לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

בסוף הכל מסתדר !


בלי נושא מוגדר, בלי אופטימיות ופסימיות. תמיד כשצריך את חוק מרפי, הוא לא פועל. ובעיקר, לא משנה מה, בסוף הכל מסתדר. באמת. ואם לא הכל הסתדר, אז סימן שהסוף עדיין לא הגיע.
Avatarכינוי: 

בן: 53





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אניות, מצור ימי ומה עושים עכשיו?


אתמול משט אניות שיצא מקפריסין במטרה מוצהרת להגיע לעזה הנמצאת תחת סגר ישראלי נעצר בידי צה"ל. בהשתלטות השייטת על אחת האניות הותקפו באלימות קשה ונאלצו להגיב בירי ממנו נהרגו עשרה מהמתקיפים.

אני לא רוצה לעסוק בשאלה האם הפעולה היתה נכונה או לא, אלא לגעת בשלוש נקודות פרקטיות לעתיד:
1. כיסוי תקשורתי שגוי.
2. מה צריכה להיות התגובה הדיפלומטית של ישראל לדעתי
3. כיצד לפעול מול האניה הבאה שתנסה להגיע לעזה?
4. בונוס

כיסוי תקשורתי שגוי
התמונות הראשונות שהגיעו לכלי התקשורת באו מהספינות. מהצד שלהם. התמונות ששחרר צה"ל הגיעו מאוחר מדי, אחרי שהטקסטים במהדורות החדשות התקבעו והתגובות המוקדמות של המנהיגים (אבו מאזן, ארדואן) צוטטו שוב ושוב למרות שיתכן שאם התמונות הללו היו משוחררות קודם התגובות האלו היו שונות.
לכל אורך הדרך נטען כי נוסעי הספינות רצו שההתנגשות תהיה לאור היום וצה"ל רצה שהיא תהיה בלילה. בגלל המצלמות. צה"ל גם ניסה למנוע הפצת מידע. מי שנוהג כך שם את עצמו מיד בצד הרע של העימות. זו טעות גדולה. תחשבו מה היה קורה אם התמונות שמופיעות פה היו מצולמות בידי צוות של ה CNN או כל צוות זר אחר שהיה שולח אותן למערכת שלו בבהילות. הן היו משודרות כסקופ אדיר ומצוטטות בכל הרשתות. התמונות שצה"ל שולח מראש נחשדות כמגמתיות.
עוד יתרון לדוגמה: צה"ל טוען שהפניות שלו לספינות לעצור נענו בקללות. זה היה משודר לפני העימות אם היה צוות זר שיכל לצלם ולשלוח את המידע. הרגעים לפני העימות הם רגעים מתים מבחינה תקשורתית. רוב העולם היה מתחיל לקבע דעה שלילית על הספינות כבר בשלב זה.

הנזק הפוטנציאלי שיש בפתיחות כזו יכול להיות אם באמת חיילי צה"ל ינהגו שלא כשורה, אבל הנזק שקורה ממדיניות של הסתרה גדול לעין שעור. לגבי חשיפת פני חיילים, אפשר לצוות צנזור לצוותי הצילום למטרה זו. אני די בטוח שלא תהיה להם התנגדות.
בנוסף, שווה לצה"ל להשקיע במצלמות HD עם ראיית לילה טובה יותר. זה אפקטיבי לא פחות ממטוס קרב נוסף.

התגובה הדיפלומטית
אנחנו בבעיה בשל התוצאות הקשות. אבל צריך להבהיר שפלשו אלינו תוך הצהרה ופרובוקציה. לא ישדרו תגובה שהיא פחות מראש הממשלה מגיב (והוא אכן הגיב), אבל צריך גם לתת בשר.
- אנחנו מוחים על הנסיון להפר את חוקי ישראל בישראל ומצפים מהמדינות המעורבות להתנצל.
- ניסינו לערוך לספינות ביקורת גבולות. משסרבו נאלצנו להשתלט עליהן בכח ומשתקפו אותנו נאלצנו להשתמש בכח רב יותר.
- אנו מבהירים כי לא נתיר נסיונות נוספים להפרת הסגר הימי וכל ספינה שתנסה לבוא אלינו תאלץ לעבור בדיקה או לשאת בתוצאות על חשבונה.

כיצד לפעול מול האניה הבאה שתנסה להגיע לעזה?
נכון לעכשיו וכל עוד מוחלט שעדיין יש סגר על עזה, אסור להרשות לספינות להגיע לעזה עם מטען שלא נבדק. כל ספינה שתנסה לעשות כן ללא תיאום מראש תידרש לחזור על עקבותיה. בכל ספינה שתסרב לעשות כן, יש לשתק. להשבית בצורה כלשהי את מנועיה ולהשאיר אותה בים. אם הם ינסו להשתמש במנועים חלופיים ניתן להשבית גם אותם ולעזוב את המקום. כל סיוע לספינה הזו יצטרך לבוא ממדינת המוצא של הספינה אחרי תיאום עם ישראל. מבחינתנו שיגררו את הספינה חזרה לאן שצריך או יפנו את הנוסעים. אחרי כמה פעמים כאלו זו תהיה טרדה לממשלות שלהם והמצב יפסק.
הסכנה האפשרית היא כמובן מקרה שבו אחת הספינות טובעת ומכך צריך להמנע בכל מחיר. בנוסף, כפי שציינתי בתחילה, רצוי לצרף צוותי צילום זרים שיתעדו את המפגש ככל שירצו. להיות קורקטים ומנומסים ככל הניתן ולנתק מגע כמה שיותר מהר. אנחנו לא באמת צריכים את האנשים האלו אצלנו במעצר.

בונוס: מה אתם יכולים לעשות עכשיו?
הקישור לסרטון שמופיע בראש הפוסט הוא:
http://www.youtube.com/watch?v=0LulDJh4fWI#t=0m8s
כרגע יש לו כ 300 צפיות בלבד.
קחו את הקישור הזה והגיבו בעזרתו לסרטונים ביוטיוב או לטוויטים או לכתבות/פוסטים שמציגים את הצד השני בצורה מגמתית. חפשו מלים כמו marmara, israil, fratilla כדי להגיע למידע רלוונטי. זה יעיל לא פחות ואפילו יותר מהפגנה מול השגרירות הטורקית.
נכתב על ידי , 1/6/2010 08:50   בקטגוריות ., טלויזיה, אקטואליה, צבא, פוליטיקה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אלירם ב-13/6/2010 11:28
 



על הישרדות, פאבלוב והמצב בדרום


(זה לא ממש פוסט על הישרדות)
בעונה האמריקאית הנוכחית של הישרדות, המתקיימת בסין, הקבוצות התערבבו בפרק האחרון. שני חברי שבט מכל שבט עברו לשבט השני.
שבט א' היו ביתרון מספרי משמעותי. היו להם שבעה חברי שבט לעומת שבט ב' שנשאר עם חמישה חברי שבט בלבד.
לכאורה, שבט ב' היה צריך להתאמץ מאד כדי לזכות בחסינויות. ידוע שכאשר ממזגים את השבטים לשבט אחד יש יתרון עצום לשבט שנמצא ביתרון מספרי.
אלא שערבוב השבטים היה מעושה, הבריתות החזקות נותרו בקרב אנשי השבטים המקוריים.
בנות שבט ב' הבינו שעליהן להפסיד בכוונה באתגרים הבאים כדי שיוכלו להדיח את שני שחקני שבט א' המקורי וכך עשו. החלטה אסטרטגית מבריקה (שבוצעה בצורה גרועה ותוך הסגרת המהלך, אבל עדיין החלטה טובה).
המהלך הזה התאפשר מכיוון שהיו כמה הנחות יסוד ידועות על המשחק, בעיקר שיהיה מיזוג כשיהיו בערך 10 שחקנים. הבנה של מאזן הכוחות הכללי מאפשר התמודדות פקחית עם התנאים המשתנים של המשחק.
בישראל, כמו בישראל, לא מבינים את זה. בגרסה הישראלית של הישרדות כללי המשחק משתנים כל הזמן ובקצב רצחני. אין הפתעות אמיתיות מכיוון שכבר אין על מה לסמוך, הפתעה צריכה לשבור שגרה ולא להיות השגרה. במצב של בלאגן מוחלט, עדיף לא לנסות אסטרטגיות נועזות אלא לדבוק במוכר ובידוע, להצמד לבריתות הקיימות וללכת איתן. זה הופך את המשחק למשעמם ומייאש.
***
פבלוב היה חוקר רוסי זוכה פרס נובל שחקר ופיתח את מושג ההתניה הקלאסית. הוא גילה למשל שאם משמיעים לכלב צליל פעמון לפני שנותנים לו אוכל, הכלב מתחיל לרייר למשמע צליל הפעמון (ולהפריש מיצי קיבה וכו').
בניסויים אחרים בכלבים, ניתנו להם שוקים חשמליים מדי פעם ולא רק פרסים. במקרים מסוימים השוקים ניתנו בכל פעם שהכלב ביצע פעולה כלשהי, מדי זמן קבוע או בשיטתיות אחרת. במקרים אחרים ניתנו שוקים באופן רנדומלי. בעוד שהכלבים שקיבלו שוקים בעלי חוקיות היו אומללים אך שרדו, הכלבים שקיבלו שוקים ללא כל חוקיות נראית לעין פשוט השתגעו. יצאו מדעתם. עצם העובדה שמידת השליטה שלך על המציאות היא זעומה יכולה לשגע כל אדם, לא רק כלבים. זו הסיבה שאנשים נוטים ליחס לעצמם שליטה על דברים גם אם היא לא קיימת. אמונות תפלות (כמו לנשק את הקוביות למזל) מתחזקות בכל פעם שאקראית הן פועלות, אך כשלון לא יערער את האמונה באותה המהירות.
***
הקסאמים שיורדים על שדרות הם בלתי נסבלים לתושבי העיר. לא בשל הנזק שמסתכם במספר הרוגים מועט יחסית לשבע השנים של הירי, אלא גם בשל שיבוש שגרת החיים למשך תקופה כל כך ארוכה. תרצו - מכות החשמל האקראיות שהם מקבלים. זה עובד באופן דומה גם בצד השני. הם יורים קסאמים, אבל צה"ל לפעמים יורה ולפעמים לא. לפעמים מתקיף בתים (ומזהיר קודם) ולפעמים מפציץ מפקדות. מצד אחד תוקף ומהצד השני נושא ונותן. אין ממש חוקי משחק בסכסוך הזה. בכל פעם שצהל יוצא מעזה, כמו היום, הפלשתינאים רואים בזה נצחון מפואר שלהם. מהפגיעות שלהם הם מתעלמים.

מה שחסר במשוואה הזו הם כללי משחק ועקביות.

הצעתי בזמנו (לפני שנתיים וכמה ימים) החשכה של עזה בעקבות כל ירי קסאם לזמן קצוב. זאת כדי לחסוך בחיי חיילים שנפגעים בפעולות בעומק השטח. אני משער שהתוצאה של נזק מידתי אך עקבי לאוכלוסיה שם יהיה יעיל אפילו יותר מפעולה זו או אחרת שתהרוג עשרות ומאות פלסטינים אבל תהיה אקראית לגמרי. מתקפה אקראית משדרת "למה עכשיו ולא קודם?", "בטח אח"כ לא יהיה", וגם "בסוף הם בטח יתיאשו".
גם ההצעה שבודק שר הבטחון ברק "לירות אל מקורות הירי" מכילה בתוכה אלמנט של עקביות, אבל בישראל כמו בישראל העקביות הרבה פחות חשובה מעקרון אחר - העמימות. גם אם יחליטו לירות אל מקורות הירי ויהי מה, אני בטוח שלא יתמידו בזה (ואולי במקרה זה טוב שכך).
כמו בגרסה הישראלית להשרדות, ההתמדה היא לא הצד החזק שלנו. גם לא העקביות.

התגובות לקסאם ולקטיושות צריכות להיות מוגדרות מראש. הפלסטינים צריכים לחטוף על הפעולות שלהם, אבל הקשר בין הפעולות שלהם צריך להיות ברור. לא צריך משא ומתן על הפסקת אש כאשר ברור לחלוטין שהפסקת הירי מצידם תגרום להפסקת אש. נכון שזה ברור לציבור בישראל, אבל זה לא נראה כך בעיני העולם ובטח שלא בעזה.
ראש הממשלה צריך להכריז על מדיניות ישראל באופן הכי ברור שיש. לא "ישראל תגן על אזרחיה" אלא "ישראל יורה לעבר כל מקום שממנו יורים עליה" או "ישראל תנתק את החשמל לרצועת עזה למשך שעה עם כל שיגור רקטת קסאם". הצבת משוואה כזו באופן הכי ברור, גם ברשתות הזרות, תפנה את כל הלחץ הבינלאומי חזרה אל הפלשתינאים. ברגע שברור וידוע שהגורם המיידי לפעולות של ישראל הוא הירי, המצב משתנה. גם התסכול של תושבי שדרות.
***
גלי צה"ל פתחו תדר חדש יחסית באזור שדרות ועוטף עזה. בתדר זה מושמעות אזעקות "צבע אדום" בזמן אמיתי ובלילה משודר גל שקט שמופרע רק בעת שנשמעת אזעקה.
אני חושב שגלי צה"ל צריכה להשמיע את התרעות "צבע אדום" בזמן אמת בשידוריה בכל הארץ. אולי לא את ההתראה הארוכה והמלאה, אבל צפצוף של שנייה + "צבע אדום" יחיד יעשו את העבודה כמו שצריך כדי להמחיש לכל העם את מצבם. נכון שיש תכניות שמדווחות על אזעקות, אבל מכיוון שזה לא בזמן אמת זה לא אפקטיבי יותר מאשר להשמיע דיווח חדשותי.
אחד הדברים שמייאשים את תושבי שדרות הוא התחושה שלא רק שהם סובלים אלא שגם לאף אחד לא ממש אכפת מהסבל שלהם. שיתוף כל תושבי המדינה ולו באופן סמלי במציאות שלהם תוכל לעזור מאד.

ונקודה אחרונה, באשקלון הכל עוד טרי וחדש ולכן לא ממש התיחסתי אליהם ישירות. אבל מה שכתבתי תקף עבור כל מי שבטווח הקסאם והקטיושות.
נכתב על ידי , 3/3/2008 15:29   בקטגוריות ., הישרדות, אקטואליה, צבא, טלויזיה  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אלירם ב-11/3/2008 10:08
 



יש לך כרטיס מועדונית?


בצה"ל החליטו לתת כרטיסי שחרור לחיילים על פי סוג השירות ששירתו ומשך השירות. כרטיסי זהב ללוחמים, כסף לתומכי לחימה וארד לכל השאר.
המטרה היא שהכרטיסים יתנו הטבות שונות באזרחות.
תגידו, השתגעתם?
לא מספיק כל עניין הדרגות והמעמדות בצבא (שם זה אכן נחוץ), אבל גם כשמשתחררים האנשים אתם רוצים לדרג אותם?
לא מספיק לגרור אנשים למילואים עד גיל 40-42, לנתק אותם מהמשפחה, מהעבודה ומהחיים לכמה שבועות בכל שנה, גם בשאר השנה להזכיר להם מה הם עשו בשירות הסדיר?
רוצים לצ'פר לוחמים? תנו להם מענק שחרור מוגדל / משכורת צבאית מוגדלת / פנסיה חודשית של 200 ש"ח למשך 3 שנים. מה שתרצו. אבל לתת כרטיס מוזהב עם כוכבים כדי שהלוחמים יוכלו לנפנף בו ולבקש טובות מגורמים אזרחיים? איזו יהירות!
די ברור לי שהאפקט יהיה הפוך. זילות של ערכו של השירות הצבאי. אם כל ההבדל בין מישהו שקרע את התחת כלוחם בשטח לבין מישהו שהשקה מדשאות בבסיס עורפי הוא צבע הכרטיס ו-5 ש"ח הנחה לקולנוע, אז זה בדיוק הערך של השירות הצבאי. הרי הצבא כימת את הערך הזה בדיוק. ואם זה הערך, שהצבא נותן, אז למה שלחיילים תהיה סיבה טובה יותר להיות קרביים?
כבר עכשיו נשמעת בטוקבקים תרעומת. אם קבוצה מסוימת היא דרג א', בהכרח קבוצות אחרות הן דרג ב' ודרג ג'. אם זה עוד מקובל בצבא, הרי לשחרר מישהו ששירת שלוש שנים בתפקיד מסויים ולתת לו תעודת "תודה רבה, היית דרג ג'" נשמע לי מבזה.

וזה היה השנקל שלי (סוף סוף יש תרגום ראוי לביטוי "2 סנט" - לא זוכר איפה קראתי את זה, קישור יתקבל בברכה).

- גם יריב כתב ואייר.
- הטוקבק האהוב עלי #86 : "וואי אני מתה ! זה כמו בישראכארט ובויזה !"
נכתב על ידי , 2/1/2008 09:50   בקטגוריות ., אקטואליה, צבא, עצבני  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של מאי צור ב-2/3/2008 17:45
 



יום לפני הפצצה האירנית


אני אדם סקפטי מטבעי. סקפטי מאד. אבל הסיפור הזה של הפצצה האירנית שאמורה לנחות על מדינת ישראל מחר קצת מטריד אותי.

זה בטח לא בגלל השמועות באינטרנט שרצו כבר זמן מה. אבל הצטברו כמה ידיעות מטרידות בנושא.

קודם כל, הכתבה של ברנרד לואיס בוול סטריט ז'ורנל. העיתון - מכובד. הכותב גם הוא הסטוריון מכובד ומוערך. הוא אמנם לא מנסה לנבא, אבל מהכתבה אפשר להבין שהוא מאמין בכך בכל ליבו. למי שלא רוצה לקרוא את המקור באנגלית, הנה התקציר שפורסם באתר הארץ בנושא.

שנית, התמרונים שעורכת אירן בשבועות האחרונים ובעיקר ניסוי טילי הקרקע קרקע שנערך אתמול.

בנוסף, הנה התבטאות של חיזבאללה שאולי נועדה להכין את השטח ע"י השוואת תקיפת ישראל לנזק של 5 פצצות אטום. הטרמינולוגיה מחשידה.

והיום אירן הכריזה כי היא לא תפסיק להעשיר אורניום, אבל כן תסכים למו"מ, מה שמראה על עוד נסיון למשוך זמן עד להשגת פצצה.

וגם הפלסטינים חוששים, שכן גם הם יחטפו במקרה של פצצה אירנית. בעיה.

***

כל הנתונים האלו מרמזים על כך שהחודש האחרון היה רק הקדמה למלחמה האמיתית שתגיע בקרוב או תוך כמה שנים. פתרון צבאי לא נראה ריאלי לצערנו, בדיוק כפי שלא ניתן לחסל בזבנג את מנהרות החיזבאללה כך גם אי אפשר להפציץ את כל הבונקרים המפוזרים בכל רחבי אירן שבהם מתבצע מחקר האטום שלהם.

התסריט האופטימי הוא הפיכה באירן. זה לא יקרה.

תסריט פחות אופטימי הוא נסיון שיגור של אירן שייכשל, אם בשל אמצעים הגנתיים (חץ, פטריוט) ואם בשל תקלה טכנית (מזל אף פעם לא מזיק). זה יגרום לתגובה של ישראל ובשאיפה גם של ארצות הברית ואירופה.

התסריט השחור מדבר על פגיעה אחת או יותר ותגובה ישראלית לכיוון אירן. גם אז יימצא מי שיאשים אותנו, כמובן.

תקיפה של אירן לא תכלול טילים בלבד. החיזבאללה יתקוף מהצפון, כמובן, ולו בשביל להשאיר את התושבים במקלטים. המטוסים של צה"ל יהיו עסוקים מכדי להתעסק עם החיזבאללה.

***

אז מה יקרה מחר?

בתפוז כבר זמן מה מתבדחים, אבל אני סבור שאירן עדיין לא מוכנה. אני מאד מקווה שהחבר'ה של הנ.מ. יהיו עירניים במיוחד מחר, על כל מקרה, ואני עדיין מקווה שאולי מדינות המערב יתעשתו בשלב מסויים. אבל סנקציות לא יעצרו את אירן, בדיוק כפי שהן לא עוצרות מחבלים מתאבדים. ואם לא מחר ואם עוד לא מחר, אז מחרתיים.

ואופטימיות לסיום? תסתכלו בפוסט הקודם.
נכתב על ידי , 21/8/2006 15:49   בקטגוריות אקטואליה, פסימי, ., הומור שחור, מלחמת לבנון 2, צבא  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של gaea ב-23/8/2006 12:57
 




דפים:  
413,408
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , 30 פלוס , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאלירם אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אלירם ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)