הניגוד לכאורה בין שתי הכתבות הבאות המתפרסמות במרווח זמן של ימים ספורים תחת קורת הגג של האקנומיסט זועק.
הכתבה הראשונה, מה-29 בדצמבר 2010 במהדורה המודפסת, מתארת את ההישגים הטכנולוגים המרשימים של ישראל בשני העשורים האחרונים. מעבר ממדינה חצי סוציאליסטית הפכה ישראל לאומת סטרט אפ ומעצמת היי טק.
הכתבה השניה, מה-4 בינואר 2001 בתוך אחד הבלוגים של כתבי האקונומיסט, מתארת את ההפיכה של ישראל לערב הסעודית היהודית עם בועת דובאי תל אביבית.
זה כמובן על קצה המזלג. הרעיון הוא שקיימים רבדים רבים לסיפור או הסיפורים אותם ניתן לספר. מדינות, בדומה למרבית בני האדם, הן עניין מורכב. הן מכילות את המורכבות האינהרנטית בכל אדם, מכפילות אותה במספר התושבים ופורסות את זה על פני טריטוריה בעלת מאפיינים, איך ניחשתם, מורכבים.
רוצה לומר, לא כל תושבי ירוחם דומים ולא כל תושבי ישראל הם תושבי ירוחם.
מי שייקח אוטובוס מהתחנה המרכזית בירושלים לכיוון שער האשפות והכותל המערבי (כמדומני קו מספר 1 או שאולי 2), יחלוף בתוך זמן קצר, בהתאם לעומס התנועה, על פני מספר רב של תרבויות, ממאה שערים שדומה לעיירה יהודית במזרח אירופה לאזור שער יפו הדומה לערים ערביות רבות אחרות. ובתוך ים או י-ם האנשים הללו, מי באמת ערב לכך שאת כולם מעסיקים אותם הדברים, מניעים אותם חלומות?
מי שיירד מהאוטובוס פה או שם יאזין לצלילים המתנגנים בבליל השפות השגורות בפי המתהלכים. המבטים של האנשים הטרודים בעניינים כאלו או עניינים אחרים.
וכך גם שתי הכתבות מהאקונומיסט אינן חושפות את פרצופן האמיתי בקריאה שטחית וחפוזה אלא דורשות את קריאת כל השורות, אם לא גם מה שבינן.
הכתבה הראשונה מזכירה שבישראל אמנם כ-3,800 סטרט אפים טכנולוגיים, אך רק לארבעה מתוכם היקף מכירות של למעלה ממיליארד דולר בשנה וכך יש להם פוטנציאל לההיפך לענקי בסדר גודל גלובלי.
ישראלים אמנם אחראים לכמה פתרונות יצירתיים ועברו הכשרה מקצועית בצבא. אבל מתקשים בייצור תכנים מושכי קהל, אלא כמובן נתייחס לחומר גלם לידיעות חוץ במדינות אחרות.
בנוסף, כישלון בשילוב חרדים וערבים בחגיגת התעשיות עתירות הידע מביא לכך שחלק ניכר מהפוטנציאל הישראלי לא ממוש ובהלך הרוחות הקיים נדמה שלא ימומש.
הכתבה השנייה אולי מדברת על הבועה של תל אביב העומדת בניגוד ליתר המדינה הנשרכת מאחור וכך מהווה אולי חלום על וילה משגשגת בג'ונגל (אם להשתמש בביטוי של אהוד ברק על ישראל במזרח התיכון בזעיר אנפין).
אולם כאשר בוחנים מה היא אותה תל אביב, זו הקיימת במציאות ולא אותו חלום באספמיא על עיר קוסומופוליטית משגשגת.
כפי שניו יורק המהוללת לא כוללת רובעים מפוקפקים ברוחם של אלו המהללים את התפוח הגדול, כך חלקיה הפחות מלבבים של תל אביב אינם נזכרים בתיאורים המחמיאים של המרוממים את העיר מיתר אזורי ישראל.
המסקנה של הכותב אגב היא שישראל מזכירה יותר את אוסטרו-הונגריה על שלל לאומיה והקבוצות האתניות שבה והזכויות שנגזרו בהתאם לשיוך זה מאשר את ארה"ב של אמריקה.
בסופו של דבר לא משנה כל כך מה נכתב. בסופו של דברים הקוראים בוחרים מה לקחת עימם. הם אף עשויים להחליט לא לקרוא, אם מדובר בעמדה שאינה נוחה להם או להמשיך לקרוא ולצקצק עד כמה שוגה הכותב.
אי שם בשנת 2006, העליתי ליוטיוב סרטון קצרצר שצילמתי באזור רחוב אלנבי, שנקין ושוק נחלת בנימין. בחרתי להתמקד בהמולה המלווה את הכרך. חסרי בית ישנים על פיסות קרטון, דוכני מחזירים בתשובה או מיסיונרים יהודים, אנשים ממהרים לאוטובוס, נהמת מנועים של מכוניות וצופרים, הולכי בטל, מחלקי עיתונים, הולכי רגל שנאבקים על מנת לחצות כבישים. ברגע מתנגן שירה המרנין של ענבל פרלמוטר - זהירות מהמרווח, שם שעד שלא מתרגמים אותו לאנגלית, Mind The Gap, לא מסגיר את הגאוניות שבשיר.
לא היה לי עניין להתמקד בצדדים יותר מחמיאים של העיר. בתור חיפאי גאה באותה תקופה לא הבנתי את הקסם שרבים מוצאים בעיר. כל שרציתי היה ליצור סרטון שמשקף את חיי היומיום בעיר ביום בו צילמתי את הקטע, יום שנבחר במקרה. סרטון שאולי יהיה מעניין עבור אנשים בעוד מאה שנה. או שלא.
השם שהענקתי לקטע היה Ugly Tel Aviv, היינו תל אביב המכוערת. הרעיון שעמד בהחלטה לכנות את הסרטון בשם הזה היה לרמז על הצד המכוער של תל אביב, בניגוד לצדדים יותר חיוביים. בדומה למי שמתייחס ל"ישראלי המכוער" שעומד כמובן בניגוד ל"ישראלי היפה". נכון לשעת כתיבות שורות אלו, הסרטון זכה ל-38,268 צפיות. אחת לכמה ימים אני מקבל תגובות שטנה או סתם תגובות המייחסות לי בורות וכסילות (שאולי קיימות, אך בהחלט לא מופגנות בסרטון הזה) ומשייכות אותי לכל מיני קבוצות שמעולם לא חשדתי בקשר בינן לביני.
אף קיבלתי מכתב מאיים מאיזה מתן שכתב למשרד התיירות (כך על פי ההודעה הפרטית שכתב לי באתר) באוגוסט 2008 את הדברים הבאים:
אז קודם כל רציתי ליידע אותך לגבי קטע באינטרנט שפוגע קשות במשרד התיירות בישראל וכדאי שתפעילו קשרים על מנת להוריד את הקטע מהאינטרנט כי לי בוודאי אין קשרים לעשות זאת אני רק מנסה לעזור לכם.
כידוע לך האינטרנט הוא מקום מאוד משגשג בעולם כרגע ומליארדי אנשים בעולם משתמשים בו.
האם אתה מכיר את האתר www.youtube.com זהו אתר מאוד מפורסם ואין אחד בעולם שלא מכיר אותו.
באתר הזה מוצגים סרטונים,קליפים,שירים של אנשים מהארץ ומחו"ל שמחליטים להעלות ולהציג לעולם כולו את קטעי הוידיאו שלהם.
יש משתמש באתר הזה מהארץ מהעיר חיפה (כך לפחות הוא טוען). בכל אופן הוא העלה סרטון מבזה מאוד על העיר תל אביב הוא צילם את חלקייה המצחינים של תל אביב אתה יודע...דרום תל אביב וחלקים ישנים שלא עברו שיפוץ מאז עליית יהודי גרמניה לארץ ופיתוח הישוב היהודי.
למעלה מ10,000 אנשים נכנסו לסרטון הזה.נכון אני מודה זה לא הרבה אבל זו רק התתחלה מחר יהיו 11,000 מחרתיים 12,000 עוד שבוע 20,000 וכן הלאה. ככה זה מדובר באתר מאד נחשב בעולם והרבה נתקלים במיליוני סרטונים של האתר.
הכותרת של הסרטון היא "UGLY TEL AVIV " מה שאומר כמובן "תל אביב המגעילה".
אני חושב שתל אביב היא אחת מבין כמה ערים מרכזיות הגבוהות באופן תיירותן כמו :אילת,ירושלים ואף איזור הצפון.
בוא נגיע לנקודה העיקרית כמו שהזכרתי. עדיף, רצוי ואף חובה להפעיל קשרים של משרד התיירות ולגרום להורדת הסרטון הנבזה שגורם לאנשים בעולם להחליט שתל אביב מסמלת את כל ארץ ישראל וכן את כל תל אביב עצמה ז"א אותו משתמש או משתמשת שהעלה וצילם את הסרטון לא צילם את כל האתרים בתל אביב יש המון אתרים בתל אביב יפים מאוד והוא לא עשה את זה כי הוא רצה להדגיש את הכיעור של תל אביב.
חשוב לציין שישנה זכות הנקראת "הזכות לביטוי" ומפה נגזרת הזכות של אותו משתמש להביע דעתו בכל עניין שירצה אם זה בספר,סרט,דיבור וכו'. אבל חשוב לזכור שהוצאת דיבה על דבר מסויים לא נכללת בתוך הזכות לביטוי ולכן אדם לא יכול להוציא ספר המבוסס על נאציזם או כל דבר שפוגע ואותו משתמש באתר לא יכול ולא רשאי להוציא דיבה על העיר תל אביב.
תגובת עמי צוברי, ממונה שיווק אלקטרוני במשרד התיירות (על פי ההודעה):
קטע הוידיאו נמצא בבדיקה.הצלחנו לאתר את אותו משתמש דרך אדף משטרה פלילית וכתובת האינטרנט פרוטוקול של אותו משתמש.
אבקש ממך להודיע לו שכדאי לו להוריד את קטע הוידיאו מהאתר כי אם לא ההליכים יהיו יותר קשים.
כפי שניתן לראות, מתן, בן 19 על פי הדף שלו ביוטיוב, תוצר עילאי של מערכת החינוך הישראלית, מודע היטב לחופש הביטוי או "הזכות לביטוי" כל עוד אין זה פוגע ב"משרד התיירות".
מעניין גם לראות שהכותב ממשרד התיירות בוחר לשתף פעולה ואף לשלהב את מתן הצעיר בהליכים קשים צפויים.
למותר לציין שהואיל ואין לקשקושים הללו כל בסיס חוקי לא ראיתי לנכון להתייחס להודעה המאיימת או לחילופן להוריד את הסרטון מהאתר.
בסופו דבר, לא משנה מה הייתה כוונתי המקורית בשעת צילום הסרטון, עריכתו או העלתו לרשת, הסתבר שרבים לא הבינו את כוונתי. אני משועשע מהתגובות ולא טורח להעמיד את המבקרים על חוסר הבנתם. זה חסר טעם.
אגב, לשם איזון, קיבלתי גם כמה תגובות מחמיאות על הסרטון. למשל, בחור גרמני בשם יונאס שהתגורר בתל אביב כשנתיים בחר אף להשתמש בסרטון של בקליפ לשיר שכתב על העיר בגרמנית ועברית.
אסיים בכמה שורות שכתב חנוך לוין ונראות לי מתאימות לרוח התקופה והקטע:
הנה הארץ השלמה אשר הבטיח אלוהים לאברהם, לו ולזרעו אשר יהיה כחול אשר על שפת הים;
.
.
.
הנה הארץ השלמה, ועליה לא אמסור את נפשי, ומה שמבטיח אלוהים, שיקיים על חשבונו הפרטי; כי אני אינני חול אשר על שפת הים, ואני לא מקיים הבטחות שנתן אלוהים לאברהם.