לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2013    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
12/2013

אנדרלמוסיה באנדלוסיה


 

עברו כבר כמה שנים מאז הבאתי כאן את סיפורו של אחד ממסעותי. אין זה אומר שלא טיילתי. חרשתי לא מעט מקומות באירופה. פשוט לא מצאתי את הזמן או הכוחות הנפשיים לגולל כאן את תלאות הטיולים שערכתי, כפי שעשיתי לאחר הטיול לדרום אפריקה או הטיול לסין, יפן וקוריאה. וגם הקטע הזה יושב בטיוטה מאז ה-16 באפריל 2013, כך שניתן להסיק שאין הוא בראש מעייני. אך בתחילת אפריל ערכתי טיול בן כחמישה ימים בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד. הטיול היה כה נפלא ונהדר ואני משוכנע שבעוד מספר שנים ארצה לחזור לקרוא על הטיול, אז במספר מילים ומספר תמונות, הנה רעיונות למה אפשר לעשות באנדלוסיה, דרום ספרד.

 

וכמו בסיפור האלכימאי של פאולו קואלו, גם הסיפור של הטיול של בטקה ושלי מספר על רועה צאן באנדלוסיה. אולם אני לא בטוח אם שמו היה סנטיאגו. אך לכך נגיע בהמשך. להלן סיפור המסגרת: נחתנו בסביליה, בירת אנדלוסיה, בערבו של יום שלישי ה-9 באפריל 2013 והמראנו ממלאגה ביום ראשון ה-14 באפריל. בין לבין גמענו כ-1,000 קילומטרים ברכב שכור ועוד כמה עשרות ברגל. הבה נתחיל.

 

 

יום שלישי

 

נחתנו בערב בשדה התעופה של סביליה (Sevilla). תוך זמן קצר היינו באוטובוס העירה (4 אירו לאדם). הליכה קצרה מתחנת האוטובוס שב-Plaza de Armas והגענו לאכסניה. בחור ארגנטינאי חביב בשם אריאל, שעשה רושם כי הוא מנהל את המקום, קיבל אותנו על אף שהגענו אחרי סגירת הקבלה והסביר לנו על העיר. הוא גם שדרג אותנו מחדר עם 10 מיטות לחדר רק לשנינו בו 4 מיטות. המחיר נותר 10 אירו לבן אדם. (האכסניה מכונה דיסטריקט 1 והיא מומלצת).

 

היינו רעבים אז הלכנו לאכול טאפס במקום שאריאל המליץ עליו. היה להם מספר לא קטן של מנות צמחוניות. הסיבוב הראשון היה מצויין (מין תרד עם גרגיר חומוס למשל), הסיבוב השני מעט פחות מוצלח (מין מנה שכונתה לזניה, על אף שלא הכילה אף איטריה אחת לישועה). משסיימנו המשכנו לכיוון הקתדרלה של סביליה ואלקסר הסמוך אליה. אחר כך עברנו דרך החלק של הגנים של אלקסר הפתוח לקהל. זה שינוי מרענן לראות פארקים ציבוריים פתוחים לקהל בשעות החשיכה (בדבלין, ממנה הגענו לטיול, הם סגורים) ואנשים יושבים בחוץ במשך זמן רב (בדבלין עושה רושם שקר מידי אז יושבים בפאבים). גם ריח הפריחה וההדרים, בעיקר ההדרים, כמעט ופרח מזכרוני לאחר שנים רבות בהן לא חייתי בעגן הים התיכון ובסביליה הניחוח הנפלא הזה שוב עלה באפי.

 

זוכרים שכתבתי על וינה שהיא עיר מסריחה? סביליה לעומתה היא ריחנית במובן המאוד חיובי של המילה. לפחות באביב. בכלל, אנדלוסיה באביב פורחת, נראית ומריחה נפלא. חבל שהטכנולוגיה עדיין לא מאפשרת לאגור את הניחוחות של הטיול ולשתף אותם ברשת, כפי שניתן לעשות עם תמונות וצלילים, אך בעוד כמה שנים או עשורים זו אולי תיראה פעולה מובנת מאליה. אגב, הנה סרטון מעניין ב-Vsauce על ריחות, האופן בו הם נוצרים וכיצד הם מתקשרים לזיכרון. צפייה נעימה.

 

טוב, הבה נלך לישון ונתעורר למחרת. לפני כן תמונה של סביליה בשעות החשיכה:

 



לה חיראלדה והקתדרלה של סביליה בשעות החשיכה

 

 

יום רביעי

 

למחרת התעוררנו מוקדם, כדי שנספיק לבקר בקתדרלה ובאלקסר בטרם נמשיך במסענו. אכלנו ארוחת בוקר ליד השמשיה העירונית (Metropol Parasol de la Encarnación, ראו תמונה). לא היה משהו.

 


סככה עירונית, סביליה - Metropol Parasol de la Encarnación

 

 

משם המשכנו לקתדרלה. הקתדרלה של סביליה היא אחת הכנסיות הגדולות בעולם. באמונה דתית מסתבר שהגודל דווקא כן קובע. במקום שכן בעבר מסגד (המינרט, המגדל ממנו קורא המואזין למתפללים, עדיין עומד על תלו וידוע בשם לה חיראלדה [La Giralda], אם כי הוא משמש כמגדל הפעמונים של הכנסייה) ומשהמסגד נחרב/הוחרב והיה צורך להראות שספרד היא ממלכה נוצרית קתולית ולא חליפות מוסלמית, נבנתה הכנסייה הגדולה בעולם מסוגה.

 

עוד נקודה מעניינת הקשורה לבית התפילה העצום הזה הוא שכריסטופר קולומבוס אולי קבור שם. מדוע רק אולי? את הסיפור המלא אתם מוזמנים לקרוא כאן, אך למגלה יבשות ממעמדו (והוא לא ידע שהוא כזה) נוטים להיות מעריצים רבים וכך נוצר ויכוח לגבי השאלה היכן הוא קבור, סביליה או ברפובליקה הדומיניקנית, שכן מיקום שרידיו הועתק מספר פעמים ביחד עם כמה מצאצאיו. בהוואנה קובה הוא כנראה לא קבור, אבל הוא לא היה רחוק גם מזה. בדיקות DNA שבוצעו הראו שקולומבוס, לפחות בחלקו, אכן קבור בסביליה. בין אם זה נכון ובין אם לא, בקתדרלה תוכלו להתרשם מהקבר שלו. אגב, לפחות אנו יודעים בוודאות שהוא כנראה נולד בגנואה, איטליה. לשון

 

הכניסה לקתדרלה כרוכה בתשלום, אך עד השעה 10 בבוקר ניתן להיכנס למקום בחינם, שכן מדובר בבית תפילה פעיל ואין זה ראוי לגבות דמי כניסה ממתפללים או להטרידם. רק שמרו על השקט.

 

 

 


 שער בסגנון מורי בקתדרלת סביליה

 

 

 



הקתדרלה של סביליה והחיראלדה, מגדל הפעמונים שהיה צריח של מסגד

 


בתוך הקתדרלה של סביליה

 

 

סמוך לקתדרלה שוכן אלקסר (Alcázar או בשמו הספרדי המלא Reales Alcázares de Sevilla, כלומר האלקסר המלכותי של סביליה), שהוא מצודה מורית (Moorish), כלומר של החבר'ה ששלטו בספרד לפני הרקונקיסטה, הכיבוש מחדש על ידי הנוצרים.

 

המקום הוא לא פחות ממדהים. לפחות שני אנשים שסיפרו לי שהיו בסביליה לא נכנסו למקום, אם בשל קוצר זמן, העלות או שהיו להם דברים טובים יותר לעשות. טעות פטאלית! מדובר בביקור שפשוט אסור להחמיץ. בהמשך תקראו על אלמברה שבגרנדה, מבצר עם אווירה דומה. אך אלקזר בסביליה לא סובל מעודף תיירים כמו אחיו בגרנדה, לפחות בשעות שאני ביקרתי בהן (9:30 בבוקר, עת פתחו את המקום).

 

מדובר בקומפלקס ארמונות וגנים שראשיתם במאה ה-10 אשר נבנו כדי לשכן את המושל המוסלמי של האזור. כמה פעמים כבר יוצא לכם להסתובב בארמון של סולטן או חליף? מבחינה אדריכלית, המקום עוצר נשימה. הוא לא דומה לארמונות אחרים שנבנו באירופה שנים לאחר מכן (ורסאי, שנברון וכיוצא באלה), אלא הרבה יותר יפה, לטעמי. הקשתות שמעבר לתפקודן הפונקציונלי במבנה משמשמות כעיטורים, הקרמיקה הצבעונית, הערבסקות וציורי הקיר הם לא פחות ממדהימים. אללה אכן שוכן בפרטים וכל אריח חרסינה הוא עולם ומלואו. הגנים הים תיכוניים, שכפי שכבר ציינתי מריחים בצורה יוצאת מגדר הרגיל באביב, שופעים במזרקות, בריכות בהן משכשכים דגי זהב, שבילים ומבוכים, מזמינים אתכם ללכת לאיבוד למספר שעות, אולי אפילו ליום או יומיים. במקום גם מרחצאות (ראו תמונה).

 

ביקור באלקסר בסביליה לא רק שמבהיר ללא צל של ספק את עליונותה (או למצער אי-נחיתותה) של התרבות הערבית בתקופת ימי הביניים, הוא מעלה ספקות לגבי הקידמה של מה שבא שנים רבות לאחר מכן.

 

הכניסה לשני מבוגרים עלתה 17.5 אירו, אז תעשו את החשבון כמה זה יוצא לבן אדם. מומלץ בחום ושווה כל סנט. אם אתם גרים בסביליה (רעיון שמומלץ לשקול ברצינות) אגב, הכניסה בחינם. עוד על המקום שהוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו כאן.

 

 


אלקסר, סביליה

 


חצר פנימית

 

 



עיטורי קירות

 

 



המרחצאות באלקסר

 

 

 

הייתי ממליץ לבקר בסביליה במשך יומיים או שלושה לפחות. מספר השעות הזעום שבילינו בעיר רק השאיר טעם של עוד. אם אתם שם שבוע אפשר גם לשכור אופניים בכ-12 אירו.

יש זמן לעוד כמה תמונות מסביליה?

 

 



החילזון מהשטן או פסל שבלול על בניין בסביליה

 

 



שרידי אקוודוקט רומי בסביליה

 

 

ב-11 היינו אמורים להגיע לתחנת הרכבת לשכור את הרכב. מעט לפני 12 השלמנו את הביקור החפוז באלקסר והיינו רעבים. אכלנו סמבוסק טעים ממולא ברוטב עגבניות במסעדה שבגני אלקסר. היה טעים, קנינו עוד אחד. ב-12 וחצי הגענו לתחנת הרכבת ושכרנו את הרכב. משם המשכנו מספר קילומטרים צפונה אל עבר איטליקה.

 

איטליקה (Italica) הייתה בעבר אחת הערים הגדולות באימפריה הרומית ואחת ההתיישבויות הראשונות בחצי האי האיברי. היא הוקמה בשנת 206 לפני הספירה במהלך כיבוש האזור מידי קרתגו. העיר הייתה מקום לידתם של שני קיסרים רומים, טריאנוס ואדריאנוס.

 

כיום, שנים לאחר שהעיר ננטשה, מדובר באתר עתיקות המצית את הדמיון ומעורר מחשבות בנוגע לאופן בו חיו במקום רבבות אנשים לפני אלפי שנים. ניתן למצוא במקום את שרידיו של אמפיתיאטרון שעל אף שגודלו כמחצית מזה של הקולוסאום ברומא (בו יצא לי לבקר לפני שנים ספורות ולשלם על הכניסה בעשרות מטבעות מהם הייתי צריך להיפטר), הוא גדול ומרשים בפני עצמו וכמדומני נחשב לשלישי בגודלו ברחבי האימפריה הרומאית.

 

עוד ניתן להתהלך בחלק קטן של העיר. מי שביקר בפומפיי שבדרום איטליה (אם לא, מומלץ בחום!) ודאי מכיר את התחושה של שוטטות בעיר רפאים המשתרעת על פני עשרות קילומטרים רבועים. הבתים באיטליקה אינם עומדים על תילם כפי שבפומפיי והרקולנאום הסמוכה, אך אף על פי כן הדרכים הרומיות ואבני הענק הזכירו לי את הימים בהם התהלכנו בטקה ואני בפומפיי. במקום התגלו מספר בתים עם פסיפסים יפהפיים (זה המקום לציין כי למרבה הצער, האתר נפל קורבן לשודדי עתיקות רבים, מקומיים וזרים, שחמסו את המקום במאות ה-18 וה-19 וראשית המאה ה-20. מי יודע מה נלקח מהמקום ללא תיעוד כדי לשמש קישוט בבתי בורגנים אירופאים). המפורסם בהם הוא הפסיפס של נפטון, אל הים (תמונה למטה), אך גם האחרים לא נופלים ביופים.

 

הכניסה לאיטליקה היא בחינם לתושבי האיחוד. הם הסתפקו ברישיון הנהיגה האירי שלי כהוכחה להיותי אירופאי. תושבים זרים ייאלצו להיפרד מכשלושה אירו, סכום מגוחך בהתחשב באוצרות שאפשר למצוא במקום.

 

 



האמפיתיאטרון, מתחת לבמה, איטליקה

 



דרך רומית עתיקה, איטליקה

 



מוזאיקה, איטליקה

 



פסיפס נפטון, איטליקה

 

 

חלפו מספר שעות של שיטוטים בינות לעתיקות ועשינו את דרכנו אל קורדובה (Córdoba), היעד הבא בטיולנו. מדובר בעיר נוספת באנדלוסיה, ספרד, ולא בעיר בארגנטינה אליה נסע מרקו רוסי הצעיר כדי לחפש את אמו, אנה רוסי, בסדרה האלמותית, הלב.

 

הגענו אל קורדובה חיש מהר. הדרך הייתה מצויינת. גם לא הייתה לנו בעיה גדולה למצוא את בית ההארחה בו התאכסנו על המפה (כן, לא טרחנו להצטייד ב-GPS או כל אמצעי ניווט דיגיטאלי אחר). מאידך, נסיעה בעיר העתיקה של קורדובה היא כמו שיטוט במבוך, דרכים רבות מאפשרות נסיעה בכיוון אחד בלבד או שהן חסומות לתנועת מכוניות פרטיות לגמרי, הרחובות צרים ומפותלים וכך הלכנו לאיבוד. אחרי שהתייאשנו (וכאן אני חוסך מהקוראים תיאור כיצד טעינו בכל סמטה אפשרית, כיצד הקפנו את אותו המקום שלוש פעמים לפחות ועוד) שילמנו לנהג מונית 5 אירו ו-20 סנט (אני מניח שהוא המציא את המחיר כדי שזה יישמע אמין) ותוך דקות ספורות הגענו ליעדינו (הוא עבר דרך אזור חסום לתנועה, אך לאחר שיג ושיח קצר עם השוטרים במקום הם אפשרו לנו לעבור וחייכו. הדו״ח, אגב, נשלח אלי בדואר חודשים לאחר מכן).

 

הבעלים של האכסניה הראה לנו חניה סמוכה למקום (במחיר של כ-12 אירו ליום. זה המקום לציין כי הגעה עם רכב לקורדובה היא עניין לא משתלם ומומלץ לעשות שימוש ברכבת או אוטובוס. ראו את אחת מפסקאות הסיום) והסביר מעט על מה אפשר לעשות באזור (זאת כבר ביררנו מראש, אך בהחלט נחמד מצדו. הוא היה מין מוקיון זקן וחביב למדי). המסעדה עליה המליץ הייתה סגורה, אז החלטנו לנסות את מזלנו במקום אחר.

 

הלכנו לכיוון העיר העתיקה. אחרי כשעה של חיפושים, התיישבנו במסעדה שנראתה מעט כמלכודת תיירים עם מלצרים משופמים בשנות הארבעים או החמישים לחייהם, ב-Plaza de las Tendillas, אחת הכיכרות המרכזיות באזור. מה שגרם לנו לבחור במקום היה פאייה (Paella) צמחונית בתפריט. לא היה מדובר בתבשיל האורז הטוב שאכלתי מימיי, אך בשעה ההיא היינו רעבים והאורז הספרדי סיפק את הסחורה.

 

בתום הארוחה התהלכנו בעיר כשהלילה החל לרדת. חלפנו על פני המסקיטה (Mezquita), על פני אלקזר שהיה סמוך למקום הלינה שלנו והלכנו על פני הגשר הרומי שעומד במקום מאז המאה הראשונה לפני הספירה וממנו ניתן להשקיף על העיר היפהפיה. כשכבר נהיה מאוחר התקפלנו. שוב הלכנו לישון מאוחר, בין אחת לשתיים לפנות בוקר.

 

 




המסקיטה של קורדובה בשעות החשיכה

 

 



מבט על המסקיטה מהגשר הרומי

 

 

יום חמישי

 

למחרת השכמנו קום שכן יום ארוך היה לפנינו וניתן לבקר במסקיטה מסביבות השעה שמונה בבוקר, שוב, חינם עד 10.

 

מסקיטה, מסגד בספרדית, היה בעבר... מסגד, המסגד המפואר של קורדובה. עם הכיבוש/שחרור הנוצרי המבנה שינה ייעודו והפך לקתדרלה. מדובר באחת הכנסיות היפות ביותר שראיתי מימיי, אם לא היפה בהן.

 

בפנים מאות קשתות צבועות לבן ואדום הניצבות מעל 856 עמודי שיש, גרניט ויתר סלעים יוקרתיים מחזיקות את תקרת ההיכל העצום. קשה להפריז ביופי שנגלה בשוטטות במבנה. המחראב (Mihrab), הנקודה המרכזית במסגד לשעבר נמצאת בקצה המרוחק מהכניסה והיא מהפנטת ביופיה.

 

לא הרחק מדלת הכניסה תמצאו תחת רצפת זכוכית חפירה שמצאה במקום פסיפס רומי. הרבה לפני שהמקום הפך לקתדרלה ולפני שהוסב למסגד מכנסייה נוצרית ויזגותית שהוקמה במאה ה-6, המקום שימש כמקדש רומי או למצער כמקום פולחן בעל חשיבות רוחנית כלשהי לפני ששתי הדתות המונותאיסטיות התקוטטו על המקום (אגב, בשנים האחרונות עלתה דרישה בקרב קבוצות מוסלמיות להתפלל במקום, הרי מדובר במסגד לשעבר) או בכלל הופרחו לאוויר העולם. לפני שנים כתבתי על הפיכת מסגדים לבתי כנסת והמסקיטה הוא רק דוגמא נוספת להשתלטות ההדדית על מבני קודש כדי להוכיח האלוהים של מי גדול יותר.

 

אם כבר נגענו באתרים רומים, כמו הגשר הרומי עליו כתבתי מספר פסקאות קודם והמוזאיקה הרומאית שנמצא מתחת לכנסיה/מסגד, שווה לציין שבין האתר שביקרנו בהם בערב הקודם היה מקדש רומי שכיום בעיקר ניתן לראות את עמודי השיש שתמכו בתקרתו. עוד על כך כאן.

 

 



אחד השערים הרבים של המסקיטה בקורדובה

 

 



דוגמא לשער נוסף במסגד/כנסיה

 

 



עשרות קשתות בתוך המסגד, סליחה, הכנסיה

 



קשתות נוספות

 



אחת הקשתות המרכזיות, מורכבת בעצמה ממספר קשתות בארכיטקטורה מורית מהפנטת

 

 

 

לאחר שהסתובבנו בתוך המסקיטה והחצר הסמוכה לו, קנינו מאפים לארוחת בוקר. לאחר מכן הלכנו לרובע היהודי של קורדובה. זה אולי המקום לאזכר את ההיסטוריה הארוכה והמרשימה של יהדות ספרד. בתקופת השלטון המוסלמי בחצי האי האיברי, יהודים שגשגו והגיעו לעמדות מפתח. תור הזהב של יהדות ספרד, אגב, פסק עם החלפת השלטון המוסלמי בשלטון הנוצרי. זה הגיע לשיא בשנת 1492 וגירוש יהודי ספרד והמוסלמים שחיו במקום ולא היו מוכנים להמיר את דתם לדת האמת של המקום והזמן. חלקם אגב לא קיבל את הגזרה וחיו כאנוסים, כלומר נוצרים כלפי חוץ ויהודים (או מוסלמים) בבית. לאינקוויזציה הספרדית היה תפקיד מפתח במציאת אותם נוכלים.

 

בכל אופן, מבלי להיכנס שוב למלחמות דת, שכן אלו תמיד מטופשות (האלוהים שלי חזק יותר וכו'), אחד היהודים המפורסמים ביותר שנולדו ב(חליפות) קורדובה הוא רבי משה בן מימון (הרמב"ם) שהגיח לעולם באמצע המאה ה-12.

 

בספרד שרדו עד ימינו שלושה בתי כנסת בלבד. שניים מהם עומדים בטולדו שנמצאת לא הרחק ממדריד ואחד בקורדובה. ביקרנו במקום (הכניסה חופשית). בית הכנסת נבנה ב-1315 ובדומה לבתי כנסת רבים, הוא שאב את השרעתו הארכיטקטונית מהאדריכלות האסלאמית הרווחת באזור. התוצאה יפהפיה. סמוך למקום תמצאו את בית ספרד (Casa de Sefarad) הוא המוזיאון ליהדות המקום. מפאת קוצר זמן לא נכנסו למקום, אך אני סמוך ובטוח שאם אתם מתעניינים ביהדות ספרד, זה המקום עבורכם.

 

 



בתוך בית הכנסת של קורדובה

 

 

מבית הכנסת המשכנו וחלפנו על פני קפלה שנראתה מעניינת. שם המקום הוא Capilla de San Bartolomé. הדקורציה במקום נעשתה בתקופה שקורדובה כבר הייתה תחת שלטון נוצרי, אך האומנים המורים המשיכו לפעול במקום וההשפעה האסלאמית מורגשת וניכרת בעבודתם. עוד המשכנו למקום הידוע בשם הספרדי זוקו או סוקו בהגה המקומית (Zoco) הנגזר מהמילה הערבית סוק (Souk) היא שוק בעברית, שהיה בעבר שוק וכיום הוא סתם חצר עם סדנאות יצירה וחנויות למכירת אומנות. אין שם יותר מידי דברים לראות, אך לפחות היה שם נגן גיטרה מוכשר שהנעים את הדקות הבודדות בהן היינו במקום. החל לטפטף כשעזבנו את המקום, אפילו ירד ממטר רציני למשך מספר דקות. אך אז הגשם פסק וזה היה כל הגשם שחווינו בטיול, כלומר במונחים אירים הטיול היה יבש למדי.

 

 



קפילה דה סן ברטולומה

 

 



סוקו, שוק האומנים

 

 



אחת מסמטאותיה הרבות של קורדובה

 

 

לאחר שסיימנו עם הביקור ברובע היהודי המשכנו לאלקסר של קורדובה (Alcázar de los Reyes Cristianos) והגנים הנפלאים שסביבו. בעבר היו ימים בהם המקום שימש בית כלא והיכל חקירות של האינקוויזיציה הספרדית (וכידוע לכל חובב מונטי פייטון, אף אחד לא מצפה לאינקוויזיציה הספרדית). בשל כך לא תמצאו במקום את אותם הוד, הדר ואריחים מעוטרים הממלאים כל פינה באלקסר של סביליה. ולמרות האמור מומלץ מאוד לבקר במקום. מדוע?

 

ראשית, ניתן לטפס למגדל של המבצר השולט על האזור ולהשקיף ממנו על קורדובה וסביבתה. הנוף מרהיב. נוסף על כך, הכניסה כוללת כניסה לגנים רחבי הידיים שבעונה הזו של השנה (אביב) פורחים בשלל צבעים, אך גם ביתר עונות השנה אני סמוך ובטוח שאפשר לבלות בגנים זמן רב. נוסף, מוצגים באלקזר של קורדובה פסיפסים שנמצאו ברחבי העיר וכעת מוצגים על קירות אחד החדרים, חדר שממנו אגב אפשר להשקיף לחפירות המבנים הרומיים שהיו במקום. בקומת הקרקע, ליד הפטיו, אפשר להיכנס למרחצאות, שאמנם יש מרשימות מהן באנדלוסיה (ועל כך בהמשך), אך הן בהחלט שוות ביקור.

 

מחיר הכניסה למבוגר הוא 4.5 אירו. בהחלט לא בשמיים. ישנם במקום גם סיורים ליליים, אך עלותם גבוהה יותר.

 

 



מבט מהמגדל על גני אלקסר של קורדובה

 

 



Elaad be nimble, Elaad be quick, Elaad jump over the water fountain

 

 

בזאת הסתיים הזמן שהקצנו לקורדובה ולכן חזרנו לרכב שהמתין לנו בחניון. היעד הבא בתכנון היה מדינת א-זהרה.

 

 

מדינת א-זהרה או א-סהרה כפי שדוברי הספרדית ודאי יבטאו זאת (השם בוויקיפדיה הוא Medina Azahara, אך בדף המידע הרשמי שם המקום מאויית כ-Medinat Al-Zahra, כלומר העיר המבריקה בתרגום מערבית. אני מניח שהמתעתקים לכתיב לטיני לא היו בטוחים לגבי השימוש באותיות שמש, סרטן זללן צד רשת, שטן תרד לצד וכו', כאשר משתמשים באל הידיעה) שוכנת כעשרה עד חמישה עשר קילומטרים מקורדובה. היא הוקמה יש מאין באמצע המאה העשירית לספירה כדי לשמש כבירת אל אנדלוס (המקבילה הערבית מימי הביניים של אנדלוסיה). כיאה לבירה של אחת הממלכות החזקות באירופה באותה תקופה, במקום נבנו ארמונות, בתי מגורים מפוארים לווזירים ואנשי החצר, גנים, וגם מסגד שהיה בין היחידים בו הקיבלה, כלומר כיוון התפילה לעיר מכה, נעשה כפי שצריך ולכן המסגד לא ניצב במקביל ליתר המבנים בעיר.

 

בעקבות חיכוכים ומלחמות פנימיות בממלכה, העיר כמעט נחרבה וננטשה כשמונים שנה אחרי הקמתה, ב-1010 ומאז עמדה שוממה ונקברה באזור ההררי. בשנים האחרונות נחפרה מדינת א-זהרה והתגלתה במלוא פארה. האדריכלות המופלאה של המסקיטה בקורדובה, מתגלה רק כקצה הקרחון ששרד ממה שהיה נפוץ למדי באזור באותה תקופה. הקשתות האדומות-לבנות המוכרות המסגד/כנסיה הן אלמנט עיצובי חוזר בבתים רבים במקום.

 

לא אהרוס לקוראים את הביקור במקום ולא אתאר כל מה שאפשר למצוא במקום בסיור של מספר שעות. רק אומר שקל למצוא את מרכז המבקרים שנפתח במקום לפני מספר שנים. הם מציגים במקום ממצאים רבים ומספקים הסברים מפורטים על ההיסטוריה העשירה של אנדלוסיה בכלל ומדינת א-סהרה בפרט. כמו כן, תוכלו לצפות בסרטון קצר שמתאר את המקום ובנייתו.

 

הכניסה למקום היא בחינם לאזרחים אירופאים (ושוב, סכום מגוחך למי שלא מגיע מאירופה). מרכז המבקרים תוכנן לאכלס ולארח תיירים רבים, אך אתר החפירות עצמו, המרוחק מספר קילומטרים ממרכז המבקרים בכיוון מעלה ההר, נגיש רק באמצעות אוטובוס היוצא מחניון מרכז המבקרים. מחיר הנסיעה לאתר מהחנייה 2.10 אירו לאדם, הלוך וחזור והאוטובוס עושה את הסיבוב כל 10 דקות בערך.

 

 



מדינת א-סהרה

 

 

זהו, עזבנו את אזור קורדובה וסביבתה. היעד הבא בתכנון היה גרנדה (Granada). לא חלף זמן רב והרי סיירה נבאדה המושלגים התרוממו מולנו.

לא היה מסובך למצוא את בית ההארחה בו לנו, אך היה בלתי אפשרי למצוא חניה על יד וכך עצרנו מעט מחוץ לרובע העתיק והקסום, אלבייסין שמו, בו לנו וצעדנו למקום. הבחור האמריקני שמריץ את המקום נראה מעט מוטרד מכך שהגענו בשמונה בערב (כאשר בהזדמנה הערכנו שנגיע בשתיים בצהריים). מצד שני, הוא הציע להראות לנו את האזור, באלו חנויות אפשר לקנות וכו'. נחמד מצדו. מצד שלישי, מהאזנה לדבריו, לא נשמע כאילו הוא מתרשם במיוחד מהתושבים המקומיים ומנהגיהם. למעשה הוא די זלזל במנטליות שלהם. מצד רביעי, ניכר בו שהוא היה תחת השפעה חזקה של מריחואנה בעת ששוחחנו. מצד חמישי, בעיה שלו.

 

לאחר שנפרדנו ממנו, הלכנו למסעדה צמחונית שבטקה מצאה מראש, פפריקה שמה. במטבח היה זוג היפי חביב שבישל מול עיני הסועדים. שניהם בישלו, היא גם מילצרה כאשר לא הייתה עסוקה בחיתוך ירקות. עסק משפחתי חביב. בטקה ניסתה את הטופו והייתה מרוצה, אני לקחת קארי תאילנדי ירוק שהיה טוב, אם כי מלוח מידי לטעמי. המקום מומלץ לכל מי שמחפש אוכל צמחוני בגרנדה.

 

אחרי הארוחה טיילנו עוד קצת בעיר, באזור הקתדרלה ולבסוף חזרנו לחדרנו, עייפים.

 

 

יום שישי

 

בבוקר יום שישי שוב התעוררנו מוקדם. לפנינו ביקור במבצר אלהמברה (למען האמת יש לבטא זאת אלמברה, כפי שאעשה לסירוגין, אך נראה לי מוזר לתעתק זאת מבלי להתייחס ל-H. בכתב לטיני זה נכתב: Alhambra). הלכנו ברגל מאלבייסין למבצר. בקו אווירי המרחק לא רב, אך הואיל ושני המקומות נמצאים על שתי גבעות סמוכות אך שונות, ראשית היה עלינו לצעוד מטה לכיוון הנהר דארו ואז טיפסנו לאיטנו למבצר. בבוקר אפריל קריר, הצעידה הייתה ספתח נהדר ליום הארוך שלפנינו. עושה רושם שאנו היינו היחידים שבחרו במסלול הזה והמוני התיירים שראינו בשער הכניסה הגיעו לאלמברה במכוניות ואוטובוסים עד החניון.

 

אלהמברה (Alhambra, מערבית אל-חמרא, כלומר האדומה [כמו אדמת חמרא], והצבע האדמדם של קירות המקום בהחלט הולם את השם שניתן למקום) הוא מבצר מורי עתיק מאמצע המאה ה-13 ובתוכו קומפלקס ארמונות, שכן גרנדה שימשה כבירת הממלכה המוסלמית במשך זמן מה. מדובר במקום מדהים ביופיו.

 

בין יתר הדברים שניתן לראות במקום אפשר לציין ארמון רנסנס יפהפה הידוע כארמון של קארלוס החמישי (Palacio de Carlos V), מגדל שמירה עתיק (Torre de la Vela) ממנו נשקף נופה המרהיב של גרנדה וגולת הכותרת של המקום לו ארכיטקטורה עוצרת נשימה הוא קומפלקס ארמונות מוסלמי בשם Palacios Nazaríes (ארמונות נסאריס). שלושת המקומות הללו הם באמת רק קצה הקרחון של האתר הנרחב והמדהים הזה. רק לביקור בארמון האחרון שהזכרתי תאלצו להקדיש שעה עד שעתיים ומדובר רק בכ-10% משטח המבצר. אם תרצו להתרשם מכל מבנה, להתבונן בכל מזרקה, בכל קישוט ועיטור ובשלל האלמנטים העיצוביים שבמקום, אפשר בקלות למלא ספר עב כרס ולשרוף מספר ימים. מעטים הם המבנים בעולם שאפשר להשוות את יופיים לאלמברה. אולי הטאג' מאהל שבאגרה ומספר מבנים פרסיים באיראן שזכיתי לראות רק בתמונות (תודה לך מציאות פוליטית סבוכה).

 

הטרגדיה של אלמברה היא הפופולאריות של המקום. הצלחתו בעוכרו. המוני תיירים נוהרים למקום, על פי רוב בקבוצות, כך שלא שכדי ליהנות ממספר רגעי שלווה באמת צריך להתאמץ ולחפש פינה נידחת. תוצאה נוספת של הפופולאריות הגואה של המקום היא שהכניסה מוגבלת מ-8:30 עד 14:00 או ומ-14:00 עד הסגירה ב-20:00 (או 18:00 בחורף) ובכל חלק של היום צובעות על המקום קבוצות תיירים אחרות. שימו לב שעל הכרטיס נקובה שעה, היא שעת הכניסה לארמונות Nazaries, כך שמומלץ לא לפספס את המועד הזה. גם לחלק של המבצר המכונה הקסבה (שם נמצא מגדל השמירה) הכניסה מוגבלת לפעם אחת, כך שמרגע שביקרתם בחלק הזה של המבצר וסרקתם את הברקוד לא תורשו לחזור אליו.

 

עלות הכניסה לאלהמברה משתנה. ישנן כל מיני עלויות, בהתאם לסוג הכרטיס שתקנו. קנינו את הכרטיס המקיף בעלות 13 אירו לאדם, אך אם תרצו לוותר על הגנים והארמון המכונים Generalife, הכרטיס יהיה זול יותר (אישית לא הייתי ממליץ לוותר). מידע על הכרטיסים כאן. הם כותבים שמומלץ לרכוש את הכרטיס מראש, שכן כמות המבקרים מוגבלת, אך זה ודאי חשוב למי שמבקרים בימי חופשת הקיץ ופחות למי שמבקרים מחוץ לעונה.

 

דבר אחרון שיש לקחת בחשבון כאשר מבקרים במקום הוא שאין  שם מסעדה או מקום שמוכר אוכל, מלבד מכונות סנדוויצ'ים. על פי רוב במקומות מהסוג הזה תמצאו קפיטריה, מסעדה ואולי אף כמה מהם. באלהמברה תמצאו רק מכונות לממכר חטיפים, כך שמומלץ בחום להצטייד באוכל מראש.

 

 



הקאסבה (מבצר) של אלמברה

 

 



גרנדה נשקפת מאלמברה

 

 



חוזרים למקורות בארמון נסריאס

 

 



Generalife

 

 

אחרי הביקור באלמברה, שכאמור הסתיים בסביבות השעה שתיים, היום עוד היה צעיר. אכלנו פאייה, לא טובה במיוחד, מתחת למבצר, טיפסנו במעלה הגבעה לחדר שלנו, מילאנו מים בבקבוקים, התמרחנו שוב נגד השמש הקופחת והמשכנו למכונית.

 

היעד, הרי אלפוחרס (Alpujarras, ששמם מזכיר לי עוגיות ריבת חלב, אם כי אלו ידועות כאלפחורס, Alfajores, לא בדיוק אותו האיות או הגייה) וסיירה נבדה (Sierra Nevada), רכס ההרים בו שוכנת הפסגה הגבוהה בספרד. הדרמנו מגרנדה על A-44 (או בשם אחר E-902) וירדנו מהדרך הראשית לכיוןן טרבלס (Trevélez). בכפר ששמו אורחיבה (Órgiva) עצרנו בפאב חסר גג עם טיפוסים מעניינים ושתינו מיץ תפוזים סחוט.

 

 



פאב חסר גג בו שתינו מיץ תפוזים ב-Órgiva

 

 

המשכנו בנסיעה בין הכפרים שבשיפולים הדרומיים של סיירה נבדה. קירותיהם הלבנים של הבתים ובאופן כללי סגנון הבנייה בנוף ההררי הזכירו לי מעט נופי ילדות בגליל, במורדות החרמון ורמת הגולן ואפילו את השכנים הדרוזים מדרום לחיפה בדליאת אל-כרמל ועוספיא. מעניין מה שאקלים וטופוגרפיה דומים מחוללים.

 

הדרך הייתה רצופה הרפתקאות. למשל, בעודנו עוברים בדרך הפתלתלה, נאלצנו לעצור עבור עדר של כבשים שחצו את הכביש. הושטתי את המצלמה, כי על אף שמדובר במראה שכיח למדי באירלנד, כבשים חוצות הן תמיד מראה מלבב, בעיקר בנוף ההררי של סיירה נבדה. הבחנתי גם בכלב רועים המדרבן את העדר לנוע במהירות. ואז על הגבעה הסמוכה, לפתע הבחנתי ברועה צאן. נופפתי לו לשלום וצילמתי. מיד נזכרתי שלפני מספר שנים, כמדומני קצת יותר מעשר, קראתי את האלכימאי של פאולו קואלו וגיבור הספר היה רועה כבשים מאנדלוסיה. מי יודע מה הסיפור של האיש הזה. אולי גם הוא רצה לחצות את הים בתיכון אל עבר הלא נודע.

 

 



רועה כבשים באנדלוסיה אם ניסתם לדמיין אל האלכימאי

 

 



כלב רועים אנדלוסי

 

 

אחרי זמן מה שברנו צפונה והתחברנו ל-A-92, הדרך המהירה בין אלמריה (מקום שאם היו ברשותנו יום או יומיים נוספיים היינו כוללים בטיול) לגרנדה. בעודנו תוהים וטועים בדרך מידי פעם, הלילה החל לרדת וגם המחט הורתה שהדלק במיכל כבר לא מה שהיה פעם כאשר גירדה את האדום מבפנים. אך אל חשש, במהרה מצאנו את דרכנו, מילאנו דלק ושבנו אל גרנדה.

 

כבר היה מאוחר וחיפשנו מקום לאכול. הסתפקנו בטפאס. המילה טפאס היא שם גנרי שפחות או יותר כולל כל מאכל שבא במנות קטנות (או מתאבנים). במקרה שלנו, היה מדובר במזנון עם אוכל סיני שהמה בבליינים (שישי בערב כאמור). האוכל היה בינוני מינוס (מלח אינו תבלין שעושה את זה), אך זה הספיק להשביע את רעבוננו. בדומה לחיפה בה כדי להגיע לכל מקום יש לעלות או לרדת במורד הר, במקרה הזה טיפסנו לכיוון הבית בו התאכסנו. שוב הלכנו לישון בשעות הקטנות של הלילה, רק כדי להתעורר למחרת מוקדם בבוקר ולהמשיך בטיול האינטנסיבי.

 

 



הכפר Pitres למרגלות הרים מושלגים

 

 



סוסים בטרבלס (Trevélez), אחד הישובים הגבוהים ביותר בספרד

 

 

 

יום שבת

 

בבוקר רצינו להעיף מבט אחרון במה שיש לעיר הנהדרת גרנדה להציע.

הלכנו למרחצאות המוריות שנמצאות במורדות אלבייסין (שמן בספרדית אל בניואלו, El Bañuelo). מקום חביב והכניסה אליו בחינם (יתכן ומי שאינם תושבי האיחוד יאלצו להיפרד מאירו או שניים, אך לא ראיתי שזה נאכף).

אגב, אין לבלבל את המקום עם האתר הזה, האמאם באניוס אראבס (Hammam Baños Árabes), שהוא אתר ספא. עושה רושם שאתר הספא נחמד למדי, גם אם קיטשי. בכל אופן, מדובר בשני אתרים שונים.

 

 



מרחצאות

 

 

בנוסף הסתובבנו עוד קצת בגרנדה, באזור הקתדרלה. אפילו קנינו תבלין לפאייה, כי מכל המזכרות שאפשר לקנות ואין מה לעשות איתן כשחוזרים הביתה, זו נראתה המזכרת הטובה ביותר מהטיול לעצמנו. הערה לקוראים התמימים, אין דבר כזה תבלין לפאייה. כלומר יש תבלין ושמו זעפרן (הדבר הכי יקר שקניתי מימי) ושימוש בו תמיד יוצר תבשיל ערב לחך, אך לא הייתי קורא לו תבלין לפאייה, מה גם שתבלין הפאייה שקנינו היה רחוק מזעפרן כמרחקה של גלקסיית אנדרומדה מכדור הארץ. התבלין שקנינו לא התקרב בטעמו לטעמו הייחודי של הזעפרן (אך על חשש, אולי בעוד 4 מיליארד שנים תבלין הפאייה שמכרו לנו ישתווה לזעפרן). לפחות ה״נזק״ הסתכם באירו אחד.

 

 



שוק קטן בגרנדה, לא רחוק מהקתדרלה

 

 



אשת השטיחים

 

 

עזבנו את גרנדה בשעות הבוקר המאוחרת ונסענו מערבה. היעד הבא בטיול היה לגונת פואנטה פיאדרה (Laguna de Fuente Piedra). המקום, שמורת טבע ובה אגם גדול בו מקננים עופות רבים, בין היתר פלמינגו. למעשה הפלמינגו הם האטרקציה המרכזית בשמורה. מדובר באחד המקומות הבודדים באירופה בו ניתן להשקיף (פועל המתאר את המציאות מהימנה. הפלמינגו רחוקים למדי ויש להצטייד במשקפת) על הציפור הוורדרדה בטבע.

 

תוכלו לקרוא עוד על פארק הפלמינגו בדף הזה בטריפ אדבייזור. המידע בדף היה שימושי וברור יותר מאשר במדריך הטיולים ששאלנו מהספרייה, במידה ותהיתם מתי מומלץ לבקר. האביב הוא עונה מצויינת. השכרנו משקפת (ב-3 אירו לשעה. אפשר גם להשכיר אופניים, אך חשבנו שהליכה היא רעיון טוב יותר, שכן גם ככה אנחנו רוכבים מידי יום). יצאנו להליכה די ארוכה בשמש האביבית החמימה. ספרד באפריל חמה יותר מאירלנד בשיא הקיץ. מצד שני, מזג האוויר היה סימפטי יותר מזה של תל אביב באוגוסט.

 

בעמדת התצפית הנמצאת כחצי שעה הליכה ממרכז המבקרים ניתן היה להבחין בפלמינגו המרוחקים, כתמים ורודים במים העכורים. הלהקה המשמעותית ביותר מבחינת מספר העופות הייתה רחוקה מכדי שנוכל להבחין בפרטי הנוצות או המקור המתעכל עם הציוד שעמד לרשותנו. למרבה המזל כן הצלחנו להבחין במספר פלמינגו אינדיבידואליסטים מתבודדים וכן בעופות רבים אחד וצבים למכביר. בהחלט היה שווה להגיע למקום ולבלות מספר שעות.

 



פלמינגו בלגונת פואנטה פיאדרה מבעד משקפת

 

 

אחרי הלגונה בפואנטה פיאדרה, תוכניתנו הייתה לבקר בשניים מהכפרים והעיירות הלבנים שבאזור. Olvera ו-Ronda.

הואיל וכבר נהיה מאוחר, בערב היינו צריכים להגיע למלגה והדרכים ההרריות, הצרות והעקלקלות שבאזור לא מאפשרות מעבר זריז ממקום למקום, החלטו לדלג על אולברה ולהגיע ישירות לרונדה. לא יכולנו להספיק לבקר בשתי העיירות באור יום. אציין שהבחירה להשמיט את אולברה מהמסלול הייתה הדבר היחיד שלא הלך על פי התוכנית, כלומר מקום שרצינו לראות ובסופו של דבר לא ביקרנו. לא רע בהתחשב בלוח הזמנים הצפוף שעמד לרשותנו. בכל מקרה, אולי עוד נחזור למקום יום אחד.

 

רונדה והעיירות הלבנות שנמצאות צפון-מערבה למלגה (Malaga) הם מקומות מרהיבים המשתלבים נהדר בנוף ההררי הירוק של האזור. מדובר בעיר בת כ-35 אלף תושבים שהיא אטרקציה תיירותית ידועה, לא רק לזרים, אלא גם ואולי אף בעיקר לספרדים הרבים שמבקרים במקום. החננו את הרכב ליד תחנת הרכבת וצעדנו ברחובות הרובע החדש (יחסית, בהשוואה לסמטאותיה של העיר הימי-ביניימית) לכיוון העיר העתיקה. בדרך גם עצרנו לאכול במסעדה הודית בינונית באיכותה.

 

המעבר לרובע העתיק חוצה גשר עוצר נשימה בגובה 120 מטר. הגשר, Puente Nuevo או הגשר החדש, שוב, יחסית, נבנה במשך כארבעים שנה במחצית השנייה של המאה ה-18. כחמישים פועלים הקריבו חיים במהלך בניית הגשר, הישג לא רע בהתחשב בתקנות הבטיחות הרפויות של אותם ימים. רק בגלל הגשר שווה להגיע לרונדה! להלן תמונה פנורמית של הגשר וחלק מהרובע העתיק של רונדה:

 

 



העיר הלבנה רונדה (Ronda) והגשר החדש

 

 

הצל שהטיל ההר עליו עמדתי לא מאפשר להתרשם עד כמה גבוה ניצב הגשר הזה מעל הנהר Guadalevín הזורם תחתיו. מתחת לגשר, מעל הקשת המרכזית, ישנו חדר רב שימושי ששימש בעבר ככלא ויש האומרים חדר עינויים. כשהעינויים לא עבדו השליכו את הנחקרים אל מותם במורד הנקיק.

 

 



רוכב אופניים צעיר בסמטאות רונדה

 

 

לאחר מספר שעות ברונדה המשכנו מזרח אל מלגה. הלילה ירד על ההרים והעיירות הלבנות החשיכו. בחלקן עצרנו בחטף, למשל ב-Alozaina. הרי מומלץ לעצור לרענון כשנוהגים ואם כבר עצירה, למה לא להסתובב במקום מלא חן?

 

בשעה די מאוחרת הגענו לעיר מלגה. התמקמנו באכסניה, כור או סיר ההיתוך (Melting Pot), מקום לא רע ביחס לעלות. היינו רעבים והלכנו לכיוון המרכז, לחפש מקום שעדיין היה פתוח. מצאנו פיצריה. השעה הייתה כמעט חצות ובמקום עמדו לסגור את המטבח. אכלנו פיצה של חצות בזמן שהצוות במקום קיפל את הבסטה. שכחנו עד כמה פיצה היא מוצר נוטף גבינה מותכת. יש שאוהבים את זה. אנחנו לא. חזרנו לאכסניה כדי לנום מעט בטרם יעלה שחר.

 

 

יום ראשון

 

מלגה אינה עיר יפה במיוחד. הקרבה לים התיכון אולי שירתה אותה נאמנה לאורך ההיסטוריה, אך בעשורים האחרונים היא היוותה מגנט לתיירים שעיקר עניינם הוא שריצה בשמש הים-תיכונית באפס מעש ויזמים שמנסים לספק את מבוקשם של הראשונים במטרה להתעשר. כתוצאה מכך העיר סובלת מהכיעור שפיתוח מודרני בלתי מרוסן גורר עמו. גושי בטון מכוערים בהם משתכנים תיירים ופנסיונרים המוצאין מפלט מארצות הקור מזדקרים בכל פינה בנופה הבהיר של העיר.

 

וזה חבל. למלגה פוטנציאל כה רב. במקום תמצאו מבצר מורי נהדר, הקסבה, Alcazaba of Málaga (לא לבלבל עם אחד הירקות המזינים את יבשת אפריקה) וקתדרלה מפוארת. על אף הפיתוח המאסיבי, עדיין ניתן ליהנות מרובע היסטורי קטנטן המעניק תחושה ים תיכונית של פעם.

 

הסתובבנו מעט בעיר העתיקה, טיפסנו למבצר, שוטטנו בסמטאות והתרשמנו מכמה מהפסלים המעניקים למקום חן מסויים. למרבה הצער, ביום ראשון אתרים נפתחים יחסית מאוחר ולנו הייתה טיסה לתפוס ב-12:15. לא היינו מתנגדים לעוד כמה שעות בעיר, אולי ביקור בגנים הבוטניים, אך היה עלינו לחזור למכונית ולנסוע לכיוון שדה התעופה.

 

 



המבצר המורי העתיק של מלגה

 

 



בתוך הקתדרלה של מלגה

 

 

 



פסל ברחוב, מלגה

 

 

בספרד כמו בספרד, השילוט על הפנים. על אף שידענו באיזה כיוון נמצא שדה התעופה, הצלחנו לטעות בדרך פעם או פעמיים, רק כי לא היה ברור באיזו פנייה לפנות. בשלב מסויים חששנו שנאחר את הטיסה, אך לשמחתנו הגענו בזמן ואפילו הספקנו למלא את המיכל.

 

וכך באו אל סיומם כחמישה ימים אינטנסיביים למדי באנדלוסיה. כמו תמיד, חזרנו בטקה ואני מהחופשה עייפים ומותשים יותר מכאשר התחלנו אותה. והאין זו היא מטרתה של חופשה באשר היא? לגלות דברים חדשים ומעניינים. לנוח ולהירגע יהיה לנו מספיק זמן בקבר. לא לחינם קוראים לזה מנוחת עולם... קריצה

ניצלנו בין 12 ל-16 שעות ביממה לטיול, לראות דברים ולהגיע ממקום למקום. באפריל הזריחה באזור זה של ספרד היא בסביבות שמונה בבוקר והשקיעה בתשע בערב, המון זמן לטייל לאור יום.

 

הטיול שלנו היה נהדר וגמענו כאלף קילומטרים במכונית. אך אף על פי כן, רכב, לא מומלץ לטיול שבעיקרו הוא עירוני, כמו זה שאנו עשינו. אם הייתי צריך לחזור על אותו טיול מחר (בשמחה), הייתי מוותר על המכונית ומתעדכן בלוח הזמנים של הרכבות. קיימים פסים שמאפשרים נסיעה זולה, אך מחיר הרכב הוא לא העניין כמו הטרחה שגורמת נהיגה. החיפוש המרגיז אחר חנייה, השילוט הבלתי-קיים או בלתי-ברור, הצורך המעצבן להתרכז בנהיגה ולא ליהנות מהנופים, כל אלה קוראים לחשוב פעמיים לפני שמשכירים רכב בספרד (או בכלל). כמובן, נוח להגיע עם מכונית לפארקים המרוחקים ממרכזים עירוניים. אך בטיול הזה פחות התמקדנו בהם ולרובם (למשל לאיטליקה) ניתן להגיע באוטובוס, כאשר הרכבת מהווה אמצעי תחבורה משלים למעבר מעיר לעיר. בתוך הערים אפשר להשתמש בתחבורה הציבורית המצויינת, אופניים או סתם לצעוד. אז אם תהיתם, הטיול הזה מתאים בהחלט לאנשים שלא נוהגים או לא מעוניינים לנהוג. אם בכל זאת בחרתם במכונית, ודאו שברשותכם מכשיר ניווט (טלפון הוא מכשיר די פופולארי בימינו) עם מפות מעודכנות.

 

כאמור, זה היה באפריל. מאז הספקנו לעבור לגור במדינה חדשה ולבקר במקומות רבים אחרים אשר לא נופלים ביופים. אך נצרנו את אנדלוסיה בלבנו. כעת כל זה נראה כמו חלום ליל קיץ מתקתק שמענג להיזכר בו.

 

 


You have but slumber'd here
While these visions did appear
And this weak and idle theme
No more yielding but a dream

 

 

תמונות רבות נוספות מהטיול לאנדלוסיה

 

 


The Doors - Spanish Caravan - השיר שהתנגן לאורך הטיול

 



כותב שורות אלו באלמברה, גרנדה

נכתב על ידי ashmash , 22/12/2013 17:09   בקטגוריות טיולים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




467,164
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)