הבור |
| 8/2005
על נערות בבל אנחנו מתקרבים לסיום סאגת המוזיקה החסידית. אל תשמחו כל-כך, אחריו יגיע סשן מזרחית. כבר סיפרתי שלא חייב להיות קשר בין המילים ובין הלחן והבטחתי דוגמא מזעזעת:
מרדכי בן דוד ורדיגר הוא גדול הזמר החסידי מאז ומעולם. אם אברהם פריד מכונה מייקל ג'קסון של העולם החרדי בשל הופעתו הכריזמטית וצעדי הריקוד (פרופורציות, כן?) הרי שמרדכי ורדיגר, בנו של החזן דוד ורדיגר, בקלות יכול להיחשב כאלביס (1) של הזמר החסידי בהיותו פורץ דרך בהפקה המוזיקלית, בשילוב השפעות מהמוזיקה העולמית ובקביעת סטנדרטים שנשארו שליטים עד היום.
האלבום האהוב עלי הוא זכרונות. מלא מלודיות מרגשות, עיבוד חדשני ונשמה. האלבום נפתח במקצב דהירת סוסים ותזמורת כלי נשיפה מנגנת נעימת מערבון ידוע שמשתלב בשיר "שבח". בהמשך גם השירים "הנה אנכי" בעיבוד תזמורתי מלא יופי שמזכיר מיוזיקלס אמריקאים ישנים, ו-"הנה ימים" שמשולב בו סולו גיטרה מקסים.
את האלבום סוגר שיר מרגש מאוד בשם "על נהרות בבל". השיר, שאותו שרים הלוויים שהיו מנגנים בבית המקדש, מבכה את חורבן בית המקדש הראשון וגלות בבל שלאחריו וכמתבקש הוא עצוב מאוד ומרגש. כנהוג בשירים חסידיים רבים, לקראת סוף השיר הקצב מתגבר, השיר הופך שמח, ואז מגיעים פסוקי הנחמה שאמורים למחוק את העצב מהפסוקים הקודמים. הצליל בומבסטי, קופצני וכולם רוקדים ושמחים.
(תהילים פרק קלז) [זה הקטע קורע הלב] על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון. על ערבים בתוכה תלינו כנרותינו. כי שם שאלונו שובינו דברי שיר ותוללינו שמחה: שירו לנו משיר ציון. איך נשיר את שיר יהוה על אדמת נכר? אם אשכחך ירושלם תשכח ימיני. תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלם על ראש שמחתי. זכור יהוה לבני אדום את יום ירושלם, האומרים ערו ערו עד היסוד בה.
[כאן, אחרי קטע חזני דרמטי, התופים נכנסים, התזמורת מנגנת בעליזות ומרדכי בן דוד שר את הקטע השמח:]
בת בבל השדודה, אשרי שישלם לך את גמולך שגמלת לנו. אשרי שיאחז ונפץ את עולליך אל הסלע.
אלו, אם לא שמתם לב, שני פסוקים מהקשים והאכזריים ביותר בתנך כולו. אני אתן לכם רגע לצייר בדמיונכם את הפסוק האחרון.
עכשיו שמעו את השיר. הוא באמת מצוין.
מרדכי בן דוד - על נהרות בבל (1) התברר לי עכשיו שאני לא הראשון שחשב על ההשוואה. ראו כאן באמצע העמוד.
| |
|