לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

יומנו של אסף

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ: יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ: יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:

כינוי: 

בן: 51

Google: 

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2017

דבוז'ק


לפנות בוקר טוב,

אתמול פתאום הרגשתי צורך לשמוע את דבוז'ק, ספציפית את המחולות הסלביים (או סלבוניים, אין לי מושג איך אמורים לומר זאת בעברית) שלו.

גם עכשיו אני שומע אותם. זאת אחת היצירות הקלסיות האהובות עליי (למעשה שתי יצירות, הוא כתב אותה בהמשכים).

בכלל, בכל הקשור למוזיקה, אני מתחבר הרבה יותר לעממי, הפשוט, מאשר למתוחכם, בעצם זה לא מדויק.

גם וגם. אני אוהב את הגאונות של בטהובן בסונטות שלו לפסנתר, ובד בבד אני אוהב מוזיקה עממית.

טיפוס מורכב אני סבבי.

 

ליצירה הזאת, מחולות סלביים שמורה פינה חמה בלב שלי. זאת היתה אחת היצירות הראשונות בהן נתקלתי כשהצטרפתי לתזמורת הנוער העירונית של נהריה, אי שם בגיל 12, לפני 32 שנים. התזמורת היתה חוויה מאד משמעותית בחיי. מצד אחד באמצעותה התודעתי אל המוזיקה, אל הקסם של המוזיקה, אל היופי שבה, אל המורכבות של התזמורת עצמה - אל הכלים השונים, התפקידים השונים. זאת היתה חוויה מקסימה.

מצד שני, החל מכתה ו', שנתי השניה בלימודי קלרנית, קיבלתי מורה איומה. היא כבר ז"ל, אבל אני עדיין זוכר לה... אולי הגיעה הזמן לשחרר :-)

לקח לי הרבה שנים להבין בכלל שמורה לכלי נגינה, כלי שבחרתי ללמוד עליו מרצוני, לא אמורה להיות מישהי שמוציאה את המיץ מכל עניין הנגינה... בתור ילד קיבלתי עלי את הדין: יש את בית הספר שמוציא את המיץ מהלימודים, ויש את המורה לקלרנית, שמוציאה את המיץ מלימודי הנגינה.

אבל זה לא הכל, היה עוד עניין עם התזמורת הזאת: בראשה עמד מנצח מטורף, גם הוא ז"ל. סלחו לי קרוביו ומוקיריו, אם במקרה הגעתם לכאן, לבלוג הנידח שלי, האמת לא חייבת להאמר תמיד, אבל זה בלוג שלי, ואני מעוניין לבטא אותה סבבי. המנצח שלנו, שברבות השנים סלחתי לו, היה סוג של מטורף. הוא היה אלים מאד בשנותיה הראשונות של התזמורת וככל שנקפו השנים התמתן. בשנים בהן הצטרפתי לתזמורת, הוא עדיין היה אלים למדי, אבל ככל הנראה קצת פחות מאשר בשנים שקדמו להן. הוא היה נהנה להטיל אימה על הנגנים הצעירים. הוא ממש אהב שפחדו ממנו. באחת השנים, בתור סוג של בדיחה, הוא הדביק על דלת משרדו מדבקה עליה היה כתוב "פחד אלוהים" עם פונט המשמש לספרי תורה, עם טעמי המקרא. עד היום אני זוכר את המדבקה הזאת, אם כי בתקופה בה הודבקה, כבר הייתי בוגר דיי כדי להתייחס אליה בשעשוע. כבר היית בגילאי העשרה המתקדמים, עם קילומטרז' בתזמורת, בשלב בחיי בו כבר לא ממש ספרתי את המנצח וכבר לא ממש פחדתי ממנו...

 

אבל אני רוצה לחזור ליצירה הזאת, של דבוז'ק, לפעם הראשונה בה שמעתי אותה כנגן צעיר וטרי בתזמורת. איזו התרגשות... אנחנו מנגנים את הדבר היפה הזה? התפקיד הקטן שלי, נגן קלרנית שלישית, תורם ליופי הזה? ואו... ממש ממש הרגשת קסם. תזמורת היא סוג של קסם. כמה עשרות נגנים, שמנגנים תפקידים שונים, וביחד זה מצטרף להרמוניה מקסימה (או לקקופוניה, תלוי בביצוע...) אני חייב כל כך הרבה לתזמורת הנוער העירונית נהריה ולמי שעמד בראשה במשך שנים עד לפטירתו המפתיעה בגיל 63 אם אינני טועה.

 

אני שומע כרגע ברקע את היצירה הזאת והדמעות עומדות בעיני, היא עדיין מרגשת אותי. יש לה זכות השמורה לפעמים הראשונות... עד היום אני אוהב את דבוז'ק, אחד הגאונים מבחינתי.

 

ממש ממש אתמול היתה לי תובנה חדשה. בקישור ליצירה ביו-טיוב, מצאתי גם דברי הסבר. מסתבר שאכן מדובר בריקודים עממיים, ואותה אחת שטרחה והעלתה את שני החלקים, גם טרחה להפריד בין הריקודים השונים וציינה על כל ריקוד לאיזה סוג הוא שייך. מקסים!

למדתי עוד משהו. עכשיו כשתנוח עליי המוזה (כלומר לא עכשיו סבבי ), אעמיק יותר ואחפש קצת חומר רקע על סוגי הריקודים. ההתעמקות הזאת בדרך כלל מובילה אותי אל מחוזות חדשים. אני אוהב להתעמק.

 

דרך אגב, עוד יצירה פשוטה וגאונית של דבוז'ק נקראת "וריאציות על שיר שסבתא שלי לימדה אותי". גם אותה ניגנו בתזמורת הנוער.

 

הנה קישור למה שאני שומע כרגע:

https://www.youtube.com/watch?v=fN4z8HjSCI8

 

חג שמחחיבוק של הסוררת

 

עריכה:

אחרי שכתבתי שלא אעמיק עכשיו, ושחררתי את הצורך לעשות את זה דוקא עכשיו, התפניתי להעמיק עוד קצת... המחול שאני הכי אוהב בקובץ המחולות הזה, הוא מחול מספר 2 במי מינור, מתוך אופוס 72. בקישור למעלה הוא מתחיל בדקה 38:33.

 

הנה עוד ביצוע רק של המחול הזה: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=n-h8Ry-PVdw

סוג המחול הזה נקרא סטרודבני Starodávný (בתרגום מצ'כית: עתיק).

 

לא הצלחתי למצוא וידאו קליפ של צ'כים רוקדים לצלילי המחול הספציפי הזה של דבוז'ק (אמשיך לחפש בהזמדנות - קרי ככל הנראה לעולם לא סבבי), אבל הנה מה שכן העליתי בחכתי, צ'כים רוקדים סטרודבנים אחרים:

https://www.youtube.com/watch?v=Ggt_k0UELXY

https://www.youtube.com/watch?v=fowtZubz73Q

https://www.youtube.com/watch?v=R6nChkbRqwE

https://www.youtube.com/watch?v=Cr_YZ4a2u5k

 

אם מישהי מכן מוצאת וידאו קליפ של צ'כים מחוללים לצליליו של המחול של דבוז'ק, אנא שתפו ותבוא עליכן הברכה.

 

עריכה II:

מסתבר שיש גם ערך בויקיפדיה על המחולות האלה, וממנו עולה שדבוז'ק המציא את כל הלחנים האלה בעצמו. הוא רק הסתמך על המלודיות והמקצבים של הריקודים העממיים שהיו קיימים בזמנו, אבל השתמש בהם בתור השראה ותו לא. גאון כבר אמרתי?

עוד עולה מהערך, שהוא כתב תחילה את היצירה (אופוס 46) לפסנתר בארבע ידיים, והמו"ל ביקש ממנו לכתוב גם גרסה לתזמורת.

כעבור כמה שנים אותו המו"ל ביקש ממנו לכתוב המשך, וכך נולד אופוס 72, החלק השני של המחולות.

 

מוזמנות להציץ בויקיפדיה, הערך באנגלית קצת יותר מקיף מהעברי, אני שם את שניהם כאן:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA_%D7%A1%D7%9C%D7%90%D7%91%D7%99%D7%99%D7%9D

https://en.wikipedia.org/wiki/Slavonic_Dances

 

 

נכתב על ידי , 12/10/2017 03:56  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קרל שוורצשילד ב-13/10/2017 08:32



14,343
הבלוג משוייך לקטגוריות: 40 פלוס , מתוסבכים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאספוש אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אספוש ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)