לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים



מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2012

תשובות לשאלות


בעקבות ריבוי שאלות ותגובות שונות, נראה לי נכון לעשות פוסט שמסביר חלק מהדברים שנשאלו או מתקן אי דיוקים בתגובות אחרות.  

אני רוצה לומר מראש שאני מבין הרבה מהדעות של טבעונים שניזונים ממידע של טבעונים אמריקאים. תעשיית החלב בארה"ב היא הרבה פחות סימפטית לבעלי החיים, ואני ארחיב על זה לאחר מכן.

 

הורמונים בחלב:

הסברה שבחלב יש הורמונים מבוססת על שיטת עבודה שנפוצה בארה"ב (אני שמעתי שיש שם הצעות להוציא אותה מחוץ לחוק, אבל אני לא באמת יודע). 

האמריקאים מזריקים לפרות רבות באופן קבוע הורמון שנקרא BST

זה הורמון שמעלה את תפוקת החלב של הפרות בצורה משמעותית, במיוחד של פרות שלא נכנסו להריון ובאופן טבעי יורדות בתפוקת החלב. 

בישראל עבדו מעט מאוד עם ההורמון הזה לפני כעשור, והוא נפסל לשימוש בארץ

מעבר כמובן לבריאות הציבור, ההורמון לא טוב לפרות. הוא שוחק אותן מהר- במיוחד את הטלפיים והרגליים שלהן. ההורמון עושה לפרות רבות נזק בלתי הפיך.

לגבי הורמונים שקשורים לפוריות של הפרה- לחלק קטן מאוד של הפרות שמתקשות להיכנס להריון מסיבות שונות מזריקים כמויות מאוד קטנות של הורמונים. סמ"ק או שניים באופן חד פעמי או מצומצם לבעל חיים גדול כמו פרה- זה ממש בטל בשישים.  

כך שהמיתוס של הורמונים בחלב נכון. בארה"ב. לא בישראל ובעוד מדינות רבות אחרות שפסלו שימוש בהורמון BST. 

 

תאים סומטיים ודלקות עטין:

בחלב שאתם שותים יש תאים סומטיים. גם לפרה בריאה יש תאים סומטיים. גם לפרה ללא ההנדסה הגנטית היו תאים סומטיים. 

זו לא השוואה מדוייקת, אבל זה כמו שלכל אדם בריא יש נזלת באף ברמה כזאת או אחרת. 

זו מוגלה ותאי דם לבנים בעיקר. הנוכחות של התאים הסומטיים בחלב לא משמעותית או מורגשת, ולפי הבנתי לא משפיעים עלינו. הגורמים הדלקתיים מושמדים בתהליך הפסטור, אך זה לא מעלים את התאים הסומטיים מהחלב. 

ההשפעה הבריאותית שלהם משתנה לפי המחקר שאתם קוראים שמשתנה לפי הנטייה הטבעית של החוקר לרוב. 

 

מספר גבוה מאוד של תאים סומטיים נובע באמת מדלקות עטין. חלק מהדלקות הן תת-קליניות, ופשוט מתבטאות בריבוי חיידקים בעטין, בלי נפיחות או סימפטומים חיצוניים. חלק מהדלקות הן קליניות ואז מופיעים הנפיחויות והכאבים. 

דלקות עטין קורות, אך לא לכל פרה, לא בכל הזמן. רוב הפרות, רוב הזמן- בריאות. כך זה בארץ. 

מאז שנות השמונים יש התקדמות יפה בארץ בכל הנוגע בשמירה על בריאות הפרות- וזה מתבטא בתאים סומטיים נמוכים יחסית לשאר העולם. 

 

לגבי קרעים ושטפי דם בעטין- זה נדיר ולרוב קורה בגלל מכות חזקות בעטין מסיבות שונות- בעיקר התגוששיות של פרות. ממש נדיר. בשנת עבודה ברפת ראיתי מספר מקרים שאני יכול לספור על כף יד אחת, וזה מתוך מאות פרות. 

 

הזרעה מלאכותית:

בארץ נהוגה שיטה של הזרעה מלאכותית. יש מעטים מאוד שמחזיקים פרי הרבעה. 

את הפרות לא מכניסים "כל הזמן" להריון. באופן טבעי לבעלי חיים יש עונת ייחום פעם בשנה, וכך גם לפרות. 

מה שעשו בהפריה המלאכותית הוא ביטול של העונה הזאת ופריסת ההמלטות על כל השנה.  

לפרה לא דוחפים זרע בניגוד לרצונה- זה קורה בייחום בלבד. על הטכניקה אפשר להתווכח. יש בה יתרונות וחסרונות מול הרבעה על ידי פר.

תחליטו אתם.

 

הנדסה גנטית:

הרצון ליצור פרות עם יותר ויותר חלב, ולייצר כמה שיותר חלב עם כמה שפחות פרות הוא מאפיין של תעשיית החלב הישראלית בעיקר בגלל פרמטר משמעותי מאוד: 

שטח. המדינה שלנו קטנה ואי אפשר באמת לעשות פה מרעה לכמות גדולה של פרות.

מעבר לכך, היום על ענף החלב מופעל לחץ גדול מכיוון האוצר ל"התייעלות" של הענף וחיסול הרפתות הקטנות (זו אגב מגמה שמתרחשת בכל העולם). הלחץ הוא גם מכיוון הצרכן- אם פרה הייתה מניבה חצי מכמות החלב שהיא מניבה היום, חלב היה יקר הרבה יותר. 

"שם המשחק הוא חלבון מהחי בזול", אמר לי מישהו בכיר בענף החלב פעם. ואכן, היום כולם רוצים לקנות בזול וצריכים להבין שיש לזה מחיר.

אגב הנדסה גנטית, כיוון שאני הולך אליו חזק ומנסה לשכנע עוד אנשים הוא הכלאה של פרת ההולשטיין בגזעים יותר חזקים ובריאים.

זאת על מנת שהפרות באמת יהיו בריאות ולא יסבלו מדלקות עטין, בעיות רגליים ושאר צרות. אני לא נהנה לראות פרה סובלת.

 

רפתות בארה"ב:

ראיתי כאן סרטון מאוד קשה לצפייה באחת התגובות. בארה"ב יש רפתות ענק של אלפי ועשרות אלפי פרות. העבודה שם היא עבודה זולה על בסיס פועלים מקסיקנים, שחלקם מאוד לא מקצועיים והיחס שם לפרות הוא גרוע. יש שם הרבה תמותה של פרות צעירות ויונקים עקב טיפול לקוי. 

באופן כללי האמריקאים הם חסידים של "יעילות כלכלית" בלי יותר מדי רחמים. למשל: 

בארה"ב יש גזע מאוד נפוץ של פרות שנקרא ג'רזי. אלה פרות קטנות שצורכות מעט מזון ומפיקות חלב שמן יותר. היות והגזע קטן, העגלים שנולדים אינם מתאימים לתעשיית הבשר, ובארה"ב כשהיה נולד עגל מגזע ג'רזי פשוט היו יורים בו. שמעתי שזה יצא שם מחוץ לחוק. אני מקווה...

יכול מאוד להיות שאם אני אבקר ברפת בארה"ב אני אזדעזע.

בארץ יש אמנם עבודה של פועלים זרים, אבל יש גם לרפתנים הישראלים הרבה יותר מגע עם הפרה והרבה עובדים בסיוע של העובד הזר, אך העובד הזר לא מחליף אותם (חוץ מזה- חלקם נהיים מקצועיים מאוד). היחס לפרה כאן הוא הרבה יותר טוב.

 

לסיכום:

את הפוסט הקודם כתבתי לא כדי למרק את המצפון שלי או למכור לאנשים שקרים. עיצבן אותי שאנשים משתמשים במידע לא נכון שנולד או משמועות או ממידע שמתייחס למדינות אחרות. 

אני לא אומר לכם מה טוב או לא, ומה נכון או לא. אין לי בעיה עם טבעונים. להיפך, אני מעריך את הבחירה שלהם. 

לי מפריעים נסיונות לשטיפת מוח והשמצה של חקלאים שהם ברובם אנשים הגונים שעובדים קשה ולא מרוויחים כ"כ הרבה. ובסה"כ כל חטאם הוא סיפוק מזון שהציבור דורש. 

לגבי בריאות של בשר וחלב- כל מחקר אומר אחרת, לי כבר קשה להחליט למה להאמין. מה שבטוח הוא שצריכת בשר מוגזמת היא לא בריאה. לאדם ולעולם. אני מסכים עם הרבה טבעונים שעולם ללא מקדונלד'ס הוא עולם נקי ויפה יותר.

האמת לדעתי היא איפשהו באמצע. בשלב יותר מאוחר בחיים אני מאמין שאני אוכל בשר פעמים מעטות בשבוע ולא בכל יום. כרגע בשר טעים לי ואני צעיר ולכן אין לזה באמת השפעה כזאת רעה על הבריאות שלי. אבל זה לא יימשך לנצח ואני אצטרך לשמור על עצמי יותר.  

אם אחד מהפוסטים שלי גרם/יגרום למישהו להיות טבעוני- ממש אין לי בעיה עם זה ולהיפך. אני מנסה להראות את המציאות כמות שהיא. טוב או רע- תחליטו אתם. 

אם יש לכם עוד שאלות- מוזמנים לשאול. 

 

נכתב על ידי The Waiter , 30/10/2012 21:57  
28 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי:  The Waiter

בן: 36





© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לThe Waiter אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על The Waiter ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)