לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוגוסט 2003    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
8/2003

פוסט לעידוד הצמחונות (ותשובות לשאלון)


 
כבר מזה זמן רב מתבשלת אי שם בנכי הפאלם שלי תוכנית לצאת בפוסט הקורא לעידוד הצמחונות.
בתחילת השבוע הזה ראיתי שהתפרסם הסקר האחרון על הרגלי האכילה, כאשר השאלה הראשונה עוסקת בצמחונות וטבועות והחלטתי שהשבוע הוא השבוע ואם
לא אכתוב פוסט שכזה בצירוף לשאלון, כנראה שפוסט שכזה לא יראה אור (אור מסך) בקרוב...

אז הנה אני יושב ומתקתק כאן מילים בשבח הצמחונות והטבעונות ובגנות הקארניבוריות.
הבה ונתחיל.

לא תמיד הייתי צמחוני, אני צמחוני בערך שנתיים, אולי קצת יותר (המחסור התמידי בויטמין B-12 המאפיין צמחוניים לא מאפשר לי לזכור בבירור).
מעולם לא הייתי טורף רציני, מאז שאני זוכר את עצמי, בשר לא היה משהו שכיכב אצלי בתפריט, בד"כ הוא הגיע אלי לצלחת כי אבא שלי הכריח אותי
לשים אותו שם. גם כאשר כבר נאותתי לשים בשר בצלחת, בד"כ העדפתי לאכול את החלקים "המזוהים" בשר, הווה אומר שרירים והשתדלתי לא
לאכול גידים, עצמות וכל מיני אברים פנימיים המשמשים לתפקודים שונים ומשונים (למען השם, אין לי מושג איך אנשים יכולים לאכול למשל מוח או אברי
רבייה של כל מיני בעלי חיים).
שהייתי קטן, אהבתי לאכול לבבות שאבא שלי עשה על האש, הם היו מעט עסיסיים. יום אחד, מסיבות שאני לא זוכר, מצאתי את עצמי יורק חתיגה
לעוסה של לב של עוף למפית (כנראה היה איזה חלק שלא הצלחתי לירוק) והבנתי שאותו עסיס הוא בעצם דם.
מאז לא עזרו נסיונות השכנוע, אני לא אכלתי יותר לבבות ובכלל כל דבר שהזכיר דם (למשל בעוף יש חלקים אשר היה בהם דף ובתנור הופכים להיות כהים
יותר, אז גם אותם לא אכלתי, כך שמעוף שלם שהוגש לי (שזה די מופרע לאכול תרנגולת כאשר חושבים על זה), אכלתי רק כמה חתיכות על מנת להשביע
(תרתי משמע) את רצונו של אבי.

הימים חלפו להם, התבגרתי, גדלתי, אכלתי חלקים מאוד מסויימים בבשר וגם אותם היה קשה לי לאכול,מ שום שמגיל קטן יחסית היה לי חבל על כל אותם
בעלי חיים מסכנים אשר מוצאים להורג רק כדי שחלקים קטנים מהם יאכלו והשאר ייזרק לפח (ולמי שבילה פעם במטבח צבאי, יודע כמה בעלי חיים נהרגים
לחינם, משום שאפילו  לא עברו בתיווך צלחתם של אנשים בדרך למזבלה).
כל הזמן הזה, התנגנה לה ברקע המנגינה של אחותי, אשר היא צמחונית מגיל 12 (בעקבות ספר שקראה) ומבוגרת ממני ב-7 שנים, כך שמאז
ומתמיד אפשר להגיד שזה היה טבוע בי...

פעם אחת, לפני הצבא, נסעתי עם חבר לבקר את סבא שלו בעבודה. לסבא של אותו חבר, הייתה קצביה, כך שלא מפתיע שכאשר נכנסו לאותה "
מחלקת גופות מרוטשות" ואותו חבר דיבר עם סבא שלו ודוד שלו, החבר שלי לאחר כמה דקות שעמדנו שם פתאום הצביע לכיוון הריצפה, שם היה מונח
סנטימטרים ספורים ממני דלי אשר ממנו ביצבצו מספר רב של זוגות רבליים צהובות, שכמובן מיותר לציין שהיו שייכות פעם לתרנגולות ו/או תרנגולים.

ואז לפני בערך שנתיים וחצי, החלטתי לעשות צעד נוסף לקראת הגשמת האידאל - אי אכילת בשר.
הואיל ולא תמיד קיצוניות טובה ולא ממש רציתי לעצבן את אבא שלי, החלטתי לצמצם בכמות הבשר הנכנסת לפי וכך במשך זמן מה הייתי אוכל בשר פעם-
פעמיים בשבוע בימי שישי או שבת.

מהר מאוד הצמחונות חמישה בימים בשבוע, הפכה להיות צמחונות של שבעה ימים בשבוע, מאז אכלתי בשר רק פעם אחת, היה זה לפני כשנתיים, עת
עשית שבת בצבא. בארוחת הצהריים לא היה פשוט שום דבר לאכול מלבד שניצלונים ואני סבלתי מרעב מציק, העמסתי מספר שניצלונים על גבי צלחת ומשום
שעבר אז בדיוק חודש מאז הפעם האחרונה בה אכלתי בשר, שכנעתי את עצמי שאני אוכל בשר רק פעם בחודש, בעיקר כדי להשלים כל מיני "מרכיבים
ייחודיים" אשר נמצאים רק בבשר (שזה שטויות, הדבר היחידי שנמצא רק בבשק הוא כולסטרול וגם זה לא מדוייק, מפני שהוא מופיע בכל מיני מוצרים
מהחי, כמו ביצים וחלב על מוצריהם השונים).
אכלתי את אותם שניצלונים ולמיטב ידיעתי, אלו היו נתחי הגופות האחרונים שהכנסתי לפי במודע (אני לא שולל כל מיני חרקים שעופפו לי לפה, או כל מיני
מוצרים אשר הכילו רכיבי בעלי חיים שלא ידעתי עליהם, כמו שלאחרונה גיליתי שבקצפת של המילקי יש ג'לטין העשוי מעצמות דגים).
כמובן שחודש לאחר מכן כבר לא אכלתי בשר, כפי חשבתי ברגעים מסויימים באותו יום שישי אחרון בו אכלתי בשר...

ומאז אני הרבה יותר שלם עם עצמי, קודם כל המצפון הנקי על כך שאני לא אחראי במישרין או בעקיפין על מותם של בעלי חיים על מנת שישתתפו בתהליך
המטאבולי בגופי, מאז שהפכתי לצמחוני, רזיתי ביותר מחמישה ק"ג (ולא הייתי שמן למי ששכח או לא יודע), אני מרגיש הרבה יותר קל, ערני ומרוכז
ובכלל, על אף שצמחונות היא דבר כל כך נפוץ, מסתבר שכל כך הרבה אנשים לא מודעים לנושא וכל פעם אני נשאל מחדש כיצד אני מוותר על בשר ולמה אני
צמחוני (וכאשר אני בחו"ל - "מה, יש צמחונים בישראל?").

וקצת על טבעונות

הייתה תקופה קצרצרה שניסיתי להפוך מצמחוני לטבעוני, אבל אני מוכרח לציין שמדובר במשימה קשה עבור אדם כמוני אשר לא ידוע באהבה אדירה לפירות
וירקות (כלומר את חלקם אני אוכל לפעמים, אבל בהחלט לא בכמות שהייתם מצפים מצמחוני לאכול).
הרבה אנשים נוטים לבלבל בין צמחונים לטבעונים וכמו כן להקל במהות הצמחונות ולהחמיר במהות הטבעונות, אז אנסה לעשות סדר.

צמחוני

צמחוני הוא אדם אשר אוכל הכל, למעט בעלי חיים שהומתו על מנת לשמש לאכילה.
טעות נפוצה, זה להכליל אנשים שאוכלים דגים אך לא בשר כצמחונים, הטעות הזו אופיינית לישראל בלבד, זאת בשל ההלכה אשר קובעת כי דגים הם פרווה (והרי צמחונים אוכלים פרווה, לא?). מי שצמחוני באמת מטעמי אידיאולוזיה, לא יוכל גם דגים.

וכפי שכתבתי צמחוני יכול לאכול הכל, כך שגם מוצרים מהחי, דוגמת חלב וביצים לא מרתיעים צמחונים, כמובן שבתור צמחוני, אעדיף לאכול מוצרים אשר הוכנו מביצי חופש, בהן ההתעללו בתרנגולות אשר מטילות את הביצים קטנה יותר.

זה על קצה המזלג, בלי להכנס לענייני ג'לטין (שכאמור עשוי מעצמות דגים או בעלי חיים אחרים) וסוגיות אחרות הנוגעות לצמחונות.

טבעוני

טבעוני הוא אדם אשר אוכל הכל, למעט מוצרים שמקורם מהחי.
טעות נפוצה, היא סטיגמה שכזו על טבעונים, אשר אוכלים רק זרעים או רק ירקות לא מבושלים ומוצרי בריאות. אין קשר בין הדברים הללו לטבעונות, כלומר קיים קשר, אך כאן מוחלפת הסיבה בתוצאה. אנשים טבעוניים אוכלים מוצרים אשר לא בושלו, מוצרים אורגנים, מוצרים העשויים מקמח מלא וכו, בעיקר משום שמדובר במוצרים בעלי ערך תזונתי גבוהה והואיל וטבעוניים צרכים להקפיד את כל החלבונים והויטמינים הדרושים שהם לא מקבלים ממוצרים מהחי מצמחים שונים, אז הם אוכלים את אותם מוצרים. אין מניעה שטבעוני אשר יתארח בביתכם יאכל אוכל שבושל, חומם וכדומה, כל עוד תודאו שהוא לא מכיל מוצרים כמו דבש, ביצים, חלב, ג'לטין וכמובן בשר...

על שתי ההגדרות הנ"ל שנוסחו על ידי, כמובן לקום אנשים אשר יחלקו ועבורם צמחונות וטבעונות היא דבר מעט שונה, אולם העקרון זהה.
ועכשיו, לקראת סיום המונולוג שלי המטיף לצמחונות ומספר את הסיפור שלי, מצרף רשימה קצרה של שמות אשר נועדו להסיח את דעת הסועדים מהמהות האמיתית של מה שהם אוכלים, כך שכל מי שמעוניין, מוזמן בפעם הבאה שהוא אוכל מנת "בשר" לחשוב מה אותו "בשר" היה לפני שהוא הפך להיות סתם "בשר".

נספח רשימת כינויים שניתנו לחיות ואברים על מנת להסיח את מחשבת של האוכלים אותם :

פרה - בקר

תרנגול - עוף

חזיר - בייקון

תרנגולת צעירה - פרגית, עופיון

מעיים של בעלי חיים - קישקע

ועוד (הרשימה חלקית ביותר, בעיקר משום שאינני מומחה לבשר)...

והנה שני קישורים למי שמעוניין להרחיב את אופקיו בעניין צמחונות קצת מעבר:

אתר הצמחונות הישראלי - אתר של ארגון אנונימוס הדואג לזכויות בעלי החיים, הם מעט קיצוניים בכמה דברים, אבל בהחלט אפשר לאמץ חלק מהרעיונות שלהם.

פורום צמחונות וטבעונות בתפוז - אם יש כל מיני שאלות בענייני צמחונות, אפשר לנסות להכות את מומחי הפורום ובכלל, אני משוכנע שהם יתנו מידע רב ואמין יותר מזה שאני עשוי לתת.
וכאן סיימתי לדבר על ענייני צמחונות וטבעונות.
אלעד

וכעת לשאלון שרבים כבר ענו עליו :

מה עדיף להיות, צמחוני, או טבעוני?
טבעוני ללא כל צל של ספק.
הסיבה היחידה שאני צמחוני ולא טבעוני היא שבתור טבעוני ממש ההיתי מתקשה להסתדר בתור אדם שלא ממש חובב אכילת ירקות ופירות.
בכלל, להיות טבעוני, זהאומר לא לאכו שום דבר מוכן, לא לאכול בחוץ ובכלל, להתחיל לשים לב לדברים הקטנים שאתה בכלל לא מודע להם ביום יום.
כל כך הרבה מוצרים מרכיבים מוצרים מהחי שזה מפחיד...


מה האוכל הכי אהוב עליך?
מרק בצל!!!
חוץ מזה, אני גם אוהב כל מיני פסטות, כך שפטוצ'יני ברוטב אלפרדו יכול להיות מצויין.

מה הדבר הכי מוזר שאי פעם אכלת?





שבלולים (בצרפת), זה כמו מסטיק בטעם בשר...
וזהו, עקרונית, אני לא ממש חובב של אוכל מוזר.

האם אתה מסתכל על הערך הקלורי של הדברים שאתה אוכל?




בוודאי, אני תמיד קורא מה המרכיבים ומה הערך הקלורי של מוצרים שאני אוכל, גם אפשר לגלות כל מיני מרכיבים מן החי שלא כדאי לאכול וגם כי הערך התזונתי של כל מיני מוצרים עשוי להפתיע (לטובה ולרעה), בקיצור חשוב.

מה בשום פנים ואופן לא תסכים לאכול?


את סבתא?!
לא יודע, אני מניח שיש סיטואציות של חיים ומוות שאני עשוי להסכים לאכול כל מיני דברים שכעת אני אומר שאני לא אוכל אותם אף פעם, אז מה הטעם בכלל לכתוב אותם?

האם אתה מקפיד על כשרות?




לא.
כאשר אכלתי בשר, לא הייתה לי בעיה להזמין צ'יזבורגרים, לאכול נקניקיה עם גבינה, המבורגר עם בייקון ושבלולים (זה כבר רשמתי בתשובה לשאלה אחרת).
כיום, אני לא אוכל בשר כבר שנתיים, כך שקשה לי לא לאכול קשר, למרות שכאשר אני בחו"ל, אני אוכל מוצרים אשר לא נבדקו ע"י שום משגיח ולא ממש איכפת לי לאכול פירות וירקות של גודלו על פי כל דיני השמיטה...
בקיצור, כתבתי בהתחלה מילה אחת נכונה, אז למה לבלבל את המוח כל כך הרבה?
נכתב על ידי ashmash , 21/8/2003 23:44   בקטגוריות צמחונות וטבעונות  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של מעיינוששש ב-4/9/2004 22:24




467,167
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)