לפני מספר ימים התפרסם ב"הארץ" מאמר מאת משה ארנס תחת הכותרת "ישראלים חסרי שורשים". היה זה מסוג המאמרים שאתה קורא, מתקשה למצוא בו פרטים לא נכונים ואף על פי כן הוא צורם. לקח לי מספר דקות להבין מדוע המאמר בו מנסה להסביר ארנס מדוע דין מערת המכפלה וקבר רחל הוא כדין מצדה - שרירות תוצאות קרבות מלחמת 1948 - הוא אולי נכון עובדתית בנוגע לאירועים המוזכרים בו והניתוח בו אף לא שקרי. אך הוא מחמיץ את התמונה הגדולה ומוביל למבוי סתום.
החלטתי לכתוב ל"הארץ" ולבקש מהם לפרסם מאמר תגובה (או למצער מכתב למערכת). אינני יודע אם זה משום שלקח לי יומיים למצוא זמן לכתוב את התגובה או משום שמעולם לא כיהנתי כשר ביטחון. אך נכון לעתה, לא זכיתי לתגובה מאת העיתון ולכן החלטתי לפרסם את התגובה בפורום הזה.
סביר להניח שאם הייתי מייעד את הטקסט לבלוג מלכתחילה, הניתוח היה ארוך ומעמיק יותר. ואף על פי כן, אמנע מלהרחיב את המאמר לעת עתה. רק קראו את המאמר בהקשר הזה, כלומר מאמר רדוד במעט שמפשט נושא מורכב ולא משקף את דעתי במלואה.
ישראלים חסרי ענפים
במאמרו "ישראלים חסרי שורשים" מה-22 בפברואר, מלין ארנס כי
מצדדי פתרון "שתי המדינות", הדורשים נסיגה לקווי שביתת הנשק ב-1949, שכחו
את בסיס הציונות לפיו ישראל קמה בשל הזיקה ההיסטורית של העם היהודי לארץ
ישראל. ארנס מביא ניתוח היסטורי נכון לפיו אין קדושה בקו הירוק שהוא בעיקרו
תוצאה של עצירת הכוחות בעת שביתת הנשק ב-1948, אולם הוא שוגה בהתעלמותו
מההשלכות על ההווה והעתיד.
אמת, הקו הירוק יכול היה להיות שונה. אולם ההישענות עליו אינה משאלת לב
של "לא ציונים" או "פוסט-ציונים", אלא עניין בעדיפות ישראלית עליונה.
גבולות
ישראל בתום מלחמת העצמאות התקבעו כגבולות הלגיטימיים של ישראל בקהילייה
הבינלאומית במרוצת הזמן. לא בכדי גבולות ה-4 ביוני 1967 הם נקודות המוצא
בכל משא ומתן.
לשיטתו של ארנס, דין מצדה כדין מערת המכפלה, שכן זו יד המקרה כי האתר
הראשון נפל בתוך גבולות הקו הירוק בעוד האחר לא. לכן, לגיטימי להחזיק גם
במערת המכפלה ולשלוח את תלמידי ישראל לביקור במקום כפי שהם זוכים לסיור
מורשת במצדה.
אולם גישתו של ארנס לא משרתת את מי שרואים עצמם ציונים, אלא דווקא את
האנטי-ציונים. למטבע אי ההכרה בגבולות שני צדדים. אם לישראל מותר להתעלם
מהגבולות שנקבעו לפני כששים שנה, כיצד ניתן לדרוש מהצד הפלשתיני להכיר
בגבולות אלו? אם לקווים אלו אין משמעות, הרי זכות השיבה לכל מקום בישראל
היא לגיטימית. מדוע בית לחם שייכת לפלשתין בעוד נצרת לישראל?
גישתו של ארנס, מעבר להנצחת הסכסוך לעוד מספר דורות, ממוטטת את בסיס
הלגיטימציה של ישראל. היא השורשים המתייבשים, של ישראל ששכחה את בסיסה
כמדינה דמוקרטית הפועלת בשיתוף הקהילייה הבינלאומית ובמיוחד בשכנות טובה עם
האומות והאנשים הסובבים אותה.
הדרישה לריבונות באתרי אבות ואמהות מיותרת. ישראל לא סיפחה את השטחים
הללו ב-44 השנים האחרונות בהן הייתה לה הזדמנות לעשות כן. גם ממשלות בהן
ארנס ישב נמנעו מלעשות כן. זאת ועוד, אם מתקיים דיון האם לשלוח תלמידים
ישראלים לחברון או לאו, הרי לריבונות תפקיד זניח. ספק אם יש אדם שיציע לספח
את קרקוב רבתי, רק משום שחשוב שתלמידים ישראלים יבקרו באושוויץ. היעד צריך
להיות מציאת דרכים להבטחת שיתוף פעולה אזורי בין ישראל לשכנותיה בדומה לזה
הקיים למשל באירופה, שם סכסוכים טריטוריאלים, לאומיים ואתניים הופכים לא
רלוונטיים (אם מספר הסתייגויות).
כאשר הלגיטימיות של ישראל מעורערת כמעט בכל פורום
אפשרי ומה שמפריד בינה לבין דרום אפריקה של משטר האפרטהייד הוא וטו
אמריקני שנסמך על שיקולים פוליטים של אובמה, חשוב שישראל תמשיך לדבוק בקו
הירוק ותנסה להגיע להסדר שייקבע את גבולותיה מהר ככל האפשר. האלטרנטיבה
עלולה להיות געגוע לגבולות הרחבים של 1949.
עץ בשלכת, אי שם בדרום דבלין