לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    יוני 2011    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
6/2011

לפני 110 ו-50 שנים



לא מזמן הוספתי את הספריה הלאומית של אירלנד, השוכנת בבניין יפהפה ברחוב קילדר, לרשימת אנשי הקשר שלי בפליקר.

אני נהנה לעקוב אחר ספריות וארכיונים בפליקר משום שעל פי רוב הם מספקים הצצה אל ימים שאינם עוד.

 

וכך הגעתי לתמונה הבאה של הקצבייה (או האטליז אם תרצו) של רוברט (כמדומני בווטרפורד - Waterford) משנת 1901:



Roberts Butcher Shop - 1901 - לקוח מכאן



מאה ועשר שנים חלפו מאז צולמה התמונה. לא רק בעלי החיים המבותרים כבר מזמן נאכלו או הושלכו לאשפתות, אלא גם הקצבים מזמן לא מתהלכים בינינו.

על אף שחנויות קצבים הן עסק די פופולארי פה באירלנד גם בימינו אנו, כיום הבשר מוצג לראווה בעיקר במקררים. כמדומני, אם כי מעולם לא בדקתי סטטיסטיקה בנושא, רוב האנשים מעדיפים בכלל לרכוש את הבשר שלהם ברשתות שיווק גדולות כגון טסקו ואלדי. בימינו, ואני מדבר על כמעט שלושים השנים האחרונות, אין זה מקובל לתלות גוויות כך בראש חוצות.

פה ושם יצא "לזכות" לראות את המראה "המלבב", למשל כאשר התהלכתי בשוק של עכו לפני מספר שנים.

אך על פי רוב, מטעמי היגיינה, תמונות מהסוג הזה הן נחלת העבר.

נדלג שישים שנה קדימה.

במעבר מפליקר לפייסבוק, אני נזכר כי בשיעורי הבילוגיה בתיכון, מספר אנשים התקשו להבין את ההבדל בין איברים הומולוגיים לאיברים אנלוגיים.

איברים הומולוגיים הם איברים בעלי מוצא אבולוציוני משותף, על אף שהשימוש בהם עשוי להשתנות. למשל, הידיים שלכם, הגפיים הקדמיות של החתול או הכלב שלכם והכנפיים של התוכי שלכם מקורם דומה, גם אם התפתחו בכיוונים שונים.

איברים אנלוגיים הם איברים בעלי תפקוד דומה, אך לא בהכרח קשר אבולוציוני. שוב, חישבו על הכנפיים של התוכי והשוו אותם לאלו של הזבוב או היתוש שזה עתה מעכתם, אשר כולם משמשים לתעופה אך מקורם שונה.


ההשוואה בין שירותי התמונה של פייסבוק לאלו של פליקר, היא השוואה בין איברים אנלוגיים, לא איברים הומולוגיים. התפקוד דומה משהו (משתפים תמונות עם אחרים דרך אתר אינטרנט). התמונות בפייסבוק אולי מזכירות במשהו תמונות בפליקר. לפעמים אפילו מדובר באותן תמונות שהועלו לשני האתרים. אך כאן נגמר הדמיון ומתחיל השוני.


בפליקר מתייגים את התמונות, אפשר לצרף אותן לגלריות, סטים ואוספים, שכבות על גבי שכבות, מסגרת בתוך מסגרת של קטגוריזציה של התמונה, אך התמונה לעולם נשארת המרכז וכל היתר נע סביב.


בפייסבוק, מעלים את התמונה ותוך שניות, דקות, שעות או ימים, תלוי במספר ה"חברים", היא נשכחת בתהום הנשייה. אמת, אפשר לשים את התמונה באלבום וירטואלי, לתייג את המצולמים וכו'. אפילו יהיו כאלו שיצפו באלבום זמן רב אחרי שהועלה.


אך כפי שאמר מארשל מקלוהן כבר מזמן, המדיום הוא המסר והדרך בה האתר מובנה משפיעה על האופן בו התוכן נוצר ונצרך.

לא בכדי, תמונת פייסבוק טיפוסית היא על פי רוב חשוכה ונראים בה פנים בוהקים ועיניים אדומות של אנשים בפאב או מועדון לילה, בעוד תמונות בפליקר הן על פי רוב מעניינות יותר.

חריגים קיימים כמובן, אך קשה להכחיש שתמונות שהועלו לפייסבוק הן פחות מעניינות מאלו שהועלו לפליקר. בגדול.


אין בי כוונה להספיד או להקניט את פייסבוק ו/או להאדיר את פליקר. גם בפליקר, הגודל הפך לטרגדיה של ההמון וטרה בייטים של זבל מצאו עצמם על שרתים אי שם בענן. מי שרוצה לראות תמונות נהדרות, רצוי שיבחר באתרי נישה המתמחים בנושאים מסויימים, למשל, וזו רק טיפה בים, טרק ארט' (Trek Earth) המאפשר העלאה של תמונה אחת ביום שחייבת לעמוד במספר קריטריונים, אחרת היא עשויה להיות מורדת מהאתר.


אך גם פייסבוק יכול להיות כלי שימושי למדי. רציתי לכתוב, "תלוי כיצד משתמשים בו", אולם על פי ההגדרה, שימושי הוא דבר שמתמשים בו ולכן חזרתי בי. פייסבוק הוא כלי שימושי, חלק מהמשתמשים גם עושים בו שימוש מושכל.


וכך, דרך קישור שהביא בארי דיקסון, קולגה מהעבר וכפי הנראה שוב בעתיד הקרוב, בפייסבוק הגעתי לאתר הבא המציג מקומות בדבלין כפי שצולמו ב-1961. מעבר עם סמן העכבר על גבי התמונה מציג את המקום מאותה זווית צילום 50 שנה מאוחר יותר, כלומר בשנת 2011.

 

גם אם מעולם לא ביקרתם בדבלין או אפילו לא זכיתם לראות את העיר הנאווה בתמונות או סרטים, בהחלט מרהיב לראות את השינויים שחלו בעיר תוך חמישה עשורים.

זה רק לא העמוד של האדמירל נלסון שפוצץ על ידי המחתרת האירית (IRA) ב-1966, חמישים שנה בדיוק לאחר מרד הפסחא כאשר חלק מהקרבות הקשים בין הבריטים למורדים האירים נוהלו ליד סניף הדואר המרכזי ברחוב אוקונל, בקרבת מקום.


אלו התסרוקות, הלבוש, המכוניות, האוטובוסים (קומותיים אמנם, אך ירוקים ולא צהובים כפי שהם כיום), העצים והבניינים שנראים שונה. גם המדרחוב בגרפטון היה רחוב פעם.


נהדר!



אגב, התמונות הללו, אז והיום, מזכירות לי מצגת שנוצרה על ידי ארז בן ארי ב-2006 ורועי שלח לי ב-7 ביולי 2007 (7.7.7) על חיפה. אפשר להוריד את המצגת כאן או כאן.


ניתן לראות כיצד מקומות שונים בחיפה נראו לפני כחמש שנים לעומת איך נראו מספר עשורים לפני כן. שוב, המודה השתנתה וכן המודלים של המכוניות. אך הדמיון מעורר נוסטלגיה וגעגועים למשהו שלא באמת הכרת.


 



לסיום ועם קשר קלוש למדי לנכתב לעיל, הוספתי קטגוריה חדשה לבלוג - "אי האיזמרגד", כפי שאירלנד ידועה - Emerald Isle.


הואיל ואני כותב לאחרונה, מסיבות מובנות, על אירלנד בכלל ודבלין בפרט, נראה לי הגיוני להוסיף קטגוריה כזו לקטעים בבלוג. אם השתמשתי בקטגוריית From China In Love עבור שלושה חודשים בסין, לאחר כמעט שלוש שנים בדבלין הגיע הזמן להוסיף את הקטגוריה.


מי יודע, אולי זה יעזור לעשות סדר אם מחפשים מידע על אירלנד.


אלעד

נכתב על ידי ashmash , 18/6/2011 08:42   בקטגוריות אי האיזמרגד, הרהורים  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ashmash ב-19/6/2011 09:39




467,156
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)