה הראשונה, הוא מוזכר אחת לעשרה עמודים אבל לא יורה במערכה השלישית ובמקומו מופיע איזה פתרון דאוס-אקס-מכינה.
בתחילת הספר הגביור שואל את עצמו מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול. מתישהו השאלה מפסיקה לעניין אפילו אותו.
ממש חבל.
נכתב על ידי אבי , 5/7/2009 11:43   בקטגוריות ביקורת ספרים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)