לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 


כינוי: 

בת: 48

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2005

החזון של וימפי: מדינת ישראל דמוקרטית


אני מאמין בשיטת הממשל הדמוקרטית. בשיטה בה כל האזרחים שווים. בשיטה בה החזק נלחם על שימור זכויות החלש (כי יום אחד החזק עלול למצוא את עצמו במקומו של החלש). בשיטה בה כל אחד חופשי לקיים את אמונתו ואת אורח חייו, כל עוד הוא לא פוגע בזולתו. כל אחד נלחם על כך שלזולתו יהיה את אותו החופש.

 

בחזון שלי מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית.

 

מדיניות:

במדינת ישראל הדמוקרטית לא תהיה "בעיה דמוגרפית", כיוון שהכול יהיו שווים בה בפני החוק, וזכויות האזרח שלהם יובטחו.

במדינת ישראל הדמוקרטית כל אחד זכאי לחיות על-פי אמונתו ודתו. אולם האמונה, הדת והזהות האתנית לא מהווים חלק אינטגראלי מהגדרת המדינה.

במדינת ישראל הדמוקרטית, תפקיד הצבא להגן על המדינה ולהתריע מפני איום חיצוני. הצבא כפוף לממשל ופועל על-פי המדיניות הנקבעת על-ידי הממשלה. אחריות הצבא היא כלפי הממשל, לא כלפי "העם". חובת השרות הצבאי – באם תהיה קיימת – תוטל באופן שווה על כל האזרחים.

במדינת ישראל הדמוקרטית תהיה הפרדת רשויות מוחלטת. חברי הרשות המחוקקת לא יוכלו להיות חברי הרשות המבצעת. כל מוסדות השלטון יחויבו במסירת דין וחשבון ובשקיפות מלאה.

 

מדינת ישראל הדמוקרטית היא מדינתם של אזרחים הרואים עצמם קשורים לארץ ישראל.

אזרחות תינתן לילידי ישראל, בני זוגם, ואזרחים זרים המתגוררים באופן חוקי בישראל במשך זמן המוגדר על-פי חוק.

 

חוק השבות במתכונתו הקיימת אינו דמוקרטי ולכן יבוטל. ניתן להחליף אותו בקריטריון כלשהו המקל על קבלת אשרת שהות זמנית בישראל ליהודים, פלסטינים, דרוזים, בהאיים וחברי קבוצות מיעוט אחרות המתגוררים מחוץ לגבולות ישראל אך רואים עצמם קשורים לארץ ישראל. אם אותם שוהים זמניים יתגוררו באופן חוקי בישראל במשך זמן המוגדר על-פי חוק, הם יהיו זכאים לאזרחות.

 

הדת אינה חלק אינטגראלי של הגדרת המדינה. כל אדם זכאי להיוולד לחיות ולמות על-פי אמונתו.

מנגנוני הדת מורשים לחתן ולקבור כל אזרח שירצה בכך ולנהל עצמם באופן אוטונומי, כל עוד הם אינם מפרים את חוקת המדינה (המבוססת על עקרונות הדמוקרטיה). המדינה תגונן על אוטונומיות המנגנונים הדתיים ותכיר בחוקיות הטקסים המתבצעים בהם.

 

סעיף הלאום יוסר מתעודת הזהות – לאום כל האזרחים הוא ישראלי.

 

כלכלה:

בחזוני מדינת ישראל מנהלת כלכלה סוציאלית מתקדמת, אולם המדיניות הכלכלית תקבע על-ידי השלטון הדמוקרטי.

בחזוני המדינה מנהלת את שרותי הבריאות, על מנת להבטיח טיפול רפואי חינם לכל אזרחיה. מטרת שרות הבריאות הציבורי אינה איזון כלכלי, אלא שמירה על בריאות אזרחי ישראל.

המדינה מנהלת את קרנות הפנסיה של כל האזרחים, על מנת להבטיח כי בגיל פרישה כל אזרח יוכל לקיים עצמו בכבוד.

תפקיד המדינה להבטיח לכל האזרחים תשתיות בסיסיות במחיר סביר. המדינה מנהלת ושולטת בתשתיות המדינה (חשמל, מים, טלפון, כבישים, תחבורה ציבורית) אולם היא אינה בעלת מונופול, ותאפשר הקמת ספקי שירות בכל אחד מן התחומים.

תפקיד המדינה לאפשר לכל אזרח להיות פעיל כלכלית במחיר סביר. המדינה תפעיל בנק מסחרי אחד (בנק הדואר?) המאפשר שירותים בנקאיים בסיסיים חינם (ללא עמלות) לכל אזרח החפץ בשירותים אלו. שאר הבנקים הם פרטיים ורשאים לגבות כסף עבור שירותיהם.

 

יחסי פנים וחוץ:

מדינת ישראל שבחזוני תאפשר את סיום הסכסוך הישראלי פלסטיני, כיוון שתבטיח לשני הצדדים חיים אזרחיים בטוחים בארץ ישראל. ישראל תנהל תהליך פיוס והידברות על מנת להפיס את רגשות האיבה הקיימים כיום בין הקבוצות האתניות. מדינת ישראל תפצה את האזרחים היהודים והפלסטינים שנפגעו בסכסוך הישראלי-פלסטינאי, החל בתושבי גוש עציון ודיר יאסין של 1947, פליטי 47 בשני הצדדים, דרך נפגעי מלחמות ישראל (בשני הצדדים) וכלה בתושבי רפיח ונווה דקלים.

ישראל תחזק את קשריה עם בעלות בריתה במזרח התיכון – מצריים, ירדן וטורקיה.

 

ישראל תנהל תהליך שלום סוריה – במטרה לסיום מצב המלחמה בין הצדדים, החזרת השטחים שנכבשו על-ידי שני הצדדים מאז הכרזת מדינת ישראל והחזרת קו הגבול לגבול המנדטורי. (רמת הגולן לסוריה, חמת גדר וחופי הכנרת – לישראל). בתהליך יוסכם על-פיצוי הוגן לאזרחי המדינות שנפגעו בסכסוך – תושבי קונייטרה ורמת הגולן הסוריים ותושבי רמת הגולן ואצבע הגליל הישראלים.

ישראל וסוריה יפצו את לבנון על הנזקים שסבלה כתוצאה מהסכסוך בין ישראל וסוריה.

 

ישראל תנהל תהליך שלום עם לבנון. ישראל תפצה את אזרחי לבנון שנפגעו במהלך השליטה הישראלית בלבנון. לבנון תפצה את אזרחי צפון ישראל שנפגעו על-ידי מחבלים שפעלו משטח לבנון.

לבנון תפרק את המיליציות הקיימות בשטחה, בראשונה את הזרוע הצבאית של חיזבאללה. לבנון תבטיח את גבול לבנון ישראל, ישראל לא תפלוש לשטח הלבנוני, ביבשה בים ובאוויר.

 

ישראל תנהל תהליך נורמליזציה עם העולם הערבי (על-פי המתווה הסעודי?)

ישראל תיזום הקמת פורום כלכלי ים תיכוני (ממרוקו עד ספרד) לחיזוק כלכלת מדינות האזור והגברת שיתוף הפעולה ביניהן.

 

חינוך

מדינת ישראל תאפשר חינוך חינם חובה לכל אזרחיה מגיל 5 עד 16. כל אזרחי ישראל יהיו חייבים ללכת לבי"ס ממלכתי, בו יושם דגש על חינוך עקרונות הדמוקרטיה והכבוד ההדדי. הנרטיב הקיים בכל המסגרות הקיימות ישונה בהתאם.

חברי קבוצות אתניות ודתיות יהיו רשאים להקים מסגרות אוטונומיות לפעילות אחר- ביה"ס אולם לא יורשו תכנים לא דמוקרטים.

מדינת ישראל תדאג להעלות את שכר המורים על מנת למשוך את טובי בוגרי האוניברסיטאות לתפקידי ההוראה. מדינת ישראל תשקיע משאבים בפיתוח היכולות הפדגוגיות של המורים. מדינת ישראל תשקיע משאבים בבתי הספר ותשאף למקסם את אחוז הזכאות לבגרות.

מדינת ישראל תשקיע משאבים על מנת להשוות את אחוז הזכאות לבגרות בכל בתי הספר בישראל.

ישראל תאפשר לכל אזרחיה תואר ראשון בחינם.

 

סעיף החינוך יהיה הסעיף הגדול ביותר בתקציב מדינת ישראל.

 

סיכום

בחזוני אני רואה מדינה דמוקרטית, עם אזרחים בעלי מודעות דמוקרטית. מדינה דמוקרטית אינה יהודית, מוסלמית או בעלת צביון אתני אחר. האזרחים החיים בה רשאים לבטא עצמם בכל דרך בה ירצו כל עוד אינם פוגעים באחר. חובתם של אזרחי המדינה לדאוג לזכויות המיעוט ולהגן על זכות הקיום שלו.

מדינה כזו היא מדינתם של כל האנשים החיים בין הירדן לים. היא לא תיתן אזרחות אוטומטית לאף זר אולם תאפשר הקלה בקבלת שהות זמנית לכל קבוצה אתנית / דתית הרואה עצמה קשורה לארץ ישראל, כל עוד קבוצה זו מאמינה בעקרונות הדמוקרטיה. לפיכך פליטים יהודים, פלסטינים, בהאיים וכל קבוצה אחרת הרואה עצמה קשורה לישראל יהיו זכאים להקלה בקבלת אישור שהייה זמני בישראל ובמידה ויחיו בישראל ויקיימו את חוקיה יהיו זכאים לאזרחות ישראלית עם הזמן.

ישראל תשלול חרות אזרחית ואף אזרחות מכל אזרח החותר תחת עקרונות הדמוקרטיה. חופש אתני ודתי מותר ומוגן על-ידי המדינה, אך לא יאפשר להציע ולתמוך בשיטת משטר לא דמוקרטית (מדינה יהודית, ערבית, דתית וכדומה). 

 

אני מאמין באמת ובתמים שמצב כזה הוא אפשרי. אני מאמין שמדינת ישראל כיום אינה דמוקרטית במלואה, אולם אזרחיה ונתיניה הם בעלי המודעות הדמוקרטית הגבוהה במזרח התיכון.

אני מאמין שמדינה שכזו תספק די ביטחון לאזרחיה ותפתור את רוב הבעיות שבלב המאבק הפוליטי והצבאי הקיים היום בין הקבוצות האתניות והדתיות השונות בין הירדן לים.

 

ברור לי כי כיום יש אלמנטים א-דמוקרטיים חזקים בישראל ולכן החזון שלי אינו ישים באופן מיידי, אולם אני מאמין כי זה המודל אליו צריך לשאוף, כיוון שזהו המודל היחידי המאפשר חיים נורמאליים לכל האנשים הגרים בין הירדן לים.

אני מאמין כי מדינה בת קיימא הדוגלת בעקרונות הנ"ל, תחייה בשלום ובשקט עם שכנותיה ואף תעודד את התהליך הדמוקרטיזציה המתחולל במדינות אלו כיום.

נכתב על ידי , 5/6/2005 13:55   בקטגוריות פרויקט החזון  
47 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



62,987
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לאולימפיה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על אולימפיה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)