לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה
 

הרפתקאות הצב-נחש


אח שלי גיבור, In the country

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2003    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

10/2003

קצת ביקורת טלויזיה


כמה נכתב, ועוד ייכתב, על ז'אנר תוכניות המציאות? כנראה שמספיק. אז מה, גם אני רוצה קצת.


 


בעוד זוגתי ואני מורחים זמן לפני יציאת מוצ"ש ומזפזפים, נפלנו על התוכנית Man vs. Beast . הרעיון המרכזי של התוכנית, אני מודה, מקורי. בני אדם אלופים במקצועות ספורטיביים (וספורטיביים פחות) מתחרים נגד חיות, במקצועות בהם החיות יכולות להביא לידי ביטוי את יכולותיהן הטבעיות. זה כמעט טריוויאלי כשזברה מביסה את שון קרופורד (שיא: 9.94 שניות) בריצה ל 100 מטר או כשדוב חום אוכל יותר מהר מטאקרו קוביאשי (אלוף העולם באכילת הוט דוגס, 50 ב 12 דקות, יש קשר לעו"ד מ The Usual Suspects?). זה קצת יותר מעניין כשאיזה בחור מה Navy Seals מנצח שימפנזה במסלול מכשולים, או כשאורנג-אוטנג במשקל 80 ק"ג מעיף לבוץ אלוף סומו השוקל פי 2, במשיכת חבל. וזה בזוי ביותר כש 44 ננסים מתחרים נגד פיל בגרירת מטוס ג'מבו (לא יודע מי ניצח, הגיע הזמן לצאת).


 


אהבתי הרבה יותר את סדרת השידורים של אקו-צ'אלנג' פיג'י. האקו-צ'אלנג' הוא אחד ממרוצי ההרפתקאות (Adventure Race) הקשים בעולם, ובו מתחרות ביניהן קבוצות מעורבות (גברים ונשים) לאורך מסלול בן כ 500 ק"מ, המורכב מקטעי הליכה, אופני הרים, חתירה, טיפוס וכדומה. המרוץ נערך פעם בשנה, כל פעם במיקום אחר, ואורך בין 10-5 ימים (תלוי בקבוצה). המרוץ השנה היה קשה במיוחד, ורק כ 10 מתוך 80 הקבוצות שהתחילו אותו, סיימו את המסלול המלא (עוד 13 סיימו מסלול מקוצר). מה מעניין? הנופים המשגעים, הדינמיקות החברתיות המתפתחות בתוך כל קבוצה, לראות אתלטי-על נמתחים עד גבול יכולתם (ומעבר). מה פחות מעניין? קבוצות גימיק שנועדו בעיקר לשפר את הרייטינג (השחקן הקנדי היידן כריסטנסן ואחיו, קבוצה של יוצאי תוכניות מציאות או 3 שפנפנות פלייבוי לשעבר מתוגברות בפרופסור מאלסקה).


 

אבל, מעבר לכל זה, גיליתי שמה שמשפיע יותר על מידת ההנאה שלי מהתוכניות האלו היא רמת האובייקטיביות של המאמץ. דב שאוכל נקניקיות אינו מודע שהוא בתחרות עם יפני קטן, וגם השימפנזה נראה אדיש למדי להפסדו (חוץ מספק תנועה מגונה שהוא הפנה ללוחם הקומנדו האמריקני). אבל באקו-צ'אלנג', כל קבוצה מתחרה קודם כל בתנאי הסביבה העוינים ואח"כ בעצמה. רוב הקבוצות שלא סיימו, כשלו מפני שחטפו זיהום טרופי בכפות הרגליים, נכנסו להיפותרמיה אחרי עשר שעות בלילה בתוך נהר או שרבו מדי בתוך עצמן, על רקע טעויות ניווט. רק הקבוצות המובילות יכולות לטעון שהתחרו זו בזו, לאחר שהתגברו על הסביבה והגיעו לאיזושהי רמה של הרמוניה חברתית. המאמץ שנדרש מכל משתתף הוא מוחלט ובלתי פוסק, ועושה רושם שלמרות עובדה זו, ואולי בגללה, רובם המוחלט של המתחרים מאושרים מהחוויה (אולי פרט למתחרה שעלוקה זחלה לתוך הזין שלו). והאמת? עושה חשק לנסות.

 


וקצת ביקורת עבודה


 


לפני שבוע חתמתי במקום חדש והתפטרתי מהמקום הנוכחי. זה לא המקום לפרט את כל מערך השיקולים, וגם נמאס לי להסביר כל פעם מחדש, אבל לא יכולתי להימנע מהקבלה בין תוכניות המציאות שהוזכרו למעלה ומקומות העבודה.


 


במקום הנוכחי, חלק ניכר מהמאמץ היה סובייקטיבי. לעתים נמדדה הצלחה טכנולוגית ע"פ יופי האייקונים במסך הפתיחה, חשיבות נושא נמדדה עפ"י כמות הישיבות שהוקדשו לו ולא עפ"י כמות הקוד שיש לכתוב, ושעת יציאה מאוחרת מהעבודה הייתה חשובה יותר מעמידה במטלות בזמן, בדרך לקידום (הנכסף?). אולי יהיה מוגזם לטעון שבמאבק ביני לבין "המערכת" הרגשתי כמו הג'ירפה, שלא הבינה שהיא אמורה לרוץ, אבל לעתים היה נדמה שלא ברור מהם חוקי התחרות ולשם מה אני מתאמץ.

ובמקום החדש? מוקדם לדעת. אני מניח שהמאמץ שיידרש יהיה רב יותר, אבל אובייקטיבי יותר. אני מאמין שיהיה חשוב לדעת לנווט, לשמור על כפות הרגליים שלמות ואחד על השני. אבל, אם נתאמץ מספיק, ואם יהיה לנו מזל, נגיע לפתוח את בקבוקי השמפניה על קו הסיום. ואולי אפילו בתור מנצחים. נראה לי שווה ניסיון.

נכתב על ידי , 22/10/2003 16:56  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של קפוצ'ון ב-26/10/2003 11:47



כינוי: 

בן: 48

Google:  kapoochon

תמונה




61,638
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לקפוצ'ון אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על קפוצ'ון ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)