לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


פואטיקה, שירה, פזמונאות וכל מה שיוצא מכך.

כינוי:  לקול המוצא הישר

בן: 35

ICQ: 125246153 





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


7/2007

ירח / נתן אלתרמן


נתן אלתרמן היה אחד המשוררים הפורים ביותר שידעה השפה העברית. ההתמחות העיקרית שלו היתה רקימת המילים למשפטים, והוא אכן השתמש במילים ובביטויים כאילו היו גוש שיש שמוכן לסיתות.

אציג פה שתי דוגמאות, גם כי הן נחמדות, וגם כי הן מסבירות את האמירה לעיל היטב:

 

"עוד חוזר הניגון שזנחת לשווא" - אני לא צריך להגיד מאיזה שיר לקוחה השורה הזו (אף על-פי שבאוסף "כוכבים בחוץ" לשיר אין כותרת). הניגון שהוא זנח, חוזר אליו. מדוע הוא זנח אותו לשווא? מכיוון שבסופו של דבר הוא חזר אליו.

 

"במגלב זהב פנס מפיל אפיים עבדים שחורים לרוחב הרציף" - מתוך השיר "ליל קיץ". "מגלב" היא מילה נרדפת לשוט. הפנס מאיר את אותו, ואור הוא כמו שוט, אשר מצליף באנשים ומפיל אותם לרצפה בצורת הצל השחור. לא ממש פוליטיקלי קורקט, אבל מאוד יצירתי ויפה.

 

זו היתה רק טעימה מהשפה העשירה של אלתרמן, והמומחיות בה הוא השתמש בה. ואחרי הקדמה זו, אעבור לשיר שאפרש ברשומה זו.

אזכיר מראש - הפירוש שאציג כאן אינו הפירוש היחידי, וייתכן שאני טועה לחלוטין בפירוש.

 

גם למראה נושן יש רגע של הולדת.

שמיים בלי ציפור

זרים ומבוצרים.

בלילה הסהור מול חלונך עומדת

עיר טבולה בבכי הצרצרים.

 

ובראותך כי דרך עוד צופה אל הֵלֶךְ

והירח

על כידון הברוש,

אתה אומר-אלי, העוד ישנם כל אלה?

העוד מותר בלחש בשלומם לדרוש?

 

מאגמיהם המים ניבטים אלינו.

שוקט העץ

באודם עגילים.

לעד לא תעקר ממני, אלוהינו,

תוגת צעצועיך הגדולים.

 

השיר נפתח באמירה: "גם למראה נושן יש רגע של הולדת". מזכיר קצת את המשפט הידוע של לאוצה - גם מסע ארוך מתחיל בצעד אחד. מזכיר, אבל לא זהה. הדובר בשיר אומר כי גם המראה הישן והרגיל ביותר נוצר מתישהו, אבל בניגוד למשפטו של לאוצה - פה מדובר על לידה, "רגע של הולדת". בין השורות, מרומז שלפני המראה הנושן, היה משהו אחר. אבל מה הוא הדבר הזה?

השמיים - בלי ציפור, זרים ומבוצרים. אף ציפור לא תכנס למקום זר ומבוצר. אתם הייתם נכנסים למקום, אם מראש יגידו לכם שהוא "זר ומבוצר"?

בלילה הסהור - לילה שבו הירח מלא, מול חלונך עומדת עיר טבולה בבכי הצרצרים. השימוש במילה "חלון" הוא מכוון, והוא מרמז על כך שמסביב לחלון ישנו בית, בו נמצא הנמען של השיר. לדעתי, הנמען הוא קורא השיר. מול החלון של קורא השיר נמצאת עיר שלמה, אשר שומעת את צרצור הצרצרים בלילות. אלתרמן מאניש פה את הצליל שהצרצר מפיק, כשהוא נותן בו את הנופך האנושי של הבכי. פה נכנסת גם הסינסתזיה (=הלחמה של שני חושים שונים. לדוגמה: "החולצה שלך ממש רועשת" - שילוב של מראה ומשמע). הדובר מלחים בין חוש השמיעה לתחושת הטבילה, כאילו העיר שרויה בתוך הצלילים.

 

הדובר ממשיך לדבר אל הקורא: "ובראותך כי דרך עוד צופה אל הלך". אלתרמן הרבה לדבר אודות האדם הנודד בשיריו (מזכיר לכם את "עוד חוזר הניגון"?), והוא ממשיך לעשות בו שימוש בשיר זה. בשורה זו הוא משתמש בו באופן מעניין: אנו מצפים שהאדם יהיה אנושי, אבל פה הדרך היא זו שצופה בהלך - ולא ההפך. הדרך היא האנושית, ולא האדם.

פה נשברת השורה, וניתנת הדגשה מאוד מיוחדת לירח, הדגשה שמבודדת אותו משאר השיר.

הביטוי "והירח על כידון הברוש" הוא ביטוי שנחקר פעמים אין-ספור על-ידי גדולים וחכמים ממני. לפי ההבנה הצנועה והפירוש האישי שלי, הירח המלא, שנראה מעל הברוש המתמר, מושווה לעמוד (או הכידון) של מנורת הרחוב, שעליה הפנס העגול.

הדובר אומר שהקורא מסתכל על "כל אלה" - לפי הפרשנות שלי, אלו הם יצירי הטבע השונים.. הברוש, השמיים, הצרצרים ובעיקר הירח, ואתה שואל, האם הם עוד קיימים? האם מותר לבקש לראות אותם?

 

"מאגמיהם המים ניבטים אלינו" - למשפט זה הייתי רוצה להקדיש פסקה, על-מנת להבהיר אותו.

תדמיינו סיטואציה בה אדם מביט על כסא. לסיטואציה זו מתאים הביטוי: "האדם מביט בכסא".

זהו משפט בעל פועל פעיל - "מביט". בואו נהפוך את המשפט הזה לסביל: "הכסא ניבט על-ידי האדם".

משונה מעט בהתחלה, אבל אחרי כמה קריאות זה מסתדר בראש. כמו "הקובייה הורמה על-ידי האדם", כך "הכסא ניבט על-ידי האדם". אם זה היה המצב בשורה לעיל, המשפט היה אמור להיות "מאגמיהם המים ניבטים על-ידינו", אבל לא כך: המשפט הוא "מאגמיהם המים ניבטים אלינו". זה יוצר האנשה למים, אשר אמנם ניבטים, אבל לא על-ידי - אלא אלינו. יכול להיות שיש כאן הצבעה לכך שכשאדם מביט על עצמו במי האגם,

קודם כל, יש כאן טכניקה שנקראת "הזרה". מטרת טכניקה זו היא לקחת דבר המוכר לקורא, ולהפוך אותו לזר. לדוגמה: הצגת הצליל המוכר של הצרצרים כבכי, או הצגת הירח מעל הברוש כפנס רחוב. ההזרה בשורה זו נובעת מכך, שאנו רגילים לחשוב כי המים הם האגם, והמים הם של האגם (דוגמה במשפט: "ראינו את מי האגם השקטים").  אבל במשפט זה ההזרה המתוחכמת מציעה אחרת: האגמים הם המקום, והמים הם הבעלים של האגמים. האגמים, למעשה. שייכים למים. "המים, מהאגמים אשר שייכים אליהם, ניבטים אלינו".

יש פה משפט מורכב מאוד, שגם אחרי קריאות אין-ספור קשה לעמוד על מהותו, ואני משוכנע שבעתיד אגלה בו עוד הרבה מאפיינים נסתרים.

 

"שוקט העץ באודם עגילים" - במשפט זה מציג (ואולי מחביא) אלתרמן שתי האנשות: "שוקט העץ" ו"אודם עגילים". ההשוואה בין הפירות, ואולי הפרחים של העץ, לעגילים האנושיים, נותנת לעץ גוון אנושי. גם בשורה זו יש הזרה - אנו רגילים לחשוב על הפרחים והפירות של העץ כחלק מהמנגנון הטבעי שלו, ובנפרד לומר עליהם שהם יפים, אבל הדובר בשיר זה מציג את הפירות והפרחים שעל העץ כקישוט שנועד ליופי בלבד. לי אישית השורה הזו מזכירה עץ צאלון.

 

אלתרמן מסיים את השיר במילים האלמותיות: "לעד לא תעקר ממני אלוהינו, תוגת צעצועיך הגדולים". אלוהים, בניגוד לטבע, לעולם לא ייעקר מן האדם. ככה גם הירח. האדם יכול להמשיך להתרבות, להתפזר ולהקים ערים על-חשבון העולם, אבל הירח תמיר ישאר איתו, גם אם צעצועיו הגדולים - שהם העצים, השמיים, והטבע בכלל, הולכים ונעלמים מהעולם. וההיעלמות הזו של הטבע, היא שגורמת לתוגת (=עצבות) צעצועיו הגדולים.

 

ולדעתי, על זה בדיוק השיר מדבר - העיור והמודרניזציה, שמוצגים כנגע הולך ומתפשט לעומת הטבע הגדול. האדם מקבל התייחסות מועטה בשיר, בעוד שהטבע מוצג כאנושי ובעל רגשות. ההזרה של הטבע מקבילה לאופן בו האדם גורם לטבע להיות זר בעיניו. הסינסתזיה מצביעה על האופן שבו הטבע עדיין מנסה להתקיים בתוך העיר, בצורת בכי של צרצרים.

 

כולנו מכירים את המראה של העיר. כולנו, וכך גם אלתרמן, גרים בערים או ביישובים כלשהם. אבל חשוב לזכור שגם למראה הנושן הזה, יש רגע של הולדת. ולפני הרגע הזה, היה משהו אחר. היה טבע, היה נוף. אגמים, עצים, צרצרים, ציפורים. אלתרמן זוכר אותם, ושואל: אלי, העוד ישנם כל אלה? העוד מותר בלחש בשלומם לדרוש?


ואולי לא ישנם כל אלה, אבל ישנם שניים לפחות: אלוהים, והירח.

נכתב על ידי לקול המוצא הישר , 26/7/2007 01:37   בקטגוריות שירים, נתן אלתרמן  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חריזה נסתרת.


הפעם, הייתי רוצה לכתוב לא על שיר אחד ספציפי, אלא על אמצעי אומנותי שאני מאוד אוהב. אני לא יודע מה השם של המוטיב הזה, אז אני לרוב קורא לו "חריזה נסתרת" או "חריזה תת-הכרתית".

סוג זה של חריזה נובע מההקשרים של המאזין למשפטים בשירים, שאינם חורזים, ובכך נותן להם משמעות חדשה. קצת מבלבל? עוד מעט הכל יסתדר.

בכוונה כתבתי "המאזין לשירים", ולא "הקורא את השירים", מכיוון שאמצעי זה ניכר בעיקר בשירים מולחנים - זאת, כמובן, במידה והשיר הולחן היטב, והמלחין שם לב לעוקץ הקטן הזה.

 

דוגמה מאוד ברורה ונוחה נמצאת בפזמון שירה המופתי של להקת משינה, "אנחנו שניים" (מילים: שלמי ברכה ויובל בנאי, לחן: שלמי ברכה):

ואנחנו שניים

בטח לא לבד

הו הנה השמיים

מנסים לשלוח...

המאזין לשיר משלים בראש את המילה "יד" לביטוי "מנסים לשלוח" - אף על פי שהמילה לא נאמרת מפורשות. אנו עושים זאת במטרה להשלים את החריזה של השיר, למצוא מילה מתאימה שתחרוז למילה "לבד", וצירוף המילים "מנסים לשלוח", ביחד עם הלחן שכמעט נסגר, אבל לא ממש, מוציאים את המילה הספציפית הזו מההכרה של המאזין.

אני רק אציין שבחוברת שמצורפת לדיסק, בתקליט השדרים, בספר התווים ובעצם בכל מקום שבו משינה בחרו לפרסם את מילות השיר, המילה "יד" קיימת, ורק באלבומים הם משמיטים אותה מההקלטה.

 

בשירה של הזמרת הצעירה מור שטייגל, "חושבת עלייך", נעשה תכסיס דומה. הלחן והעיבוד של השיר משרים לו אווירה של חלום ושל זכרונות עבר על זוגיות שאבדה:

כשאני חושבת עלייך ועל מה שאיתי

ואיזה מוזר שזה כבר לא אמיתי

שאתה אוהב אותך

ואיך אהבנו כל כך ורצינו לנצח

ואיזה מוזר שזה כבר לא אמיתי בעינייך

ועוד חושבת

כן כן, אני מודע לכך שהפזמון הזה הוא קצת... קיץ' טהור (בלשון המעטה), אבל הסיום של הפזמון הוא העיקר פה: האסוסיאציה המיידית היא להשלים את השורה, ל"ועוד חושבת עלייך". אבל למעשה, היא לא אומר את זה. מפורשות, היא אומרת "ועוד חושבת". זו החריזה הנסתרת שמרמזת לנו שהיא עוד חושבת עליו.

 

ביצוע קצת יותר מורכב של החריזה הנסתרת נמצא בשירו של אומן החריזה דן מינסטר, "כבו האורות" - שהלחין באופן משובח יוני רכטר:

כבו האורות

אין איש ברחובות

בא זמן ללכת

לומר להתראות

ואת שותקת לך

ואני נשאר איתך.

 

הכל כבר נאמר

אני מרגיש כזר

אם לא הלילה

אולי אלך מחר

ואת שותקת לך

ואני נשאר איתך.

 

וסיפור מתחיל

וסיפור נגמר

ואני הולך

ואני נשאר

נשאר איתך

עוד איתך...

 

ובוקר בא כמעט

הכל כל כך מוכר

גם אם אלך לי

אשוב ודאי מחר

ואת שותקת שוב

וכמו תמיד - אני נשאר...

פה כבר יש צורך לכתוב את כל השיר, ולא רק את הסיום. החריזה והמשקל בשיר הזה הם מאוד עיקשים: "כבו האורות, אין איש ברחובות, בא זמן ללכת, לומר להתראות" "וסיפור מתחיל, וסיפור נגמר, ואני הולך, ואני נשאר". המאזין יכול כמעט לנחש מה המילה שתבוא בסוף השורה, באמצעות המשקל והחריזה. אבל בבית האחרון יש שבירה של המבנה: "ואת שותקת שוב, וכמו תמיד - אני נשאר...". על-פני השטח, הוא אומר "אני נשאר", אבל השבירה הזו, לדעתי, מסמנת שמתחת לפני השטח נמצא חרוז שלא כתוב שם, וזה ניכר מאוד בלחן. כמאזין, אני מצפה שהמילה שתגיע בסוף השורה, בהתאם לחריזה העיקשת של השיר ובעזרת הלחן, היא: "ואת שותקת שוב, וכמו תמיד אני עצוב". קשה לי לחשוב על מילה אחרת שתתאים כל-כך לחריזה ולשאר השיר.

 

אבל החריזה הנסתרת לא תמיד חייבת להיות כל-כך מלנכולית - היא יכולה לשמש גם באופן הומוריסטי, כמו שחבורת מונטי פייתון המשובחת הוכיחה, בין שאר פניני גאונותה.

בסרט "בריאן כוכב עליון" (שאגב, מי שעוד לא ראה אותו לא באמת יכול להגיד שהוא חי חיים מלאים), נחשף העולם לראשונה לציניות הגאונית של השיר "Always Look on the Bright Side of LIfe", עם השריקה התואמת, שכתב והלחין אריק איידל. השיר נפתח בהקדמה קצרה:

Some things in life are bad

They can really make you mad

Other things just make you swear

and curse

When you're chewing on

life's gristle

Don't grumble, give a whistle

And this'll help things turn out

for the best...

 

מה שמניע את החריזה בקטע הקצר והשנון הזה היא המילה Curse. בהמשך הפתיח, הדובר מציע שבשעות הרעות, במקום להתלונן, עדיף לשרוק, וזה יגרום לכך שהכל יהיה לטובה. בשיר הזה, אין אפשרות להפריד בין המילים של השיר ללחן - מכיוון שזהו שיר מתוך פס-קול מקורי של סרט קולנוע, אשר לא נועד במקור לקריאה. המאזין לשיר בפעם הראשונה, במידה והוא חד מספיק בשמיעה, יחשוב שהחרוז למשפט "Other things just make you swear and curse" יהיה, כמובן, And this'll help things turn out for the worse". החריזה השנונה הזו, שבה יש שבירה בין תיאום הציפיות של המאזין למה שמתרחש, לא נעשתה על-מנת להעביר מסר של רגש או מוסר, אלא פשוט לשעשע. והיא מצליחה.

 

מישהו מכיר עוד שירים שיש בהם את העניין הזה?

נכתב על ידי לקול המוצא הישר , 21/7/2007 07:02   בקטגוריות מאמרים  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





33,709
הבלוג משוייך לקטגוריות: תרשו לי להעיר , אהבה למוזיקה
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות ללקול המוצא הישר אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על לקול המוצא הישר ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)