תגובה למאמר "איך שקמפיין מתגלגל לו" באתר החרדי כיכר השבת.
לא נראה לי שזה יועיל במשהו. לך תסביר לחרדים על דמוקרטיה, על שלטון הרוב ולא עריצות הרוב. הם הרי חיים בעריצות המיעוט.
שלא לדבר על ההתנשאות העצומה שיש להם כלפי החילונים אוכלי הטריפות, בעלי החינוך הרקוב והנוער הפושע.
על כל פנים, אני משתדל להגיב שם מדי פעם, תמיד בעדינות וללא התרסה כדי לא להיחסם, ולכן הנימה העדינה גם כאן.
ראשית, לא מדובר בקמפיין תקשורתי ותו לא. הציבור החילוני באמת כועס. נכון שחלק מהתופעות אינן חדשות, אך הן הצטברו ולבסוף הספיק גפרור אחד להצית את המדורה. זה טבעי והגיוני.
יציאת צוערים בעת שירת נשים נחשבת להדרת נשים מפני שזוהי מסגרת צבאית. במסגרת כזו, בשונה מכנס אזרחי, למשל, לא מקובל שחיילים יוצאים ממנו. ההשתתפות היא חובה ואינה נתונה לשיקול דעתו של החייל.
לכן, כשמספר חיילים רוצים לצאת, הדבר יגרום להדרת נשים בפועל (ע"י המפקדים), כדי למנוע בעיות מראש. כך יימנע חיכוך עם החיילים הדתיים מצד אחד, אך מצד שני תיפגע זכותן של הנשים להשתתף ולהופיע בטקסים האלה.
באשר לקווי המהדרין: אם כל ציבור הנוסעים היה מעוניין בהפרדה באוטובוס, הרי שמעצמם היו יושבים בנפרד ולא היה צריך להכתיר את הקווים בכינוי "מהדרין". אם אשה רוצה לשבת מאחור זו זכותה, ואם גבר רוצה לשבת מלפנים זו זכותו. מה שמרגיז את החילונים (ואני חושב שיהיה לחרדים קשה מאוד להבין) הוא מה קורה כאשר מישהו אינו רוצה לקבל על עצמו את החוקים האלה.
גם אם רוב נוסעי האוטובוס מעוניינים בישיבה נפרדת, אין להם זכות לכפות זאת על זוג נשוי חרדי, למשל, שמעוניין לשבת יחד.
על זאת הצעקה. כל אשה שתרצה יכולה ללבוש שאלים וללכת ברחובות צדדיים. השאלה היא מה קורה כאשר יש אישה, חרדית או חילונית, שרוצה ללכת ברחוב הראשי. וגם אם היא מיעוט, וגם אם רוב התושבים בשכונה בעד שנשים ילכו ברחובות צדדיים, זכותה ללכת ברחוב הראשי.
שוב, אני לא מצפה מחרדים שיבינו את זה, אני רק מנסה להראות שלחילונים יש סיבות משלהם לכעוס, ולא סתם כי הם שונאים חרדים.
ובאשר לכיבוד נשים - לא חוכמה לקשור מישהו לכסא, להלביש עליו כתר ולטעון שאנו מכבדים אותו יותר מכולם.
החרדים יכולים לטעון עד מחר שהם מכבדים את האשה הכי בעולם. כאשר נשים אינן יכולות לשמש במשרות ניהול, לנהוג ברכב, ללכת ברחוב ראשי וכו' - זה אינו כבוד. ושוב, גם אם רוב הנשים החרדיות רוצות להישאר בבית וכו' - זה בסדר גמור. הבעיה היא כשיש נשים (אפילו מיעוט) שאינן רוצות, וסופגות השפלות וחרמות. כאן המבחן, ביחס למיעוט וביחס לשונה.