לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

לשאוף לנשוף

כינוי:  Xanty72

בת: 52



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יולי 2004    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
7/2004


השבוע דיברתי על זה עם הט' – איך מתפתח טעם טוב? מה שהתמיה אותי היה שבתחומים מסוימים יש לי טעם אנין בצורה שיש שיקראו לה "פלצנית", ובאחרים אני יכולה לצרוך זבל מוחלט באושר גמור, בלי שיהיה לי שום רצון לעדן את עצמי. הדוגמאות היו הקלאסיות, ספרות וקולנוע, לעומת מוסיקה.  (גם בפלסטיקה יש לי טעם לא רע, אבל הוא מאוד אינטואיטיבי, לא מבוסס בכלל)


אבל קודם, כמה מילים על פלצנות. בדרך כלל, אלה שקוראים לאחרים פלצנים הם אנשים שלא ממש בקיאים בנושא המדובר, ומעדיפים לפטור את הבורות שלהם בהגחכת העצם הפלצני לכאורה. לא שאין פלצנות אמיתית, כמובן שיש, אבל כדי להיות מודע לשאלת הפלצנות כן או לא, צריך להיות בקי בתחום שבאים להתעליין עליו. למשל, אני לא יכולה לקבוע אם יצירת בלט היא פלצנית או טובה, כי אין לי מושג ירוק בבלט, ובהתקדמות התחום.


תהיתי איך התפתח לי הטעם בספרות ובקולנוע. בשני המקרים זה התחיל בצריכה בלתי מבוקרת של הכל כולל הכל, כמו שואב אבק עברתי וגרפתי כל מה שעמד לי בדרך, עד שפתאום התחלתי לשים לב שיש דברים שלא ממש טעימים לי, ודברים שיכולים לעשות כאילו הם טעימים, אבל בסופו של דבר, משאירים אותי עם תחושה של שמנוניות דביקה בחלל הפה.


כרגיל, נאבוקוב אמר את זה הכי טוב, בספרו lectures on Literature, (ולא אלי, אתה לא תקבל אותו, ראיתי מה עשית לביוגרפיה של בלזק. הא!)


 


Although we read with our minds, the seat of artistic delight is between the shoulder blades. That little shiver behind is quite certainly the highest form of emotion that humanity has attained when evolving pure art and pure science.


 


למי שהציטוט מוכר, הוא אומר אותם דברים ב"גוגול" שהוא קריאת חובה לכל מי שרוצה להתחיל להבין מה ההבדל בין טעם טוב, ליומרה ריקה.


הרבה פעמים, וגם כאן אצל מקסימוס בתגובות לפוסט של ליתוס, יצא לי לשמוע, "התפקיד של אמנות הוא לרגש, אם היא מצליחה לרגש, היא עשתה את שלה". ולכאורה, נכון. אין טעם לצרוך שום סוג של אמנות שלא מרגש אותנו. אמנות היא ממתק, לא משהו נחוץ. אבל הרי מאוד מאוד קל לרגש אותנו, ומאוד קל לבצע עלינו מניפולציות רגשיות, לא צריך אמנות טובה בשביל זה. מי לא התרגש מסדרת הפרסומות הצ'יזיות ל"פלאפון"? (ולמי שיקרא מהיציע, "אבל זו אמנות בפרסום", אני אענה, וואלה, אבל לא בא לי לדון עכשיו באמנות מכוונת מטרה לגמרי). והנה, גם שם הוא שואל, איך מבדילים? איך יודעים? וכמו שאלי אמר - צורכים המון, מסתמכים על דעתם של מבינים, לומדים לפתח את הצמרמורת בעמוד השדרה שנאבוקוב דיבר עליה.


זו כמובן אינה ערובה לכלום, אני מכירה אנשים מיטיבי קרוא מבחינה כמותית שלא הרגישו שום צורך לעלות מדרגה מבחינת איכות הקריאה, והיות ויש הרבה יותר זבל מאשר חומר איכותי, לקרוא רק זבל כל החיים, או לראות רק סרטים סתמיים, זו לא משימה מאוד מורכבת. יכול מאוד להיות שאם לאנשים האלה היו מכוונים, הטעם שלהם היה אחר. ועדיין, בתחום הקולנוע לא היו לי מכוונים, ועשיתי את העבודה לבד. אז למה במוסיקה זה לא עבד לי? למה שם באמת אין לי שום צורך להשתפר?







 


היום הייתי צריכה לראיין איזה DJ שמגיע לנגן ב"אומן 17" וב-TLV, קראתי את האתר שלו, שאלתי את כל השאלות הרגילות והמתבקשות, כתבתי את הראיון, וחשבתי על הפתגם שאמא שלי תמיד אומרת לי, שבתרגום ישיר אומר, "אל תאמרי מהמים האלה לא אשוב לשתות". כל כך הרבה שנים הייתי לגמרי מחוץ לסצנה הזו, שמות כמו "שירזי" או "רל נדל" חזרו להיות חסרי משמעות לגמרי עבורי (טוב, חוץ מזה שמאוד הייתי שמחה לו רל היה עושה לי נעים, אבל זה לא קשור בכלל), ופתאום, באיזשהו אופן, אני מתפרנסת מזה. לולא הייתי נערת מסיבות בעבר, העורך הנערץ לא היה מעלה בדעתו לתת לי לכתוב על נושאים כאלה. מוזרים המקומות שהחיים לוקחים אותנו אליהם.





 


ומה עוד? אני עצובה קצת. סוג של ריקנות לא נעימה בבטן.


 

נכתב על ידי Xanty72 , 1/7/2004 09:58   בקטגוריות בשבתי כמבקרת תרבות  
69 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של dodzvika ב-8/7/2004 16:47



הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 30 פלוס , משוגעים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לXanty72 אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Xanty72 ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)