לא
יודע למה, אבל
חשבתי היום על ה"מוטו"
של גוגל -
do no evil - בהקשר של
אחד הפסוקים היפים יותר בתהלים ובתנ"ך,
תהלים 34,
ט"ו:
"סור מרע ועשה
טוב, בקש
שלום ורדפהו". זה
בדיוק פסוק אחד אחרי:
"נצֹר לשונך מרע,
ושפתיך מִדַּבֵּר
מרמה".
למען
האמת,
וכדי
שנמנע מדבר מרמה,
"do no evil" לא
מופיע בדפים הרשמיים של גוגל.
מה
שמופיע זה "You
can make money without doing evil",
או
"Don't
be evil", שמופיע
גם הוא בהקשר של עשיית ממון,
או
יותר נכון -
תחת
סעיף Investor
Relations.
כפי
שניתן לראות,
בעוד
שמשורר תהלים דיבר על ארבעה דברים בסיסיים
(אך
קשים)
הנדרשים
מכל אדם -
לסור
מרע,
לעשות
טוב,
לבקש
שלום,
ולרדוף
שלום -
הרי
שבמסר הקפיטליסטי של ימינו נותרה הדרישה
הראשונה (והקלה?)
בלבד
-
השתדל
לא לעשות רע.
לצד
הדרישה המינימיליסטית הזו מופיעה גם
הבטחה של שכר,
או
לפחות הבטחה לאי-מניעת
שכר הוגן,
שהרי
אפשר להרוויח כסף גם מבלי לעשות רע.
את
שאר הדברים על הרשע,
מעצמות הרשע,
האינטרנט וגוגל
אפשר ללמוד (כרגיל)
בויקיפדיה.
משם הגעתי גם להסברו
של מנכ"ל
גוגל, אריק
שמידט, לכך
שהחברה החליטה לפני כשנתיים לצנזר את
תוצאות החיפוש בסין. העניין מסתבר פשוט למדי - יש רוע ויש רוע, ויש מדרגות שונות של רוע. לפי התיאולוגיה / תורת האתיקה הגוגלית, עדיף לעשות מעשה רע קטן (לצנזר תוצאות חיפוש) מאשר לבצע עוול גדול יותר (למנוע ממיליארד וקצת סינים את האפשרות לחוות חיפוש בגוגל מהו). מעניין, לא? יש כאן הודעה/הודאה רשמית של מנהל האינטרנט הראשי שהכל יחסי בחיים.
לרגע חשבתי שהמצאתי כאן תחום מחקר חדש - אתיקה של מנועי חיפוש, מעין שכלול של תורת היחסות הכללית. אולי אפילו אפשר יהיה לפתוח קתדרה ללימודי תיאולוגיה של רשתות מידע. אבל אז הסתבר לי שבעולם של היום כבר חשבו על הכל. "כנסיית גוגל" הוקמה כבר לפני שנתיים, כמעט נצח במונחי אינטרנט. לא נותר לי אלא להצטרף אליה כמאמין מן השורה, ולקרוא גם לכם לנהור בהמוניכם לבית הכנסיה הקרוב לביתכם. מי אמר שאין אלוהים במאה ה-21?