הרפתקאות הצב-נחש

<<    יוני 2008    >>
15161718192021

6/2008

שביל הגולן – היום השני (חלק ב')

(לקטע הקודם)

אחרי הפסקה קלה יצאנו שוב לדרך בערך ברבע לאחת-עשרה. החלטנו שכמות המים שבכלינו תספיק לפחות עד בוקעתא, ולכן ניצמד למסלול השביל ולא נחתוך לחרמונית דרך אתר ההנצחה של פלס"ר 7. בירידה מהר אודם עברנו ליד מחצבת טוף נוספת (שתיים אחרות נמצאות בצידו הצפון-מזרחי של ההר), המעידה על אופיה הגעשי של רמת הגולן. טוף הוא סלע געשי שנוצר מדחיסה של אפר או אבק וולקני (בניגוד להתפרצויות של לבה) ומאפיין התפרצויות שהיה בהן גז מרובה. ארבעתנו לא חשבנו על גיאולוגיה, אלא על הנוף בפארק הלאומי טונגרירו בניו-זילנד, ואחרי כמה תמונות המשכנו בדרכנו.

מחצבה בהר אדם

מתחת להר פנינו מזרחה והלכנו בתוך איזור חקלאי אל בוקעתא. בוקעתא היא הדרומית מארבעת הכפרים הדרוזים בגולן, ובניגוד לתקוותינו למלא בה מים, החנויות היו סגורות ורק מעט אנשים נראו ברחוב, תוצאה של יום העצמאות הסורי שצויין באותו היום. למרות ההודעות בפורומים השונים, על עוינות מצד תושבים בכפר ומחיקת סימונים בתחומו לא נתקלנו בשום דבר כזה וטווח היחס שנתקלנו בו נע בין סקרנות קלה לאדישות. במטעים בצידו המזרחי של תל שעיפרי נכנענו לתחינותיו של החמור ("כבר רבע לשתים-עשרה ועוד לא אכלתי צהריים!") ועצרנו לכרסום פירות יבשים, תוך הבטחות לארוחת צהריים באיזור החרמונית. פנינו דרומה ונכנסנו לראשונה לאיזור המערכת – האיזור שממזרח לקו התילים הראשון וממערב לגדר הגבול עם סוריה, איזור שהטיולים בו נדירים אבל נפוצים בו מוצבים ושדות מוקשים. היה מרענן להסתכל על הנוף שהכרתי מסיורי קו ותוכניות אופרטיביות דרך עיני מטייל. מעט מדרום לתל השתרעה חורשת עצי מחט גדולה, ששפעה חניכי נוע"ל בטיול פסח והציעה פינות מעולות לפיקניק או מנוחה, אבל אנחנו המשכנו דרומה, נאמנים לתוכנית.

חורשת מחט אחרי בוקעתא

מלפנים התנשאה החרמונית, אשתו של החרמון ע"פ המסורת הדרוזית (ע"פ אותה מסורת, ברכת רם השוכנת ביניהם היא עין כחולה שנועדה לעזור לחרמון לפקוח עין על אשתו. אין אמון באיזור המערכת). השביל חבר לכביש הנוסע דרומה על המורדות המזרחיים של ההר והמשיך איתו.

מתקרבים לחרמונית

עברנו למלוא אורך החרמונית, עד שבסביבות אחת הגענו לאנדרטת עֹז 77 ואתר הזכרון של קרבות עמק הבכא. אחרי תצפית לעמק וזיהוי קו הרמפות הישן, עברנו לקיום ההבטחה לחמור, ופרשנו את האוכל שקנינו אמש במסעדה. למרבה הצער, הבצל והמלפפונים היו מרים, ורק הטחינה שארגן השף אבימה הצילה במשהו את המצב הקולינרי.

אבימה נותן בטחינה

לגבי השירותים שמציע האתר למטייל – פרט לשולחנות פיקניק וצל (לא ביחד) אין כאלו (תרתי משמע). ביתן השירותים, שמימיו אינם ראויים לשתייה נעול ממילא, ואין כאן מקורות מים. רק מדריך בני עקיבא (כל תנועות הנוער היו בגולן באותו יום, כך נראה) שהתלהב מאנשים שהולכים את שביל הגולן נידב לנו בקבוק מים עודף שהיה לו. ארזנו והמשכנו עם השביל דרומה, אל תוך עמק הבכא, בין שדות מוקשים ותעלות נ"ט שהתמלאו מים זורמים. רק תנינים חסרו להשלמת המכשול המורכב-מורכב.

תנ"ט רטוב

העמק לא הצדיק את שמו, בהיותו ירוק ומלא חקלאות – עצי דובדבן, תפוח ומטעי גרגרי יער. בין החורשות והמעיינות רעו בנחת פרות ועדרי סוסים רצו חופשיים, כשמדרום מתנשא הר בנטל. ההחלטה להיכנע לחמור ולאכול הוכחה שוב כשגויה, כששעה קלה אחרי שיצאנו מאתר עז 77 עברנו ליד מבנה גדול בין המטעים. בחצר המבנה עסקה משפחה גדולה וידידותית במה שנראה כמנגל משובח להפליא, ולי באופן אישי הם לא נראו כאנשים קרים שיעמדו בפני מבטו מלא התחנונים של חמור מגודל ומזה-רעב. שוין.

סוסים בעמק הבכא

מעט אחרי עין חוואר שברנו לדרום מערב, ובסביבות שלוש חצינו שוב את ציר היישובים לא רחוק מצומת בראון ונכנסנו לשמורת בריכת באב אל הווא (בריכת בראון). כאן היה הזמן לברבור היומי (איך אפשר להתברבר על שביל מסומן??? אם רוצים מספיק, ורצים מספיק, אפשר), אבל אחרי שחזרנו על עקבותינו ומצאנו את השביל, מצאנו את עצמנו הולכים בין בריכת בראון למאגר בנטל, וההשוואות לשווייץ התחילו. חיכו לנו עוד שעה וחצי במסלול, אבל את הסוף – האוכף בין הר בנטל לגבעה 1010 מצפון לו – אפשר כבר היה לראות.

באב אל הווא, בין מאגרים

אחרי עוד מנוחה קלה מדרום למאגר בנטל, עלינו את העלייה האחרונה להיום, אל האוכף הנ"ל. ליד השער האחורי של קיבוץ מרום גולן יש רחבה גדולה עם נוף נהדר שאפשר להקים בה מחנה, אבל היינו צריכים לעבור בסופרמרקט בקיבוץ וקיווינו שאולי איזה קיבוצניק מורעל יזמין אותנו אל חצרו. הסופר בקיבוץ משובח וגדול, ופתוח עד 19:00 לפחות (מאוד פרקטי להולכים). אני נשארתי לשמור על התרמילים ולעשות עיניים למקומיים (בחוסר הצלחה בולט) ושאר חברי המשלחת נכנסו פנימה וחזרו עמוסי כל-טוב. השתרענו על הדשא המרכזי עם במבה ובירות, מתנה על שהלכנו כל-כך יפה היום, לפני שנדרשנו לסוגיית המחנה. מכיוון שאף אחד לא התנדב לארח אותנו, יצאנו לסרוק את האיזור (בחוסר רצון לחזור לרחבה השוממה מחוץ לגדר). בדרך לאיזור המלאכה של הקיבוץ יש חורשה מושלמת, מוקפת שלטי איסור מאיימים על הדלקת אש ו/או חנייה. ויתרנו עליה ולבסוף התמקמנו בחורשה אלמונית ומרוחקת במקצת מבתי מגורים, על הכביש ההיקפי בצידו הצפוני של הקיבוץ.

בחורשה, לובשים סוודר

אחרי שלבשנו את בגדינו החמים בישלנו את ארוחת הערב ותכננו את המסלול למחר. השמש שקעה על הקיבוץ ועל היום השני של שביל הגולן.

שקיעה מעל מרום גולן

נכתב על ידי , 25/6/2008 19:52   בקטגוריות טרקים, שביל הגולן
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט