לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

אובייקטיביזם - מטפיסיקה של תכלית


שטייניץ, תוריד מיסים
כינוי:  אבי

בן: 57





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2010    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2010

מלחמת הרובוטים של ישראל


דה מרקר מצטט שתי כתבות בוולסטריט גו'רנל שעוסקות ברובוטי המלחמה של צה"ל ונסובות סביב השאלה האם מותר לתת למכונה יכולת פתיחה באש.
פיתוח רובוטי מלחמה הוא כמובן גאוני ומעורר השתאות מאין כמותו. אבל, אני חושב שיש לו השלכות מרחיקות לכת הרבה יותר מאיזה חמאסניק שבמקום שישראל תגיד לו "אחי, אם לא תזיז את הילד שאתה מתחבא מאחוריו,לא נוכל לירות בך", הוא פשוט יקבל כדור מאיזו מכונה שהפעם האחרונה שהמפעיל שלה דיבר איתה היתה לפני חצי שנה.

כבר לפני שני עשורים ידע כל ישראלי שלישראל אין צבא. האינתיפדה הראשונה ומלחמת המפרץ הראשונה הבהירו שצה"ל חדל לחלוטין מלתפקד, ושלאף אחד אין שמץ של מושג מה עושים. לא שזה כזה טריויאלי לדעת מה עושים. לאורך ההסטוריה כולה, מעט מאוד אנשים הקימו צבאות יש-מאין. עוד פחות מהם היו האנשים שהקימו צבא מנצח על חורבות צבא מובס. אז אני לא הולך לבקר אף אישיות ישראלית על שאינה סקיפיו אפריקנוס (האיש שניצח את חניבעל תוך שהוא מקים מהריסותיו את הצבא הרומי המובס) ובטח לא על שאינו יהושוע בן נון (ותודה לערוץ ההיסטוריה ולפרופ' ריצ'רד א. גבריאל על סדרת סרטים מצוינת; "יס" עולים יותר מחשבון הטלפון שלי, אבל שווים כל שקל).
כבר לפני חמש-עשרה שנה אמר ד"ר אורי מילשטיין שהבעיה של ישראל היא חוסר הנכונות לשאת באבידות. מכיוון שאני עצמי לא נפלתי בשדה הקרב, אני חושב שאין לי זכות לבוא ולקרוא לאבידות נוספות. יש כאן בעיה אמיתית: צה"ל הוא צבא חובה, כלומר צבא שבנוי על נכונות חייליו ליפול בקרב מרצונם. היו שנים שחיילים פה חשבו שמותם משרת מטרה מסוימת. מתישהו זה נגמר. מילשטיין טוען שזה נגמר כשהחיילים הבינו שהם נופלים בהמויהם בקרב כי יש להם מפקדים גרועים. מילשטיין קרא לזה בצדק "מרד בשר התותחים" ומהשאמת הזו יצאה לאור, לא היתה ממנה דרך חזרה. 
יש לישראל שני צבאות: צבא מתנדבים מקצועי (חיל אויר) שהצליח יפה במלחמת לבנון השניה ובעופרת יצוקה, וצבא יבשה מבוסס גיוס בכפיה שנכשל להחריד בשתי המלחמות האלה. אפשר להסיק מכך שהפיתרון הרצוי הוא מעבר לצבא יבשה מקצועי. זה כנראה פיתרון לא רע, רק שמלחמת הרובוטים מציעה פיתרון טוב אף יותר. ככלות הכל, למה לנו לשלוח לעזה אנשי קבע אם אפשר לשלוח מכונות?
סביר להניח שבמלחמה הבאה ישראל תשלח לשדה הקרב רובוטים בלבד. מלחמה עם אפס הרוגים (לצד שלך) תחולל מהפכה של ממש:
  • אם אתה מבצע פעולה צבאית שלא מסכנת לך אנשים, מה אכפת לך אם היא מתרחשת בלבנון, עזה, סוריה, או איראן?
  • אם אתה מצליח לשלוח את הרובוטים שלך כל כך רחוק, ואם ממילא הם בלתי מנוצחים, מה אכפת לך להרחיב את היעדים שלך? במלחמות אמיתיות (מלחמת העולם השניה היא מן הסתם הדוגמא הקלאסית), הצבא הכובש מתעל לצרכיו את המשאבים הנכבשים. בהחלט יתכן מצב שהרובוטים של ישראל יפיקו נפט בשטחים שייכבשו ויעזרו קצת לממן כל מיני דברים.
  • איזה דברים?
    השמיים הם הגבול.
  • ארה"ב נכשלת בעיראק ואפגניסטן. מה אם כמה מכונות יעשו את העבודה?
    מה יהיה התשלום עבור העבודה הזו?
  • מעבר לבעלות על שדות הנפט של עירק, מה עוד אפשר לבקש מארה"ב? אפשר ללמוד ממה שיצא לארה"ב מהסיוע שהושיטה לבריטניה במלחמת העולם השניה. בריטניה נכנסה למלחמה כאימפריה הגדולה בעולם, ארה"ב נכנסה אליה כאל מדינה שאין לה מושג עד כמה היא באמת חזקה. בסוף המלחמה, הן החליפו תפקידים (נעזוב שניה את ברית המועצות, שיתוף הפעולה איתה היה טעות מוחלטת).
  • אם ישראל מצליחה להגן על עצמה בלי עזרת הפרולטריון שלה, ואם אתה לא הולך לפגוש אף מובטל מאופקים המילואים הבאים שלך, כמה כבר חשוב לך החינוך שהוא מקבל והאוכל שהוא אוכל? מה כבר יש לו להציע, כדי שלמישהו יהיה אינטרס לעזור לו?
    הפרולטריון של רומא הפיל אותה.
    גם זה של ארה"ב.
    אולי עדיף לישראל בלי פרולטריון כלל.
  • אם לא יהיה פרולטריון, הפוליטיקאים הנבונים שלנו לא יצטרכו את כספי משלם המיסים. באיזה תכנים תתמלא הכנסת אם לא יהיה כסף שצריך לריב עליו?
  • מה יעשו כל מי שהפסיקו לקחת מהם מיסים?
לי עצמי אין תשובה לרוב השאלות האלה. אבל אני חושב שהן קריטיות לעתיד המדינה.
נכתב על ידי אבי , 25/2/2010 21:01  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אנדורפין ב-8/3/2010 15:02
 



חלקיקים אלמנטריים (רק הסרט)


 

אני יודע שלראות את הסרט זה לא כמו לקרוא את הספר, אבל מכיוון שגם אנדורפין וגם אסף כבר הזכירו את "חלקיקים אלמנטריים" (תביאו לינקים, אני אקשר), ומכיוון שהיה סופשבוע פסטיבל ברלין ביס, טרחתי וראיתי את הסרט. פעמיים.
(סקירה ותקציר עלילה בוויקיפדיה אנגלית(
 



"חלקיקים אלמנטריים" אינטליגנטי בצורה יוצאת דופן. נראה שעל כל מילה וכל הבעת פנים שם חשבו עשרים אלף פעם (ושוב: אם כך הסרט, הספר בוודאי נפלא עוד יותר). הרעיונות שלו, ובכן, קצת קשה לי להזדהות עם הבעיה שהוא מציג ולכן קשה להזדהות עם הדרכים בהן בוחרים הגיבורים.

האירופאים חושבים שהבעיה שלהםבחיים היא האבסורד. במונחים רציונליים, הבעיה שלהם היא חוסר-תכלית. במונחים של אין ראנד, הבעיה שלהם היא שהם חושבים שכדי לפתור את בעיות הפרט, צריך לפתור את בעיות האנושות כולה.

כך, איש שעובד במשהו שהוא לא אוהב (מורה בתיכון), קולט עד כמה הוא פתטי רק כשהוא מטריד מינית (פותח מכנסיים ליד תלמידה שלו). הוא מאשפז את עצמו בבית חולים לחולי נפש (פתרון אינדיוידואליסטי) אבל זה לא עוזר. הפתרון הבא שלו הוא גאולה דרך יחסים עם נשים (הפתרון הספרותי החביב עלי J אבל,אין מדובר ביחסים פרטיים חו"ח (גם אם מדובר בסדרה של יחסים פרטיים, כל עוד היא מאפשרת פרטיות, היא תקינה בעיני), אלא עובר לאיזו קומונה שכל הזמן עושה סקס (מה שמבטיח שתהיה הוצאה שתוציא את הספר שלך) ושוב, כדי שיהיה לך טוב, אתה צריך גושפנקא מהמון אנשים, על טיב רובם לעולם לא תהיה לך הזדמנות לעמוד.

מי שיוצא מקומונה, אגב, דן עצמו למוות. בהקשר הזה, אהבתי את הציטוט מרוג'ר ווטרס (Just then the phone rang, I never had the nerve to make the final cut). שיהיה ברור שאת אין ראנד אני אוהב, אבל את ווטרס – אני מעריץ.

אני מרבה להתלונן על כך שסופרים בריטים אונסים ורוצחים ילדים כדי שיקראו אותם. אז כאן אין ילדים, אבל עדיין יש כמה קטעים מחרידים.

חבל שזה הפתרון האירופי, ומובן למה הוא לעולם לא יעבוד (וגם שכבר היו באירופה כמה אינדיוידואליסטים, הם שרפו אותם באושוויץ). עדיין, הסרט מאוד אינטליגנטי גם אם אין משהו קונקרטי ללמוד ממנו.

נכתב על ידי אבי , 25/2/2010 09:59   בקטגוריות ביקורת ספרים  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אבי ב-8/3/2010 21:57
 



יכול להיות שהבן שלי יעבוד שם


היתה עכשיו כתבה בחדשות בטלויזיה על ועדי העובדים של ימינו. מעסיקים נותנים לעובדים שלהם להתנגד, לא זו הבעיה. השאלה היא מה יוצא לעובד שיש לו אפשרות להתאגד.
כמובן, אף נציג ועד בכתבה הזו לא הצליח להתנסח בצורה הגיונית כלשהי.
טיעון אחד, למשל, היה ש"גם פועל היי-טק שמרויח עשרים אלף שקל צריך להתאגד כי הוא לא יודע מה יהיה מחר בבוקר". הייתי אומר אולי רק, שאם אתה בהיי-טק ומרויח עשרים אלף שקל, אני מאוד מקווה בשבילך שהיעד שלך בחיים הוא להרויח ארבעים אלף, או מאה-וארבעים אלף. 
בסוף הכתבה - וכאן באמת שיחק אותה הכתב\עורך שלה - אומר איש הוועד שהוא הקים את הוועד כדי שיהיה מי שייגן על הבן שלו כשהוא יהיה פועל באותו המפעל.
אם זה מה שאיש הוועד מאחל לבן שלו, אני חושב שזו התעמולה הכי טובה בעד קפיטליזם שמישהו היה יכול לחשוב עליה.
נכתב על ידי אבי , 24/2/2010 21:00  
23 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של גליתחתן ב-26/2/2010 17:32
 



לדף הבא
דפים:  


© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאבי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אבי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)