לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


Avatarכינוי: 

בת: 40

MSN: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2008    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2008

איך לכתוב תיזה


אחרי התגובות הנלהבות על המאמר "תואר בביופיזיקה" וכשראיתי שהפורמט הלהיב את עתודאי.קום לכתוב על תואר בהנדסת חשמל ופיזיקה, החלטתי לפנות את עצמי לביטוי החיפוש הבא שקשור בלימודים- איך לכתוב תיזה.

כמובן, זה לא דבר שאני יכולה לכתוב לבד. הרבה יותר מדי דברים יכולים להשתבש כשאתה כותב תיזה, החל מעמוד שער שלא לפי דרישות המחלקה ועד איחור בהגשת העבודה. לכן החלטתי לא לעשות את זה לבד.

Bios כבר נענה לאתגר וכתב את מאמר ה-"איך לכתוב תיזה?" שלו. אני מזמינה גם אתכם.

***

הסתייגות: המאמר יעזור בעיקר בכתיבת תיזה במדעים. אמיתיים, אני מתכוונת.

***

איך לכתוב תיזה?

הרבה דברים יאמרו ע"י המנחה שלך כשתגיע לשלב כתיבת התיזה, בניהם:
  • "תבדוק את התיזה של סטודנט-עבר-מוצלח" (שהוא היום אחרי פוסט-דוק בהרוורד, קיבל משרה באונ' ת"א וההיקף של העבודה שלך הוא בערך 10% משלו)
  • "תבדוק את התיזה של סטודנט-עבר-פחות-מוצלח" (שעבד צמוד לסטודנט-עבר-מוצלח והתיזה שלו היא סוג של העתק לא מוצלח של קודמו)
  • "אני לא מבין מה אתה שואל... פשוט תאסוף את כל החומר שיש לך, תסדר אותו וזהו" (לאסוף... אהם... את מה? איך?!)


אז הוא לא ממש עוזר לך, אה? זה בסדר, אם אלו התשובות שקיבלת ממנו, כנראה שהוא גם לא עזר לך מי-יודע-מה בשנתיים עד ארבע האחרונות. ואם אתה עוד תוהה- זה בסדר, אתה לא לבד.


אז מה אתה באמת צריך כשאתה מתחיל לכתוב תיזה?


1. רשימת פרקים:



זה פשוט, זה מסדר אותך, והכי חושב- זה נותן לך תחושה שהתחלת לכתוב. את רשימת הפרקים תדאג לעשות דומה מאוד לקודמיך במעבדה. חידושים חידושים, אבל בוחנים נוטים לא לאהוב "סיבוכים" ברשימות הפרקים.


2. תוכן

בשלב הזה, סביר שתחשוב שלא עשית כלום. "איך אני אכתוב תיזה עכשיו? אין לי מה לכתוב בכלל, התוצאות שלי לא שוות כלום!". אל תדאג, באמת עבדת בשנים האחרונות ובאמת יש לך מה לכתוב- אתה פשוט צריך למצוא את זה מתוך כל הקבצים שמפוזרים בין המחשב שלך במעבדה, המחשב של חבר שלך במעבדה שעזר לך בכמה סטטיסטיקות, המחשב שלך בבית והאימייל שלך. זה לא כ"כ נורא. אבל כדי לצאת מתחושת הדיכאון, תעשה את מה שהבחור הזה אמר לי לעשות: תתחיל מהמכשור.

למה להתחיל מהמכשור? כי יש שם תוכן. אתה לא מאמין כמה תוכן יש שם. ואת הרוב כתבו לפניך! אז פשוט תיקח את התיזה של סטודנט-עבר-מוצלח, תעתיק את הפרקים על המכשור ותשנה אותו לפי השינויים שעשית/עשו בשבילך במערכות (לייזר/מנורה/עדשות/כל מה שהשתמשת בו). כשיהיו לך איזה 5-10 עמודים על המכשור (יש בזה המון תמונות) ותתחיל להרגיש יותר טוב, אתה מוכן להתחיל לכתוב את התוכן שלך.

אל תתפתה להתחיל לכתוב מהחלקים הקלים, כביכול. את המבוא ואת הסיכום תשאיר לסוף. למה? אתה תראה שבשבוע לפני שתגיש את העבודה למנחה יהיה רעיון יישומי חדשני לעבודה שלך, והכל ישמע הרבה יותר רציני ומציל עולמות. חוץ מזה, לכתוב מבוא וסיכום זה כמו לכתוב תוכן שיווקי- אתה צריך להלהיב את הבוחנים שלך על העבודה שלך. אגב, זה ממילא כל מה הם יקראו, אז כדאי שהם יהיו ממש טובים.

אל תעשה את זה:



למה? כי אחרי שתסיים לכתוב את התוכן האמיתי אתה תתרגש נורא ותחשוב שהעבודה שלך באמת טובה. זה בדיוק הזמן להשאיר בצד (ל-10 דקות) את יחסי האהבה-שנאה עם המנחה שלך ולכתוב עמוד "תודות" מכובד. אל תשכח את החברים שלך ללימודים שסבלו איתך יחד, וממש ממש אל תשכח את הבן/בת זוג שסבלו אותך בשנים האחרונות.


3. גרפים

התוכן שלך נהדר, אני בטוחה. אבל אני לא נותנת לך ציון, נכון? ציון יתנו לך 3 פרופ' שהקשר שלהם לנושא התיזה שלך הוא שהם חברים אקדמיים/אויבים פוליטים של המנחה שלך. הסיכויים שהם יקראו את התיזה שלך מתחילתה ועד סופה, קלושים. הם ככל הנראה יקראו את המבוא והסיכום, יסתכלו על התמונות (הרציניים שבניהם יחפשו גרפים חשודים לשאול עליהם בהגנה על התיזה) ויקבלו רושם כללי.
אתה צריך לתת להם את מה שהם מחפשים- גרפים קריאים ומוסברים היטב. אל תפחד לכתוב כמו ילד עילג "העיגולים האדומים (O) מסמלים תאים שונים בדוגמה, בזמן אפס", או כל דבר אחר. תהיה ברור על גבול הטיפש, בדיוק כמו במאמרים. אתה מכיר את הגרפים שלך בעל-פה, הם לא.


4. אחידות ושגיאות הקלדה

כמו שאמרנו, הבוחנים שלך לא יקראו הכל אלא יקבלו רושם כללי. ורושם כללי אומר שתיזה שלך נראית טוב- הכל מסודר, השוליים והפונט הם בדיוק כמו שביקשו ממך (תקרא את ההוראות באתר של האונ' או תבקש אותם מהמזכירה של המחלקה שלך, אם הצלחת לטפח איתה קשרים טובים לאורך השנים).
ואני יודעת שזה נורא קשה לקרוא את הכל שוב ושוב ושוב, אבל תקרא ותמצא את הטעויות. יש טעויות, תהיה בטוח, ויהיה לך קל יותר לראות אותם בהארד-קופי. אם יש מישהו שאוהב אותך מספיק כדי לקרוא ולסמן שגיאות הקלדה בשבילך, מה טוב.


5. תקציר

בדר"כ ירוצו ממך שניים, אחד באנגלית ואחד בעברית. התקציר הוא לא המבוא של העבודה, אלא חלק נוסף שנותן בשני עמודים את הבעיה, הדרך לפתרון, התוצאות והסיכום. ככה, בקצרה. אם כתבת מאמר, אל תשכח לציין את זה גם שם.


6. מקורות

אני יודעת שמקובל להגיד שכדאי לשים כמה שיותר. לדעתי, כדאי לשים רק את מה שבערך קראת. עבור עבודה של תואר שני, 20-40 מקורות זה די והותר. אם תשים 78 מקורות בעבודה של 50 עמודים, זה פשוט לא יהיה אמין ועלול לתת רושם שאתה לא באמת יודע על מה עבדת. ואם תיפול במקרה על בוחן שכן קרא את העבודה שלך וגם מכיר את הנושא וחלק מהמאמרים משנות ה-60 שצותתת ולא באמת קראת, אתה עלול ליפול חזק.


7. כותרת


Need I say more?



כרגיל, לשאלות המייל שלי כאן. לקבלת התיזה שלי ב-PDF... לא, אתם לא יכולים לקבל את התיזה שלי ב-PDF. וזה בגלל שאפילו לא שמרתי אותה ב-PDF. היה לי כ"כ רע שאיך שסיימתי לכתוב הדפסתי, כרכתי, נבחנתי, ושכחתי שאי פעם כתבתי אותה. עד עכשיו :)

נכתב על ידי , 10/11/2008 18:06   בקטגוריות פסאודו לימודים אקדמיים, קאי מגנה עליכם!  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




115,757
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט , תרשו לי להעיר , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקאי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קאי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)