לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2012    >>
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2012

אתיקה של אכילה


 

עוד במרץ השנה שמרתי לי את הקישור לסרטון הבא של פיטר סינגר הדן באתיקה ומה שאנו אוכלים.

הואיל וכעת כבר חודש אוקטובר, אני מניח שכפי ששר אלוויס פרסלי, זה עכשיו או לעולם לא, אז הנה לכם סרטון באורך 73 דקות הדן בסוגיות שונות הנוגעות לאתיקה של אכילה - מזון צמחוני וטבעוני, אורגני, גידול מקומי, סחר הוגן (Fair Trade) וכדומה.

 

 

 

 

ובכן, אין מה להשוות בין הסגנון של פיטר סינגר לזה של גארי יורופסקי (דנתי על אחת ההרצאות של יורופסקי כאן). אם יורופסקי הוא מטיף דתי משיחי להוט, פיטר סינגר הוא פרופסור לתיאולוגיה, נעים הליכות, לא מתלהם, אינטלקטואל עם משנה סדורה.

 

סינגר, מתמקד בעיקר בחולייתנים, כלומר רוב בעלי החיים המורכבים יותר מבחינה אבולוציונית ולכן עשויים לחוש כאב כפי שאנו חשים אותו, בעיקר מטעמי נוחות ומשום שאלו הם בעלי החיים הנצרכים בתעשיית הבשר. הטיעונים שהוא מעלה, בהחלט יגרמו למי שאוכל בשר לחשוב פעמיים לפני שהוא מכניס משהו לפה.

 

בעיקרון, מעבר לתזונה צמחונית וטבעונית הוא טוב. לא זאת בלבד שהוא מונע את ההרג של בעלי החיים שלא נאכלים, הוא מקטין את הסבל הנגרם כתוצאה מגידול בעלי חיים בשיטה שבה תעשיית הבשר עובדת.

אם אנו באים לדון על האתיקה שבאכילת בשר, חשוב שמי ששוקל האם לאכול בשר יהיה מודע לאופן בו הבשר שהוא צורך מגודל. כלובים קטנים, רפתות צפופות, בתי גידול בהם רבבות בעלי חיים נדחקים בתנאים נוראיים כי רווחתם לא חשובה למגדלים, אלא הגדלת הרווחים.

 

בנוסף, בעלי החיים צריכים דגן ומספוא כדי להתקיים והואיל והם צורכים אנרגיה, הם צריכים לאכול יותר מאשר ה"אוכל" שהם "מייצרים". באמצעות מעבר לתזונה צמחונית, לבני האדם יהיה יותר אוכל (הנתונים האחרונים של ארגון המזון העולמי מדברים על 870 מיליון(!) אנשים רעבים ברחבי העולם). כמובן, יש עוד דרכים להגדיל את מלאי המזון הזמין, למשל לוותר על דלק ביולוגי, אבל מעבר לתזונה המבוססת על הצומח בהחלט יעשה טוב למאבק ברעב.

 

ומה בדבר קרניבורים מצפוניים? אלו שצורכים רק ביצי חופש, תרנגולים שהתרוצצו מחוץ לכלוב ופרות שרעו באחו במקום ברפת מצחינה. כלומר, אם לבעלי החיים יש חיים טובים לפני שהורגים אותם בכאב מינימלי, אולי בכל זאת אפשר לאכול בשר מבלי לגרום צער, כאב, יגון ולזהם את הסביבה?

לפי סינגר, זהו צעד בכיוון הנכון, אבל זה יכול לעבוד רק בקנה מידה קטן, אך לא להחזיק אוכלוסיה שלמה בכמות בה צורכים בשר בחברה המודרנית.

 

סינגר גם נוגע בסוגיה של מזון אורגני והשפעתו החיובית על הסביבה ועל פי רוב על רווחת בעלי החיים המשתתפים בייצור. מצד שני, אין בדיוק סטנדרטים אחידים לגידול אורגני, כך שאריזה ירוקה לא בהכרח מבטיחה חוות גידול ידידותית יותר ליושביה ולסביבה. ומי באמת יכול ללכת ולבדוק את התנאים בהם מגודל המזון האורגני?

 

בנוסף, סינגר מדבר על גידול מקומי שבשנים האחרונות יש נטייה לעודד כדרך אכילה ירוקה וידידותית לסביבה. האם זה באמת עוזר לסביבה?

למשל, אכילת עגבניות שגודלו בעונה הנכונה באזור עם האקלים הנכון עשויה להפחית את זיהום האוויר. לעומת זאת, מחוץ לעונה או באקלים לא מתאים, אכילת מזון מגידול מקומי מצריכה יותר אנרגיה משינוע המזון מאזור אחד לאזור אחר בגלובוס.

 

דיון באתיקה של מה שאנו אוכלים, האם זה טוב או רע, לא יכול להתעלם מההשלכות והאפקטים של התזונה האנושית על בעלי חיים ובני האדם המגדלים את המזון או מושפעים מהאפקטים הסביבתיים של גידול המזון.

פיטר סינגר מדגים ומסביר זאת בצורה נהדרת.

נכתב על ידי ashmash , 11/10/2012 10:58   בקטגוריות צמחונות וטבעונות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




467,155
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)