לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2007    >>
אבגדהוש
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
5/2007

מה חידש וינוגרד?


אורי מילשטיין אומר (זה שידור רדיו, צריך להקליק על התכנית של מילשטיין) שחברי ועדת וינוגרד, כמו רבים וטובים לפניהם, לא הבינו את הווית המלחמה ולכן אין להם באמת מושג מה לא היה בסדר במלחמה האחרונה. הבעיה היחידה שיש לי עם הטיעונים של מילשטיין היא הפופריאניות שלהם: הוא אומר מה לא בסדר אבל לא אומר מה צריך לעשות.
אנדורפין מציע לחשוב מחוץ לקופסה. במקום להתכונן למלחמת יום-כיפורים (שזה, בעצם, להתכונן למלחמת העולם השניה), צה"ל היה צריך להקים חטיבות גרילה, להטמיע כמה אלפי לוחמים בדרום לבנון, ולדפוק את חיזבאללה מבפנים. אני ממליץ בחום לקרוא.
למסקנות ועדת וינוגרד ערך מוגבל מאוד. היתרון של הועדה הוא בפרטים שהיא חשפה. פרטים שלא נחשפו בתקשורת עד כה (יש לי את הספר של עופר שלח ליד המיטה, אבל עוד לא הגעתי אליו). אולמרט-פרץ-חלוץ הם אכן חובבנים חסרי אחריות, אבל חיוני לקרוא את הקונקרטיזציה של המסקנה הזו. חיוני לדעת שמפקד אוגדה אומר לרמטכל שיש לו התרעות על חטיפת חיילים ושהוא יודע שאין לו כלים להתמודד איתן, שהרמטכל אומר לו "עלי" ושאף אחד מהם לא חושב להתפטר, למרות שברור לו שמתישהו בעתיד הקרוב הוא ינחל ביזיון אדיר מימדים. מפקדיצבא שאין להם כוחות שהם יכולים להניע, לא יידעו מה לעשות כשייגייסו עבורם כוחות כאלה. פלא שהמילואים לא עשו כלום במשך חמישה שבועות? לא היה מי שיודע מה לעשות בהם.
מה שכן אפשר ללמוד מהועדה - ומדבריו של מילשטיין - זה שחשיבה ביקורתית היא כלי עבודה חיוני. ועדת וינוגרד מיטיבה עם הצבא והמדינה. מה שצריך לעשות עכשיו זה להצמיד איזה וינוגרד לכל מפקד אוגדה בצבא. על כל פעולה - בין אם שיגרה ובין חוסר מעש מתוכנן ומנומק (כמו אצל גל הירש) - צריך להיות מישהו מחוץ לצבא שתהיה לו גישה לכל הנתונים, שהוא יבין מה הוא רואה לנגד עיניו, ושידווח על כך לרשות ממלכתית מסוימת מחוץ לצבא ולמערכת הביטחון.
לא צריך להיות תת-אלוף כדי להבין את האיוולת שבה מתנהל הצבא, ולנחש את תוצאות המלחמה הבאה. גם לא צריך להיות בעל תזה מנומקת ומפורטת לגבי הפיתרון למלחמה הא-סימטרית (לדעתי אין אף אחד בצהל שמסוגל לארגן ולפקד על הפיתרון שאנדורפין מציע). אבל חיוני להבין את חשיבות הביקורת ואת מה שאפשר ללמוד פשוט מלקרוא לטעויות בשם.
נכתב על ידי אבי , 2/5/2007 09:20  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבי ב-2/5/2007 13:26





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)