לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2006    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2006

מדוע יש אנשים אירציונליים?


אסף מנתח יפה את האופן שבו האדם הרציונלי משתמש בשפה כדי לתאר את המציאות ומעיר שאנשים אירציונליים מסוגלים להשתמש בשפה כדי ליצור מציאות שקרית, משום ש"קל לעשות זאת".
על כך יש לי מספר הערות. אני חושב שהפילוסופיה האובייקטיביסטית לא פתרה את השאלה "למה יש אנשים אירציונליים" (ודי אם ניזכר בתיאור ילדותו של אלסוורת טוהי). אין ראנד השתיתה את הפילוסופיה שלה על אקסיומות המציאות והמודעות וקבעה שלאדם יש יכולת לזהות את המיצאות, להיות מודע ליכולת הזו ולבנות לעצמו חיים רציונליים שתכליתם אושר, אם רצונו בכך.
התיאור הזה הוא תיאור סטטי של כח הרצון האנושי. כשהסברתי את ההבדל בין אקסיומת המציאות ומשפט המציאות, הראיתי שכשפרמנידס גילה את "היש ישנו" הוא כבר גילה את "א' היא א'". הערתי כבדרך אגב שמה שעשה את אריסטו לפילוסוף הענק שפרמנידס לא היה, לא היה חוק הזהות אלא גילוי מושג הסיבתיות. פרמנידס גילה מה ישנו בעולם. אריסטו גילה למה הוא ישנו ומה יש לעשות כדי שיהיה.

את ההבדל הזה בין פרמנידס לאריסטו אני רוצה להחיל על השאלה מדוע יש אנשים אירציונליים.
נכון שהם ישנם ונכון שהם עושים מה שאין ראנד ואסף אומרים שהם עושים. אבל התיאור של אסף ואין ראנד הוא תיאור פרמנידי של האנשים האירציונליים. אני מחפש תיאור אריסטוטלי שלהם.
את התיאור הזה אני מוצא בעזרת אקסיומת התכלית.
אמנם עדיין לא עסקתי בכך בהרחבה הראויה, אבל כשאדם קובע לעצמו את תכליתו ופועל להשגתה, הוא מחזיק בתודעה שלו שתי תמונות. אחת של המציאות, השניה של המציאות כפי שהוא רוצה שהיא תהיה. (דוגמא בסיסית ביותר, אני יושב עכשיו על כסא וחושב על הכסא הבא שבאמת הגיע הזמן שאקנה.)
המציאות היא אחת ואפשר או לגלות אותה או לא לגלות אותה.
התכלית אינה אחת. (התכלית אמנם אובייקטיבית ואני עוד צריך להרחיב את הנקודה הזו) אני יכול לחשוב על הרבה כסאות. על כאלה שקימים במציאות, אבל לא אצלי בבית, ועל כאלה שאולי ארצה לפתח. אם אני רוצה לקנות כסא שנמצא בחנות ועולה סכום מסוים שהוא למעלה מיכולתי, אני מרכיב תמונה שגויה של התכלית שלי. התמונה מורכבת מפיסות מציאות אמיתיות - שכן יש כסא כזה ויש לו מחיר ידוע ומוסכם - אבל היא מרכיבה את הפיסות האלה באופן שגוי משום שהיא מתעלמת מחלק מהמציאות. החלק שהיא מתעלמת ממנו הוא העובדה שאין ידי משגת לרכוש את הכסא.
לי, כאדם רציונלי, יש יכולת להרכיב תמונה אמיתית של המציאות, או שגויה, כבחירתי.
למשל, אני יכול לרצות את הכסא הזה במחיר שהוא עולה כשאני יודע שאין לי כסא לשלם עבורו ואני מציין לעצמי מה עלי לעשות כדי להשיג את הכסף הזה. מכיוון שהפילוסופיה האובייקטיביסטית מתמקדת באנשים שפועלים על המציאות ומשפיעים עליה, רוב התכליות הן מהסוג הזה: כדי שתמונת המציאות שלי תהיה אמיתי, עלי לעשות משהו.
האנשים האירציונליים הם אכן אלה שמרכיבים תמונה לא נכונה של המציאות ושל התכלית שלהם.
אבל, בניסוח מדויק יותר, האנשים האירציונליים הם אלה שמרכיבים תמונה בה עליהם לעשות משהו כדי שהיא תהיה אמיתית, ולא עושים אותו.
נכתב על ידי אבי , 23/2/2006 22:28   בקטגוריות מטפיסיקה של תכלית  
30 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של pentatonic ב-28/2/2006 19:13





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)