לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2013    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2013

השיר שלי


 

במשך כ-31 שנה חיפשתי אירוע משמעותי שהתרחש ביום בו נולדתי, ה-18 בנובמבר 1981. כלומר אירוע משמעותי נוסף.

הצלחתי למצוא שחקנית/זמרת בשם כריסטינה וידאל שנולדה באותו היום, אבל עם יד על הלב, מי זו בכלל? הופעה על המרקע היא לא ערובה למשמעותיות.

היתכן שהיום בו נולדתי חסר משמעות קוסמית?

 

ואז בינואר 2013 קראתי על הסרט הגשר על נהר קוואי (סרט בו צפיתי בתחילת נובמבר והוא אגב נהדר) בעקבות צפייה בסרט אחר (הסרט המשעשע The Ladykillers שתורגם לעברית כ"חביבי הנשים", משום מה) בכיכובו של אלק גינס. קראתי על שחקנים נוספים בגשר על נהר קוואי, אחד מהם הוא וויליאם הולדן. על פי IMDB הוא נפטר ב-16 בנובמבר 1981. סברתי שסמיכות כה רבה ליום בו נולדתי היא עניין הדורש בדיקה ולכן חיפשתי את הדף על הולדן בוויקיפדיה. תאריך הפטירה שהופיעה בוויקיפדיה היה ה-12 בנובמבר 1981. התאכזבתי מעט משום שבמקום יומיים לפני שנולדתי, הולדן הלך לעולמו שישה ימים קודם לכן. אך רגע, מה זאת אומרת שקיימת אי הסכמה לגבי המועד בו הולדן הלך לעולמו? החלטתי לקרוא מה מסופר על נסיבות מותו, מה שעשוי לשפוך אור על הפער בין שני התאריכים.

 

לפי מה שנכתב בוויקיפדיהֿ, בהתבסס על דו"ח הנתיחה לאחר המוות, וויליאם הולדן היה שיכור/מסומם בדירתו בסנטה מוניקה, קליפורניה, ביום חמישי ה-12 בנובמבר 1981. הוא מעד על שטיח, נחבל במצחו ודימם למוות. הממצאים בזירה הצביעו על כך שהוא היה בהכרה לפחות כחצי שעה לאחר הנפילה ויתכן שלא הזעיק עזרה משום שלא הבין את חומרת פציעתו. גופתו נמצאה 4 ימים לאחר מכן, ביום שני ה-16 בנובמבר 1981. זה מסביר את ההבדל בין מועד המוות המדווח בוויקיפדיה לזה המדווח ב-IMDB. השאלה מתי אדם חשוב כמת, האם ביום בו גופתו מתגלה לראשונה ומותו "נקבע" או ביום בו שבק חיים, היא שאלה פילוסופית מרתקת לפחות כמו השאלה האם עץ הנופל ביער ואיש לא שומע אותו אכן משמיע קול, אך לא כאן המקום להתעסק בה.

 

המשכתי לקרוא. הולדן הוא-הוא השחקן 'שמת בזמן ששתה' המוזכר בשיר תום'ס דיינר (Tom's Diner) של סוזן וגה:

 

I open

Up the paper

There's a story

Of an actor

Who had died

While he was drinking

He was no one

I had heard of

 

 

את השיר אני מכיר עוד מילדותי. אני לא בטוח האם הדיסק בו הוא מופיע בשתי גרסאות היה שייך לאחי או אחותי, אולם בכל מקרה שמעתי את השיר הזה בסוף שנות השמונים או תחילת שנות התשעים לכל המאוחר.

 

עם הזמן למדתי שתום'ס דיינר או למעשה Tom's Restaurant הוא מקום בר קיימא הממוקם בניו יורק. שנים לאחר מכן הוא שימש כבית הקפה בו נפגשו חברי סיינפלד (השם בסדרה היה שונה מעט, Monk's Diner, מזללת מונק). מעידן אלתרמן, הקומיקאי המוכשר, למדתי שהשיר היה השיר עליו נוסתה דחיסת קבצי MP3 לראשונה (כלומר לשיר סוג של משמעות היסטורית, אין זה סתם עוד שיר שהיה פופולארי והתפוגג בתהום הנשייה) בשל איכות הקול הייחודית של וגה. למדתי זאת ב-8 ביולי 2009 על פי התגובה שהשארתי לאלתרמן בבלוג.

 

לא אלאה אתכם בפרטים, אך סיפור מותו של הולדן התפרסם בניו יורק פוסט (אחד משני העיתונים היחידים בניו יורק עם המדורים/מוספים שווגה הזכירה בשיר, הורוסקופ ו-Funnies) ב-18 בנובמבר 1981. לפיכך, היום בו נולדתי הוא היום שבהשראתו כתבה סוזן וגה את השיר תום׳ס דיינר, אולי אף היום בו היא כתבה השיר. והשיר, כאמור, אינו רק שיר המתאר את שגרת יומה של יושבת בית קפה ניו יורקי ביום סתיו, אלא שיר אשר עיצב את היסטוריית המוזיקה, לא פחות. אנשים הפסיקו לחשוב במושגים של אלבומי מוזיקה בעקבות ההמצאה.

 

קראתי מעט את הדיון בשאלה האם ה-18 בנובמבר 1981 היה יום גשום בניו יורק או לא. אמא שלי אמרה לי שבחיפה, בה נולדתי, היה גשום למדי (ואכן, וולפראם אלפא מעיד שהגשם שטף את חיפה בשעה בה נולדתי, 18:00 - אם כי אני מעדיף לראות ב-18:11 את שעת לידתי מסיבות מובנות - ופסק רק כשעתיים לאחר שבאתי לאוויר העולם). בהתחשב בהפרשי השעות בין חיפה לניו יורק (שש בערב בחיפה זה בסביבות אחת עשרה בבוקר בניו יורק), היה זה בוקר בניו יורק (על פי וולפראם היה גשום עד שבע וחצי אותו בוקר) וכפי הנראה סוזן וגה ישבה בבית הקפה של תום וגם אם לא כתבה את השיר בדיוק ברגע בו הגחתי לאוויר העולם, הרגע הזה היווה השראה לשיר שישנה את תעשיית המוזיקה שנים לאחר מכן.

 

אז כך גיליתי במקרה, בעקבות כל מיני פיסות מידע שקראתי או האזנתי להן במרוצת חיי, כי מסתבר שהיום בו נולדתי בכל זאת היה משמעותי. גרמניה אמנם לא פלשה לפולין באותו יום (זה קרה ב-1 בספטמבר 1939), איש לא רצח את הארכידוקס פרנץ פרדיננד (זה הצית את מלחמת העולם הראשונה כחודש לאחר ההתנקשות ב-28 ביוני 1914) ואפילו הטיטניק לא טבעה וקים איל סונג לא נולד (שני אירועים שהתרחשו ב-15 באפריל 1912). אך התאריך ה-18 בנובמבר 1981, מלבד היותו פלינדרום, 18/11/81, הוא היום בו ישבה סוזן וגה בבית קפה שיתפרסם כעשור לאחר מכן ונפלה עליה המוזה לכתוב שיר שיהווה מרכיב חשוב בשינוי תעשיית המוזיקה לתמיד, גם כן, למעלה מעשור אחרי שנכתב. כמה מכם נולדו בתאריך יותר חשוב? קריצה

 

 


 

 

 

עוד על השיר תום׳ס דיינר

 

נכתב על ידי ashmash , 17/11/2013 23:26   בקטגוריות הרהורים, אופטימי  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




467,156
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)