|
קטעים בקטגוריה: .
לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .
הפרטה אנושית ומעשים טובים "הפרטה אנושית"?! למה אתה מתכוון ואיך זה קשור ליום המעשים הטובים של שרי אריסון? שרי אריסון היא מחלוצות המגמה להתבוננות פנימית ומעשים טובים בארץ. "השינוי מתחיל מבפנים" היא אומרת בפרסומת מרגשת ששודרה לפני כשנתיים. השינוי אכן מתחיל מבפנים, יש מקום להסתכלות פנימית, אבל אין זה אומר שיש לבטל את ההסתכלות החברתית שמשפיעה על כולנו! שרי אריסון קוראת לקיום מעשים טובים בין בני אדם מתוך התבוננות פנית, אך בו בזמן היא מפטרת מאות עובדים מבנק הפועלים ומביאה במקומם עובדי חברות כוח אדם - אלה הם עובדים שחברת כוח האדם יכולה לשלם להם כראות עיניה, היא לא משלמת להם פנסיה, ימי מחלה או זכויות אחרות. מתוך זה מאוד קל להגיד "התבוננו בעצמכם ותסתכלו איך אתם יכולים לעשות מעשים טובים". מעשיה של שרי אריסון רומסים את כבוד האדם, ולכן אני רואה ביום הזה משהו צבוע שאין בו שום דבר מיוחד פרט לעובדה שהוא מבקש לקיים הסתכלות הדדית של אדם לאדם, אבל לא הסתכלות חברתית כוללת ומקיפה שבאה לשנות את המציאות הקיימת. הפרטה אנושית היא קיום של כל אדם לעצמו בלבד, ובגלל שצריך ביום אחד בשנה לעשות מעשים טובים, הוא נותן כמה שקלים לאיזה ארגון נכים במקום המדינה שכיסחה להם את הקיצבאות. אין ביום הזה הסתכלות רחבה על המציאות ולכן אין בו כוח להשפיע ולקיים חברה טובה יותר. אצטט את העיתונאי והסופר גדי טאוב באומרו "מה משותף לתוכנית הכלכלית של בנימין נתניהו, פרויקט "מהות החיים"
של שרי אריסון והספר "באדולינה" של גבי ניצן? שלושתם מקדמים אותה השקפת עולם
אמריקאית המטיפה לאינדיווידואליזם ולהגשמה עצמית אבל מובילה לבדידות, לניכור ולחברה
שמפריטה את עצמה לדעת". אני מקווה שלא תבינו אותי לא נכון, אני מאמין שכל יום ויום יש בו מקום לעשיית מעשים טובים - גם לפרט וגם לכלל. העולם לא מתחלק לשליטים ונשלטים כמו בספרו של גבי ניצן. האזרחים במדינה לא יכולים להתקיים על DVD וכשירי חשמל כשאין להם אוכל - זו הייתה תכנית שמבטחת אותו מכל הכיוונים: הקפיטליסטים מהמעמדות הגבוהים יתמכו בו כי הוא סיפק להם מותרות בזול, והעניים גם יתמכו בו מתוקף היותו ימני. על שרי אריסון כבר דיברתי. כל יום הוא יום לשינוי המציאות החברתית בצורה מקיפה וכוללת. לשנות את המצב החברתי, ולא לשמר מצב חברתי נתון בדמות הערצה לכוכבים, לכסף ולאנשים כריזמטיים כוחניים. יש לתקן דברים בחברה ולא רק להתמקד בעצמך או באדם. מעטים הארגונים ומעטות התנועות שמוחות על מצב חברתי קיים ובאות לשנות אותו (תנועות הנוער העובד והלומד, מחנות העולים, השומר הצעיר, בנק"י, עזרא, בני עקיבא, תנועת צדק חברתי, הסוכנות היהודית ועיתונאים בודדים).
נוער שמע!
מישהו אי שם מחזיק את מאזני חיינו בידיו.
וכפות המאזניים עולות ויורדות,יורדות ועולות.
על הכף האחת- שואת ישראל, תקומת ישראל ומלחמת ישראל.
ועל הכף השנייה:תככי מסחר ופוליטיקה,
והתככים- משקלם כבד מאוד.
נוער, זכור:
בבוא השעה, השלך עצמך על כף המאזניים.
השלך עצמך בכוח ובאומץ!
זה יכריע, המאזן ישתנה!
נוער , שמע!
(יצחק שדה, מפקד הפלמ"ח)
לעבודה, להגנה ולשלום עלו והגשימו!
| |
מי שמוסר שטחים - דינו מיתה!
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3548129,00.html
כך אמר היום חבר הכנסת אריה אלדד מסיעת האיחוד הלאומי-מפד"ל. (ראו בכתבה שלעיל)
חברי כנסת כמו אריה אלדד, אשר איבדו צלם אנוש לטובת הדת, בעקבות הגל הגדול של החזרה בתשובה, בה נערים מתחילים לחבוש כיפה, נערים מבולבלים מתחילים ללבוש שחור-לבן, חובשי כיפה סרוגה עוברים לשחורה, וחובשי כיפה שחורי ועושי חסד עוברים לשריפת ספרים ולקבלת שוחד וגניבה. הממשלה מתחילה לעבור תהליך הפרטה בו מיליארדר קונה שלושה חברי כנסת והאוליגרכיה שמה פעמיה לעבר מושבה של הדמוקרטיה בכס המשטר. השחיתות קיימת גם במעלות הגבוהים של מושבי הכנסת, ואני לא סתם משתמש במילה "מעלות גבוהים": "שחד לא תקח כי השחד יעור פקחים ויסלף דברי צדיקים וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (שמות, כ"ג, ח'-ט')
בתקופה האחרונה קיים דפוס חוזר של מה שהיה ב-94-95 : גל גדול של חזרה בתשובה, עלייה בבורסה, משא ומתן לשלום, מחשבה על החזרת שטחים, איבוד צלם אנוש בקרב יהודים לטובת האדמה ובורא עולם, צמיחה במוסדות החניכים בנוער העובד והלומד, צמיחה בשליטת הכסף בכדורגל, כמיהה עזה לשלום, הסתה והתפוצצות כל הגורמים שלעיל ב4.11.95.
"שנאתי מאסתי חגיכם ולא אריח בעצרתיכם כי אם תעלו לי עלות ומנחתיכם לא ארצה ושלם מריאיכם לא אביט הסר מעלי המון שריך וזמרת נבליך לא אשמע ויגל כמים משפט וצדקה כנחל איתן הזבחים ומנחה הגשתם לי במדבר ארבעים שנה בית ישראל ונשאתם את סכות מלככם ואת כיון צלמיכם כוכב אלהיכם אשר עשיתם לכם והגליתי אתכם מהלאה לדמשק אמר יהוה אלהי צבאות שמו " (עמוס, ה', כ"א-כ"ז)
קטע מהפוסט הקודם שלי:
זעקי על מצפון כי נדם בישראל. על מצפון כי נפגע וגג האמונה מעורער ודולף והארץ היפה מתכסה שברי לוחות הברית.
והדור הצעיר ורבים אחרים ואנשי דת ואמונה נלכדים במלכודת השנאה העיוורת של גזענות, שנאה לגר ושנאת עמים ושנאת אחים מבפנים וחיכוכי עדות חסרי שחר ומחול שדים של קנאה ושנאה לכל.
| |
ילד א' וילד ב' , זעקי ארץ אהובה
מעשה בשני ילדים שנולדו באותו יום, באותה שנה, באותה מדינה. ילד א' וילד ב'. לילד א' יש אבא עורך דין ואמא מהנדסת חשמל. לילד ב' אמא עוזרת לגננת ואבא פועל טכסטיל במפעל. לילד א' יש חדר מלא צעצועים ומשחקים. לילד ב' יש חדר עם עוד 4 אחים. לילד א' יש מחשב, לילד ב' אין.
לאחר 6 שנים, באותו יום ובאותה השנה, הם נכנסים לכתה א'. ילד א' מגיע כשהוא כבר יודע לכתוב ולקרוא, קצת חשבון, ואפילו קצת אנגלית. לילד ב' אין ילקוט, אז הוא סוחב את המחברות בשקית. ילד א' מגיש למורה את כל עבודות הבית מודפסות. ילד ב' מכין שיעורים כמעט תמיד לאור נרות. לילד א' יש חוג אומנות, חוג מחשב וחוג פסנתר. וילד ב', כשהוא שומע את אבא צועק שאין כסף, הוא בורח לחבר'ה בחצר.
ולמרות הכול, ילד ב' מתאמץ בכל כוחו לסגור את הפער
כי אבא שלו אמר שרק השכלה מנצחת את העוני, כי רק חינוך יוציא אותו מהכפר. וחולפות שש שנים ושני הילדים בכתה ו' והנה הם מחולקים להקבצות. וילד א' הולך להקבצה א' וילד ב' הולך להקבצה ב'. לילד א' יש מורה פרטית ולילד ב' אין. לילד א' אומרים כולם שהוא בטוח יהיה פרופסור כי הוא יודע מתמטיקה מה זה טוב.
וגם לילד ב' אומרים שיש חוכמה. יש לו חוכמת רחוב. והשנים חולפות והילדים מגיעים לתיכון. וילד א' הולך ל- 5 יחידות לימוד מתמטיקה, ו- 5 פיסיקה, ו- 5 אנגלית. וילד ב' רק ל- 3 ול- 4.
ולפעמים בהפסקות מבטיהם של שני הילדים מצטלבים
וממש לרגע קצר שניהם מבינים שמשהו פה חרא, שמשהו פה לא צודק, שהם בחיים לא יהיו שווים.
21 שנה חולפות מאותו יום בו נולדו שני הילדים והנה הם משוחררים מהצבא. ילד א' קיבל מאבא מתנת שחרור- טיול מסביב לעולם. ילד ב' בבוקר משלים בגרויות ובערב עובד כמלצר באולם. והם נכנסים לאוניברסיטה... באותו יום באותה שנה. וילד ב' חש שהוא ניצח. למרות הכול הוא ניצח. הוא הגשים את חלום אביו, חלום ההשכלה הגבוהה. ילד א' שילם מראש את שכר הלימוד ל- 4 שנים. וילד ב' עובד בלילות במלצרות וממשיך ללמוד בימים. וככל שהאוברדראפט עולה, כך יורדים הציונים..
ואחרי שנתיים.. ילד ב' נשבר. " נלך לעבוד שנתיים שלוש " הוא אומר לעצמו. " נעשה קצת כסף ואח"כ נחזור ללמוד". ילד ב' נוטש את ספסל הלימודים.. והוא לא חוזר יותר לעולם. אחרי 30 שנה, שני הילדים כבר בני 30.
באותו יום, באותה שנה, באותה מדינה, נולדים לשניהם שני ילדים. לילד א' נולד ילד א'. לילד ב' נולד ילד ב'.
כך המעגל רק הולך וגדל.
זעקי, ארץ אהובה, על ליקוי מאורות הפרוש על פני הארץ והיא כמהה ליצירה ומעשי בראשית, אל ישראל בימי גדולתה.
זעקי על מצפון כי נדם בישראל. על מצפון כי נפגע וגג האמונה מעורער ודולף והארץ היפה מתכסה שברי לוחות הברית.
זעקי על כי גידלנו בארצנו כי רבים אנשי לא איכפת וכה מעט חדורי אי שקט קדוש.
זעקי ארץ אהובה על מעשים מופלאים שנעשו כאן, תמיד בצוק עיתים, והם נאבקים על קיומם.
זעקי על מציאות נוגה שחוטה בחלומותיה, חלומותיהם של חלוצים שבנו אותך בדמם ובקדחת נפשם.
זעקי ארצנו כי נסתם חזון בקרבנו, חזון הצדק החברתי, ההומניזם והשלום, חזונה של הציונות במיטבה.
והדור הצעיר ורבים אחרים ואנשי דת ואמונה נלכדים במלכודת השנאה העיוורת של גזענות, שנאה לגר ושנאת עמים ושנאת אחים מבפנים וחיכוכי עדות חסרי שחר ומחול שדים של קנאה ושנאה לכל.
זעקי כי מתכער כה יופייך, ארצנו היפה.
זעקי על כי נסתם חזון של שיבת ציון ובת קול אינה נפרצת.
אליהו בליצקי
מתוך "בכבלי משבר לאומי"
זוהי מלחמתם של כל כך הרבה מטורפים, אך עם זאת מהבודדים הנלחמים למען הצדק. המבקשים שתהיה באדם החמלה מן היסוד, שהאדם יראה אדם כאדם, שהאדם לא ינפץ את החלום אליו היהודים חיכו אלפיים שנה, שהאדם יבין כי אסור לנפץ חלומות של עמים לחירות. מלחמתו של אדם למען אדם תמיד תהא צודקת.
דבר הלוחמים – חווקה פולמן רבן בעצרת יום הזיכרון לשואה תשס"ח
אני נרגשת, נבוכה וגם גאה להופיע כאן לפניכם בשנת ה-65 למרד גטו ורשה ושנת 60 לעצמאות מדינתנו. אני זוכה לייצג את כל אלה הלוחמים, שנפלו במאבקם, בקרבות, במחנות, ביער ובמרד. זו עצרת גם לאלה שלא יכלו להשתתף במרד אך נאבקו על צלם האדם. מאלה ששרדו במלחמה רבים כבר נפטרו כאן בארץ או ברחבי העולם. נשארנו מעטים, יחידים.
נזכור את כולם. הם השאירו לנו, לכולנו, ערכים שלא תם תוכנם גם היום. לא נשכח את התקופה ההיא: האפלה, הקשה, הנוראה – תקופת הטרור הנאצי. תקופת השכול והאבדון, אך גם מלאת תעצומות נפש של רבים בהתנגדותם פעילה לרוע של חיות אדם.
המרד חייב להימשך. מרד אחר, שונה. על הארץ הרחוקה, הנכספת והבלתי מושגת חלמנו גם בגטאות, וגם במחנות.
בחלומנו היא היתה טהורה, צדק שלט בה, שוויון ערך אדם – חלום נפלא של בית. ויש לא מעט אכזבה. במה נמרוד? - שואלים אותי לא פעם צעירים להם אני מספרת לא פעם על התקופה ההיא של מלחמת העולם השנייה – ואני עונה – החשוב לי עכשיו זה העתיד, זה אתם – הדור השני, השלישי, הרביעי והדורות הבאים.
אתם בעלי חולצות כחולות ושרוכים אדומים ולבנים ועניבות צופים וכיפות סרוגות - כולכם – צעירים ובוגרים יותר. עתידכם כאן בארץ הזו היחידה, היפה, האהובה ופגועה בגזענות, שנאת האחר והזר, יש בה חמדנות וונדליזם וסכינאות ואלימות נגד חלשים וקשישים ורעבים – אתם יכולים, אתם חייבים ללחום בכל הרוע הזה, בזיוף ובנוכלות בכל שנוגד לערכים אנושיים. אתם אמיצים ונאמנים בצבא בהגנה על ביתנו מאויבים מבחוץ, אתם תתרמו גם לסיום מעגל הדמים, יש בכם גם כוח למרוד בנגעים שבפנים. איך? דרך אכפתיות ואי אדישות, מעורבות ועשייה בבית, בבית ספר, ברחוב בכל מקום שפוגשים רוע. תהיו ראויים ללוחמים, לכל אלה שנאבקו ואבדו לנו בהרג, בגז ובמיתות משונות. תחנכו עצמכם ואחרים לאהבה ולא לשנאה, לשלום, לרעות, ליופי, לצחוק ושמחה.
זה קשה – אתם יכולים. אני מאמינה בכם. אל תאכזבו אותי ואת חבריי שאינם. אני עדיין מתגעגעת אליהם ומעריצה את מעשיהם הנואשים והגדולים.
לקראת הסיום אני רוצה לשלוח ברכות לאחרון המפקדים של מרד גטו ורשה – למרק אדלמן, איש "הבונד" החי בפולין. למרות שוני השקפותיהם הוא היה חברם הקרוב ביותר של יצחק צוקרמן וציביה לובטקין מראשי המרד וממקימי הקיבוץ הזה והמוזיאון הזה. קישר אותם הקרב והדם של חבריהם לנשק.
לסיום אני אקרא מספר משפטים מספרו של משורר השואה, יצחק כצנלסון. הוא היה שותף לנו למרד. על שמו הוא המוזיאון הזה. המשפטים הם מספרו "יומן ויטל" שנכתב קרוב מאוד למותו במשרפות אושוויץ:
"ראיתי תהלוכה של אלפי אלפי ילדים בארץ ישראל. ראיתי עם ילדים, אחד יפה ומחונן מן השני. ראיתי אוכלוסין יהודים בניו-יורק, במקומות עוד שבטי יהודים נחתים, בארצות עוד מעבר לימים.. אל אלוהי ישראל!
אל-נא יכלו ביאושם כשיוודע להם על הכליון השלם כאן.. יתחזקו, ישאו נשים, יבנו בתים, ואני בטחון, שיוולדו להם טובים, ישרים ונאמנים מהם לעמם, יוולד במשך זמן לא רב דור גדול ועולה במספר על אלה שתמו באופן כה מחריד על-ידי חלאת זוהמת האדם". סוף ציטוט.
לו יהי.
| |
|