לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ינואר 2009    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
1/2009

הוכחת משפט המדע הקולקטיביסטי


"מדע קולקטיביסטי" הוא תיאוריה שאומרת שניתן לפתור בעיות רק באמצעות שיתוף פעולה בין בני אדם.
משפט המדע הקולקטיביסטי אומר כי:
אם תיאוריה מדעית מובילה למסקנות פוליטיות קולקטיביסטיות, הרי שהתיאוריה המדעית שגויה.
המשפט לא אומר שלחלוטין אי אפשר לעשות דברים בשיתוף פעולה בין בני אדם. הפילוסופיה האובייקטיביסטית מבחינה בין שיתוף פעולה מרצון לבין שיתוף פעולה בכפיה. היא תומכת באופן נמרץ בביטול שיתוף פעולה בכפיה ומעלה על נס שיתוף פעולה מרצון. יתרה מזו, הפילוסופיה האובייקטיביסטית טוענת שפעולה אינדיוידואליסטית לעולם תהיה יעילה יותר מפעולה קולקטיביסטית. שוב, אין כאן שלילה של כל סוגי שיתוף הפעולה - את מרד הנפילים חוללו שלושה אנשים ששיתפו ביניהם פעולה ואף חילקו את העבודה ביניהם כך שכל אחד עשה משהו אחר.
הוכחת משפט המדע הקולקטיביסטי נשענת על משפט מסד הפילוסופיה ומשפט הפילוסופיה באופן המתואר להלן. בפוסטים הבאים אתן תזכורת לגבי פיתוח המטפיסיקה של תכלית עד כה, ואסביר את כל שלבי ההוכחה.
ובכן:
  1. משפט מסד הפילוסופיה, הנובע משלושת אקסיומות המטפיסיקה של תכלית אומר שהאדם - כל אדם ללא הגבלה - יכול לקבוע ולממש את תכליתו בכוחות עצמו.
  2. משפט הפילוסופיה אומר שמכיוון שכל אאדם מסוגל לקבוע ולממש תכליתו בכוחות עצמו, אין בנמצא בעיות פילוסופיות. כלומר, אין משהו שהאדם מנוע מלהשיגו באופן עצמאי.
  3. משהו שעוד לא נתתי לו שם, אבל הוא נאמר כבר פעמים רבות לפני אז אני פתוח להצעות, המציאות ניתנת לדיעה, הבנה ושליטה. ההסבר הוא שהמשפטים לעיל אינם מנותקים מהמציאות. 
  4. מכאן יש שני כיוונים מקבילים:
    1. מדע שגוי:
      1. טענה הפוכה למשפט הפילוסופיה אינה נכונה.
      2. המשפט "אי אפשר לעשות את זה" לעולם אינו נכון. זה לא אומר שאני מבין כרגע את אקלים כדור הארץ על בוריו ושולט בו ללא עוררין. אבל זה אומר שאי אפשר לטעון שאי אפשר להבין את אקלים כדור הארץ ולשלוט בו.
      3. יש כאן כשל סיבתי: אם אני טועה בהנתי את המציאות, זה לא אומר שאי אפשר להבין את המציאות אלא שאני טעיתי לגבי הבנה של פרט כלשהו שהיה רצוי שאתקן את הטעות.
    2. מדע קולקטיביסטי שגוי:
      1. המציאות ניתנת להבנה ושליטה וכו' אבל לא על ידי אדם פרטי אלא על-ידי קולקטיב.
      2. אנשים צריכים להכיר בכך שיש אנשים שמבינים את המציאות טוב מהם וכדאי למסור להם שליטה מלאה על תכליתם: שהם יגידו לכולם מה צריך לעשות ואיך צריך לעשות את זה.
        שוב, אני לא אומר שארין בכלל אנשים שהיו מעדיפים שמישהו ינהל אותם. אני אומר שהמצב הזה אינו טבעי ובוודאי אין להחיל אותו על אנשים שלא מעוניינים בכך.
        אני גם לא אומר שאין אנשים שיודעים יותר טוב ממני מה טוב בשבילי (שני אנשים עולים בדעתי באופן מיידי :) אני אומר שביכולתי לשפוט האם הם אכן יודעים ולבחור לעשות כדבריהם.
        שוב, שיתוף פעולה והכרה וולונטרית שיש מישהו שיודע טוב ממני בעניין מסוים (נניח, לא אני בניתי את המכונית שלי או אפילו יודע איך היא עובדת) לא שייך לכאן. אני תמיד יכול לבחור האם לקנות מכונית מסוימת ואפילו האם לקנות מכונית אף שאיני מבין לגמרי מה אני קונה. (אני רושם לעצמי לספר סיפור על איזו מכונית.)
      3. יש כאן כשל תכליתי: מישהו שהיה רוצה לשלוט בתכלית שלי,מספר לי שכדאי לי לתת לו להחליט בשבילי.



פוסטים קודמים על משפט המדע הקולקטיביסטי:
נכתב על ידי אבי , 29/1/2009 10:47   בקטגוריות משפט המדע הקולקטיביסטי  
32 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבי ב-1/2/2009 08:22
 



נגיד שהיו מבטלים את משרד החינוך


העמדה האובייקטיביסטית בעניין משרד החינוך היא שמכיוון שאין למדינה זכות לומר לאזרח כיצד לחנך את ילדיו, אין למשרד החינוך זכות קיום. במדינה אובייקטיביסטית אין למדינה זכות כזאת ולכן אין מקום למשרד חינוך וכל אזרח רשאי לחנך את ילדיו כראות עיניו.
מדינת ישראל נמצאת במרחק מה מהחזון האובייקטיביסטי לעיל. אין בכך כל חדש, כמובן. אלא, שמשרד החינוך של ישראל עושה עבודה כל כך גרועה עד שאני תוהה מה היה קורה אם היו מבטלים את משרד החינוך היום.
שני פוסטים של אורי הייטנר, האחד על נפלאות שרת החינוך והשני על דו"ח דברת ז"ל (או שמא הי"ד) מביאים אותי לחשוב על כך שרק טובה תצמח לאזרחי המדינה מביטול מיידי של משרד החינוך.
משרד החינוך כבר הזיק לדור שלם של תלמידים כשהפך אותם לאנאלפביתים באמצעות שיטת האוריינות (אוריינות היא שיטה ללימוד קרוא וכתוב ללא שימוש בניקוד. החילו את זה בכל הארץ למשך כמה שנים. לא עבד). בדומה לשיטת האוריינות, משרד החינוך מגדל דורות שלמים של ילדים שפוחדים ושונאים מתימטיקה, ועוד. *
אז כן, משרד החינוך במתכונתו הנוכחית הוא אסון. הוא אסון וצריך לעשות משהו דחוף בקשר אליו.
אלא שהמשהו הדחוף הזה - דו"ח דברת - הוא פתרון קיינסיאני. הוא אינו מחדש דבר ביחס למה שכבר היה במערכת החינוך לפני שלושים-ארבעים שנה (אני מציע לקרוא את המלצות הדוח בתחתי הקישור לעיל), הוא רק מציע לעשות את זה עם יותר כסף.
מכיוון שאני מסכים עם הטענה שאין במערכת החינוך כל תועלת לילדים - ולהוריהם - אני מציע לעשות ניסיון ולבטל אותה כליל למשך מספר שנים, נניח למשך ארבע שנות הכנסת הבאה עלינו לטובה.
אני מהמר על כך שמרבית ההתנגדויות להצעה שלי יסובו סביב תפקודה של מערכת החינוך כבייביסיטר ולא כמערכת שמקנה ידע, שלא לומר מחנכת.
מי שתוהה מה בכל זאת יעשו הילדים שלו ב-21 בפברואר בשמונה בבוקר, אני מציע לפטור ממס את כל מערכת החינוך הפרטי, זו שקיימת היום וזו שתקום כדי לענות על הביקוש האדיר שיווצר. הליכוד אומר שהוא רוצה למצוא תעסוקה למאה אלף מובטלי היי-טק ("פוטנציאליים" בספטמבר שעבר, מציאות עגומה בספטמבר הבא)? הנה פתרון שלא צריך לנהל ולתקצב: צריך פשוט לתת לאנשים לעשות כרצונם.
 
* אני מחפש ספר "אלפוני" בשביל אמיר. הוא התחיל לקרוא לבד ובגלל שהוא נחשף כמעט אך ורק לטקסט בלי ניקוד, הוא אכן מנחש את מה שהוא קורא.
נכתב על ידי אבי , 27/1/2009 12:50   בקטגוריות בחירות 2009  
47 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבי ב-30/1/2009 11:06
 



סטיבן פינקר, הלוח החלק


סטיבן פינקר, הלוח החלק
להיסטוריה האנושית יש תכלית. התכלית הזו היא הפחתת האלימות ושיפור ההגנה על אלה שבוחרים לחיות ללא אלימות.
התובנה הזו אינה הנושא המרכזי של הספר, אבל היא הדבר שגרם לי לקרוא אותו בשבע עיניים.
מטרת הספר היא התקפה על האידיאולוגיה השמאלנית השולטת במדעי הרוח והחברה בחמישים השנים האחרונות. פינקר מזהה את האידיאולוגיה השמאלנית כאידאולוגיה שמחזיקה בטענות הבאות:
  1. האדם הוא לוח חלק
    כל מה שנמצא בנפש האדם הוא תוצר של למידה;
    כל היחסים בין בני אדם הם תוצאה של תהליך חיברות שמתרחש בתקופת הילדות;
    כל ההבדלים בין בני האדם, מיגדר וקבוצות אתניות שרירותיים ואפשר לתכנן ולהנדס אותם.
  2. האדם נולד כפרא אציל
    אף אחד לא נולד עם נטיה כלשהי לאלימות;
    כל אדם נולד עם פוטנציאל אינסופי וכל מה שהוא זקוק לו זה החופש לממש אותו.
  3. אין אפשרות להתחקות אחר הקשר בין גוף לנפש
    לגוף יש תכלית - לנפש אין;
    הנפש חופשיה, כולל חופש מהיגיון;
    הגוף והנפש לא בהכרח משפיעים אחד על השני.
בתוך קבוצת הטענות הזו יש לא מעט סתירות (למשל, אם האדם הוא לוח חלק, מאיפה נובעת האצילות שלו?). אבל פינקר עושה הרבה יותר מאשר להצביע על הסתירות האלה, הוא שולל את כל הטענות השמאלניות אחת לאחת. האידאולוגיה השמאלנית נולדה (הוחייתה, ליתר דיוק) אצל קאנט, הפכה למישנה פוליטית אצל מרקס, כבשה את רוסיה במלחמת העולם הראשונה ואת העולם המערבי במלחמת העולם השניה, והתפנתה לבסס את עצמה מיד אחריה. מיד אחרי מלחמת העולם השניה צצו מחקרים אנתרופולוגיים שהצביעו על תרבויות - פרימיטיביות בעיניים מערביות - שחיו חיי שלום ושלווה תוך שהם קוראים דרור לטבע הפראי-אצילי שלהם ומשום שבחרו בחיים פרימיטיביים, הם מאושרים. פינקר הלך ובדק את המחקרים האלה וגילה, להפתעת כל מי שאיתרע מזלו ללמוד מדעי רוח וחברה דווקא בשנות החמישים, שהמחקרים האלה הם פשוט הונאה. בשבטים שמופיעים במחקרים האלה יש שיעור אלימות גבוה מאוד אפילו ביחס למלחמת העולם השניה. מדובר שם על 60% מהאוכלוסיה הגברית שמוצאת את מותה בשדה הקרב. לא רק שאוכלוסיות ארה"ב, בריטניה, יפן וגרמניה לא חוו שיעורי מוות כאלה, אלא שאפילו בריה"מ - שאיבדה את מספר האנשים הרב ביותר באותה מלחמה - איבדה רק 15% מאוכלוסיה שלה. מה יש לומר, אפילו היהודים איבדו בשואה רק שליש מהאוכלוסיה. איפה הם ואיפה שבטי הפראים האצילים של מרגרט מיד.
מדעי הרוח והחברה מבוסים על הונאה ופינקר עורך מיפוי מפורט שלה.
משהוא נפטר מהזבל השמאלני, פינקר מציע אלטרנטיבה. זה החלק הכמעט-אובייקטיביסטי של הספר. לדעתי, כל מי שחוקר את המציאות בשכל וביושר חייב להגיע לאובייקטיביזם. פינקר מגיע קרוב מאוד:
  1. בני אדם אינם נולדים שווים
    אין טעם לנסות ולייצר שיוויון כי תמיד יהיו אנשים מוכשרים יותר מטבעם.
  2. בני האדם לא נולדים מושלמים
    יש להם הרבה מאוד עבודה שיש לעשותה למען תכלית מסוימת. חופש לבדו לא יביא אף אחד לשום מקום.  
  3. חלק מהתהליכים הנפשיים הם דטרמיניסטיים
    לא את כל רכיבי האפוי שלנו אנו בוחרים בעצמנו, ולכל הפחות עלינו להשקיע אנרגיה כדי לעצב את האופי שלנו כרצוננו.
    יש לנו רק מידה מסוימת של חופש, אבל בתמורה קיבלנו את היכולת להשפיע על חיינו כרצוננו במידה לא מבוטלת.
  4. חופש אינו חוסר תכלית והגיון
    אמנם הנפש אינה ניצחית, אבל יש לה יכולת לבחור כיצד להתערב בתהליכים דטרמיניסטיים ולהשפיע על המציאות.
בחלק האחרון של הספרפינקר מתאר את הדעות הרווחות במדעי השמאלניים כלפי פוליטיקה, מיגדר וחינוך ומסביר כיצד צריכים להיות פני הדברים, אם ברצונו לחיות לפי טבענו האנושי האמיתי. הוא לא הולך עד הסוף עם התיאוריה הפוליטית האובייקטיביסטית, אבל מספק תובנות בשפע. מלבד המשפט איתו פתחתי את הפוסט, אפשר לקרוא אצלו "העובדה שטבע האדם הוא כזה שהילדים שלנו נולדים כה חמודים, עוזרת להם לעולל לנו - ההורים שלהם - את כל מה שהם מעוללים, ולצאת מזה בשלום".
הספר עצמו כתוב בשפה הרבה פחות תיאורית מזו של דיימונד, למשל (או דוקינס הנערץ). הוא מעט טכני ודורש הרבה תשומת לב. לדעתי, הוא שווה את המאמץ.
נכתב על ידי אבי , 23/1/2009 00:03   בקטגוריות ביקורת ספרים  
31 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבי ב-28/1/2009 11:36
 



לדף הבא
דפים:  


© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)