לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2005    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2005

בעיית הכוללים


שמחתי לגלות שלמילה "אפיסטמולוגיה" שורשים אינדו-אירופאיים. בדומה ל-"RT", ממנו צמחה המילה Arete ("מידה טובה"), מ-"ST" צמחה "Episteme", היא "ידע" ביוונית.


כבר הפילוסופים הראשונים עסקו בשאלה כיצד אנו יודעים להגדיר דברים. למשל, מתי אנחנו יכולים לקרוא לשלושת האנשים שלפנינו בשם "גברים", ומהי "גבריות". בהקדמה לספר, אין ראנד מונה ארבע תשובות שניתנו לשאלה הזו, שקיבלה את השם The problem of universals:
1. ריאליסטים קיצוניים (אפלטון) - הפשטה (כמו המילה "גבריות") קיימת כיישות ממשית בעולם, או כיישות מייצגת במימד אחר. הבעיה שמעלה השיטה הזו, כמובן,  כיצד ניתן להגיע אל היישות המייצגת שלה, בעולם, או במימד האחר. הבעיה חריפה במיוחד, משום שהוגה התשובה הזו, אפלטון, קבע שהתשובה לא נגישה לכל אדם, ופיתח מערכת מוסר שלמה שמכפיפה את כל האנושות אל אותו יחיד-סגולה שהתשובה נגישה לו.
2. ריאליסטיים מתונים (אריסטו) - ההפשטה קיימת במציאות. הבעיה שמעלה השיטה הזו, כמובן, היא מיהו אותו אדם שמייצג את המושג "גבריות", והאם ניתן בכלל להשתמש בהפשטה אם לא עומדת לנגד עינינו הדמות שמהווה את ההפשטה הזו.
3. נומינליסטיים - ההפשטות שאנו עושים הן שרירותיות לחלוטין ואין להן כל קשר למציאות.
3ב. השאלה עצמה חסרת טעם, מכיוון שמ(3) נובע שלתשובה ממילא אין קשר למציאות.
4. "מושגיים" (Conceptualists) - להפשטות אין קשר למציאות אך הן אינן שרירותיות, אלא הגיעו אלינו ממקור כלשהו.
נכתב על ידי אבי , 2/9/2005 07:23   בקטגוריות אפיסטמולוגיה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ניתי ב-2/9/2005 13:03





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)