קשה בהיי-טק.
אנשים שלפני שנה הרוויחו פי שלוש מהשכר הממוצע במשק, מרויחים עכשיו פי שניים. יש כאלה שלא מרויחים עכשיו בכלל ואם לשפוט לפי המשבר של 2001, ייקח להם לפחות שנה - אם לא יותר - עד שיחזרו להרויח מה שהרויחו לפני ספטמבר 2008.
היא מציעה לאגד את עובדי ההיי-טק, להכריח אותם לנהל את הקריירה שלהם במרוכז, ולהחליף את כללי המשחק הנהוגים היום באלה שהיו נהוגים בהסתדרות עד לפני שלושים שנה.
שלי יחימוביץ' אומרת על עובדי ההיי-טק:
"עובדים אלה הם אנשים משכילים, מוכשרים וחרוצים, שבפועל, חיי העבודה של רבים מהם הם חיים של עבדות מודרנית, ושהעבודה היא כמעט כל חייהם - משום שהם נתבעים למסור את כל זמנם על מזבח מקום העבודה. הם נשארים בעבודה עד שעות מאוחרות וגם כשהם שבים הביתה הם ממשיכים לעבוד. הסכום הסופי בתלוש שלהם נראה סביר, אבל כשעושים את החלוקה הפשוטה של חלוקת הסכום במספר השעות שהם עובדים, מגלים שהתמונה רחוקה מלהיות ורודה. "
יחימוביץ' מדברת שטויות. היא מדברת שטויות לא רק בגלל שהיא מציינת עובדות לא נכונות (עד כמה שאפשר להציג עובדות נכונות כשעושים הכללה על יותר ממאה אלף אנשים) אלא בגלל שהיא מתייחסת אל עובדי ההיי-טק כאל ציבור שנגרר לתוך הקריירה שלו ולא עושה החלטות מודעות ורצוניות.
הדעה הקדומה שיש על עובדי ההיי-טק היא שהם אכן עובדים הרבה מאוד שעות, כולל בסופי שבוע, ובתמורה הם מרויחים בסדר יחסית.
בשבוע יש 168 שעות; בשבוע עבודה על פי חוק יש 42 שעות. השכר הממוצע במשק הוא כך וכך והשכר הממוצע בהיי-טק הוא מכפלה של השכר הממוצע (נניח שפי שלוש או ארבע או חמש). במקום להגיד שעובדי ההיי-טק חיים בעבדות מודרנית, אפשר פשוט לומר שהם בחרו לעבוד כפול שעות בשביל פי שלוש יותר כסף.
יש כאלה שזה מתאים להם והמספרים מסתדרים.
(אם אתה עובד בהיי-טק 80 שעות בשבוע ולא מרויח פי שלוש מהשכר הממוצע, אתה לא עובד במקום הנכון.)
אני לא יודע להגיד כמה שעות עובדים בהיי-טק בממוצע, ולא כמה מרויחים בממוצע. כשאני קורא סקר שכר או סקר שעות עבודה, אין לי מושג האם אני קורא נתונים אמיתיים. כשאני משתתף בסקר, אני דוחף את השכר מעלה או מטה, לפי הצורך ומסיבות ברורות. אבל ככה זה בשוק חופשי: לאף אחד אין את מלוא הנתונים, וטוב שכך.
הענף הספיציפי שאני עובד בו בתוך ההיי-טק עבר תהפוכות רבות בעשור שאני נמצא בו. היה שפל בשכר אחרי 2001 ולא היה קל לשחזר את רמות ההכנסה של לפני 2001. יתרה מזו, מעריכים שמחצית האנשים שעבדו בענף הזה לפני 2001, נפלטו ממנו וכבר לא הצליחו לחזור אליו. "מעריכים" - באמצעות הסקרים האמינים כדוגמת זה שתיארתי בפיסקה הקודמת.
הרבה אקשן יש פה ואולי זה באמת לא מתאים לכולם.
עדיין, אם יאגדו את הענף הזה, יהרסו אותו. הלקוחות יקבלו פחות תמורה (כי עובדים לא טובים ל ייפלטו מהענף), העובדים יקבלו פחות כסף (כי הסדר השכר הקיבוצי לא יאפשר לך לשאת ולתת על שכרך בעצמך), יהיו כמה פוליטיקאים שידחפו את עצמם לראשות ועדי העובדים (כי הממשלה תחייב קיום משרות כאלה) - במקום שייפלטו מן הענף כיאה וכיאות (כי בשוק חופשי אין בהם צורך) - וישתמשו בהם לצרכיהם.
במקום שהענף הזה יציית לכלל "תן הרבה תוצרת - קבל הרבה כסף"
הוא יהפוך לעוד אירגון הסתדרותי/ממשלתי.
קשה בהיי-טק. באמת.
אבל קשה מבחירה ולפעמים התמורה הולמת.