כינוי:
אבי בן: 57
RSS: לקטעים
לתגובות
<<
אוגוסט 2008
>>
|
---|
א | ב | ג | ד | ה | ו | ש |
---|
| | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | | | | | | |
הבלוג חבר בטבעות: | 8/2008
אולי זה טוב שרוסיה מאיימת במלחמה גרעינית
אין לי מושג מה באמת קרה בגרוזיה בשבוע וחצי האחרונים:
מצד אחד, סקשווילי הגיב בפניקה: רוסיה פלשה לרחבי גרוזיה, תקפה אוכלוסיה אזרחית בארטילריה, והצליחה להניע טורי שיריון ארוכים (מה צה"ל, נניח, כבר לא מצליח), והצבא הגרוזיני הצליח, במקרה הטוב, להוריד ארבעה מטוסים רוסיים. כדי להשלים את התמונה, הרוסים מספרים ש"למדו את לקחי מלחמת לבנון ב-2006" והצליחו לכבוש שטחים ולהחזיק בהם, בלי לחטוף יותר מדי מהצבא שהיה אמור להתגונן מפניהם.
מצד שני, אם זה היה נכון, והרוסים היו קוצרםי הצלחה בשדה הקרב, הם לא היו צריכים לאיים על אף אחד בנשק גרעיני. אם הפשיטה שלהם לגרוזיה היתה מוצלחת, לא צריכה להיות להם בעיה לשכפל אותה באוקראינה ובפולין.
אני מהמר שלא הצבא הגרוזיני הוא הבעיה של הצבא הרוסי. לחיזבאללה המאומן והחמוש היטב לקח חמישה שבועות כדי לדפוק 60 טנקים (כמות שבמלחמת כמו יום-כיפור הושמדה על בסיס יומיומי). אם הגרוזינים היו משמידים אפילו חמישה טנקים, כבר היינו רואים אותם בטלויזיה. הם לא.
הם לא, ולכן משהו אחר עוצר את הרוסים.
יכול להיות שזה אותו משהו שעצר את ישראל ב-2006: צבא דפוק שלא יודע את העבודה שלו.
אם זה נכון, אז הרוסים יכולים לאיים כמה שהם רוצים: הם יודעים לירות על אוכלוסיה אזרחית, ולהסיע טנקים על אספלט. זה נחמד, אבל בדרך כלל זה לא מספיק.
| |
מה מוטל על הכף במלחמה הזו?
בעז ארד מאתר "אנוכי" תרגם לעברית את מאמרו של נשיא גרוזיה שהופיע השבוע בWall Street Journal.
מתוכו:
"
מה מוטל על הכף במלחמה את?
הברור ביותר, עתידה של ארצי על הכף. אזרחי גאורגיה אמרו דברם בקול רם וברור: הם רואים את עתידם באירופה. גאורגיה הינה אומה אירופאית עתיקה, קשורה לאירופה במסורתה בתרבותה ובערכיה. בינואר, שלוש מכל ארבעה גאורגים הצביעו במשאל עם למען הצטרפות לחברות בנאט"ו. מטרות אלו אינן נתונות למשא ומתן, כעת, אנו משלמים את המחיר עבור שאיפותינו הדמוקרטיות.
שנית, עתידה של רוסיה על הכף. האם רוסיה שמנהלת מלחמה תוקפנית נגד שכנותיה יכולה להיות שותפה לאירופה? ברור כי המנהיגות הנוכחית של רוסיה נוטה להקים מחדש סוג של שליטה קולוניאליסטית על כל המרחב שנשלט פעם על ידי מוסקווה.
אם גאורגיה תיפול, זאת תהיה גם מפלת המערב בכל רחבי הגוש הסובייטי לשעבר ומעבר לו. מנהיגים בארצות שכנות - - אם זה באוקראינה, בארצות הקווקז או במרכז אסיה - - יצטרכו לשקול אם מחיר החירות והעצמאות הוא אכן גבוה מידי."
| |
אמיר בן שלוש
השינוי הדומיננטי של השנה שחלפה מאז שאמיר היה בן שנתיים הוא כמובן היכולת המילולית. ילדים בגיל הזה מתפתחים במגוון היבטים, נניח גודל פיזי, כח, תנועה ועצמאות. מההיבטים האלה נובעת התפתחות בהביטים נוספים, נניח חברותיות. אבל אין מה לומר, היכולת המילולית עולה על כולם ולכן אפשר לתאר את הכל - חינוך, חיברות, וכל דבר אחר - במילותיו של אמיר עצמו.
לפני שנה, לקראת גיל שנתיים, "מוצץ" זה משפט תיקני בעל משמעות - אני רוצה מוצץ - שיש בו את המרכיבים החשובים ביותר של השפה: פועל, שם עצם, וגוף-ראשון-יחיד. המעבר ממילים בודדות למשפטים קרה באיזור גיל שנתיים עצמו, באמצעות המשפט "לא אבא ישיר 'אניה', רק אמיר ישיר 'אניה'". כדי שיהיה קל לזכור מתי בדיוק זה קרה, המשפט הוחלף במהירות ל"לא אבא ישיר 'פטיש-מסמר', רק אמיר ישיר 'פטיש-מסמר'". זה היה בסוכות, ו'פטיש-מסמר' היה השיר הראשון שאמיר ידע לשיר את כל המילים שלו, כולל "טח-טח, טח-טח,...".
בערך באותה תקופה התחלנו לתעד את מה שאמיר אומר, למשל:
*
אבא, אל תאכל [את ה]מעדן שלי. תשתה קפה. * *
1 על שפת המדרכה: "אמיר, תן יד למישהו גדול". אמיר נותן יד. אבא: "מי זה המישהו הגדול?" אמיר: "אבא זה מישהו גדול וגם אמיר מישהו גדול". 2 אבא: "אמיר מה עשיתם היום בגן?" אמיר: "היתה יום הולדת לאורי ואכלנו עוגה". אבא: "עוגה שאמא של רועי אפתה?" אמיר: "כן, וגם אמא אופה עוגה טעימה".
*
כאמור, מעבר ל"הבן שלי אומר חמש מילים ברציפות" יש כאן הצצה לעולם שלו, ליחס שלו אלינו (אבסולוטיזם נאור) ולאנשים אחרים.
עוד קצת אחר כך (גיל שנתיים ושלושה חודשים עד שנתיים וחצי, בערך) אמיר פצח ב"אמא ואבא, אתם מקסימים שלי" לגווניו. ככלל, זה לא מסובך במיוחד. מה שהוא עושה זה לומר לנו מה שאנחנו אומרים לו, ומכיוון שהוא שומע שלוש מאות פעמים ביום שהוא אהוב, אז מה הפלא שזה מה שהוא לומד. עדיין, זה יוצא שהוא אומר לנו לא פחות משאנחנו אומרים אחד לשניה, כך שאנחנו לומדים שיש אפקט גם לכמות ולא רק לאיכות (למגוון וליצירתיות).
יש גם דברים רבי-משמעות בעולם שלו אבל פחות לשלנו. למשל, באמצע הלילה, אנחנו שומעים קריאה רמה מהחדר שלו: "מצאתי את מוצץ" (בלי הא הידיעה). זה מרגש, כי עד אז, אנחנו היינו אלה שהיו צריכים לקום באמצע הלילה ולמצוא את מוצץ.
חוץ מלדבר איתו, אנחנו זוכים גם לשמוע אותו מסביר דברים בקול רם. היינו במסיק זיתים. אמיר לקח ארגז פלסטיק ריק ועשה ממנו אוטו. בשלב מסוים, הוא אמר לאמא שהוא צריך גלגלים לאוטו, הלך ולקח ארבעה זיתים ושם אותם מתחת לקצות האוטו. האוטו נסע מעולה.
*
הולכים לטיפת חלב:
אמיר: הולכים לקופת חלב.
יושבים בטיפת חלב, ואמא מכינה לאמיר בקבוק חלב. אמיר: אמא, איפה הקופת?...
*
דוגמא להתרחבות השימוש בשמות תואר אצלנו בבית:
- אמיר, אתה מתוק. - אמא הסבירה לי שאני חמודון.
*
וגם:
אמיר: זה הבית שלי אמא: זה הבית של כל המשפחה, של אמיר, של אבא ושל אמא אמיר: לא, זה לא הבית של אבא ושל אמא, רק של אמיר אמא: אמיר, הבית הוא של כולנו אמיר: לא, לא, רק שלי, לא שלכם אמא: טוב, אז אם זה לא הבית שלנו, אתה רוצה שנלך ונשאיר אותך בבית שלך? אמיר: אמא, זה גם הבית שלך....
*
אמיר מצחצח שיניים כשמברשת בידו הימנית ובובה של סמי הכבאי בידו השמאלית: - אני רוצה לצחצח שיניים גם לסמי הכבאי - אי אפשר, הוא לא אמיתי - הוא אמיתי שלי וחמוד שלי
*
בסוף אמיר הבין איך זה עובד:
| |
לדף הבא
דפים:
|