לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

סמוראי הכורסה


הבלוג הזה נועד לשכלל את כישורי הכתיבה שלי. שומר נפשו ירחק.

Avatarכינוי:  Igal

בן: 44

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2015

"המלט" ומה שנחשב אצלנו ל"תרבות"


 



כמעט בכל פעם שמרימים ל"אנשי תרבות" שלנו שאלה אקטואלית ותרבותית להנחתה, מיד מצטמררים תחת מבטה הבוחן של התהום הניטשאנית. 



 



הפעם, NRG שאלו את אנשי התיאטרון שלנו, שמעלים גרסה כלשהי של "המלט", מה... לא רגע, אני אצטט:



 



ביקשנו מצוקרמן ואלון, מהשחקנים עינת ויצמן (אופליה) וריקי חיות (מלכה) ומאייל שכטר שחיבר את המוזיקה להצגה, להשיב על השאלה העומדת במרכזה - מה היה המלט עושה ואיך היה מגיב, לו היה חי בישראל של שנות האלפיים. 
התשובות, על אף שאפשר לזהות בהן בתחילה זיק של אופטימיות, נטו בסופו של דבר לחידלון, או ל'לא להיות', כפי שהמלט בעצמו היה משיב. 



 



 



עכשיו, יפה שאין אדם ספציפי שחתום על הכתבה האבסורדית הזאת, מכיוון שעוד לפני שהיינו מתפנים לקשקושים שפולטים הנשאלים, היה עלינו לשאול אותה או אותו, מדוע להמלט הוא/היא קורא/ת "המלט", לאופליה - "אופליה", ודווקא לגרטרוד - "מלכה", מדוע, לדעתה/ו, המלט משיב "לא להיות", כאשר הדגש במונולוג המפורסם הוא על ההתלבטות, ומאיפה, לעזאזל, הוקרצה השאלה המטורפת הזאת? המלט הוא מאהב, סטודנט, פילוסוף, סייף, מחזאי במקצת ומבקר תיאטרון בהרבה, הוא בן נוקם של אב מורעל, וככל הנראה - מאמין פרוטסטנטי, אבל בראש ובראשונה, המלט הוא נסיך דנמרק, יורש העצר שהוזז הצידה וזכויותיו נרמסו. עכשיו, מה בדיוק המקבילה לדמותו בישראל של שנות האלפיים???!!! איזו תשובה ציפיתם לקבל פה?!



 




ג'.ר.ר. מרטין אומר "גרר!!!" על אנשי תרבות ישראלים. ויש לו סיבות טובות.



 


 



אבל זאת, מן הסתם, רק הקצפת של העוגה, נעבור לדובדבנים.

 ואנא זכרו שמדובר פה בבמאית, במלחין ובשחקנים הראשיים, אנשים שאמורים להכיר את חומר הגלם של המחזה המקורי על בוריו, לחיות את הדמויות.



 



הבמאית סבורה שבתור המלט היא הייתה מוותרת על מניפולציות, משחקי כח, נקמה; מקטינה פערים בחברה, מתחתנת עם אופליה, מוותרת על המלוכה, על המעמד והולכת לעבוד קשה. שם מרגישים את החיים.



 



הא לכם!



המלט הוא אדם בשנות השלושים לחייו, או לכל המוקדם, שנות העשרים המאוחרות (חישוב מהיר: בתמונה 1 של המערכה החמישית נאמר על יוריק, ליצן החצר שאת גולגלתו מחזיק המלט בידיו, שהוא מת מזה 23 שנים. המלט זוכר "היטב" את יוריק, שנהג להרכיב אותו על גבו אלפי פעמים. אני לא יודע מה אתכם או עם בני זמנו של שייקספיר, אבל אני מתקשה לזכור היטב חוויות שקרו לי לפני גיל שבע. עשו את החשבון.), שחונך מינקותו לרשת את כס המלוכה של האימפריה הדנית. (שוב, אין פה טעות, בזמן בו ממקם שייקספיר את המלט, המאה ה-11, דנמרק שלטה על סקנדינביה כולה וגם על אנגליה.)



אז הנסיך עד לשד עצמותיו, נסיך ויקינגי אגב, שהעריץ את האדמה שאביו דרך עליה, מגלה שהלה נרצח בבוגדנות בידי קלאודיוס דודו. וזאת הוא מגלה אחרי שהדוד הזה נשא לרעייה את אימו של המלט רגע אחרי מות המלך והשתלט על כס המלוכה הדני, שהיה אמור לעבור להמלט הבן. אז אחרי הגילוי הזה, סבורה גב' צוקרמן, המלט אמור לעשות את מה שהיא אמרה - קראו זאת שוב בעצמכם, לי אין כוח לחזור על השטויות הללו. יפה, נכון?



 



נעבור לשחקן הראשי, גיל אלון. עוד לפני שנראה, מה הוא חושב שהמלט היה עושה, בואו נפיל כפית זפת זעירה נוספת אל תוך החבית הזאת של זפת. נכון, זה מקובל מאוד בעולמנו הרדוד לתת להמלט סקסאפיל, והשחקנים שמגלמים אותו הם לרוב רזים וחטובים.



 



צילום: יעל רוזן



 



זאת, בעוד ששייקספיר, בהיותו ריאליסט, כלל לא חשב שדווקא אלה הן התכונות שנדרשות לגיבורו המורכב:


 



 


QUEEN GERTRUDE

.He's fat, and scant of breath

;Here, Hamlet, take my napkin, rub thy brows


.The queen carouses to thy fortune, Hamlet




מערכה 5 תמונה 2 


 



כן-כן, המלט, גדול הגיבורים הרומנטיים, "הוא שמן ומתנשף".



אבל ניחא, קנת' בראנה ומל גיבסון גם הם לא בדיוק דביר בנדקים לפני קיצור קיבה.



 



אז מה חושב גיל אלון?



 



שאלה קשה! היום אני יודע בבירור שעונש ונקמה, אפילו אם הם לא פיזיים, גם הם סוג של אלימות.[ וואו, עמוק!] אם משיבים על מעשה אלים בעונש או בנקמה, רק מנציחים את מעגל האלימות האכזרית. זה אף פעם לא מביא לפתרון אמיתי. 
הייתי מנסה לפתור דברים בדרכי שלום ונועם. אבל במצב העכשווי במדינתנו אני בכלל לא בטוח שזה היה מצליח לי.  


 



כלומר, המלט היה אמור להגיד לדודו: "נו-נו-נו! קלאודיוס רע! ככה עושים לאחיך ולמלכך?! קח פסק-זמן בחדר שלך וחשוב על מה שעשית! כשתהיה מוכן, תבוא להתנצל."



 



אגב, הסוד הכמוס לפרה ולסוס ב"המלט", הוא השאלה, מה בדיוק מניע את הטרגדיה שלו. המורים לספרות בבית-ספר משגעים את תלמידיהם, המרצים באוניברסיטה גם, אבל כנהוג בדברים ממין זה, יש לכך תשובה ברורה, שמקובלת לחלוטין וממזמן על כל חוקרי שייקספיר: הצרה של המלט היא יוהרה. המחזאי מצביע על כך בבירור: התוכנית של המלט לגלות את האמת על דודו באמצעות ההצגה שהוא מעלה (בה ימחיזו בפרטי-פרטים את עלילת הרצח של המלט-האב) והתרשמות מתגובתו של קלאודיוס למראות המחזה, נוחלת הצלחה מזהירה. המלך לא עומד בזה, נמלט מתוך האולם, אכן הולך לפסק זמן בחדריו, ומנסה להתנצל להכות על חטאו בפני הבורא.



המלט שעוקב אחריו, אמור היה בנקודה זו בדיוק להרוג אותו - חשפת את הפושע? נקום! אבל הוא מחליט לחכות - הוא לא שומע, מה ממלמל המלך לעצמו, הוא רק רואה שהלה מתפלל, ומחליט שהנקמה עלולה שלא להיות מושלמת.



מדוע? ובכן, הדוד רצח את אבא בשנתו, מבלי שזה הספיק להתוודא, להצטער על חטאיו ולזכות במחילה רשמית עליהם. לכן, אבא לא נמצא כעת בגן-עדן, אלא בכור המצרף או אולי אפילו בגיהינום. לרצוח את קלאודיוס ברגע שבו הלה הכה על חטא - הדבר עלול להטיס אותו הישר אל גן-העדן, לשם מגיעים כל החוטאים שבאמת מצטערים על מה שעוללו. זה לא מספיק מבחינתו של המלט. הוא רוצה לגזור את דינו של הדוד לא רק על פני האדמה, אלא גם בעולם הבא, כלומר, הוא לוקח על עצמו גם תפקיד האלוהים.



ופה מתחילות צרותיו - תוכניותיו נדפקות, הוא מתחיל לפגוע בחפים מפשע ורק הולך ומסתבך עד לרגע שבו הוא משלים עם גורלו והולך לעשות את הנדרש ממנו - הורג את קלאודיוס לעיני כול.



אילו לא היה משחק את אלוהים, והיה רוצח את קלאודיוס אגב תפילה - כל זה היה נפתר עוד באמצע המחזה. הרי שייקספיר מגיש זאת לצופיו מפורשות: קלאודיוס מתחיל בהכאה על חטא, אבל עוצר - הוא אכן מצטער על מה שעשה, אבל הוא לא באמת יכול להשלים את התהליך, להכאה אמיתית על חטא נדרש הויתור על טובות ההנאה שהחטא הזה הביא, ולכך קלאודיוס לא מסוגל. וכדי שהצופים לא יתבלבלו, הוא אומר זאת בעצמו.



אם המלט היה הורג אותו באותו הרגע, נפשו, שלא הייתה מסוגלת להביא את עצמה לוותר על המלכה והמלוכה, הייתה נידונה לייסורי-עד בגיהינום. אולם היוהרה שהפגין המלט מוכרחה להיענש גם היא, והוא לא מגשים את ייעודו כמלך הבא של דנמרק, אלא מת.



זהו זה, זה כל הקונפליקט שמאחורי הטרגדיה (למעט הלבטים המוקדמים לגבי אשמתו/חפותו של קלאודיוס - אלה נבעו מתפישות דתיות, שאליהן לא נכנס כאן, ושנפתרו, כאמור, באמצעות תכסיס המחזה).



 



אז במקום כל זה, גיל אלון היה מנסה לפתור דברים בדרכי שלום ונועם. אחלה.



 



הפציינטית הבאה שלנו היא ענת וקסמן, שמשחקת את אופליה.



 



המלט, שבמשך מחזה שלם מתלבט מתי, כיצד והאם לפעול, יכול להוות השראה ומופת אחראי של עצירה למחשבה לפני פעולה. ההססנות יצאה לחלוטין מהאופנה אבל למעשה היא אקט לשון, תגובות מיידיות וחוסר התלבטות. 
אנחנו חיים בעידן של פעולה מהירה, של אנשים חדי לשון, תגובות מיידיות וחוסר התלבטות. אנשי דת הבטוחים שיש להם חזקה על האמת, פוליטיקאים חסרי ספקות שיוצאים בקלות רבה מדי למלחמות ואנשי צבא שלא שואלים שאלות ומצייתים.



מהמלט אנחנו יכולים ללמוד את הערך שבהשתהות. אם לא נגזים בזה כמוהו נוכל להמנע מטרגדיות כמו שלו וכמו שלנו. 



וקסמן היא בערך היחידה שאמרה בכתבה הזאת משהו שלפחות טיפה קשור להמלט. אבל היא לא הסתפקה בכך והמשיכה. מובן שההמשך מורכב משטויות. המלט מיוסר בידי ההתלבטות. ההתלבטות הראשונית שלו היא האם אפשר להאמין לרוח של אביו שמאשימה את דודו ברצח. התלבטות זו, (הפתעה!) טבעה - דתי לחלוטין.


הן שייקספיר, שכתב בחברה שזה עתה הפכה מקתולית לפרוטסטנטית, והן צופיו - כולם הבינו היטב, מדוע נסיך דנמרק לא לגמרי בטוח בדברי הרוח. כי השאלה שהמחזאי, הצופים והדמות שואלים את עצמם היא פשוטה - מניין הרוח הזאת מגיעה? אילו היו ממשיכים לדבוק בקתוליות, התשובה הייתה פשוטה גם היא - בתמונה 5 שבמערכה הראשונה, הרוח אומרת מפורשות:





אני הרוח של אביך,



               אשר נידון לזמן קצוב לצעוד



               בַּלילה, ובַיום להיות רתוּק



               ללהבות-אש עד שהפשעים המזוהמים



               שנעשו כשחייתי יישרפו



               ויִמָּרְקוּ.



 



כל קתולי היה מבין שמדובר בכור המצרף. הבעיה היא ששייקספיר, צופיו והמלט - כולם פרוטנטנטים טריים, שלא אמורים להאמין יותר בכור המצרף. לכן, מבחינת הדוגמה שלהם, הרוח הזאת מגיעה מגיהינום. ולהאמין למי שמגיח מתוך הגיהינום זה הימור רציני מאוד - מי יכול להבטיח שזה אכן אבא ולא איזה שד שבא להתל בו? בגלל זה ואך ורק בגלל זה המלט מתלבט, וממציא את תכסיס ההצגה שהזכרנו קודם לכן.



הספקות שמייסרים אותו נובעים מדת.



 



אשר לאנשים חסרי-ספקות שיוצאים בקלות רבה מדי למלחמות - אותם המלט מעריץ, פשוטו כמשמעו.



 



הנה לראייה פה הצבא הזה,



               עצום ורב, מובל בידי נסיך        



               עדין, רגיש, שהתנפחה לו נשמתו



               בשאיפות אלוהיות והיא



               חורצת לה לשון אל מול הנעלם,



               חושפת מה שבן-תמותה ולא בטוח



               לאיומי גורל, מוות וסכנה



               עבור קליפת ביצה. להיות אדם



               גדול באמת זה לא להתגייס למטרה



               גדולה, אלא למצוא סיבה גדולה לְריב



               בערימה של קש כשהכבוד על כף מאזניים.



               אז איך אני עומד, שיש לי אבא שנרצח,



               אמא טמאה, מערבולות של דם ושכל,



               אבל נותן לכל להירדם, כְּשלְבוּשָתי



               אני רואה מוות בטוח של עשרים-אלף



               גברים אשר עבור חלום, מהתלה



               של תהילה הולכים אל בור קברם



               כמו לַמיטה, נאבקים על חלקת-ארץ



               שאין בה די מקום לכל מספר הלוחמים,



               שאין בה די עפר כדי לכסות



               את כל החללים...? הו, מעכשיו



               מחשבותי יהיו רק דם, או שכולן לשווא.



 



מערכה 4 תמונה 4



 



 



המלט בז לעצמו על לבטיו וחוסר הפעולה, ופורטינברס, נסיך נורווגי שעליו הוא מדבר פה, מהווה דמות מופת וחיקוי בעיניו.



זה בדיוק הרגע שבו המלט משלים עם ייעודו והתוכנית האלוהית, כמו שפרוטנטנטי טוב אמור לעשות, ושובר את רצף הכישלונות הקודם.



 



 



ברשותכם, אנחנו נדלג על דבריה של ריקי חיות שאמרה שטות אנמית ולא מחייבת, אבל לזכותה ייאמר - קצרה.



 



צילום: גדי דגון


גרטרוד, אגב, הוא תפקיד של אישה שעודנה מושכת די הצורך כדי להביא גבר מאוהב למעשה רצח בוגדני.



 



 



נקנח במלחין, אייל שכטר.



 



איש אקדמיה שנאלץ להתמודד עם רוח מת שמספרת לו שהיא אביו שנרצח, שבגלל ענייני פוליטיקה לא מסוגל לתפוס את הרוצח, שאבי אהובתו נרצח על ידו בשגגה, ומפה זה עוד הולך ומדרדר? ברוכים הבאים לישראל 2015 - שבה מעורבבים יחד לחשים וקמעות, הון שלטון ועולם תחתון, משטר חלש ומשטרה לא מתפקדת, שהמלוכה מאיימת על הנתינים המבוהלים במלחמה מתמדת עם כוחות אימתניים מעבר להרי החושך, כי ככה פשוט יותר לשלוט באזרחים. 
בקיצור, אין חדש תחת השמש - עוד משנת 1600. 



 



 



המלט, שהוא, כאמור, קודם כול ולפני הכול יורש עצר ויקינגי, אכן למד באוניברסיטה והוא אכן הרג את פולוניוס בטעות - כל יתר הקשקושים המובעים פה לא קשורים לא למחט ולא לתחת.



אין ב"המלט" שום אזכור לאמונות תפלות (יש שם רוח רפאים, אבל כל האמונות שם כנות לחלוטין), אין שם שום קשר בין הון לשלטון, אין שום "עולם תחתון", המשטר שם לא חלש כלל, אין ולא ייתכן שתהיה שם משטרה.



המלוכה לא מאיימת שם על נתיניה במלחמה, אלא להפך, שומרת בסוד הכנות הגנתיות, ופותרת את הסכסוך המתגבש בדרכים דיפלומטיות גרידא.



וברור שהנתינים שם לא מבוהלים כלל מן הממשל, כי די שם בשמועה בלבד על כך שהמלך מנסה לגונן על המלט מפני העונש שמגיע לו על-פי החוק (עבור הריגת פולוניוס) - והארמון מיד מוצף באזרחים זועמים ומוחים, שמאיימים להדיח את המלך בו-במקום.



 



בקיצור - כול מה שהאדון שכטר אומר פה זה שטויות.



 



אה, וחרף העובדה שאין בידינו מידע מדויק לגבי תאריך כתיבת המחזה, סיבות מצוינות גורמות למרבית החוקרים להצביע על שנת 1601, ולא 1600. זה ככה, בקטנה.



 



 



פוי, כמה תרבות אפשר לספוג על הבוקר...



 






 

נכתב על ידי Igal , 3/9/2015 10:16  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לIgal אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Igal ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)