לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2003    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2003

הפלות - בעד ונגד


 
סוגיית ההפלות

מתישהו בשעות אחר הצהריים ישבתי בסלון כאשר בטלויזיה הוקרנה תוכנית אשר עסקה בסוגיית ההפלות.

בתוכנית התנהל דיון של בני נוער בעניין ההפלות, על רקע הצעת חוק של חבר כנסת מש"ס שהציע הצעת חוק שתגביל אף יותר את כמות ההפלות בישראל שכיום נמצאות בפיקוח ועדה ותגביל את הזכות של נשים הרות לעשות הפלה, כך שרק נשים אשר נאנסו ואולי אף הן לא יוכלו לעבור את תהליך ההפלה.

בדיון השתתפו ארבעה בני נוער, שלוש בנות ובן, הבן חובש כיפה, תלמיד ישיבת הסדר וכמובן מתנגד להפלות (ומיד ננסה להבין מדוע), עוד בחורה אשר התנגדה לרעיון של הענקת הזכות להפיל לנשים ושתי בנות אשר תמכו בזכות להפיל, כלומר התנגדו להצעת החוק של אותו ח"כ ש"סניק (וסליחה שאינני זוכר מי היה אותו ח"כ לובש שחורים ועטוי זקן).

ובכן, באופן צפוי ביותר, שני בני הנוער שתמכו במניעת הפלות היו אלו הדתיים. זאת כנראה, בשל האמונה שגם לעובר מגיע הזכות לחיות, ויהיו מה וזה משום שמישהו שם למעלה החליט שכך צריך להיות.
כמובן שאם ההפלה תתרחש, אז גם מישהו שם למעלה רצה את זה ואני מניח שכבוד הרב עובדיה יוסף היה אומר שהעובר הוא גלגול נשמה של חוטאים...
בכל אופן, ברצינות, אני לא חושב שהטיעון הזה נכון, בעיקר משום שהעובר במשך ההריון הוא חלק מגופה של האם, כפי שהאם יכולה להחליט שהיא רוצה להפטר מהטחול שלה, כך גם היא יכולה להחליט שהיא מעוניינת להפרד מהעובר לשלום, במיוחד כאשר ידוע שהמקרים בהן נשים רוצות להפיל, אותן נשים שרויות במצוקה נפשית אדירה, על כף עומדות ההחלטה להפיל, לעומת הולדת צאצא שיגדל בסביבת מצוקה, סביבה בה הוא ירגיש בלתי רצוי, שונה מסביבתו.
למשל, אם אם חד הורית תחליט ללדת, בשלב מסויים הילד ישאל, איפה אבא שלי?
ומה אז יענו לו, מדוע הוא שונה משאר ילדי הגן (למרות שהטיעון הזה לכשעצמו לא מספיק לטעמי, משום שעדיפה גדילה בתור חריג, או בשפת הפליטקלי קורקט מיוחד מאשר אי גדילה כלל, מה גם שתירוץ זה עשוי לשמש כטיעון מדוע יש לאסור נישואין הומו-לסבים ואימות ילדים ע"י זוגות שכאלו, אשר בו אני תומך).
וזה בלי להתחשב בכך שבסיפור קיימים שני אנשים (לפחות אחד ואחד בפוטנציאל להיות איש), האם והעובר.
לומדת איתי מישהי, אשר היא אמא לילדה בת 3 (היא ילדה אותה קצת לפני גיל 20), אני רואה כיצד הילדה, על אף שהיא בחרה להביא אותה לעולם די הורסת את החיים של צעירה בגילה. היא מוותרת על בילויים כדי להיות עם הילדה (שיש אשר יגדירו זאת כבילוי מסוג אחר), היא מפסידה הרבה לימודים, כדי לרשום את הילדה לגן ולקחת אותה מהגן ועוד אלף סידורים שאני בתור הורה ללא ילדים לא ממש נתקל בהם...

וכמובן, מפאת קוצר זמן כתיבה, אני לא אפרט כאן על בעיות של ילדות (איך נאמר, קלות דעת) אשר נכנסות להריון בגיל צעיר בשלב בהן הן עדיין לא בשלות להיות אימהות, על מצב כלכלי קשה או חברתי אשר עשוי לצפות לרך העומד להוולד ועוד שלל דברים שלעיתים קשה לדמיין, משום שהמציאות כל כך מורכבת וכל כך מסובכת.

אחת השאלות שנשאל הנער הדתי, היא האם נראה לו בסדר שהוא מתנגד להריגת עוברים בשלבים התחלתיים של ההריון אבל מצד שני הוא אינו מתנגד להריגת חיות ואכילתן, כאשר בהרבה מקרים מדובר ביצורים בעלי הרבה יותר מודעות ושכל מפותח מאשר עובר אנושי. תשובתו של אותו נער הייתה שמדובר בדבר שונה לחלוטין וזה תפקידן של החיות בעולם. כמובן שאם הייתי מתעמת עם אותו נער, לא הייתה לי אפשרות להשיב לכזה טיעון לא רציני, בו הוא מתעלם בצורה גסה מסבלו של יצור מסויים שסבלו הוכח בטענה הכל כך מתחסדת שזהו תפקידו ,בעוד עובר, כאשר בחלק ניכר מהמקרים כלל לא הספיק לפתח מוח, הוא מתנגד להרוג, בשל איזה צידוק מוסרי של קדושת החיים...
זה נראה לי מאוד אבסורד העניין הזה וכמובן שאין לי הרבה מה להגיד לאנשים שכאלו, למעט זה שאני מקווה שלפחות ביום מן הימים הם יחכימו ויפתחו מעט אינטיליגנציה רגשית.

ולא הכל שחור ולבן בחיים, גם אני רואה שהפלה דבר בעייתי במיוחד, דווקא אני לאור העובדה שמבחינה אידיאולוגית מתנגד להרג מיותר ונמנע מאכילת, לבישת וכו של בעלי חיים שנהרגו לשם מטרה זו, מבין את הבעייתיות שבהריגת תינוקות פוטנציאלים. אני חושב שהדרך הכי טובה להמנע מהפלות היא למנוע הריונות בלתי רצויים, כמובן שמדובר ביישום תאורתי אשר לא יעמוד במבחן המציאות, אבל באמת, כל בת, לפני שהיא נכנסת לסיטואציה הכל כך לא נעימה בו היא צריכה להתמודד עם הדילמה של להפיל ולוותר על העובר או ללדת ולהתמודד כם כל הקשיים הכרוכים בכך, היה רצוי לו הייתה חושבת בשעת מעשה על הדבר.
כמובן שקצת קשה לצפות מכל האנשים שיחשבו בכל עת על מעשיהם, במיוחד אין לצפות מנשים שנאנסו או אנשים שארעו להם תקלות בשעת קיום יחסי מין, למנוע הריון בלתי רצוי שבלאו הכי לא יכלו למנוע (על אף שקיימת תרופה בשם פלסטינור או בשמה העממי, "גלולת היום שאחרי" שאפשר לקחת עד 72 שעות לאח ר החשש לכניסה להריון בלתי רצוי וכך למנוע כל כך הרבה סבל והכל במחיר של פחות ממאה שקלים).

בתוכנית הופיעה עובדת סוציאלית בעמותת אפרת, עמותה אשר שמה לה למטרה לתמוך בנשים אשר בוחרות לא להפיל.
מדובר בקבוצה אשר מנסה לשכנע נשים במצוקה כלכלית לא להפיל והכל למען קידוש השם והחיים, בין השאר מראות חברות העמותה לנשים סרטים מפחידים, בהן מראים סרטון אלטרא סאונד לא ברור, אשר מראים לכאורה כיצד מנסה עובר בן שלושה שבועות להתגונן ולשמור על חייו במעקב חסר סיכוי נגד הדוקטור ההנורא (ואגב, אני לא מומחא, אבל אלו נראו לי תגובות אינסטיקטיביות של בריחה מהפרעה ולא משהו שמעיד על מודעות עמוקה, כפי שמנסים להציג בסרטון [ולמרבה הצער, אני מניח שזה עשוי להשפיע על הרבה נשים לקבל החלטה מוטעת]). קיים סרטון אחר, בו מספרות נשים על החוויות הטראומתיות של ההפלה, ואני משוכנע שהיא כזאת, אבל האם הלידה עצמה היא לא דבר קשה והאם לא כל טיפול רפואי אינו סימפטי?

בקיצור, מטרתה הבלתי מוצהרת של העמותה, היא לעודד ילודה בקרב נשים אשר גם ככה סובלות ממצוקות כלכליות וילד נוסף לא יעזור להן להחלץ מהמצב, אלא להיפך, הוא רק יחמיר אותו וכך יגדל בישראל עוד ילד מתחת לקו העוני, עוד ילד שבשלב מסויים אמא שלו תצעד לירושלים, עוד ילד שיגדל לפשע, עוד ילד שינטש על ידי הוריו, אז מה עשינו בזה (ואני מניח שיהיו אנשים שיטענו שאולי אותו ילד יהיה ביום מן הימים  מישהו מוצלח, כפי שקראתי פעם כתבה עם רפו"ל, רפאל איתן בו הוא התגאה שהוא היה ילד לא מתוכנן [אם אפשר לקרוא לרפו"ל מוצלח} כך שתמיד ניתן לטעון זאת, אבל סטטיסטית, על כל ילד מוצלח שכזה, יהיו עשרות רבים שלא ישחק להם המזל כמותו)?

ונזכור את הסיבה לתוכנית, אותה הצעת חוק, אשר אחרי הטיעונים שהעלתי, אפשר להבין מדוע היא עולה דווקא מסיעת ש"ס, אשר חושבת על העתיד ומנסה לטפח דור חדש של מצביעים, כבר מהרחם (אם בישראל מבוצעות מידי שנה כ-20,000 הפלות, סביר להניח שחלק ניכר מאותם מופלים, עשוי להצביע לש"ס...).

מפחיד שם בחוץ

ובלי כל קשר, הנה משהו קטן שכתבתי למישהו שטס ליוהנסבורג וקרוב וביקש כמה עצות.
הוא חושב לתומו שמדובר במקום חביב עם רמת פשיעה קצת יותר גבוהה מזו שהוא מכיר בארץ.

ולמי שלא יודע, מדובר בעיר בה חיים 3 מיליון תושבים ויותר, אולם רמת הפשיעה שם כל כך מחרידה, עד אשר מרכז העיר כמעט וננטש וגם העסקים ברחו לפרפברים המוגנים בחומות אשר נועדו להגן על העשירים משכניהם העניים (וכאשר ראיתי את כל אותם פרפברים מהאוויר כאשר החתתי ביוהנסבורג, אני זוכר שמיד הבחנתי באחוזות הקטנות, אשר מוקפות גדרות תיל והשכונות של העשירים הלבנים, לעומת העוני בו חיים השחורים.
גם כאשר הסתובבתי באזור (במכונית), הבתים נראו לי כמו בתי כלא, למשל באכסניה שנכנסתי אליה, היו שני שערים, אשר רק אחד יכול להיות פתוח בכל עת, כמובן שהדבר הראשון שאמרתי להם היה שבישראל אפילו בתי כלא לא מאובטחים ככה (הגזמה מעט פרטית, אבל זה המחיש איזו נקודה).

וזהו, עולם מפחיד ולא סימפטי עם הרבה דילמות והרבה בחירות רעטת שנעשו על ידי אנשים רבים בזמנים רבים.
שיהיה רק טוב
אלעד.
נכתב על ידי ashmash , 20/8/2003 23:59  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ashmash ב-22/8/2003 21:35




467,168
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)