לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

רק כדי להאיר


...פנסאי, כתפקידו של האיש לפנים, קודם המצאת החשמל, שכל ערב הדליק את פנסי הרחוב.
כינוי: 

בת: 50

ICQ: 149856785 

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אפריל 2004    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

4/2004

אז מה היה לנו החג?


 

שלום אנשים טובים,

 

אני פה, חזרה בדרום, אחרי יומיים מעייפים ועמוסים בעיר המקסימה שאני אוהבת כל כך- ירושלים.

ואתם בטח רוצים לשמוע מה היה לי ביומיים האלה. טוב, גם אם לא- אני רוצה להשמיע, מרשים לי?

 

בערב יום העצמאות היינו, בנות האולפנא, בעיר הסמוכה לחגוג שם ב"במה הדתית", יחד עם הגרעין התורני של העיר וישיבה מירושלים. היה מאוד שמח.

באותו יום מאור טילפן ושאל אם אגיע הבייתה כי הוא רוצה לראות אותי מתישהו בחג, אז עניתי שאגיע רק בבוקר ואשמח למצוא זמן לפגוש אותו. הוא נשמע קצת מאוכזב אבל לצערי לא יכולתי להגיע כבר בערב.

לפני הריקודים הייתה תפילת ערבית חגיגית ולקראת סוף התפילה אחת הבנות סימנה לי שמחפשים אותי.

יצאתי מחוץ לעזרת הנשים המאולתרת של הרחבה ו... מאחורי חיוך רחב ומאיר היו שם מאור ואוראל, החברה שלו, יחד עם זר פרחים ענקי!

איזו הפתעה חמודה!

מאור שאל אותי מה אני רוצה ליום ההולדת אז ביקשתי מכתב. דווקא המכתב יתעכב, אבל כמתנה הוא הביא לי את הספר "אבא ארך רגליים". למישהו יש מושג למה?

 

בריקודים עצמם הבנות חגגו ממש ורקדו מסביבי כל הזמן (היה קטע מביך שפתאום כל האולפנא הייתה סביבי בצרחות של "סימן טוב" ו"בקרוב". כשהייתי קומונרית זה היה מצחיק ונחמד, אבל שם, לעיני כל האנשים נבוכותי עד אימה! ... במחשבה נוספת, זה גם קצת היה נחמד :))

 

למחרת הגעתי הבייתה למינגול המסורתי.

אנחנו לא ממש נוהגים לצאת מהבית ביום הזה. מסורת שאבא השתית: חידון התנ"ך לא מפספסים.

נא לא לגחך ולא לזלזל: אם יצא למישהו באמת לחזות בחידון המרתק הזה- דעו לכם שרובי ריבלין (ה"מדליק" משואה) ואבשלום קור מנהלים את העניין בחיוך ובהומור. ממש כיף.

השנה פישלתי קצת עם שאלת ראש הממשלה, השאר היה קלי קלות (אבל ככה זה: השאלות המקדימות, בכתב, קשות רצח, לא רוצים להביך את החברה על הבמה ככה שאת השאלות מול הקהל, לרב יודעים אבל זה לא כל כך משפיע כי בלאו הכי הכל תלוי בנקודות שנצברו בשלבים המוקדמים).

לאחר החידון ארוחת צהריים משפחתית כמיטב המסורת. הקטנטנים ציירו לי ציורים ליום ההולדת. זה נראה פחות או יותר כמו הציורים האלה שפסיכולוגים מנתחים על מנת לזהות מצוקה של ילד. הכל בצבעי אפור/שחור/כחול (אלה הצבעים שהיו אצלנו בבית... שיפוצים, זוכרים?), ואני מצויירת שם בגודל הר כשביד שלי עוגת היומולדת בגודל בוטן.

לא מאכילים את הילדים האלה, אני אומרת לכם...

 

לאחר מכן, בערב, שמנו פעמנו, דיתי ואנוכי לירושלים אל קודס. עשו לי שם מסיבת "הפתעה" בבית אנה טיכו.

אמנם אני מחייכת בקריצה כשאני אומרת "הפתעה" אבל ההפתעה הייתה האוירה הנעימה והאנשים המקסימים שהגיעו (בעיקר אנשי "צורה" ו"כיפה", אתרי הבית שלי לסירוגין- תלוי מי עולה יותר בקלות...)

היה ממש נחמד ואותי אישית זה ריגש.

מצאתי את עצמי עומדת עם זר פרחים על הראש (נכון שאני בת שלושים ולא בת שלוש אבל היה נחמד!) מנסה למצוא מילים של תודה, לא רק בהקשר של החגיגה הספציפית הזאת, אלא בכלל, ולא ממש מצליחה לומר משהו מהותי. הייתי מגומגמת כמו נערת בת מצווה.

 

למחרת היה לי איזשהו ראיון במוסד חינוכי ירושלמי. לא יודעת איך היה- מקווה שיהיה בסדר. באמת יש לי שאיפות לעבור לעיר המקסימה הזאת, ואני מקווה שאצליח.

 

ואני פה.

 

מטרת הפוסט הראשונית הייתה להודות לחברים הטובים שלי ששמחו אותי.

וגם כאן, בפוסט, במקום שאמור להיות יחסית נח לי ומאפשר הגעה לידי ביטוי אמיתי ונכון של תחושותי- אני לא מצליחה להגיד את זה... ובכל זאת, אנסה שוב:

 

חברים יקרים ואהובים שלי,

אין לכם מושג כמה ריגש אותי לראות את כולכם מגיעים באוירה כל כך שמחה ונעימה לחגוג איתי את הגיל ה...די משמעותי הזה. לכל אחד מכם, יגיע בע"ה מייל יותר אישי ובכל זאת אני רוצה לומר כאן את המילה שהיא באמת, ב א מ ת, קטנה מלהכיל את רגשותי. תודה.

מפסח עברתי תקופה לא קלה וכל אחד מכם היה כאן בשביל להרים אותי מהרצפה ברגעי נפילה קשים. זוכרים את הפוסט על העורב? כל אחד מכם היה עורב ברגע נתון אחר...

השיא של ביטויי הדאגה והאיכפתיות היה שלשום בערב.

לכם, לכולכם, נתונות תודתי ואהבתי.

מקווה להיות לכם כל מה שאתם- בשבילי.

 

המון אהבה,

חגית.

 

נכתב על ידי , 29/4/2004 08:37  
36 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של עופר לנדא ב-9/5/2004 12:16
 



בדמייך חיי


 

מנהג המקום בו אני מלמדת, לצאת מידי שנה לטקס יום הזיכרון עם הבנות באחד מבתי העלמין הצבאיים שבארץ, להצטרף שם לטקס הזכרון ולאחר מכן לערוך סיור או איזושהי תכנית העשרה אחרת הקשורה באיזור.

 

השנה נסענו ל"גבעת תום ותומר" שהסיפור סביבה מובא בקישור.

לפני שסיירנו במקום- שוחחנו עם האב, יואב קידר, שראיתי בו מודל לחלוץ העברי שאנחנו מכירים מסיפורי הפלמ"ח. איש מאוד שורשי ומחובר לארץ, לאדמתה.

אני חושבת שדווקא בימים אלה, של נקודת מחלוקת אחת מיני רבות, לצערנו, שיש בעם, היה לי מדהים לראות איש חזון אמיתי ששייך למחנה השמאל.

פתאום, אחרי היכרות קצרה איתו, מתחוללת בי פנימה איזושהי התחבטות בנוגע לשמאל בארץ, לציונות החילונית, למחלוקת סביב שאלת ארץ ישראל.

 

ובהמשך, כשהיינו, בנות אולפנא ציונית-דתית, יחד עם אנשי קיבוץ חילוני סוציאליסטי בטקס אחד, מצאתי את עצמי מצרה על כך שהאחדות שלנו באה לידי ביטוי רק ברגעים כגון אלה. שיש ביננו מכנה משותף רחב יותר מאשר העובדה שטובי בנינו, בעלי כל השקפה מדינית שתהא, אבדו בקרבות על הארץ הזאת.

 

דווקא מי שביקש להרוג ולהשמיד אותנו, מאחד אותנו.

החל מפרעה, דרך היטלר וכלה בראשי הטרור היום- כולם מבקשים להרוג אותנו ללא כל קשר להשקפות בנוגע לדת ומדינה.

 

שרק נזכה להיות ערים לכך בכל שלב במעגל השנה - ולא רק בימי אבל ושכול, ומתוך כך נשאף לאחדות אמיתית...

 

*

 

למה נקרא הפוסט "בדמייך חיי"?

לקראת חגיגות יום העצמאות אני מבקשת לספר סיפור קצר, אישי, שאולי יש בו סימליות, אולי אני כאישיות פדגוגית מכניסה אותו בכח לנישת הסמליות והמסר שצריך ללמוד מכל דבר.

כך או כך זה הסיפור שלי סביב יום הולדתי, הוא יום העצמאות:

 


האמת היא שתאריך הולדתי העברי האמיתי הוא א' אייר, ראש חודש זיו. 23.4.1974 למניינם.

כשנולדתי הייתי בסכנת חיים וכחלק מהליך טיפולי החליטו הרופאים על החלפת הדם שלי.

אבי סיפר לי שהוא הגיע מהעבודה לבית החולים ומצא את אמי מחוץ לחדרה מסתובבת הלוך ושוב ורק נושאת תפילה שלא תצא בידיים ריקות מבית החולים הזה, לשאלתו השיבה שהרופא אמר לה שחייבים להחליף לי את הדם אחרת אמות ומאידך הוא אמר לה שתהליך החלפת הדם, שבאותם הימים היה מורכב ומסובך, מחייב חתימת הורים מכיוון שאם הדם לא יקלט היטב בגוף- גם אז חלה סכנה על חייו של האדם.

עוד הוסיף אבי וסיפר, שהפעם הראשונה שהוא ראה את אמא שלי בוכה הייתה כשהם היו צריכים לחתום בבית חולים על התהליך הזה.

הם חתמו.

החליפו לי את כל הדם ביום ה' באייר.

הם חיכו בחוץ ולאחר כמה שעות יצא הרופא, מחייך, שהכל בסדר ואני מגלה סימני התאוששות.

אז גם נתנו לי את שמי, אז אמא שלי חייכה לראשונה מאז שנולדתי, וביום הזה חוגגים לי כי מבחינתה של אמא- נולדתי אז.

 

ושמי קשור ליום הזה: חג י-סוד ת-פארת. שכן על ה' באייר נאמר בספירת העומר, יסוד שבתפארת.

 

וזה ה"בדמייך חיי" האישי שלי... את חבלי הלידה הקשים שלי אמי עברה ובצורה קצת יותר קשה מן הממוצע.

נולדתי כבת שניה לאחר עשר שנים מהולדת אחותי הבכירה שהיא לי כאם,תהליך הלידה שלי היה מעט יותר קשה (סליחה אמא...), וגם הטיפול בי נוכח בעיות אלה או אחרות (בהתעלם מהצרות שאני עושה מבחירה... שוב סליחה, אמא)- היו, אני מניחה, חבלי לידה קשים לאמי.

אחסוך מכם את האנלוגיה המתבקשת לעמ"י ואומר אך זאת: אנו עוברים חבלי לידה קשים לקראת הגאולה הסופית שהעם הזה מצפה לה אלפיים שנה. בסופם של חבלי לידה אלה יוולד המצב החדש, תברא בריאה חדשה. תהיה התחדשות של עם ישראל, עם הנצח. 

תפילתי ותקוותי היא שאנו בסופו של השלב הקשה הזה.

 

אז הנה, אמי, ב"ה יצאה ב"ידיים מלאות" מבית החולים, אפשר אפילו לומר מלאות "אקסטרה לארג'" ואני כאן, מאחלת לכם ולכל עם ישראל

חג עצמאות שמח .

 

 

 


נכתב על ידי , 26/4/2004 14:37  
40 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של alina14 ב-5/8/2005 11:02
 



לתפארת מדינת ישראל


 

"תשמעי, הטקס היום, אין... את מדהימה! אנחנו כל כך לא רגילים בישוב לטקסים כאלה... מ ש ה ו"

 

"נו, אז המורה הצעירה הייתה אחראית לדבר המרהיב הזה שראינו? היה מקסים ומרגש ממש, כל הכבוד לך!"

 

"תגידי, את עיצבת את התפאורה? זה מופלא ממש..."

 

*

 

כן, הא? מופלא ממש. טקס לתפארת מדינת ישראל...

 

*

מידי שנה נהוג בישוב שעל הטקס מופקדות בנות האולפנא מכיתה י'. בשנה שעברה אירגנתי את הטקס שהיה קצת חריג ביחס למה שהיה נהוג שם עד עתה.

הקהל מאוד התרגש. לא היה טקס מרשים כזה הרבה זמן. וכל הישוב בא אלי לאחר מכן להלל ולשבח את המורה הצעירה והמקורית.

והשנה נפל בחלקי להיות במארגני הטקס שוב.

והיה "מדהים" ו"מרגש" ו"מופלא" ו"מהמם"...

אבל מה שרציתי לעשות בסיום, אחרי שבמשך הטקס כולו רעדתי, רעדתי ממש, מבכי, היה לעשות רק דבר אחד: ללכת ולחבק את בני ארבע המשפחות של הישוב, שחייהן לא ישובו להיות כשהיו.

 

*

כי... אתם מבינים, הכי כואב לי לראות את האבות השחוחים, עם העיניים הכבויות, עם השפתיים המכווצות באיפוק.

לראות את האמהות שבעיניהן העצבות התמידית הזאת , שברגעי האבל הופכת לבכי מר וכואב.

במשך כל הטקס, כ ל  ה ט ק ס, חשבתי רק איך לגשת לכל אחת מהמשפחות השכולות, לחבק את ההורים ובכך ליטול מעט מצערן, לסייע להם בנשיאת הכאב. אולי אף לחזק אותם ולנסוך בהן כח.

כח? לי? כשהגענו לאמירת קדיש וראיתי עולם הפוך בו האבות אומרים קדיש על בניהם- התמוטטתי ממש.

 

*

 

והטקס? כן... הטקס עצמו היה מרגש ומהמם וחבל"זי ומשהו משהו...

 

ואני חושבת...

אני חושבת שהטקסים האלה הם באמת משהו מדהים ומרגש ומפעים והכל נכון.

ימי הזכרון הללו יכלו להיות מאוד נחמדים-

אם לא היה את מי לזכור...

 

*

 

הפוסט הזה מוקדש לזכרם של:

סרן רונן ז'ורנו ז"ל

רב סרן יצחק טובול ז"ל

אליהו אליחי ז"ל

סרן ציון אלמעלם ז"ל

 

תהא נשמתם צרורה בצרור החיים.

 

 

 

 



נכתב על ידי , 25/4/2004 21:39  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של חבר של סרן ציון אלמעלם ז"ל ב-12/9/2011 09:16
 



לדף הבא
דפים:  

151,242
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , דת
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לפנסאית אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על פנסאית ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)