לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה


No digging, no shit.

כינוי:  Elvenking

בן: 36





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

יום השואה.


 

 



לזכר סבתא-רבה שלי, ליובוב גובורין-יונוביץ', ומשפחתה. ביאליסטוק, פולין.

לזכר זינובי פיש, אחיה של סבתא-רבה שלי, מרים, ומשפחתו. כפר דוברוייה, אוקראינה.

לזכר שבעת אחיה ואחיותיה של סבתי פרומה. מחוז קייב, אוקראינה.

 

לזכר כל הנספים בשואה הנוראה ההיא.

 


 

יום השואה 2

 

הבטחתי לעצמי לפני כמה זמן, לפרסם קטע שכתבתי ביום השואה לפני שנתיים. קטע מוזר כזה. פתחתי בזמנו דפיוצר בבמה, ומכל מה שכתבתי אז, פרסמתי רק את הקטע הזה. אני בעצמי לא ממש אוהב אותו, והכתיבה שלי השתפרה מאז, אבל מכל הפעמים שהתכוונתי לערוך את הקטע הזה, לא יצא כלום, והשארתי אותו כמו שהוא. עכשיו אני מפרסם אותו פה, בגרסתו המקורית.

 

-

 


תאר מצב. גרמנים עם נשק באים ומכריחים אותך להיכנס למחנה
ריכוז או מה שזה לא יהיה. לגרמני יש נשק, לך אין.
יד של מי על העליונה? ברור ששלו. כי הוא לוחץ על ההדק...
ובום! אתה כבר לא בעולם הזה. אז מה תעשה? תעשה מה שהוא
אומר... כי אחרת תמות על המקום.
תזכור. יש לו נשק. לך אין... יש לו כלי שיכול לפטור אותך
מהעולם הזה, אבל אתה בן-אדם שפוי - לא מסומם, לא שתוי, אתה
רוצה לחיות. ולכן אתה עושה מה שהוא אומר. אפילו שבתת-מודע אתה
חושב "מאיפה יש לו את הזכות להכריח אותך?" אבל אתה ממשיך ללכת
לאן שהוא אומר, כי אתה רוצה לחיות.
אתה רואה את הקנה מול העיינים שלך... ועוברת בך צמרמורת קרה!
"ומה אם הוא יירה?" אתה שואל את עצמך. לא! מוטב לציית לו! ככה
אתה בינתיים תישאר בחיים.
פתאום איזה צעיר יהודי אמיץ יוצא מולו. מנסה לתת לגרמני מכות.
לחטוף לו את הנשק. אבל לגרמני יש טווח. מצד שני, זה טווח אפס.
והוא לוחץ על ההדק - בום! והיהודי האמיץ כבר בגן עדן...
אתה מסתכל על הגופה השותתת דם, עם הקליע בראש, ויש לך בחילה.
אתה מרגיש יותר מתמיד שזה יכול לקרות גם לך, ואתה ממשיך
ללכת...
ככה כל יום, כל היום... מפעם לפעם נמאס למישהו לציית, והוא
עולה לגן-עדן... ואתה תוהה בשאלה - עד מתי זה ימשך? אבל אתה
ממשיך ללכת.
מביאים אותך למחנה ההשמדה! אתה רואה את המשרפות, את תאי
הגזים, מרגיש את הריחות. המוח שלך יודע שהסוף קרב. אבל יש בך
תקווה.
"אולי הגרמנים יפסידו לפני שתמות? אולי לברוח?" כן! אתה רוצה
לברוח! אבל אתה זוכר - להם יש נשק. לך אין. הם בניצחון טכני
1-0 עליך. אבל עדיין, אתה רוצה לעשות משהו.
בינתיים שורפים את החברים שלך, שורפים את המשפחה!
במזל, אתה נשאר האחרון. עוד שבוע, וגם אתה תהיה במשרפה, וגם
אתה תעלה לגן-עדן, אל האל שאתה מאמין בו, האל של העם
היהודי... זה שהוציא אותך ממצריים. זה שבחר בעם שלך.
אבל... כעבור 6 ימים המחנה ננטש, הרוסים באו, הגרמנים התקפלו.
שיחררו אותך! אתה מקבל קצת אוכל. לראשונה, אחרי זמן רב כנצח,
אתה לא כבול באזיקים! באים אליך מארגון הבריחה, שואלים אותך
אם אתה רוצה לעלות לארץ? אתה חושב, "אולי..." אבל אתה זוכר את
הגרמנים, את המשפחה שלך, את החברים, כולם פה! האפר שלהם מפוזר
מעל האדמה...
אתה מוצא את עצמך באוניית מעפילים. תופסים אתכם... אתה נשלח
לקפריסין, למחנה. אתה שוב תוהה - "למה זה מגיע לי?" למה אותם
בריטים שנלחמו בצוררייך הגרמנים, עכשיו הפכו לצוררייך בעצמם
ומחזיקים אותך בשבי? אבל אתה ממשיך להאמין.
לקחו לך את המשפחה, את החברים, את החופש... כן! שוב לקחו את
החופש שלך. אמנם הפעם אין סכנת השמדה המרחפת מעל ראשך, אבל
עדיין, אתה יושב במחנה, מוקף גדרות.
אבל יש בך אמונה. כי שמעת מהבריטים שמתישהו יגיע הסרטיפיקט.
ואתה תעלה לארץ המיוחלת, הארץ של אבותיך, הארץ שהובטחה על-ידי
ה', שאתה עדיין ממשיך להאמין בו, אפילו שהוא איכזב אותך כל כך
הרבה פעמים...
אחרי שנתיים במחנה הזה, אתה מגיע לישראל.
אתה ניצול שואה, יש בתוכך פצע שלא יגליד לעולם, הצברים
מתייחסים אליך בזילזול. הם לא מבינים מה קרה, לא מבינים למה
אתה כזה תמהוני... כי ראית איך רצחו את המשפחה שלך, את
החברים...
זה לא פייר! להם היה ניצחון טכני, 1-0, היה להם רובה ולך
לא...
אבל אתה מבין שבכל זאת ניצחת, כי נשארת בחיים! ואתה מודה לה'.
אותו ה', שאיכזב אותך כל כך, ועכשיו הוא נתן לך את הארץ
המיוחלת. הוא בחר בך לחיות פה. בך! לא במשפחה, לא בחברים, אלא
בך!
אתה מאמין בו כמו אברהם, כאשר עקד את יצחק - כי אתה נשארת
בחיים בזכותו.
אתה יהודי... זאת אומרת שיש בך משהו מיוחד. היהודים הם עם מיוחד - גם
בזכות היותו עם נבחר, גם בזכות היותו עם שנוא, אפילו פחדן,
אבל זה עם מיוחד. ולכן הוא ישאר לנצח ולא ייכחד.
 


הבלוג יוצא לחופשה רשמית עד להודעה חדשה. גם ככה אני לא כותב פה ב- 4 החודשים האחרונים. כרגע אין לי ממש זמן לכתוב. ברגע שיהיה, אני אחזור.

נכתב על ידי Elvenking , 16/4/2007 00:39   בקטגוריות שואה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



Remembrance


כל שנה ושנה מציינים את היום הזה בכל הארץ, בכל בית-ספר, מוסד או כל מקום אחר. עושים טקסים, עצרות זיכרון. אבל מוזר לחשוב שעד 1961 היום הזה היה לפרוטוקול אצלינו במדינה ותו לא. שום ציון רציני או משמעות לא הייתה ליום הזה עד אותה שנה. הציבור נחלק אז לשני מחנות: הישראלים הצברים, החזקים, אלה שחיו פה מתקופת העליות השונות, אלה שהשתרשו פה עמוק עמוק והשואה לא תפסה אותם באירופה. מצד שני היו האחרים, החלשים, המעפילים שהגיעו לאחר השואה, או אלה שהגיעו כבר באופן חוקי אחרי קום המדינה. אותם אנשים היו לרוב סגורים בעצמם באופן מוחלט, וחינכו את הילדים שלהם בפחד תמידי שהזוועה הזאת שהתרחשה פעם אחת, תתרחש פעם נוספת. ככה יצא שהדור השני לשואה, דור ילדי הניצולים, חיו בידיעה שההורים שלהם עברו טראומה, אבל לא תמיד הטראומה עצמה הייתה ידועה להם. הייתה מגמה של הסתרה ושל פחד לספר, לדבר, לגלות.

זה מזכיר לי את ההצגה שראינו במסגרת בית הספר לפני חודשיים, "סינית אני מדברת אליך", הצגה ממש חזקה, שמתארת את המצב העגום של הדור השני לשואה.

אבל בשנת 1961 השתנה הרבה, הרוב אפילו. כשנפתח משפט אייכמן, היו צריכים עדויות של ניצולים שיאמתו את העובדה שהוא, הוא הצורר שלהם, ושהוא אחראי לכל הפשעים הנתעבים שבהם האשימו אותו. ואז קרה הדבר שזיעזע את כל המדינה, אנשים החלו להיפתח, לספר, התגברו על המחסום הבלתי נראה שהיה להם בנפש, והיה מן דרך של התגברות וניסיון לרפא את הנשמה אחרי אסון כזה.

כל המשפט ההוא היה דרמה קורעת לבבות; אנשים העידו, אנשים בכו, וזו הייתה הפעם הראשונה שכל כך הרבה סיפורים ועדויות נמסרו על הימים האפלים ההם.

אותה שנה חיסלה באופן משמעותי את מגמת החלוקה בין הצברים לניצולים שהייתה קיימת עד אז והסתכמה בחוסר הרגישות וההבנה של הישראלים לליבם של ניצולי השואה, ואף ההאשמות שלהם כלפי הניצולים, שלפי דבריהם "הלכו כצאן לטבח". היה קל להם להגיד כשהם בעצמם ישבו פה בארץ, אי אפשר להגיד שבשלווה, כי השנים ההם ידועים כשנים לא שקטות  ומלאות התרחשויות גם בארץ, אבל בהשוואה לאסון שפקד את יהודי אירופה, אין כל מקום לדמיון.

אותה שנה גם זכורה כתפנית מחקרית לגבי השואה. היסטוריונים החלו לעמול בניסיון לבנות תמונה כוללת וברורה יותר של מה שהתרחש, וכך נאספו אותן עדויות ששמורות היום במוזיאונים השונים שעוסקים בשואה, בארץ ובעולם.

 

גזר הדין של אייכמן, והעובדה שמדינת ישראל הוציאה להורג במו ידיה את האיש שהיה לסכנת קיום העם, העלו את המורל, והעניקו לרבים ביטחון שהשואה לא תחזור, ואם כן, יש לעם היהודי אמצעים להגן על עצמו ולגבור על אויביו.

 

מאז ועד היום נעשה כל כך הרבה לשימור זיכרון ועדויות השואה, שהשיא של הדבר לדעתי הוא מוזיאון יד ושם החדש שנפתח לפני לא הרבה זמן. המוזיאון לדעתי הוא היפה ומושקע ביותר שקיים, ואפשר לתת צל"ש לאדריכל שלו, אבל לא כך לגבי התוכן. אם לפני 61, השואה הייתה בגדר תעלומה עבור ישראלים רבים, זהו שכעת זה לא רק גלוי אלא לטעמי גלוי מדי.

 

לפני קצת יותר מחודש ביקרנו ביד ושם (כתבתי על זה פה), ונחשפנו לכל התכנים המזוויעים שהיו שם, שרק מלראות דברים מסויימים שם אפשר לקבל טראומה לכל החיים אם אין לך לב חזק. היו שם דברים נוראיים, החל מתמונות של אנשים על סף מוות מרעב, וכלה בשיער אמיתי של ילדה וסרט המראה איך בולדוזר רוסי דוחף גופות לתוך בור, אחרי שחרור המחנות.

אפילו אחרי כמה ימים אחרי שביקרנו שם, עדיין הייתי נזכר בזה כל היום כמעט.

 

 

אז למה היום הזה כל כך חשוב?

כדי שנזכור ולא נשכח. זה לא שאם לא היה את היום הספציפי הזה, אנשים לא היו זוכרים את השואה, היו זוכרים ועוד איך זוכרים, אבל יום מיוחד בשביל זה מעצים את הרושם ואת ההתייחדות עם אלה שניספו. כשיום שלם, כל המדינה סובבת סביב זה, אז אפילו הבנאדם הכי פחות מקושר רגשית לשואה, לא יכול שלא להרהר במהות של האירוע ולא לחשוב על מה היה יכול לקרות אילו זה היה קורה לו.

 

למה דווקא היום?

כ"ז בניסן הוא תאריך שנקבע לציון יום השואה. במקור, התאריך היה אמור להיות ט"ו בניסן, יום פרוץ מרד גטו ווארשה. הוא אמור היה לסמל את המאבק, התקומה ואת קדושת החיים של העם היהודי. אבל מכיוון שט"ו בניסן יוצא יום חג (פסח), החליטו לקבוע את יום השואה בכ"ז בניסן, יום דיכוי המרד.

 

עשיתי פה סקירה היסטורית נרחבת, שמזכירה יותר מאמר מאשר פוסט, אבל השואה קשורה גם ישירות למשפחה שלי.

 

סבתא-רבה שלי נולדה בפולין, ולפני מלחמת העולם הראשונה היגרה לאוקראינה. שם היא הכירה את בעלה, נולדו להם ילדים, ובשנת 1941, כשפולין המזרחית הייתה תחת שליטת ברית המועצות, היא נסעה לשם (לעיר ביאליסטוק) לבקר את כל המשפחה שלה, ואת האחים שלה (הייתה להם שם משפחה ענקית). סבא שלי שעקב אחרי המצב באירופה ושמע איך הגרמנים מנצחים בכל מקום, היה בטוח שעוד מעט גרמניה תתקוף את ברית המועצות ותפרוץ מלחמה, אבל היא לא הקשיבה לו. ככה שבועיים אחרי שהיא נסעה לשם, התחילה המלחמה והיא לא יכלה לחזור...

סבא שלי עוד קיבל מכתב או שניים מאימא שלו (אני לא יכול לתאר לעצמי עד כמה זה היה מחריד) ואחר כך הקשר פשוט ניתק. רק כשעלינו לארץ, כמעט 50 שנה אחרי המלחמה, אז אימא שלי חיפשה ביד ושם, ומצאה שמות של כמה אנשים מהמשפחה של סבתא רבה שלי, ולפי העדויות כל המשפחה נשלחה לטרבלינקה.
כל האחרים שמתו בזמן המלחמה, נהרגו בצבא האדום, במלחמה נגד הגרמנים.

 

מהסיבה הזאת אני די מצטער שלא נסעתי לפולין בספטמבר, כשהייתה משלחת מבית הספר. אני מאלה שחושבים שזאת חובה עבור כל יהודי לנסוע לפחות פעם אחת בחייו לפולין ולראות את זה. אבל לא הכל אבוד. יהיה לי עוד מספיק זמן בחיי לעשות את המסע הזה, ואני די בטוח שמתישהו אני אעשה אותו.

 

 

רק כך:




 

באמת יצא לי פה מאמר.

 

נ.ב. יולי, המוזה שלך עברה אלי, רק שהתבטאה בצורה די מוזרה.

 

 

 

נכתב על ידי Elvenking , 25/4/2006 16:31   בקטגוריות שואה  
28 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



6,727

© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לElvenking אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על Elvenking ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)