לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2008    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2008

אמיר בן שלוש


השינוי הדומיננטי של השנה שחלפה מאז שאמיר היה בן שנתיים הוא כמובן היכולת המילולית. ילדים בגיל הזה מתפתחים במגוון היבטים, נניח גודל פיזי, כח, תנועה ועצמאות. מההיבטים האלה נובעת התפתחות בהביטים נוספים, נניח חברותיות. אבל אין מה לומר, היכולת המילולית עולה על כולם ולכן אפשר לתאר את הכל - חינוך, חיברות, וכל דבר אחר - במילותיו של אמיר עצמו.
לפני שנה, לקראת גיל שנתיים, "מוצץ" זה משפט תיקני בעל משמעות - אני רוצה מוצץ - שיש בו את המרכיבים החשובים ביותר של השפה: פועל, שם עצם, וגוף-ראשון-יחיד. המעבר ממילים בודדות למשפטים קרה באיזור גיל שנתיים עצמו, באמצעות המשפט "לא אבא ישיר 'אניה', רק אמיר ישיר 'אניה'". כדי שיהיה קל לזכור מתי בדיוק זה קרה, המשפט הוחלף במהירות ל"לא אבא ישיר 'פטיש-מסמר', רק אמיר ישיר 'פטיש-מסמר'". זה היה בסוכות, ו'פטיש-מסמר' היה השיר הראשון שאמיר ידע לשיר את כל המילים שלו, כולל "טח-טח, טח-טח,...".
בערך באותה תקופה התחלנו לתעד את מה שאמיר אומר, למשל:
*
אבא, אל תאכל [את ה]מעדן שלי. תשתה קפה.
*


*
1
על שפת המדרכה: "אמיר, תן יד למישהו גדול".
אמיר נותן יד.
אבא: "מי זה המישהו הגדול?"
אמיר: "אבא זה מישהו גדול וגם אמיר מישהו גדול".
2
אבא: "אמיר מה עשיתם היום בגן?"
אמיר: "היתה יום הולדת לאורי ואכלנו עוגה".
אבא: "עוגה שאמא של רועי אפתה?"
אמיר: "כן, וגם אמא אופה עוגה טעימה".
*
כאמור, מעבר ל"הבן שלי אומר חמש מילים ברציפות" יש כאן הצצה לעולם שלו, ליחס שלו אלינו (אבסולוטיזם נאור) ולאנשים אחרים.
עוד קצת אחר כך (גיל שנתיים ושלושה חודשים עד שנתיים וחצי, בערך) אמיר פצח ב"אמא ואבא, אתם מקסימים שלי" לגווניו. ככלל, זה לא מסובך במיוחד. מה שהוא עושה זה לומר לנו מה שאנחנו אומרים לו, ומכיוון שהוא שומע שלוש מאות פעמים ביום שהוא אהוב, אז מה הפלא שזה מה שהוא לומד. עדיין, זה יוצא שהוא אומר לנו לא פחות משאנחנו אומרים אחד לשניה, כך שאנחנו לומדים שיש אפקט גם לכמות ולא רק לאיכות (למגוון וליצירתיות).
יש גם דברים רבי-משמעות בעולם שלו אבל פחות לשלנו. למשל, באמצע הלילה, אנחנו שומעים קריאה רמה מהחדר שלו: "מצאתי את מוצץ" (בלי הא הידיעה). זה מרגש, כי עד אז, אנחנו היינו אלה שהיו צריכים לקום באמצע הלילה ולמצוא את מוצץ.
חוץ מלדבר איתו, אנחנו זוכים גם לשמוע אותו מסביר דברים בקול רם. היינו במסיק זיתים. אמיר לקח ארגז פלסטיק ריק ועשה ממנו אוטו. בשלב מסוים, הוא אמר לאמא שהוא צריך גלגלים לאוטו, הלך ולקח ארבעה זיתים ושם אותם מתחת לקצות האוטו. האוטו נסע מעולה.


*
הולכים לטיפת חלב:
אמיר: הולכים לקופת חלב.
יושבים בטיפת חלב, ואמא מכינה לאמיר בקבוק חלב.
אמיר: אמא, איפה הקופת?...
*
דוגמא להתרחבות השימוש בשמות תואר אצלנו בבית:
-  אמיר, אתה מתוק.
- אמא הסבירה לי שאני חמודון.
*
וגם:
אמיר: זה הבית שלי
אמא: זה הבית של כל המשפחה, של אמיר, של אבא ושל אמא
אמיר: לא, זה לא הבית של אבא ושל אמא, רק של אמיר
אמא: אמיר, הבית הוא של כולנו
אמיר: לא, לא, רק שלי, לא שלכם
אמא: טוב, אז אם זה לא הבית שלנו, אתה רוצה שנלך ונשאיר אותך בבית שלך?
אמיר: אמא, זה גם הבית שלך....
*
אמיר מצחצח שיניים כשמברשת בידו הימנית ובובה של סמי הכבאי בידו השמאלית:
- אני רוצה לצחצח שיניים גם לסמי הכבאי
- אי אפשר, הוא לא אמיתי
- הוא אמיתי שלי וחמוד שלי
*
בסוף אמיר הבין איך זה עובד:
- אבא, אתה הבן שלי.
- באמת? מה זה אומר?
- שאתה החמוד שלי.
*
אמיר מצייר בחדר.
- אמיר, אתה רוצה שאני אצייר איתך?
- לא. לך תחבק את אמא.
זה משפט שעשה המון רעש בזמנו, ותהינו מה הוא יודע שאנחנו לא. עם הזמן התברר שזו גירסה מנומסת ל"אולי תעשבו אותי בשקט?".


*
בהתחלה התלהבתי מאוצר המילים שלו וניסיתי להרחיב אותו באופן מלאכותי. אחרי זה, ירדתי מהעניין:
1.
- אני רוצה את מוצץ. את מוצץ אני רוצה.
- אמיר, למה שאמרת עכשיו קוראים "תקבולת כיאסטית".
2.
(אמיר היה חולה)
- אמיר, לתרופה שלך קוראים אנטיביוטיקה.
3.
- אמיר, איזו תרופה אתה לוקח עכשיו?
- (אמיר מנסה להיזכר במילה הכי ארוכה שהוא מכיר): תקבולת כיאסטית!
*
שבת בבוקר, אמא מבקשת מאמיר שבזמן שהיא מתקלחת ישמור על השקט כדי שאבא יוכל לישון.
אמא נכנסת למקלחת ואמיר מעיר את אבא בקריאות צהלה.
אמא: אמיר, אתה עושה המון רעש על הבוקר
אמיר: אני גבר.....
*
קשרים בין הדמויות בשיר דני גיבור:
"ילדי" הוא אבא של דני, ונורית היא אמא שלו.
*
סיבה ותוצאה לגילאי שנתיים וחצי:
- אבא, נפל המעדן
- אמיר, איך הוא נפל?
- הוא נפל לריצפה.
וגם:
- אבא, קיבלתי מכה
- איפה קיבלת מכה?
- מהנדנדה.
*
אם זה פסח, אז זה גיל שנתיים ושמונה:
- אמא, את יודעת שהיינו עבדים במצרים?
- ומה אנחנו עכשיו?
- ילדים.
*
אמיר: אני אלה גבר.
אבא: אתה מתכוון "אחלה גבר"?
אמיר: כן, אני אחלה גבר.
*


*
בחורות:
אבא ואמיר מטיילים, פוגשים קבוצת ילדות כבנות 8, שמתלהבות מאמיר, אומרות לו שהוא חמוד ושואלות מה שמו. לאחר שאמיר עונה להן והן ממשיכות בדרכן, אבא אומר לאמיר: אמיר, בנות אוהבות אותך
אמיר: כן, גם בגן...
*
אמיר נעלב מכינויי גנאי, ובמיוחד מ"חוצפן":
"אמא, אני לא חוצפן, גם את לא חוצפנית, גם אבא לא חוצפן, אף אחד לא חוצפנים".
*
(טיול אחר הצהרים, אנחנו מתיישבים על איזה ספסל להפסקת במבה)
"אבא, יש על הרצפה כפית ירוקה של גלידה שמישהו אכל גלידה וזרק אותה על הריצפה ואסור לזרוק כפיות ירוקות על הריצפה. בא לי גלידה".
*
פרק שני בסדרה "אמיר מתחיל עם קטינות":
אמיר הלך עם אבא לנדנדות, היה יום קצת קריר וחוץ מאיתנו היו שם רק שתי ילדות בנות איזה 12 שצילמו אחת את השניה עם מצלמה של טלפון.
אמיר ככה התגלץ' ועשה כמה שטיקים סביב המגלשה.
לאחר זמן מה, הוא ניגש אל אחת הילדות ואמר לה: "את יפה".
הילדה לא הגיבה כלל.
בבית, אמא גערה באבא על שלא גער בילדה על שלא אמרה תודה.
*
אמיר (במגלשה, לאיזה ילד גדול): אני מתבייש.
הילד: ממה אתה מתבייש?
אמיר: אני מתבייש ממך!
*
אבא, אני אוהב שאתה אומר לי דברים כאלה, שאני מתוק וחכם.
*
מילון יוטיוב השלם:
אגלינט = אנגלית
שירים באגלינט = יוטיוב
עיגולים באגלינט = הצגת שיר על מסך שלם (העיגולים זה של נגן הפלאש)
נכתב על ידי אבי , 10/8/2008 18:36   בקטגוריות אמיר  
44 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבי ב-15/8/2008 20:53





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)