לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


Avatarכינוי: 

בת: 40

MSN: 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2007    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
3/2007

פסח, מצה ובמבה


כל שנה מחדש אני נדהמת מעצמי:
כ-4 שנים אני אוכלת בבתים לא כשרים, זמן דומה כבר לא איכפת לי לאכול במסעדות שמגישים בהן גם בשר לבן, ואפילו יצא לי לאכול מיני שרצי ים. למרות זאת, בפסח אני לא אוכלת חמץ. זה לא ממש מדהים, שהרי לא לאכול חמץ בפסח זה בערך כמו לצום ביום כיפור: כשאתה מוותר על זה חלק מהזהות היהודית שלך (ז"א, שלי) מתפספסת. החלק המדהים באמת הוא שאני לא מוכנה לאכול קטניות.

יאמר שכל עניין הקטניות הגיע לאזני רק כשעליתי לארץ. לפני כן פשוט ידעתי שבפסח לא אוכלים לחם, פסטה ואורז וספרדים כן אוכלים אורז. ככה פשוט. מנהג. למה? ככה. כמובן, לא היו הרבה ברירות גם לספרדים בארגנטינה וכולנו היינו אוכלים מצה עם חמאה או ריבת חלב, גבינה צהובה והיו שנים מיוחדות שאפילו היה במכולות הכשרות תרכיז מיץ כשר לפסח. אבל שטויות, אתם מבינים- זה כולה שבוע.

רק בארץ הכרתי את ההפרדה המטורפת הזאת: אשכנזים אוכלים עוגיות יין בצורות מוזרות (בהכשר הרב עובדיה יוסף) ולספרדים יש אפילו ערגליות. אנחנו אוכלים קניידלעך- הם מקבלים שקדי מרק. בטיולים אנחנו נתקעים שוב עם תפוצ'יפס והם מתענגים על במבה.

ראיתי היום את הכתבה על ההיתר של מכון שילה בכל מה שקשור לקטניות.  באמת שהגיע הזמן.  הטענה היא פשוטה:  המנהג צריך להיות מנהג ארצישראלי, וחוץ מזה שהמנהג לא לאכול קטניות בפסח הוא די מטופש, גם אין שום סיבה להמשיך בו אחרי שעזבת את אשכנז ועוד כשהחששות שהביאו להנהיג אותו כבר לא קיימות. התוספת שלי אומרת: יאללה, כל החלוקה העדתית הזאת עולה לי על העצבים. פולנים, מרוקאים, הונגרים, פרסים וכל השאר מלמדים את הילדים שלהם (ואת כל הסובבים אותם) שכר ועונש דרך האוכל (כנראה תכונה יהודית שלא קשורה למקום שאתה בא ממנו, בדיוק כמו הזיקה לארץ ישראל) אז אולי הקירוב בניהם צריך להיות גם דרך האוכל.

כמובן שהפסק הלכה הזה לא יביא אותי (ואת רוב האשכנזים) לאכול קטניות, הרי אם הייתי רוצה הייתי אוכלת כבר מזמן. אני אמשיך לא לאכול אורז בפסח, ואני לא אוכל דברים שנראים כמו חמץ ויש להם טעם של חמץ אבל הם לא חמץ, כי זה יגרום לפספוס כלשהו בחווית החג שלי. אבל אני מסכימה איתם שדי להפרדה העדתית המטופשת הזאת.

אה, כן, זה לא אומר שאני אתחתן עם בוכרי, אבל היי- אני לפחות אוכל לאכול אצלו בבית בפסח :)
נכתב על ידי , 29/3/2007 14:49   בקטגוריות עם ומדינה  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




115,757
הבלוג משוייך לקטגוריות: אינטרנט , תרשו לי להעיר , 20 פלוס
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקאי אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קאי ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)