לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    נובמבר 2002    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
11/2002

האבסורד של המין האנושי...


לפעמים, אני מסתכל על עצמי במראה בביתי וחושב כמה המין האנושי התקדם...
זה לא שאני מעוניין להחמיא לעצמי עד כדי כך, סך הכל אני לא מתייחס לעצמי בלבד במשפט הנ"ל.

אז למה בעצם אני מתכוון?
במידה ואתם מאמינים בתורתו של דארווין ובמידה פחותה במידה ואתם לא, ודאי שמתם לב להתקדמות העצומה של המין האנושי לאורך ההיסטוריה ומה שקדם לה...

אף אחד לא יכחיש, שחלה התקדמות עצומה מאז שאנשים חיו במערות ואוהלים (על אף שחלק מהאנשים חיים כך גם כיום) עד הפירמידות ושאר פלאי העולם, המקדשים והערים המדהימות בדרום אמריקה של לפני מאות שנים, הקתדרלות המרשימות של אירופה ורבי הקומות הענקים של המאה העשרים.
אנשים שעד לפני כמאה שנה השתמשו בסוסים, חמורים וגמלים על מנת לשנע את עצמם ממקום למקום, נוסעים כיום במרצדס, ג'יפים, טסים במטוסים, מסוקים וחלליות ושטים באוניות פאר.

הידע האנושי הולך ומתעצם בכל דור ודור.
האנשים כיום הרבה יותר משכילים, מהוריהם שהיו יותר משכילים מהוריהם וכו' (כלל זה נכון רק ברוב המקרים).

אל אף הדברים שציינתי לגבי השכלתם של בני דורנו, אני רוצה לחדד את עניין הזיכרון והשיכחה הקולקטיבים.
נכון שאנחנו יודעים הרבה יותר מפעם ואני מניח שאלו שיבואו אחרינו ילמדו בבית ספר את אותם דברים שכיום הם נחלתם של מספר מצומצם של מדענים. אך אני מסיק מהפרט אל הכלל, מהמקרה הפרטי שלי לכלל הציבור, שקשה לנו ללמוד מטעויות העבר.
אני לא יודע כמה מילידי 81' כמוני, יודעים באמת מה קרה בשנות ה-70', (לדוגמא, יכלתי לבחור כל עשר שקדם לו), חוץ ממושג קלוש על היפים וסמים ואולי עוד מספר דברים שלמדנו מעט בשיעורי היסטוריה ושמענו בשירים.
גם לגבי שנות השמונים, בהם היינו צעירים ורכים, אני משוכנע שאני וכך גם מרבית ילידי אותה שנה בוּרים.
ברור שככל שנלך אחורה בגלגל הזמן, נראה שאנחנו מכירים פחות ופחות ואני משוכנע שבודדים מבני דורי והדור שלפני יודעים למשל כיצד חיו בשנת 1794 (שנה שבחרתי באקראי).
יש בעיה להפנים את כל כמות הידע והמידע שנצברו במשך הדורות ובעצם אנו עושים סינון של המידע החשוב והרלבנטי ביותר, לפחות על פי התפיסה הרווחת בתקופה בה אנו חיים.
בגלל תופעה זו, נאמר שההיסטוריה חוזרת על עצמה, טעות הרי לעולם חוזרת וזאת כי אנשים לא מפנימים את הארועים שהיו בעבר.

מספיק להסתכל על מערכת הבחירות הנוכחית, בה ראש ממשלה שכשל לפני שלוש שנים, ניסה לבצע קאמבק על תקן מושיע האומה, שלוש שנים אחרי הכישלון הקודם אותו נחל וכמה מיליוני דולרים אחרי ההרצאות שאותן נשא בחו"ל לרווחתו האישית ולא לטובת הציבור.
אנשים בדרך כלל מעלים רעיונות שכבר כשלו בעבר כאילו היו רעיונות חדשים ומהפכנים.
קחו למשל את שירו של יהונתן גפן - יהיה טוב.
בשיר זה שנכתב בתקופה שאוסלו עוד היתה הבירה של נורווגיה בלבד ולא שם להסכם שכיום נראה מיותר, מדובר על השלום ויציאה מהשטחים, על חטיפת מטוסים ועוד דברים שרלבנטים גם כיום.

אני מניח שאם תפתחו באקראי עיתון מלפני 15 שנים, תגלו שאותן בעיות עדיין רלבנטיות. אותן בעיות כלכליות, אותן בעיות בין האדם למדינה, אותן בעיות של מיעוט ערבי.
לא מזמן היתה תוכנית משנות השמונים בערוץ הראשון שהציגה סאטירה על בעיית גיוס החרדים...
אותן בעיות חוזרות וצצות כל הזמן...

עבדים. ובכן, עבדים היו ביוון העתיקה, סה"כ היו צרכים אנשים לבנות את המקדשים המדהימים ולקיים את הדמוקרטיה היוונית.
גם במצרים בתקופה שלפני פריחת יוון, היו עבדים, כפי שכל ילד גן חובה יספר לכם...
ברומא ששלטה בעולם העתיק אחרי תקופת היוונים היו עבדים נטולי זכויות שלחמו, בנו, ושירתו את הרומאים.
לאורך ההיסטוריה שאחרי נפילת האימפריה ברומית, עמים שלטו בעמים, אנשים שלטו באנשים. מלכים וקיסרים החזיקו בעריצות עבדים.
בארה"ב למשל, בוטלה העבדות רק לפני כמאה שנים ועל שוויון זכויות לשחורים נאבקו עד שנות ה-70' של המאה העשרים וגם כיום האפליה כלפי שחורים עוד לא פסחה.
למעשה, העבדות בעולם המערבי עברה גילגול, וכיום היא מתבצעת מעבר לאוקיאנוס בדרום מזרח אסיה, שם ילדים עובדים בתנאים מחפירים, בהתאם לחוקי המדינה בה הם חיים, ולמעט מאוד אנשים במערב איכפת...
מיליוני נשים וילדים נמכרים באפריקה לעבדות ולשימוש כשפחות מין, והעולם שותק...

באירופה של ימי הביניים השתוללה המגפה השחורה וכיום ביבשת השחורה משתוללת מגפת איידס.
במדינות רבות באפריקה ירד הגיל הממוצע לבין 30 ל-40 שנים, זאת בשל מגיפת האיידס שמשתוללת ביבשת.

תפתחו עיתן מסוף שנת 90' ואני מניח שודאי תקראו על העימות המתקרב בין נשיא ארה"ב בוש לנשיא עיראק צאדאם חוסיין.
בארה"ב כיהנו שני נשיאים בשם בוש ושני נשיאים בשם רוזוולט, שניהם אגב היו קרובי משפחה.
4 נשיאים נרצחו בארה"ב.
פרצו שתי מלחמות עולם!
והמין האנושי לא לומד...

העולם שאנחנו חיים בו כמעט לא השתנה, על אף שאנשים חושבים שהיום הכל שונה והעולם הוא מקום שטוב יותר לחיות בו...
תלוי למי...
אנחנו אוהבים להדחיק... מה שלא קרוב לפתח ביתינו, כנראה שלא יפגע בנו, לפחות לא בדור שלנו...

סבתא שלי, אישה בת 90, ילידת 1912. כשהטיטאניק טבעה, היא כבר היתה בעולם הזה...
תמיד היא מספרת שפעם היה הרבה יותר טוב והאנשים היו יותר נחמדים ומנומסים.
כמובן שאני תמיד טורח להזכיר לה ששתי מלחמות עולם התנהלו בתקופה הנפלאה עליה היא מדברת ועשרות מיליונים קיפחו את חייהם ללא מטרה שכיום אני יכול להגיד שהיא לא היתה לחינם והיה ניתן להגיע אליה ללא שפיכות דמים.

הרבה אנשים לא ממחזרים, גם כאשר פחי מיחזור בקבוקים נמצאים תחת כל עץ רענן...
לאנשים לא איכפת מהתדלדלות משאבי כדור הארץ וזיהום הסביבה...
סך הכל, יש נושאים שקשים לתפיסה ואחד מהם שהוא שיום אחד לא יהיה לנו נפט לייצר ממנו פלסטיק. לא יהיו לנו מספיק שדות לגדל מזון לאוכלוסיית העולם...
מחר יכול לקום מטומטם ולהחליט שהוא רוצה להשמיד את העולם והוא יוכל לעשות את זה עם נשק אטומי.
אלא אם קודם לכן, יהיה אסון אקולוגי נוסף כמו זה שהתרחש באוקראינה (אז ברית המועצות) בשנת 1986, עת קרס אחד הכורים הגרעיניים בצ'רנוביל...
לפני מספר ימים קראתי בעיתן ידיעה על כך ששר התשתיות, אפי איתם מקדם פרוייקט להקמת תחנת כוח גרעינית בישראל...
לא למדנו דבר? איפה נאחסן את כל הפסולתה הרדיואקטיבית שתיווצר? אני מניח שזה לא ממש מעניין את כבוד השר...

בארה"ב למשל, החליטו להקים אתר לקבורת מרבית הפסולת הרדיו אקטיבית בנבאדה, באזור לאס-וגאס.
בהנחה והמתקן יחזיק עשרת אלפים שנים כפי שטוענים מקימיו, איש לא חושב מה יהיה בעוד 10,000 שנים...
למי איכפת שצאצאי צאצאינו יתמודו עם בית קברות ענקי לפסולת שתהיה רעילה רבבות שנים אחר כך...
הרי כולם מניחים שהם יהיו חכמים מאיתנו בהרבה...

אני יכול להרחיב בנושא זה, האבסורד של המין האנושי, שהוא אחד העניינים שמדאיגים אותי הכי הרבה, עוד רבות.
אבל בינתיים, אני מקווה שתפנימו את העובדה שעל אף ההתקדמות העצומה של האנושות, עדיין אנחנו אחד המינים הנחותים ביותר שקיימים שקרוב לודאי יביא לקיצו שלו ביום מן הימים...
נכתב על ידי ashmash , 30/11/2002 10:57  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט




467,164
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)