|
אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית שטייניץ, תוריד מיסים |
כינוי:
אבי בן: 57
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
נובמבר 2005
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | | | |
הבלוג חבר בטבעות: | 11/2005
אינדקס הפוסטים על הספר מבוא לאפיסטמולוגיה אובייקטיביסטית
- הקדמה - מהי אפיסטמולוגיה אין ראנד מגדירה אפיסטמולוגיה כענף הפילוסופיה שעוסק ב"בעיית הכוללים". למשל, מתי אנחנו יכולים לקרוא לשלושת האנשים שלפנינו בשם "גברים", ומהי "גבריות". (הערה: בפרק שמונה מופיעה הגדרה אחרת, טובה יותר, לאפיסטמולוגיה.)
פרק ראשון - תפיסה הידיעה אודות המציאות מתחילה באבחנה בקיומם של "דברים" ובהבחנה בין מה שקיים למה שלא קיים. בשלב הבא, האדם המתוודע למציאות מזהה את ה"דברים" על ידי הבחנה ביניהם.
פרק שני - יצירת מושגים "יחידה" היא פרט מזוהה של המציאות (למשל, שולחן מסוים). "מושג" הוא מה שמזהה כמה פרטים שיש להם מכנה משותף (למשל, המושג "שולחן" שמתייחס לכל שולחן באשר הוא. האדם יוצר מושגים על ידי התמקדות בפרטים מסוימים והתעלמות מכוונת מאחרים. למשל, המושג "שולחן" מתמקד בפונקציונליות של שולחן ומתעלם מהחומר ממנו הוא עשוי, מצבעו, וכו'. תפקיד האפיסטמולוגיה הוא הבאת היקום לידיעת האדם באמצעות זיהוי יחסים בין פריטי המידע שנתפס באמצעות החושים. אני חולק על השימוש במושג "יחידה". [בעתיד יהיה כאן לינק לדיון שלי בנושא]
פרק שלישי - הפשטות של הפשטות דדוקציה ואינדוקציה תקפות באותה מידה. תהליך יצירת המושגים מאפשר לאדם להרחיב את ידיעותיו על המציאות תוך קליטת מידע חדש ושילובו לתוך המידע שכבר יש לו. אין ראנד מדגימה את ההרס שמחולל שילוב לא נכון של פיסות מידע חדשות לתוך מבנה ידע קיים.
פרק ארבע - מושגי התודעה לאדם יכולת להכיר את התודעהשלו עצמו בפירוט ובדיוק מירבים, ממש כמו שהוא מכיר את המציאות החיצונית. הצגה ראשונה של אקסיומת המודעות - תרומתה של אין ראנד למטפיסיקה.
פרק חמישי - הגדרות האפיסטמולוגיה האובייקטיביסטית מספקת מספר כלים שמאפשרים לאדם להגיע לידיעה מבוססת היטב של המציאות, ולתחושת בטחון שיש ביכולתו לפעול במציאות בהצלחה. בכוונתי לבטל השימוש במושג "תחושות". [בעתיד יהיה גם כאן לינק לדיון בנושא] בכוונתי לייחד דיון לאובייקטיביות המציאות, הפנימית והחיצונית כאחד. כאן יש מבוא לדיון הזה.
פרק שישי - אקסיומות אין ראנד מזהה שלוש אקסיומות: קיום (היש ישנו), זהות (א' היא א') ותודעה (קיים מי שמתוודע למציאות). האקסיומה השלישית היא פיתוח שלה. בכוונתי לאחד הדיון באקסיומות ובמסד.
פרק שביעי - תפקיד המושגים דיון בעיקרון החיסכון במושגים ובעיקרון היררכיית הידע. טיפול במושגי קצה. בכוונתי לדון בנפרד בטיפול במושגי קצה.
פרק שמיני - תודעה וזהות דיון בקריסת האפיסטמולוגיה מאז קאנט וקביעה לפיה כל בעיה פילוסופית היא בעיה אפיסטמולוגית. מגיע ל"מאמר לוגי-פילוסופי של ויטגנשטיין" דיון עמוק יותר מזה שמסבפקת אין ראנד (כשהיא מדגימה את קריסת האפיסטמולוגיה).
| |
|