לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


כינוי: 

בת: 48

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
4/2005

הת פרק


איך זה יהיה להתחיל שוב, לפתוח דף חלק, ללא כל מטעני העבר?

 

דמיינו לעצמכם גל צונאמי ענק, שריפה, או רעידת אדמה במספר מצטיין, המחריבים את ביתכם, את רכושכם, את כל מה שאי פעם היה לכם – אבל אינם פוגעים בנפש חיה (מן אסון טבע סלקטיבי שכזה, הומניסטי). נניח שהיתה לכם הזדמנות להציל פריט אחד בלבד מכל מה שנמצא בבעלותכם. מה הוא היה? אלבום תמונות משפחתי? ספר, תמונה, דיסק, בגד אהוב? דיסקט הגיבוי לכל כתביכם ויצירותיכם?

 

האם יכולתם לצאת מביתכם עכשיו כמו שאתם, בידיים ריקות, בידיעה שלעולם לא תוכלו לשוב אליו ולקחת כל חפץ שהוא? להתחיל את החיים מחדש, כשלעורכם רק הבגדים שאתם לובשים כעת, ללא כרטיס האשראי, תעודת הזהות, הדרכון, רשיון הנהיגה, תעודות המעידות על השכלה והכשרה מקצועית, מפתחות הבית והמכונית? (האם המחשבה על כך מעוררת בכם חרדה או התרגשות?)   

 

מייקל לנדי (Michael Landy, 1963-), אמן בריטי צעיר, החליט שלא להסתפק בשאלה ההיפותטית. במהלך שבועיים בפברואר שנת 2001 הוא השמיד את כל רכושו, ממכוניתו ועד הגרב האחרונה שלו. 

 

מה זאת אומרת השמיד? השמיד.

 

אבל קודם הוא שקד על קיטלוג דקדקני של כל נכסיו. כל אחד מפריטי רכושו נרשם ואופיין בפירוט, בלי להתחשב בערכו המסחרי או בחשיבותו האישית. רשימת המצאי הסופית כללה מעל 7000 פריטים. כל רהיט, כל תקליט, כל בגד, או יצירת אמנות - קודד במאגר נתונים וסווג באחת מעשר קטיגוריות: ביגוד (דוגמא לפריט: "תג מלחמת העולמות של דארת' ויידר"), חומר קריאה ("חוברת חופשות באיים המלדיביים 1997", למשל), פנאי, ציוד אלקטרוני, ריהוט, תכולת מטבח, מוצרים מתכלים, תכולת סטודיו, עבודות אמנות, כלי תחבורה (כאן היה פריט אחד: "סאאב 9000 טורבו S16"). בקטגוריה "עבודות אמנות" נכללו כ- 400 פריטים, רובם יצירותיו של לנדי, אך גם יצירות של אמנים אחרים שהיו בבעלותו (למשל ציור של גארי יוּם: ליצן, 2000).

 

השלב הבא והציבורי של פרויקט בן שלוש שנים זה, שנקרא התפרקות (Break down, 2001), התרחש בקומת הקרקע של חנות ריקה (סניף שנסגר של רשת הביגוד C&A) ברחוב אוקספורד, לב מחוז הקניות בלונדון. לנדי עיצב שם מעין מפעל ייצור (או ליתר דיוק: מפעל הרס), שבו -  מלווה בצוות פועלים לבוש באוברולים כחולים תואמים - הוא שקל, תייג וארז בחריצות כל אחד מהפריטים. לנדי וצוות פועליו עמלו סביב חגורת מסוע, שלאורכה שונעו חפצים בודדים באריזותיהם על גבי מגשי פלסטיק צהובים.

 

מדי פעם הסירו הפועלים את המגשים מרצועת המסוע ופירקו באופן שיטתי כל פריט לרכיבים ולחומרים הבסיסיים מהם היה עשוי (מתכת, נייר, עץ, פלסטיק, קרמיקה וכו'). החלקים השונים הושמו לאחר מכן במגשים נפרדים אשר הוחזרו אל המסילה להמשך מסע ההשמדה. בסוף המסלול עמדו מכונות גריסה וכתישה גדולות, אשר הופעלו מדי פעם על מנת לרסק, לנתץ ולפורר את חלקי הפריטים ללא היכר. התוצרת היתה יותר מ- 5 וחצי טונות של זבל, שאפילו לא נגנז, נמכר לאספנים, או הוצג בכל דרך שהיא. לנדי לא הרוויח כסף כתוצאה ישירה של העבודה הזו, ובעקבותיה נותר חסר כל, פרט לחתול ולאוברדראפט.

 

 

נכסיו של לנדי משונעים לקראת השמדתם

 

 

אחד העובדים בפעולה

 

 

עד רגעיו האחרונים של המופע סיפקו הדיסקים של לנדי ליווי מוזיקלי, האזנה אחרונה לפני חיסולם. הקהל שנמשך אל המחזה המסקרן והחצי-תעשייתי שנשקף מהרחוב עמד והתבונן באוסף החפצים שצבר לנדי. רשימת המצאי, אשר הודפסה על לוח גדול והוצבה על הקיר, דמתה למצבת זיכרון מלחמתית, המתארת כל חבילה שנקטלה על-ידי המכונה. הצופים בקהל אמדו את רכושו של לנדי למול זה שלהם, ותהו אם יכלו להסתדר ללא הפריטים המושמדים. חלק מהם ביקשו להציל חפצים מסוימים, לקנותם או להמירם באחרים. כמה זריזי-אצבעות עזבו את המקום עם פריטים אחדים תחת מעיליהם. היו שהביעו תרעומת על החלטתו של לנדי להשמיד הכל, והציעו תחת זאת למסור את החפצים לצדקה. אחרים כאבו את גריסתן של יצירות אמנות של אמנים אחרים (המבקר במגזין "טיים אאוט" התרגז במיוחד על השמדת עבודה של כריס אופילי, שלנדי זכה בה בתחרות מטעם המגזין). אין ספק ש"התפרקות" גרמה לאנשים לבחון את הערכים שלהם. והיא גרמה להם לרצות להתערב.

 

 

קטלוג נכסיו של מייקל לנדי

 

 

אפשר לומר ש"התפרקות" היא בעצם ניסוי צרכני בזהות אישית. קשה שלא לתהות לגבי ההלם הרגשי שחווה לנדי לאחר אובדן כל רכושו – תמונות, מכתבים וחפצים אחרים בעלי משמעות אישית עבורו, שאין להם תחליף. איך הוא הרגיש לאחר שנות חיים ועבודה, שבסופן דבר לא נותר? לנדי אמר שהרגיש כמשתתף בלוויתו שלו, כאילו המית חלק של זהותו על-ידי השמדת הדברים שהיו לו. אבל הפריטים הנעים על גבי המסוע לקראת גריסתם לא תיארו באמת איזה מן אדם הוא מייקל לנדי, מלבד זאת שנראה כי היה לו אותו סוג של חפצים כמו שיש לאחרים. מי אנחנו ללא דבר מרכושנו, העוטף ומשקף אותנו? אנחנו עדיין מי שאנחנו, זו כנראה המסקנה.

 

"התפרקות" תוארה כעבודתו האישית והמטרידה ביותר של לנדי עד כה, אולם היא אינה יוצאת דופן מבחינה אינטלקטואלית ואסתטית בקריירה שלו. לאורך שנות התשעים, לנדי חקר היבטים שונים של צרכנות מודרנית, והתמקד בנושאים של צריכה ופסולת. ההשראה להתפרקות ניכרת במיוחד בעבודה קודמת שלו (Scrapheap Services, 1995), שאותה ראיתי לפני כחודשיים בגלריית טייט מודרן בלונדון.

 

Scrapheap Services (או שמא SS, בקיצור) הוא שמה של חברת ניקיון פיקטיבית, שמטרתה להיפטר מכל תחלואי החברה לשם השגת איכות חיים טובה יותר בחברה משגשגת. חברת הניקיון מציעה את שירותיה בסילוק אנשים מיותרים ולא רצויים, שאינם ממלאים עוד כל תפקיד מועיל בחיים.

 

לאינסטלציה בגלריית טייט היה אפקט ויזואלי חזק: על רצפת חדר מואר היטב באור פלורסצנטי סטרילי פוזרו אלפי דמויות אנשים קטנות. רצפת הגלריה היתה מכוסה בדמויות הקטנות הללו, שבמבט מקרוב ניתן היה להבחין כי הן נגזרו מחומרי פסולת שונים, כגון פחיות אלומיניום, קופסאות סיגריות, עטיפות ג'אנק פוד, ועוד. עובדי חברת הניקיון, בובות אדם בגודל טבעי הלבושות בגדי עבודה אדומים תואמים ומצוידות במטאטאים, עמלו על איסוף הדמויות הקטנות לתוך שקי אשפה.

 

 

יש אנשים מגולגלים בתוך נייר עיתון

 

 

שלטי אמאייל ירקרקים על הקירות תיארו את החיים בחברה שהיא גן עדן על פני אדמות. על מסך טלוויזיה ריצד במחזוריות קטע וידאו פרסומי בעל ג'ינגל תאגידי (Scrapheap Services: We leave the scum with no place to hide). במרכז החדר בלטה מכונת גריסה אדומה בגובה של מעל שלושה מטרים, ולתוכה רוקן תוכן שקי האשפה. שאריות דמויות האנשים הטחונות הצטברו בערימה על הקרקע שמתחתיה.

 

 

Scrapheap Services, 1995

 

 

כצופה יכולת לדרוך על דמויות האנשים ששכבו על הרצפה בעוברך בחדר. או שיכולת לפסוע בזהירות בניסיון מודע להימנע מכך. וגם כאן, מסתבר, היו שבחרו להציל מעט מהדמויות הקטנות מהשמדה, ולקחו אותם בסתר הביתה.

 

העבודה הזו נעשתה בתגובה לאידיאולוגיה הפוליטית המקושרת עם מרגרט תאצ'ר, כמו גם למדיניות הממשלה השמרנית של שנות השמונים באנגליה, שהובילה להפרטת התעשיות הלאומיות, ולהפיכת רבות מהחברות למונופולים פרטיים, למעשה. בעקבות לחצי מחזיקי המניות, אחת התוצאות העיקריות של ההפרטה היתה הדרישה לגמישות בשוק העבודה, ומעבר לחוזי עבודה קצרי טווח. בפועל, משמעות הדבר היתה בדרך-כלל לחץ לפטר כוח אדם עודף במטרה לקצץ עלויות ולמקסם את פריון העבודה. הערימה הגרוסה של המוני אנשים קטנים לשימוש חד פעמי באינסטלציה של לנדי המחישה יפה את אובדן הפוטנציאל האנושי: האנושות כזבל.

 

בכלל, נראה שהעבודות של לנדי נוטות להיות קלות לקריאה, פחות מורכבות, יותר מובנות. אולי הוא רוצה להבטיח שהמסר שלו עובר בבהירות. עד כמה אנו הרסניים ובזבזניים כצרכנים בחברה בה אנו חיים? ב"התפרקות" לנדי לקח את מחזור הייצור, הבעלות והצריכה לקיצוניות רדיקלית בהמחשה פשוטה של הקושי להיפטר מחפצים כהלכה. ההתפרקות שלו עוררה עניין תקשורתי בינלאומי נרחב במוטיבציות ובטיבו של אדם, המוכן לבצע אקט כה פרובוקטיבי, או שמא חתרני. לנדי הפך לסמל הירואי עבור אחדים, ולמשוגע עבור אחרים, או ונדליסט המוכן להשמיד עבודות של יוצרים אחרים שבמקרה נמצאו ברשותו.

 

"אבל מה הוא יעשה עכשיו?" היא התגובה של רוב האנשים ששומעים על התפרקותו של לנדי. "איך הוא יחיה עכשיו?" (למתעניינים, יש איזה סרט שצולם בחודשים לאחר השמדת הרכוש, ותיעד את תהליך ה'שיקום' של לנדי לחיי היומיום. ועיתון הגארדיאן סקר את ההתפתחויות בחייו של לנדי כשנה לאחר מכן).

 

נו, מה כבר יש לעשות אחרי התפרקות? מתחילים שוב לבנות.  

 

מקורות: זה, זה, זה, וזה. 

נכתב על ידי , 8/4/2005 16:32   בקטגוריות אמנות שמדברת אליי  
63 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



62,987
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאולימפיה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אולימפיה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)