לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מאי 2014    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

יש לי אובססיה


נתנו נושא יפה בנושא החם.

לא הלכתי למילון כדי לראות מה בדיוק ההגדרה של אובססיה. בואו נגיד שאני מבין "אובססיה" כמשהו שהוא הפוך ל"דחיינות" (ללא ספק תכונ תהאופי המגעילה ביותר שקיימת וללא ספק חבל מאוד שגם אני ניחן בה לעיתים). אפשר להגיד שאני אובססיבי כלפי משהו אם אני מתייחס אליו בלי שיקולי זמן ותקציב.

דוגמא למשהו שהוא לא אובססיה

השבוע ראינו על הכביש איזה טרקטורטון-ג'יפ פיצפון ומאוד חמוד. הלכתי לגגל, מסתבר שמדובר בטומקאר. עוד מסתבר שהוא עולה 85 אלף שקלים (חדש. משומש עולה פחות מחצי אבל הבלאי גבוה להחריד). אז ירדתי מזה תוך יום והמקסימום שאשקיע בזה זה לקחת את אמיר לסיבוב של שעה וחצי (350 שקלים). 



לגו

טוב, נו.

לא נגעתי בלגו בערך עשרים וחמש שנה, ובדיעבד - חבל.

לא עובר כמעט יום שאני לא בונה בלגו. אני כבר מתחיל לחשוב שאמיר הוא רק התירוץ.

(פוסט לדוגמא)

(ילד לדוגמא)


ועכשיו לדברים קצת יותר רציניים

יכול להיות שכתיבה היא האובססיה שלי. אני מניח שכשאומרים "ועכשיו לדברים קצת יותר רציניים" הציפיה היא למשהו שלילי, אם אפשר נוטף דם ותכונות אישיות שליליות, משהו שאפשר לכתוב עליו ספר שמבקרים מאוד יאהבו.

נגיד שאפשר לומר ש"נעליים שחורות" לא היה הספר הראשון שכתבתי אבל הוצאתי אותו ראשון כי לא יכולתי שלא לעשות כן. נגיד גם שהוא יצא הרבה יותר אלים ממה שחשבתי, או שבכלל לא חשבתי. אבל גם כאן, צמצמתי באלימות ויש סצינות שלא נכנסו לספר (ואולי טוב שכך).




אבל, אם נדבר על הכתיבה עצמה

לפני כמה שנים, החלטתי שכדי ללמו לכתוב אני צריך לעשות שיעורי בית, ולכתוב מאה סיפורים קצרים. התכנון היה לשבת חצי שעה-שעה בכל פעם, פעמיים בשבוע. יצא שבמהלך שנתיים כתבתי יותר משלוש-מאות, עם חצי שנה הפסקה לטובת "מטפיסיקה של תכלית". מטפיסיקה של תכלית נולדה כשאמיר נולד, כתבתי אותה הכי דחוס שיכולתי ועוד הרגשתי כל הזמן שהיא מפריעה לכתיבה "האמיתית".




משפט מסד הפילוסופיה

קל לגלות, קל להוכיח. אבל, מה משפט המסד שלי?

כאמור (ממש בתחילת הפוסט) לא אכפת לי להכנס למשהו שאין עליו מגבלות זמן ותקציב. 300 הסיפורים האלה - לא כולם סיפורים עצמאיים. חלקם פרקים והתחלות של סיפורים. יש יותר מעשר כאלה: התחלות (עד לרמה של שלושת-רבעי ספר כתוב) של ספרים. הם נובעים מעצמם, כמובן (אחרת מה טוב בהם...). למשל, לפני כמה חודשים כשהתראיינתי לרשת א', העיתונאית שאלה אותי אם אני כותב כרגע. באותה שניה צץ לי רעיון לראש. שבוע אחר כך כבר היתה מוכנה תכנית לספר (ריגול באלף השני לפני הספירה, מיינד יו). 

למה אני לא יושב וכותב אותו עכשיו ברגע זה? אולי אני לא מספיק אובססיבי.

נכתב על ידי אבי , 20/9/2010 11:43   בקטגוריות משפט המדע הקולקטיביסטי, נעליים שחורות, מטפיסיקה של תכלית, לגו  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבי ב-1/10/2010 15:57
 



שנה טובה


אני מסיים רישמית את הדיון במלחמה ובמחאה-שלאחר-המלחמה.
הפיתרון האובייקטיביסטי הרישמי הוא שכל אדם פרטי צריך לבחון ולשקול בעצמו מה
התכלית שהוא מנסה להשיג באמצעות הצטרפות לפעילות חברתית.
באופן אישי, אני הרבה פחות אופטימי משהייתי באוקטובר 2000, אבל עדיין מאמין שאפשר לתקן את המדינה הזו
ולעשותה לרציונלית.
עם זאת, אני עובר הלאה וחוזר לכתוב על נושאים קרובים יותר לליבי.
לפני שנה הצגתי תכנית עבודה לבלוג:
* המשך סקירת "מבוא לאפיסטמולוגיה אובייקטיביסטית" - נעשה
* הצגת פיתוח שלי של הפילוסופיה האובייקטיביסטית - נעשה חלק אחד של הפיתוח המדובר (מטפיסיקה של תכלית)
* סקירת פילוסופים אחרים קאנט - קראתי ויש לי ביקורת כתובה של החלק הראשון מבין ארבעה של "הקדמות לכל מטפיסיקה בעתיד" זו משימה מישנית מאוד בחשיבותה ואני אקדם אותה לפי הצורך (כשאצטרך להתעמק באיזה כשל פילוסופי, דוגמת שימוש בחוק הסתירה בלי חוק הזהות שכבר הזכרתי בעבר).
* הוסרל - לא נעשה.
* אני מתכוון לעשות מאמץ מיוחד כדי להפוך את הבלוג לנגיש יותר - לא נעשה.
יתרה מזו, טעיתי כשלקחתי הפסקה בכתיבת מטפיסיקה של תכלית (החל מחודש פברואר האחרון). פגעתי במיומנות הכתיבה שלי
וייקח לי עוד קצת זמן לחדש אותה ולחזור לרמה שהיתה לי לפני 8-9 חודשים.
מה יהיה השנה:
1. על בסיס מה שכבר כתבתי על מטפיסיקה של תכלית אני אכתוב את החלק השני.
החלק הראשון מסתיים במשפט היסוד של הפילוסופיה ועל בסיסו אני מארגן מחדש את
האפיסטמולוגיה האובייקטיביסטית כפי שהיא מתוארת ב-IOE של אין ראנד.
משפט היסוד של הפילוסופיה אמנם מקפיץ את הדיון לשלב שהוא מעבר למטפיסיקה (שלב הדיון במוסר), אבל אין ראנד כתבה על כמה נושאים איפסטמולוגיים חשובים שאני מעוניין לכתוב עליהם. למעשה, הם כה חשובים, שייקח לי לא מעט זמן לעסוק בהם ולהביע את דעתי לגביהם.
אין לי הערכה בקשר לכמה זמן זה הולך לקחת, מה יהיה הנפח של זה, וכו'.
2. אני צריך לערוך ולתרגם לאנגלית את מה שכבר כתבתי על מטפיסיקה של תכלית. זה לא הרבה טקסט ולא
אמור לקחת הרבה מאוד זמן. העניין הוא שבכל פעם שאני נוגע בטקסט, אני משכתב אותו
ומהרהר בו.
הפיתרון הנבון הוא לשכור מישהו חיצוני שיתרגם את זה עבורי וכנראה
שזה מה שאעשה.
נכתב על ידי אבי , 7/9/2006 00:08   בקטגוריות מטפיסיקה של תכלית, מטפסיקה של תכלית - חלק שני  
26 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של kavod ב-2/11/2006 23:19
 



מדוע יש אנשים אירציונליים?


אסף מנתח יפה את האופן שבו האדם הרציונלי משתמש בשפה כדי לתאר את המציאות ומעיר שאנשים אירציונליים מסוגלים להשתמש בשפה כדי ליצור מציאות שקרית, משום ש"קל לעשות זאת".
על כך יש לי מספר הערות. אני חושב שהפילוסופיה האובייקטיביסטית לא פתרה את השאלה "למה יש אנשים אירציונליים" (ודי אם ניזכר בתיאור ילדותו של אלסוורת טוהי). אין ראנד השתיתה את הפילוסופיה שלה על אקסיומות המציאות והמודעות וקבעה שלאדם יש יכולת לזהות את המיצאות, להיות מודע ליכולת הזו ולבנות לעצמו חיים רציונליים שתכליתם אושר, אם רצונו בכך.
התיאור הזה הוא תיאור סטטי של כח הרצון האנושי. כשהסברתי את ההבדל בין אקסיומת המציאות ומשפט המציאות, הראיתי שכשפרמנידס גילה את "היש ישנו" הוא כבר גילה את "א' היא א'". הערתי כבדרך אגב שמה שעשה את אריסטו לפילוסוף הענק שפרמנידס לא היה, לא היה חוק הזהות אלא גילוי מושג הסיבתיות. פרמנידס גילה מה ישנו בעולם. אריסטו גילה למה הוא ישנו ומה יש לעשות כדי שיהיה.

את ההבדל הזה בין פרמנידס לאריסטו אני רוצה להחיל על השאלה מדוע יש אנשים אירציונליים.
נכון שהם ישנם ונכון שהם עושים מה שאין ראנד ואסף אומרים שהם עושים. אבל התיאור של אסף ואין ראנד הוא תיאור פרמנידי של האנשים האירציונליים. אני מחפש תיאור אריסטוטלי שלהם.
את התיאור הזה אני מוצא בעזרת אקסיומת התכלית.
אמנם עדיין לא עסקתי בכך בהרחבה הראויה, אבל כשאדם קובע לעצמו את תכליתו ופועל להשגתה, הוא מחזיק בתודעה שלו שתי תמונות. אחת של המציאות, השניה של המציאות כפי שהוא רוצה שהיא תהיה. (דוגמא בסיסית ביותר, אני יושב עכשיו על כסא וחושב על הכסא הבא שבאמת הגיע הזמן שאקנה.)
המציאות היא אחת ואפשר או לגלות אותה או לא לגלות אותה.
התכלית אינה אחת. (התכלית אמנם אובייקטיבית ואני עוד צריך להרחיב את הנקודה הזו) אני יכול לחשוב על הרבה כסאות. על כאלה שקימים במציאות, אבל לא אצלי בבית, ועל כאלה שאולי ארצה לפתח. אם אני רוצה לקנות כסא שנמצא בחנות ועולה סכום מסוים שהוא למעלה מיכולתי, אני מרכיב תמונה שגויה של התכלית שלי. התמונה מורכבת מפיסות מציאות אמיתיות - שכן יש כסא כזה ויש לו מחיר ידוע ומוסכם - אבל היא מרכיבה את הפיסות האלה באופן שגוי משום שהיא מתעלמת מחלק מהמציאות. החלק שהיא מתעלמת ממנו הוא העובדה שאין ידי משגת לרכוש את הכסא.
לי, כאדם רציונלי, יש יכולת להרכיב תמונה אמיתית של המציאות, או שגויה, כבחירתי.
למשל, אני יכול לרצות את הכסא הזה במחיר שהוא עולה כשאני יודע שאין לי כסא לשלם עבורו ואני מציין לעצמי מה עלי לעשות כדי להשיג את הכסף הזה. מכיוון שהפילוסופיה האובייקטיביסטית מתמקדת באנשים שפועלים על המציאות ומשפיעים עליה, רוב התכליות הן מהסוג הזה: כדי שתמונת המציאות שלי תהיה אמיתי, עלי לעשות משהו.
האנשים האירציונליים הם אכן אלה שמרכיבים תמונה לא נכונה של המציאות ושל התכלית שלהם.
אבל, בניסוח מדויק יותר, האנשים האירציונליים הם אלה שמרכיבים תמונה בה עליהם לעשות משהו כדי שהיא תהיה אמיתית, ולא עושים אותו.
נכתב על ידי אבי , 23/2/2006 22:28   בקטגוריות מטפיסיקה של תכלית  
30 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של pentatonic ב-28/2/2006 19:13
 




דפים:  

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)