בקטע הקודם ניסיתי להשתתף בדיון סביב היכולת של אוכלוסיות וקבוצות שונות בעם ללמוד מקצועות בצורה שונה.
הפוסט נכתב בתגובה לפוסט של נדב פרץ שטען שחרף חילוניותו הוא מכיר בזכותם של אוכלוסיות דתיות ללמוד בדרך בה הוריהם היו רוצים שילמדו ולא כפי שהמדינה רוצה לכפות עליהם. הרעיון המרכזי: כמו שהוא לא רוצה שיכפו על ילדיו חינוך חרדי כך הוא לא יעשה את ההיפך.
אני גלשתי מהנושא בכוונת תחילה לדיבורים על שיטה אלטרנטיבית שאני מציע שבה יהיה ניתן לעודד את התלמידים ללמוד ולחקור וכך אלו יגיעו למסקנות, לאמונות ולאידיאולוגיות שלהם בכוחות עצמם במקום שמערכת החינוך תיצור עבורם את האמת המוחלטת שאותה הם ילמדו כ"תורה מסיני".
עם תגובתו של iod, "ללמדם תפלות" הרגשתי שהסטייה שלי מהנושא וחוסר ההתיחסות שלי יוצרים מסר מוטעה שאני מסכים עם עירבוב בין לימודי המדע עם התורה. הכוונה היא לדוגמא הספציפית שניתנה בפוסט של יהונתן קלינגר, אליה התייחס נדב, שאני לא ייחסתי לה כמעט כל חשיבות ולכן גם לא טרחתי להתייחס אליה.
לצורך העניין אצטט את הדוגמא של iod:
“אבל השמש אינה נעה כגולם, אלא גם היא נשמעת להשגחתו של הבורא יתברך, ולמשל בימי יהושע בן נון היא נעצרה בשמים ככתוב “שמש בגבעון דום”"
זהו ציטוט מתוך ספר מדעים. מחריד?! מזעזע?!
לחילוני זה מציק בהחלט, ובצדק. הרי מדע אסור לערבב עם דת. אחרת בשביל מה לומדים אותו בכלל?
אבל אז כשהדם מתחיל לעזוב את הראש בחזרה לאיברים שמקומו בהם טבעי יותר אנחנו נזכרים שגם בבתי ספר חילוניים, למשל בית הספר שלי (שהוא לא חילוני במיוחד לידיעתכם) מלמדים אותנו, בין היתר, להשוות בין סיפור הבריאה היהודי לסיפורי הבריאה של הדתות הפגניות שקדמו לו. אכן בשבילי, לגלות שאני הולך ללמוד את התורה סביב ההנחה שאדם כתב אותה זו בשורה טובה. אבל אז בעצם מה ההבדל בין הצורה שבה הדתיים לומדים מדע לבין הצורה שבה אני לומד תנ"ך?
"אם אתם רוצים ללמד פיזיקה ומדע - אנא, למדו מדע" אומר iod. ואת אותו המשפט אפשר להתאים גם לפה.
לסיכום, החילוניים עושים בערך את אותו הדבר שהדתיים עושים. שני הצדדים מעדיפים לשנות את המקצוע הכפוי עליהם וללמוד אותו בדרך המתאימה להם מאשר ללמוד אותו כפי שהאחרים היו רוצים שילמדו.
המסקנה שלי בסופו של דבר היא אותה מסקנה של iod. אסור לכפות למידה של נושא מסויים על ציבור אלא אם מדובר בנושא לימוד הכרחי לחלוטין שקיום המדינה והדמוקרטיה לא יתכן בלעדיו.
מדע הוא חשוב אבל אפשר בלעדיו בערך כמו דת (ותודו שעל שניהם אפשר להתווכח).
צריך לעשות הפרדה אחת ולתמיד בין נושאים וערכים שיש ללמוד בבית מההורים לבין מה שבית הספר צריך לתת לך. אם עושים את זה נכון, אני מאמין שלא יהיה קונפליקט ביניהם אפילו אם תפסיק להיות ההפרדה שקיימת היום בין בתי ספר דתיים לחילוניים.
מי יודע אולי זו גם דמות הפיתרון לקונפליקט הדתי-חילוני הכללי במדינה.
זה כנראה סיכום טוב יותר לדעה שלי בנושא.