כן, זה היה קצר, אני יודע, גמילה מאינטרנט היא עסק קשה בצורה חריפה למכורים...
זה מין איזה צורך כזה ש"מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה" לכתוב על דברים שעברו עלי /או אני חושב.
לפחות אשתדל לעשות זאת קצר.
הפגנות סטודנטים
הריטואל הקבוע שחוזר על עצמו אחת למספר שנים חזר גם בפתיחת שנת הלימודים הזו.
אני מוכרח לציין שמהתרשמותי האישית, השנה בטכניון, ההפגנות היו ממש עלובות לעומת לפני מספר שנים, כאשר יעקב נאמן היה שר האוצר והושמעו במגפון הקריאות "יעקב יעקב תתפטר, הסטודנטים במשבר" (לפי מנגינת השיר יוד'ה יוד'ה), הכניסה לטכניון נחסמה למספר ימים, מכוניות הפוכות, סימני גיר על הכביש ועוד שלל אפקטים פירוטכניים מרשימים.
השנה הסתפקו בלהשמיע מוזיקה מעצבנת, מכונית אחת עלובה בכניסה, קצת רעש עם המגפון (אני הספקתי לשמוע את הסיסמא הלא ממש קליטה "אין חינוך, אין השכלה, אין עתיד למדינה") ולמעשה אפשר לומר שהשביתה לא ממש מורגשת.
לכו ללמוד מהסטודנטים הצרפתים איך לעשות שביתות!
בכל מקרה מחאת הסטודנטים היא על התייקרות שכר הלימוד, בניגוד למה שהובטח לפני מספר שנים בעקבות ההפגנות הנוסטלגיות וועדת וינגרד אשר קבעה הפחתה הדרגתית של שכר הלימוד.
עם דבר אחד אני מסכים, ההפרה השיטתית של הסכמים מצד הממשלה וניסיון להשבית את היכולת של אנשים במדינה לשבות היא ממש לא לרוחי.
השביתה היא אחת הזכויות החשובות שהושגו במשך ההתפתחות האיטית של הדמוקרטיה בעולם המערבי, אני לא בטוח אם נכון להדביק את הכינוי שביתה להפגנות הסטודנטים, במיוחד לאור העובדה ששביתה היא הפסקה של הפעילות הרגילה שאתה עושה, במקרה הספציפי של עבודה בעוד הסטודנטים לא ממש עוצרים עבודה כלשהי ולא פוגעים באף אחד זולת הם עצמם בשביתתם.
בכל מקרה ההפגנת השרירים הזו, על אף שהמניע שעומד מאחורי הוא מוצדק, העלתה בי את התהיה, מה היא חובת המדינה כלפי אזרחיה.
האם המדינה צריכה לממן את השכלתם של אזרחיה?
יש מדינות, למשל גרמניה בהן המדינה ממנת את לימודיו של האזרח (ובמקרה הגרמני גם כל אזרח חוץ החפץ ללמוד בגרמניה) שמעוניין ללמוד, מכיתה א' ועד גמר הדוקטורט.
בישראל המצב הוא שקיים חוק חינוך חובה חינם, ידוע יותר בכינוי ח ח ח ח (הצחקתם אותי, או גם ארשי התיבות מהן נגזר).
בפועל, על אף חוק החינוך החינמי, הורי מרבית התלמידים בישראל משלמים על ספרים, תלבושת אחידה אם יש, כלי כתיבה, תיקים, מחברות, טיולים ועוד דברים רבים, מה שהופך את חוק חינוך החובה החינמי לחוק חינוך חובה.
החובה הזו נגמרת בערך בכיתה י' ועבור רבים עוד הרבה לפני, החוק לא נאכף בצורה קפדנית, מה שאומר שחוק חינוך החובה הופך לחוק חינוך.
אבל חוק החינוך הזה ריק מתוכן, במיוחד מפני שאין הוא מחייב על תכנים מסויימים, רשתות שלא כפופות למשרד החינוך, אבל בהחלט זוכות למימון המדינה מלמדות את הדברים החשובים כראות עיניהן, דבר שלא תמיד מסתדר עם התפישה הרווחת בשאר החברה לגבי חינוך נכון - מהו.
אם לרגע נתעלם מהחינוך האלטרנטיבי (קצת קשה בשל מימדיו [144 אלף תלמידים לומדים במוסדות חינוך תורניים ועצמאיים על פי משרד החינוך], אבל נעשה את התרגיל המחשבתי הזה), ונדלג לאחר שנות התיכון, נשמע את הטענה כי ההשכלה הגבוהה היא תנאי לשגשוג המדינה.
ככל שהאנשים במדינה יהיו משכילים יותר, כך ייטב למדינה, התל"ג (התוצר הלאומי הגולמי) לנפש יעלה, ההכנסות ממיסים יגדלו וכך אפשר יהיה לממן עוד ועוד שירותים לרווחת התושבים, בעצם מעגל קסמים חיובי - עושר ושגשוג יוצרים עוד עושר ושגשוג והמפתח לעושר והשגשוג הוא ההשכלה.
רק האם השכלה אומרת שכל אזרחי המדינה יהיו מדענים ומהנדסים?
האם תהיה לאנשים אפשרות ללמוד ללא הגבלה כספית מה שירצו, לא יפנו רבים מהאנשים לכל מיני מקצויות דוגמת ספרות, אשר לא בהכרח יתרמו לתל"ג?
האם זהו בכלל מדד נכון?
האם התרומה המטריאליסטית היא התרומה היחידה שצריך לקחת בחשבון?
האם מדינה דמוקרטית, הרוצה לקיים חברה פלורליסטית לא צריכה גם אנשי רוח ,סופרים, מבקרי ספרות, יוצרי קולנוע, צופי קולנוע, ציירים, פילוסופים, מדעני גרעין, אנשים שימנעו שימוש לרעה בתוצרים של מדעני הגרעין, קומיקאים, רופאים, אנשי חומרה, אנשי תוכנה, אנשי תמיכה ובעצם כל מקצוע שאפשר לחשוב עליו וכנראה גם עוד הרבה מקצועות אשר כיום כלל לא עולים על דעתנו?
על פי זה, אני מניח שהשכלה חופשית, חינמית, נגישה לכל, היא דבר שבהכרח ייעשה טוב, אבל האם בהכרח יביא לשגשוג?
אני מניח היחס לא בהכרח אחד לאחד, לא כל שקל שיורד משכר הלימוד יוסיף שקל לתקציב מדינה מכל סטודנט פוטנציאלי. גם אם הרצון קיים, ביטול שכר הלימוד הוא צעד לא ריאלי בישראל 2003 (ועד כמה שאני יודע, גם אין לאף אחד כוונה ששכרהלימוד ייעלם לחלוטין, למעט אולי משאלות לבם של רבים מחבריי).
בכל מקרה, על אף התלונות, הקיטורים, שכנראה לא יעלמו לעולם (כפי שהיו לפני מספר שנים וכפי שבהכרח יהיו בעתיד), אני חושב שעל אף קשיים העומדים בפני חלק מהסטודנטים, חלקם קשיים אמיתיים אשר באמת גורמים לי להתפעל כל פעם מחדש, מי שמעוניין בימינו לרכוש השכלה גבוהה, יכול לעשות כן, בעזרת מלגות, בעזרת עבודה וחיסכון, תוכנית פרח ודומות לה ועוד שלל אפשרויות העומדות בפני הסטודנט.
את הכסף שנחסך אגב, חשוב לדעתי להקצות להשכלה הנמוכה, דווקא באותם מקומות בהם 12 שנות לימוד הן הישג אדיר ותעודת בגרות היא חלום.
נכון, קשה לכפות על ילדים שלא רוצים ללמוד את הלימודים, במיוחד אם הם מגיעים מרקע בעייתי, אבל בסופו של דבר השקעה כספית, אשר לא כוללת רק בניית חדר מחשבים חסר שימוש בבית הספר, אלא פיתוח דרכים של התמודדות עם בעיות הנשירה מבית הספר, העברת השיעורים בצורה מעניינת תוך כדי מתן תזכורות מהו היעד בסוף הדרך, עשוי להניב תוצאה טובה יותר בטווח הארוך מאשר הפחתת שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה, על אף שכאשר בבית הספר לא לומדים, התלמידים מאושרים, כי קבלת החלטה נכונה לא אומרת שבהכרח צריך לשמוע בעצת החזקים והקולניים יותר, אלא להתחשב ולהשקיע בחלשים שקולם לא נשמע.
ואגב, עם קשר קלוש בלבד, סליחה שאני שואל, אבל מה איכות המוסד להשכלה גבוהה בו למדתם/אתם לומדים/תלמדו?
ספרים רבותיי, ספרים...
עוד לא בדקתי, אבל שירות החיפוש בטקסט של ספרים שהשיקה אמזון נשמע מפתה.
יום הולדת 75 למ(ר) סטיק
ההמצאה הזו שגורמת לאדם הממוצע שמשתמש בה להראות כבעל חיים המעלה גרה, חוגגת 75 שנים...
אני אישית לא ממש מת על מסטיקים, אבל לחשוב שלפני 75 שנים אנשים לא יכלו לבוא למישהו ולהגיד "בואנה, יש לך מסטיק?" נראה לי קצת מוזר...
אני ממש מתקשה לחשוב על עולם בלי מסטיקים, אם נוציא גם חרא של בעלי חיים, זה עשוי להיות עולם אידיאלי...
שני הדברים המעצבנים האלה שיש להם נטייה להדבק לסוליה של הנעל...
אה, יש גם סלע כזה ברמת הגולן שמטייל אחד מטומטם הדביק לו מסטיק ומאז הסלע התמלא באלפי חתיכות קטנות של גומי לעיסה בשלל צבעים אשר מכסות את הסל המקורי.
אז העובדה שהמסטיק הוא רק בן 75 מנפצת את העובדה שהסלע פרה-היסטורי... :)
דובי גייט
זה קצת מטורף...
אני אהבתי!
דובי גייט :)
וזהו, עדכון קצר (יחסית) להפעם.
אלעד