לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2012    >>
אבגדהוש
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2012

מה צריך בסך הכל בן אדם בשביל לחיות?


 

לאחרונה יצא לי לנהל בטלפון שיחה ארוכה, ארוכה מידי, במהלכה נשאלתי על ידי הבחור מצדו השני של הקו, קיי שמו, מה הדבר הכ יקר שרכשתי מימיי.

השיחה התנהלה כלהלן (בתרגום שלי מאנגלית):

 

קיי: מה הדבר הכי יקר שקנית?

אלעד: לא יודע. אני לא קונה דברים יקרים.

קיי: קנית דירה?

אלעד: לא קניתי דירה.

קיי: מכונית?

אלעד: לא, לא רכשתי מכונית.

קיי: מחשב נייד?

אלעד: לא, לא ממש קניתי מחשב נייד.

קיי: אתה רוצה להגיד לי שאין לך מחשב?

אלעד: בוודאי שיש לי מחשב, אך לא קניתי אותו. תן לי רגע לנסות להיזכר.

 

(לאחר הרהור קצר ושתיקה מצדו האחר של הקו המשכתי)

 

אלעד: נדמה לי שזה היה כרטיס טיסה.

קיי: כרטיס טיסה?!

אלעד: כן, זה הדבר הכי יקר שקניתי.

 

קיי השמיע צליל לא ברור ומבולבל.

 

זה המקום לציין כי מי שחי באירופה בימינו רואה בכרטיסי טיסה מוצר זול למדי, אך אני טסתי לפני כעשור מישראל לסין וזה, כפי שהיה נדמה לי במהלך השיחה, היה הדבר היקר ביותר שקניתי.

 

בשלב הזה הוא התייאש ולצורך ההיפותזה שלו, שעד עתה לא ברורה לי (וכפי הנראה גם לו. אבל אם הבנתי נכון הוא ניסה לשכנע אותי שבקניית מוצרים גדולים וחשובים אבחר במוכר רציני עם מוניטין ולא אחפש את הזול ביותר. זה כמובן לא נכון לגבי כרטיסי טיסה שרוכשים, טסים ושוכחים), הוא הניח שאני מעוניין לקנות אייפד. תוך כדי התגלגלות המונולוג שלו, על כך שכולם מוכרים את אותו המוצר, אך אני אמור לבחור לקנות מהמוכר שנראה לי הכי נחמד ומסביר פנים (כך!) הוא השתמש לסירוגין במילים אייפד ואייפון. קשה להאשים אותו. בסופו של דבר, ההבדל ביניהם זניח. כפי שקראתי בתגובה לכתבה על קו המוצרים החדש שלהם, מאז השקת האייפון הראשון, כל מה שאפל עושים הוא לשווק את אותו המוצר בגדלים שונים. ובכלל, אייפון יקר יותר מאייפד, כי קשה ויקר למזער טכנולוגיה והרי עלות החומרים זניחה (וכמובן, אפל לא המציאו שום דבר באופן כללי).

 

לצערו של קיי, לא הסכמתי עם התיאוריה שלו. אם המוצר, המחיר והשירות, כלומר האחריות, זהים, אזי אין לי עניין במוכר. למען האמת, אם המוכר חביב בצורה מחשידה, זה מדליק אצלי נורת אזהרה.

 

זה הזכיר לי כי כשנה קודם לכן נכנסתי לחנות סוני בסטיפנס גרין. המוכר, סאני, ניסה לשכנע את בטקה ואותי לרכוש מחשב נייד וניסה לזרז את ההחלטה שלנו באומרו שהדגם הזה לא יישאר במחיר הנוכחי לזמן רב וכי רק יחידות בודדות נותרו במלאי. השבתי שהוא צודק לגמרי, שכן ככל שנמתין יותר, כך המחשב שנקנה יהיה מהיר יותר וכפי הנראה זול יותר, לפחות בכל הקשור למחיר ביחס לביצוע. כתבתי בקטע הזה על סאני מסוני. מה שלא יכולתי לנבא בעת כתיבת השורות הללו הוא שהחנות תפשוט את הרגל זמן קצר לאחר מכן, על אף שלטענתם היא הייתה בין 50 העסקים המצטיינים באירלנד לשנת 2008. סאני, אם כן, נאלץ למצוא עבודה חדשה כי לא היה איש מכירות מוצלח. למען ההגינות, הם סגרו כמדומני את רוב, אם לא כל, חנויות סוני בדבלין, כך שהסיבה כנראה גדולה עליו וקשורה למיתון המתמשך, לירידה בערך המותג סוני או בעיה של היבואן.

 

נחזור לקיי. אולי שווה לציין כי בשנת 2004 דווקא כן רכשתי מחשב חדש מכספי, אך קיי במפורש שאל האם קניתי לפטופ. ואת זה מעולם לא קניתי. גם אם המחשב שקניתי אז היה מעט יקר לזמנו, כי רציתי לערוך עליו סרטי וידאו, במחיר של כ-4,000 ש"ח, כ-800 אירו, אפילו לא הגעתי לסכום בן ארבע ספרות ולכן אני מתקשה לראות בזה מוצר יקר. מה גם שבניגוד למחשבים ניידים המורכבים על ידי היצרן ונמכרים כמקשה אחת, המחשב הנייח שלי הורכב מחלקים על ידי בן דודי ולאחר מכן פשפשתי בקרביו והוספתי לו חלקים (כתבתי על זה כאן תחת "מחשב נייד - עוד מוצר צריכה"). את המחשב הנייד הנוכחי עליו נכתבות שורות אלו, קיבלתי לא מזמן במתנה מאח שלי. הואיל והוא רכש מחשב חדש, אין לו מה לעשות עם המחשב הישן ואם ימכור אותו יקבל בעבורו לכל היותר 200 פאונד. זה המקום להודות לו מקרב לב, כי זה חסך לי כמה מאות אירו על קניית מחשב.

 

כפי שאתם מבינים מעצם זה שטרחתי לכתוב על השיחה, יצא לי להרהר עליה מעט מאז התנהלה. לעיתים יש צורך בשיחה עם אדם סתום בלום ומשעמם להחריד כדי להביא עצמך להרהר על דברים שלא היית דש בהם לולא השיחה.

 

ובכן, על המובן מאליו, כלומר מה באמת המוצר היקר ביותר שקניתי מעולם, כבר כתבתי בטוויטר. אחת לזמן מה אני קונה זעפרן, תבלין נהדר לפאייה ועוד כמה מאכלים שמחירו על פי משקל גבוה מזהב!

זה הופך את הזעפרן על חוטיו האדמדמים-כתמתמים לדבר היקר ביותר שרכשתי מימיי. וללא ספק אחד הטעימים שבהם!

 

בנוסף הרהרתי על מחשבי לוח וטלפונים חכמים. נכון לשעת כתיבת שורות אלו, אינני מחזיק באף אחד מהם, אם כי יצא לי לבחון את שניהם מספר פעמים. הם הרי בכל מקום.

 

מעט קשה להתעלם מהם בשל מכונת השיווק המשומנת המקדמת אותם. אלו פרסומות משעשעות או לחילופין כאלו המציגות לקהל המטרה מציאות בה החיים נהדרים יותר עם האפשרויות החלומיות שמחשבי לוח או טלפונים חכמים מעניקים. אלו כתבות שמדווחות חדשות לבקרים על המכשירים החדשים שיוצאים, היתרונות, החסרונות, כמה הם נהדרים ואיך הם בהשוואה למתחרים דומים, במה שנראה לכאורה כביקורת ניטראלית, אך נובע ומושפע מהכספים האדירים שמושקעים כדי לקדם את המוצרים. אלו כתבות שמדברות על אפליקציות חדשות, הדגמות של מפות דיגיטליות ושירותים אחרים מבוססי מיקום והאפשרות להתחבר לאנשים שייקרים לך בכל עת. כל השקת מוצר זניח זוכה לכותרת במוספי הטכנולוגיה, המחשבים והאינטרנט וכל דור חדש הדומה להפליא לקודמיו זוכה לידיעה חדשותית של ממש. על פי המציאות המתוארת על ידי בעלי העניין, הסיבה היחידה שאני יכול לדמיין חיים ללא טלפון חכם או טאבלט היא שטרם רכשתי אחד.

 

לעיתים מוצגים כמובן סיפורים נגדיים, כגון התמכרות לטלפונים חכמים (ו"תופעה" של התמכרות קיימת לכל דבר), פלישה לפרטיות והפקרתה, גניבת זהויות ושאר סיפורי אימה והסברים מלומדים. אך אלה כטיפה בים וגם הם נועדו לכל היותר להעלות מודעות לשימוש זהיר במכשירים, חלילה לא לגרום לכם לשחות נגד הזרם. כנאמר, גם פרסום שלילי הוא פרסום ובלבד שיאייתו את שמך נכון.

 

שטף המידע הזה והפרסום הבלתי פוסק מבלבל למדי והוביל אותי לבחור שלא לבחור, לפחות לפי שעה.

 

חשבתי להצטרף לקהל מעריצי אפל כי היה די נחמד לנסות את הגאדג'טים שלהם. אבל המכשירים שלהם רצופים בבעיות (מפות, קליטה באייפון 4, התחממות האייפד 3 ועוד), המחיר שהם גובים עבורם הוא שערורייתי, קיימות הגבלות דרקוניות של אפל על אופן השימוש במכשיר (שניתן לפרוץ במחיר פגיעה באבטחה) וגם זכור לי ממכשיר אייפוד ישן שמרגע שקונים את אחד המכשירים שלהם, לא חולפים חודשים ספורים עד שהמכשיר הופך מיושן, הסוללה גוועת לאיטה ואמורה לקנן בך התחושה שאתה צריך לקנות מוצר חדש, של אפל, איך לא.

 

אז חשבתי להצטרף לקהל מעריצי מערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל (אגב, שמתם לב שהמשמעות של המילה אנדרואיד היא רובוט דמוי אדם, בעוד הסמל שלהם הוא רובוט ירוק שאינו אנושי כלל ועיקר?). אבל אז ראיתי הסרטון המשעשע הזה על השירותים של גוגל וחזרתי בי. סרטון האנימציה לוקח את עניין המעקב אד אבסורדום, אולם ויתור על הפרטיות הוא לא עניין של מה בכך. כאן יש הסבר מצויין מדוע. לאחרונה גיליתי גם שבמקרים רבים אני מרוצה מתוצאות החיפוש של דקדקגו יותר מאשר אלו של גוגל (ויש בו המון פונקציות מגניבות). למרבה הצער, בעברית התוצאות עדיין לא טובות דיו. אך אלו לא רק פרסומות ופגיעה אפשרית בפרטיות. לפחות עד כה, כל מכשירי האנדרואיד שבדקתי לא הרשימו אותי במיוחד. אחרי שקראתי ביקורות נלהבות על מכשיר מסויים, תמיד אחרי התנסות קצרה הממשק נראה לי איטי ומגושם.

 

וזה לא שמוצרי אפל בהכרח טובים יותר. אם זה לא ברור, בקרב הטיטאנים בין אפל לגוגל, אני לא שותף לאף צד. לכולם יש יתרונות וחסרונות ובסופו של דבר מי שמעוניין לקנות אחד המוצרים שלהם ייאלץ לבחור. אני שמח שלפי שעה אינני "נאלץ" לעשות את הבחירה הזו שהיא כמובן איננה אילוץ. אפשר לחיות חיים טובים ושלמים ללא אף אחד מהם, כולל המתחרים הנשכחים העונים לשם בלקברי של חברת רים (מכשיר שהפך מכינוי ל"סמרטפון" לשם נרדף ל"סמרטוטפון"), מערכת ההפעלה של מיקרוסופט שטרם המריאה וקשה לנבא מה עתידה והקינדל פייר שתפקידו המרכזי הוא להכניס את החנות המקוונת של אמזון אל בין הידיים ובכלל, הוא מבוסס אנדרואיד.

 

ברם הדיון על מה הוא הטלפון או המחשב האולטימטיבי הוא דיון לא מעניין משתי סיבות. בראש ובראשונה מדובר בדיון סתום, משום שלכל אחד העדפות שונות ודגשים אחרים ולכן המוצר האידיאלי עבור פלוני אינו הדבר האידיאלי עבור אלמוני. שנית, מה שעשוי היה להיכתב עכשיו, ייראה מיושן בעוד מספר חודשים. אי שם במעבדותיהם, עובדים בחברות הללו על קו המוצרים הבא. לא רק שהמכשירים הבאים יהיו מהירים ו"חכמים" יותר, יש סיכוי לא רע שהם יעבדו באופן שונה לגמרי מזה שהם עובדים בו היום. אם כן, זה לא רק מסך גדול וחד יותר אלא אולי מכשיר ללא מסך בכלל היוצר תמונה הולוגרפית בחלל החדר או אשליה במוח (ואולי כשלב ביניים משקפיים למציאות מתוגברת אשר אבטיפוס שלהם כבר הוצג על ידי גוגל). אחרי הכל, עם כל ההסברים הנלהבים על הדור הנוכחי של המחשוב הנייד, המוצרים הללו, מחשבים, הם כה גדולים ומגושמים גם כעת, כך שיש מקום רב לשיפור ובאופן אולטימטיבי להעלימם ולהופכם לחלק אמיתי ממרקם החיים, לא איזה גוש פלסטיק או שגשוגת מתכת עם מסך זכוכית שהיום נחשב לקדמת הטכנולוגיה ומחר יראה מיושן כמו מחשבים משנות התשעים של המאה הקודמת.

 

דיון מעניין יותר יעסוק בשאלה כללית יותר, כפי שהיטיב לנסח אותה המשורר חיים חפר עליו השלום: "מה בסך הכל צריך בן אדם בשביל לחיות"?

ככר אחת של לחם?

כד אחד של יין?

אהבה?

 

ובכן, אפשר להתנזר מלחם ומיליוני אנשים בעולם לא שותים משקאות חריפים, כך שאמנם זה לא הופך את תשובתו של חפר לשגויה, אולם אם הציפייה הייתה לענות על השאלה מה הכרחי עבור אדם כדי לחיות, שתי התשובות הראשונות הן בהחלט מותרות. הייתי גם מכניס את האהבה לקטגוריית הלוקסוס שאפשר להסתדר בלעדיו, גם אם מוטב שיהיה בנמצא. אך מיד הזכרתי לעצמי שלמילה אהבה פירושים כה רבים שאחדים מהם ודאי הכרחיים. בניגוד ללחם ויין, שני מוצרים ברי קיימא, אהבה היא מושג מופשט. ללא אהבת ההורה לילד, בהחלט יתכן והילד לא יחיה זמן רב, לפחות ללא אהבתם של זרים. לכן, ניתן לאהבה ליהנות מהספק ונכניס אותה אחר כבוד לרשימת הדברים ההכרחיים לחיים, הדברים שאדם צריך כדי לחיות.

 

מה עוד, אם כן, צריך בסך הכל בן אדם בשביל לחיות?

אם זה טרם ברור, זו שאלה המעסיקה אותי קצת יותר מאיזה מחשב לוח צריך בן אדם לקנות בשביל לחיות. התשובה לשאלה האחרונה הרי ברורה - אף אחד.

 

חיים חפר טעה כאשר הכריז שאדם זקוק ללחם ויין. אך כמובן, הוא השתמש בלחם כסמל למזון ובכך הוא לא טעה. לחם בפני עצמו אינו מספיק לתזונה מאוזנת ויש צורך בפירות, ירקות, אגוזים, דגנים נוספים, וקטניות על מנת לקבל את חומרי הבנייה להם הגוף זקוק. גם נוזלים הם הכרחיים, אם כי לא יין אלא מים, צריך האדם כדי לחיות.

 

לא כל מה שאפשר להכניס לפה הוא דבר שהאדם צריך. בשר למשל, אינו נופל תחת הקטגוריה הזו. יש אנשים שבוחרים לאכול בשר מנימוקים אלו ואחרים, אולם מיליוני צמחונים וטבעונים בעולם מוכיחים כי אפשר לחיות שנים ארוכות מבלי לגזול את חייהם של אחרים. גם ממתקים למיניהם, לא זאת בלבד שאינם נחוצים, הם אף מזיקים לשיניים, ללבלב ובכלל, מומלץ לאדם להתנזר ממתקים בשביל לחיות, לפחות לאורך זמן ועם פחות מחלות. עוד על פירמידת המזון והתפריט המומלץ מוטב שתקראו מפי מומחים. אך קחו גם את דבריהם בעירבון מוגבל, שכן ההמלצות באשר למה כדאי ובריא לאכול משתנות כתלות בזמן, במקום ובמי ששואלים.

 

גם בין דברי המאכל והשתייה שהגוף כן צריך, אין חובה לצרוך את כולם. בהחלט אפשר לבחור באחדים על פני אחרים ולהרכיב תפריט מגוון להפליא, הכל על פי הטעם. הייתי מסכם את כל האמור בשלוש הפסקאות האחרונות כמזון, הכולל גם שתייה.

 

מה עוד צריך בן אדם?

מזג האוויר ההולך ומתקרר בחוץ כבר נושק לנקודת הקיפאון. רוחות חזקות, גשמים ויתר פגעי מזג האוויר נותנים אותותם. מכל אלו צריך הגנה. במקומות אחרים, שמש יוקדת וחומם המתיש של ימי הקיץ גם הם מצריכים מענה. מאז שאבותינו נטשו את מולדתם האהובה באפריקה, הרוויה עצים בצילם אפשר לחסות ואקלים חמים ונוח כל ימות השנה, עושה רושם שיש לנו צורך בלבוש.

 

עם השנים אנשים העניקו פירושים שונים ללבוש. יש הרואים בלבישת בגדים אקט של צניעות. אחרים רואים בבגדים שהם לובשים צו האופנה או אמירה חברתית שלהם אודות עצמם. אבל כל הפירושים הנלווים הם רק הסברים משניים להסבר העיקרי. נסו להתהלך ללא בגדים למשך זמן מה. סביר להניח שגופכם יתרגל למשבי רוח קלילים, אך שהייה ממושכת בשמש תצרוב את עורכם וירידה חדה בטמפרטורה תכריע את המערכת החיסונית. אנשים לא יכולים לחיות ללא בגדים, לא משום שצניעותם תיפגע, אלא כי בריאותם תיפגע. אם תחליטו ללבוש שמיכה, פונצ'ו, שמלה או מכנס, זה עניין של טעם והתאמה לאקלים. אך כדי לחיות, בין אדם צריך בגדים שיגנו עליו מהסביבה העויינת.

 

צורה אחרת של הגנה שהגוף האנושי זקוק לה היא מחסה. מערות יכולות לשמש לצורך מסתור, אך למרבה הצער, מספרן מוגבל ולכן בני אדם החלו לבנות צורות מחסה אחרות בדמות בתים. גם במקרה זה קיים מגוון עצום, מבקתות בוץ וקש שעדיין תוכלו למצוא במקומות שונים, דרך בתי מגורים צרים, ארמונות ועד סטיות שנוצרו ובינן לבין מתן מענה לצורך אנושי קשר רופף למדי, למשל אותן טירות חול, מגדלי הענק שנבנים בכמה ממלכות ונסיכויות נפט ערביות. אך מבלי להיכנס לדיונים על טעם אדריכלי טוב ורע, אין ספק שהביגוד הוא הכרחי, אך בהחלט לא מספיק כדי להגן על האדם כאשר מזג האוויר קפוא, החום בלתי נסבל, הגשם והשלג יורדים ללא הרף, רוח פרצים מנשבת וכן הלאה. בית, הוא ללא ספק נדבך מרכזי בקיומו של האדם.

 

אם כן, עד כה העליתי שלושה דברים שצריך בן אדם כדי לחיות:

מזון ושתייה

בגדים או כיסוי גוף אחר

מחסה, מסתור או בית

 

והייתה גם האהבה שאולי אפשר לתמצתה לכדי מישהו שיידאג לאדם כאשר הוא פגיע, בילדותו, בזקנתו או בעת מחלה.

 

אפשר להעלות על הדעת עוד דברים חיוניים לאדם. חשבתי על ספרים, מוזיקה, אומנות, תרבות ומדעים. אך על כל אחד בנפרד אפשר לוותר והוא עניין של בחירה. עושה רושם שהמצאות רבות בנמצא נוצרו בשלב זה או אחר כדי למצוא תעסוקה לאנשים שלא היו נחוצים עוד לייצור, כלומר עם כל היתרונות והעושר שבתרבות היא בעיקר נועדה להפיג את השעמום האנושי. והמדע אמנם משפר את איכות החיים או לחילופין מזיק עד סיכון המין האנושי, אולם הוא בהחלט לא הכרחי לצרכי קיום, אלא הכרחי לקיום המין האנושי כמות שהוא, אפשרות שהיא רק אחת מיני רבות.

 

ואם בתרבות וידע עסקינן, מה לגבי אמצעי תחבורה כגון מכוניות, אופנויים, אוטובוסים, מערכות הסעת המונים ועוד. הם הרי מאפשרים מסחר ושגשוג. אפשר לדבר על הזכות לחינוך, הגשמה עצמית, חירות ועוד כל מיני רעיונות נשגבים שוודאי לא ארצה לוותר עליהם, אך הם בהחלט מותרות, בהתחשב בכך שבפסקה הקודמת ויתרנו על תרבות ומדע משום שאינם הכרחיים לקיום, אלא לכל היותר עבור קיום טוב יותר.

 

ובכן, אם הכרנו בכך שהאדם זקוק בסך הכל למזון, בגדים, מכסה ומישהו שיידאג לו בשעות משבר וכאשר הוא פגיע, אלו הדברים הבסיסיים ביותר שאסור להפקיע ממנו. הם שקולים לזכות לחיים, כי מרגע שנלקחו במוקדם או במאוחר ייגמרו החיים.

 

נדמה לי שבשלב הזה אעצור משום שמחשבותיי החלו לנדוד למחוזות אליהם אינני חפץ להגיע, לפחות לפי שעה.

בכל מקרה, אין לאדם צורך במה שהרברט מרקוזה וחבריו שקדמו לו כינו צרכים כוזבים (False Needs). למרבה הצער, נדמה שעבור רבים הצרכים הכוזבים הם הצורך היחיד ולו רק משום שמטפטפים להם ללא הרף שזה מה שמפריד בינם לבין חיים של ממש, מלאים סיפוק ואושר.

 

כפי שכבר כתבתי בנוגע לצורך כוזב אחר - עישון, יש אנשים המספרים כי התחילו לעשן משום שחיפשו דרך להפיג את השעמום. מהיכרותי את עצמי, אם הייתי מתחיל לעשן מתוך שעמום, זה היה הופך אותי לאדם משועמם עם סיגריה.

מי שאושרו ואף קיומו תלויים בסיפוק חיצוני, כנראה לעולם לא יימצא את האושר ואף קיומו לא משמעותי.

 

 



פראג - אוגוסט 2012

נכתב על ידי ashmash , 9/11/2012 18:00   בקטגוריות הרהורים, צרכנות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




467,148
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)