לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

בסוף הכל מסתדר !


בלי נושא מוגדר, בלי אופטימיות ופסימיות. תמיד כשצריך את חוק מרפי, הוא לא פועל. ובעיקר, לא משנה מה, בסוף הכל מסתדר. באמת. ואם לא הכל הסתדר, אז סימן שהסוף עדיין לא הגיע.
Avatarכינוי: 

בן: 53





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
5/2004

אסטרולוגיה


אני משתדל להיות פתוח לרעיונות ולאפשרויות מגוונים ככל האפשר. באמת. זו הנחת המוצא שלי. יש המון דברים מוזרים בעולם, המון דברים שאני לא מבין, ובהיותי אדם ספקן מטבעי אני לא בררן בספקנותי.

כולכם חשודים!

סתם.

 

העניין הוא שאחד הדברים שמרגיזים אותי ביותר הוא האסטרולוגיה, או אחותה הצולעת: הנומרולוגיה.

 

איך? איך אפשר להאמין במשהו טפשי כל כך?

 

לצורך העניין, למי שלא מכיר אותי אלא דרך הבלוג, ובלי לרמות בבקשה (זה אפשרי בקלות, אני יודע), תנסו לנחש באיזה מזל נולדתי. קחו שלושה ניחושים. תרשמו על נייר או במחשב, אחר-כך תרשמו את הניחושים שלכם בתגובות. אני מגלה את המזל בסוף הפוסט בערך, אז לא יהיו פרסים, סתם מעניין אותי.

 

ואני פתוח, באמת. יכול להיות שיש חיזרים שמסתובבים ביקום ומבלים ולא מתיחסים אלינו (אנחנו בשכונה ממש גרועה ביקום). פחות סביר שהם באים לבקר אותנו (כמו שתבקרו מושבת נמלים שנמצאת 20 ק"מ מהבית שלכם, כל יום), אבל אולי.

יכול גם להיות שיש אנשים שקוראים בקלפים, בעלי תה, בקפה, במקרוני, מצידי שיקראו גם בקורנפלקס. לדעתי, הם מקסימום אנשים מוכשרים בעלי רגישות גבוהה למי שיושב מולם, שיכולים להגיד לכם כל מיני דברים רק על ידי זה שהם שמים לב לתגובות שלכם.

סבבה. הם יגידו שזה בגלל הטארוט, וקוסמים יגידו שהם באמת חתכו אשה לשניים. הקוסמים הרבה יותר משכנעים לדעתי.

 

אבל האסטרולוגים והנומרולוגים הם הגרועים מכולם. מי שחושב שהורוסקופ זה בידור, שיבושם לו. אבל יש אנשים שמשלמים הרבה כסף כדי לשמוע: "בשבוע הקרוב אתם תיקלעו לויכוחים על רקע בעיות כלכליות". למה?

 

ואז יש את אלו שאומרים "כן, אבל אני מכיר איזו מכשפה מהדרום/מהגליל שהיא על באמת, יודעת הכל, באים אליה רבנים, וראש הממשלה, ויצפאן. היא ניבאה את אסון התאומים, ואת המפלה של שרון במשאל הליכוד!". זו מכשפה עם יחצנות טובה. כל פעם שבודקים את הנבואות האלו, מגלים שרוב המנבאים לא ממש מצליחים, ורוב הנבואות של כל המנבאים הם כל כך מעורפלות, שאפשר לפרש אותן איך שרוצים, והנבואות הכן מדויקות מצליחות ב 50-50. תמיד יש גם תירוץ טוב למה זה לא הצליח (הירח השחור השפיע על ונוס שבנסיגה, או לנומרולוגים: שכחתי להעביר 1 בחיבור).

 

מכירים את האנשים שאומרים לכם לפעמים: "וואו, איזה טלפתיה! בדיוק חשבתי עלייך ואז התקשרת!"?

זו תופעה שנגרמת מהעובדה המצערת שיש לנו זכרון מאד מאד סלקטיבי. אנחנו חושבים על אנשים אחרים 50 פעם ביום. הם לא מתקשרים 50 פעם ביום (אני מקווה בשבילכם). פעם בשבוע או בכמה ימים, תלוי כמה קרוב האדם שחושבים עליו, אותו האדם אכן מתקשר בסמיכות זמנים לתופעה הנדירה שבה חשבתם עליו.

טלפתיה, לא?

 

אותו האפקט עובד יופי בשביל האסטרו/נומו-לוגים למיניהם. טעויות רק מקרבות אותם לאמת, ומספיק שהם צדקו פעם אחת כדי לקבל קרדיט עצום. ואם קרה שהם צדקו ב 3 מתוך 3 (סיכוי של 1 ל 8 מקסימום) אז לא משנה כמה הם יטעו בעתיד, תמיד היתה את הפעם ההיא שבה הם צדקו פעם אחרי פעם. זה מדהים. זה נחרט בזכרון. זה עדיין מטופש.

הם משתדלים להיות כמה שיותר כלליים, כך שהסיכוי להצלחה בניחוש גדל. זה תמיד "מחכה נסיעה בעתיד הקרוב". אין הגדרה של מה זה עתיד קרוב. שבוע זה בסדר, גם שבועיים. אופי הנסיעה גם הוא לא מוגדר, כך שכל נסיעה מעבר לקניות בסופר יכולה להחשב.

"ענייני כספים יטרידו את מנוחתכם". זה תופס גם את העניים, גם את העשירים, וגם את אלו שהילדים מפריעים להם כשהם קוראים את מדור הכלכלה. ערפול שווה כסף.

 

האסטרולוגיה והנומרולוגיה מעצבנות אותי במיוחד בגלל ה"מדעיות" שהן מנסות לנכס לעצמן. בקלפים, בקפה, בסיאנסים, יש אפקט של שימוש במדיום עזר כדי להבין דברים על האדם. ניחא. אבל אצטלה של "מדע" אומרת שבעצם כל אחד, אם ידע את השיטה, יוכל ללמוד לעשות את זה בעצמו. יש לזה יתרונות בתחום היחצנות, אבל אין אף יכולת מדעית בעניינים האלו. שני אסטרולוגים לא תמיד יסכימו ביניהם כמו במדע מדוייק (מתמטיקה, פיזיקה), הם לא יכולים לנבא תוצאות בהסתברות גבוהה כמו במדעים לא מדוייקים (רפואה, פסיכולוגיה), והם לא עושים שימוש בכלי הבסיסי ביותר של המדע: הניסוי. ניסוי דורש חיזוי התוצאות לפני עריכת הניסוי, אפשרות חזרה על הניסוי שוב ושוב, ואפשרות לעריכת הניסוי בתוצאה עקבית וזהה על כל פרט שהוא.

 

אני מניח שגם אלו שאומרים שלא הכל מדעי בחיים ולא על הכל צריך להסתכל בעיניים ציניות של מדע ושל צורך להסביר הכל, גם הם לא היו רוצים לשלם למישהו שטועה רוב הזמן, או לפחות לא צודק יותר מאשר נהג המונית השכונתי הידידותי. הם פשוט מסתירים ביעילות את המקרים בהם הם טועים.

כל אחד יכול "לנבא". הנה, גם אני יכול, ואני אפילו אהיה ספציפי:

* בשבוע הקרוב יתקע לכם המחשב, העכבר לא יזוז, ותצטרכו לעשות ריסט ידנית!

* מישהו שמזמן לא פגשתם יעלה בשיחה וזה יזכיר לכם נשכחות.

* חדשות מסעירות ישפיעו עליכם. מישהו מסביבתכם הקרובה יחווה אירוע קריטי בחייו.

* המוכר בחנות יעשה טעות בחשבון של שני שקלים וארבעים אגורות לטובתו. אם תשימו לב, הוא יתנצל ויחזיר לכם את הכסף.

 

תכתבו לי בבקשה אם משהו מהדברים האלה קרה לכם. אם כלום לא קרה, אל תכתבו.

בסדר, תכתבו גם אם כלום לא קרה לכם.

 




טוב, אני חושב שהבהרתי את הנקודה. אני אסיים בשני סיפורים קטנים:

 

פעם, מזמן, פגשתי מישהי שלא הכרתי קודם. התחלנו לדבר, והיא שאלה אותי "איזה מזל אתה?". אני אוהב לתת לאנשים לנחש (בדרך כלל הם מנחשים בניחוש העשירי, אבל היו כמה שניחשו בפחות.) אבל הפעם אמרתי לה ישר: "מאזניים".

"אהא!", אמרה הבחורה, "אז אתה בעל אופי כזה וכזה, ואוהב ככה ועושה ככה, ובדרך כלל אתה זה ואתה גם כזה".

"מדהים", עניתי לה, "כל מה שאמרת פשוט לא נכון. לא זה ולא זה ולא ההוא".

"אה", אמרה לי, "אז אתה לא-אופייני!".

 

ברוקר שפוטר מעבודתו חיפש עבודה במשך זמן לא קצר ולא מצא. בסוף הוא החליט לעשות מעשה מקורי: הוא אסף את הכתובות של 100 המשרדים הגדולים של הברוקרים, וכתב לחצי מהם "בשבוע הבא הבורסה תעלה" ולחצי השני כתב "בשבוע הבא הבורסה תרד". בשבוע שלאחר מכן הבורסה עלתה, אז הוא כתב 50 מכתבים חדשים ל 50 החברות הראשונות. ל 25 כתב "בשבוע הבא הבורסה תעלה" ולחצי השני כתב "בשבוע הבא הבורסה תרד". כך המשיך לכתוב רק לאלו שקיבלו מכתב שהתאמת, עד שנותרה חברה אחת שלדידה הוא צדק לכל אורך הדרך, ואז הוא כתב להם: "בשבועות האחרונים ניבאתי לכם במדוייק את תנודות הבורסה. אולי תרצו להעסיק אותי?"

 

נכתב על ידי , 25/5/2004 00:06   בקטגוריות שחרור קיטור, .  
43 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אלירם ב-8/8/2005 09:42



413,408
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 30 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאלירם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אלירם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)