שנה חדשה
את שנת 2006, פתחתי בדרך הנפלאה ביותר שאפשר לבקש...
כן כן, עשיתי המון מבחנים באנגלית, סתם בשביל הכיף.
אה, וגם פרמטתי את המחשב והתקנתי הכול מחדש, סתם כי זה משהו אינהרנטי כזה של מערכות הפעלה של מיקרוסופט – היא מתחילה לקרוס בשלבים ובשלב מסוים, כשהמון תוכנות עושות בעיות, צריך להתקין אותה שוב (כאן היה נכנס מסר מסוים על לינוקס, אבל גם עם מערכות ההפעלה החופשיות על פי חזון הקוד הפתוח, לא חסרות בעיות, שכן המון תוכנות לא עובדות איתן, רק כי הן תוכננו למערכת ההפעלה של הענק מרדמונד).
חיבור לאינטרנט המהיר – איך להיות צרכן נבון
אז אחרי שסיכמנו את "מסיבת הסילבסטר" שלי, נגיע לדברים החשובים...
אחד הדברים הראשונים שעשיתי בשנת 2006, היה להתקשר לבזק, לאחר ששלחו לנו מכתב בו הודיעו שהמסלול שלנו על ה-ADSL, האינטרנט המהיר, הולך להיגמר ולכן כדאי שניצור קשר עם בזק, על מנת לראות מה יש להם להציע.
התקשרתי.
דיברתי עם אחת הנציגות של בזק.
ללא היסוס, היא שמחה להגיד לי שאנחנו יכולים להמשיך באותו מסלול (תודה באמת).
"כמה אנחנו משלמים היום?" שאלתי בתמימות.
"60 שקלים" היא השיבה.
"אז למה שנמשיך לשלם 60 שקל אחרי שנגמרה ההתחייבות? המחירים ירדו ואני יודע שהיו משלמים על אינטרנט משהו כמו 35 ₪ לחודש" אמרתי.
הנציגה של בזק אמרה שהיא לא יכולה להעניק הנחה בעצמה ולכן היא ביקשה שאמתין רגע על הקו, כדי לברר מה אפשר לעשות בנדון.
כאשר חזרה כעבור דקה, היא אמרה "אפשר לעשות את זה 45 שקלים בחודש".
הייתם מאמינים?
כמה מילים וכבר היא הציעה לרדת במחיר ב-25%, שזה במצטבר 180 שקלים בשנה.
180 שקלים, בעבור כמה מילים.
מדוע המנוולים מבזק לא מציעים ישר את המחיר המופחת?
"שיטת מצליח" כמובן. קודם כל, נבקש להמשיך במחיר הישן (והמנופח). מצליח? נהדר.
אם לא, מבקשים סליחה ואומרים את הערך האמיתי.
בכלל, מדוע אני כלקוח ותיק, צריך בגלל זה לקבל הצעה גבוהה יותר?
אולי כי התרגלתי להיות עם בזק והתרגלתי ששוחטים אותי במחירים, אז לא יהיה לי איכפת...
הוגן?
ודאי שלא.
מחיר שווה לכל נפש?
בישראל? למה שיהיה דבר כזה?
זה הוא כמובן לא סוף פסוק.
המהירות שהציעו לי היא 1.5 מגה ביט (כן, ביט, לא בייט, זה פי 8 פחות מבייט, אבל זהו הסטנדרט להצגה בכל הקשור למהירות חיבור לאינטרנט), ל-Download, קצב ההורדה כמובן.
נשאלת השאלה, מה הם מציעים ב-Upload, קצב ההעלאה.
במחיר של 45 שקלים, הם הציעו קצב העלאה של 96 קיי ביט.
אילו חשקתי במהירות הורדה זהה, אבל קצב העלאה של 150 קיי ביט, הייתי נאלץ להיפרד מכמעט פי 3 כסף בחודש, בעבור תוספת מהירות של בערך 50%.
שווה?
תלוי למי, תלוי למה.
עניין מהירות העלאה חשוב למשתפי קבצים (ובימים אלו איני כזה) ולאנשים שמשתמשים באינטרנט לשיחות וידיאו (ואני בהחלט כזה). כמו כן, העובדה שחיבור האינטרנט בביתי משמש מספר מחשבים בו זמנית, בהחלט מזמינה חיבור מהיר יותר.
ב-150 שקלים, בזקה מציעים מהירות הורדה של 5 מגה ומהירות העלאה של 250 קיי.
זו לא חבילה שאני שוקל, בשל העלות לספק האינטרנט, אבל עצם העובדה שהיא קיימת ובמחיר הזה, מצביעה בהחלט על תמחור גועלי ולא הוגן מצד בזק.
בזק לא מתמחרת את החבילות באופן פרופורציונאלי, אלא קובעת מחירים באופן שנראה שרירותי למדי, והוא לחלוטין לא שרירותי, אלא מסמן מטרה ברורה והיא שאנשים ירכשו חבילות עם קצב העלאה נמוך, שכן הן זולות משמעותית (וכפועל יוצא, הם ייהנו פחות מחוויות הגלישה, דבר שלא מעניין את בזק בכהו זה) ולאלו שחוסכים פחות, לא תהיה התלבטות והם ייקחו חבילות גדולות ומנופחות, שספק אם כל ספקי האינטרנט יכולים להציע, שכן הפרש המחירים כבר לא משמעותי ברף העליון של המחירים, בעוד החבילה המוצעת משופרת משמעותית.
בשלב הזה, אחרי שהיו בידי הנתונים הללו, נפרדתי מהנציגה יפה לשלום. אמרתי שאני אבדוק מה יש למתחרים שלהם להציע וקינחתי בכך שכעת, כאשר בזק כבר לא שייכת למדינה, אין לי שום סנטימנטים לחברה ואני לא מרגיש מחויב להישאר עימם מטעמים ציוניים.
הרי 180 השקלים שרק לפני רגע ניסו לחלוב ממני, רק כי הם אולי יכלו, לא היו נכנסים לכיסה של המדינה, אלא לכיסו של מר חיים סבן (טוב, אם אני לא טועה, המדינה עדיין מחזיקה בחלק ממניות בזק וסבן רק רכש את השליטה על החברה, אך הנקודה היא שכיום בזק היא חברה פרטית ולא ממשלתית).
התקשרתי לחברת "הוט".
שוב טלפנית ושוב שאלתי מה יש להציע.
בעבור 45 שקלים, עם התחייבות לשנה, הוט מציעים חבילה של 1.5 מגה ביט הורדה ו-128 קיי העלאה.
במילים פשוטות, מבלי בכלל התווכחתי, הציעו את המחיר שהציעו בבזק אחרי שביקשתי הנחה (שהייתה צריכה לעבור איזה אישור של מנהל/ת לא חשוב/ה) ועוד בעבור חבילה מהירה יותר בהעלאה (128 במקום 96).
חבילה אחרת של הוט, כוללת הורדה של 1.5 מגה ביט והורדה בקצב 500 קיי (שזה קצת יותר מפי 3 מאשר הציעו בחבילה המהירה של 1.5 מגה הורדה בבזק ופי 2 מאשר החבילה המהירה של 5 מגה הורדה) במחיר של 130 שקלים.
עוד חבילה שהזכירו לאחר ששאלתי עליה, היא זו של הורדה בקצב 2 מגה ביט והעלאה בקצב 1 מגה ביט במחיר של 200 ₪ בחודש.
לא זול בכלל, אבל בהחלט עשוי לשרת כמה אנשים נאמנה.
המסקנה היא שתמיד צריך לשאול, תמיד צריך לברר ותמיד צריך לבדוק.
קשים הם חייו של הצרכן בישראל.
YES עושים סקרים
עוד דבר שעשיתי, ממש כמה דקות אחרי השיחה עם הנציגה של הוט, היה, באופן אירוני למדי, לקבל שיחת טלפון ממישהי שהזדהתה כנציגה של YES.
השיחה הלכה בערך כך (ציטוטים לא מדויקים):
נציגה של YES: "שלום מדברת XXX מחברת YES".
אלעד: "שלום".
נציגה: "אפשר לעניין אותך במה שיש לחברה להציע"?
אלעד: "נשמע".
נציגה: "יש לכם בבית HOT או YES"?
אלעד: "זה לא משהו שאת אמורה לדעת, אם אנחנו מחוברים דרכם או לא"?
נציגה: "אנחנו גם עורכים אימות נתונים".
אלעד: "אז תבררי בעצמך ותחזרי אלי".
נציגה: "טוב, תודה".
אלעד: שתהיה לך שנה אזרחית טובה".
כפי שאתם רואים, אני לא חובב גדול של מטרידים טלפונים. אני משתדל להפוך את השיחה למשעשעת. משעשעת בעבורי כמובן.
בדרך כלל, אני גם לא נגרר לזה ואומר ישר "לא תודה".
אני הכי אוהב את הנציגים שחופרים.
היו לי לפחות שני מקרים בהם השיחה הייתה משהו כמו:
נציג/ה: "שלום, מדבר/ת XXX ממכון XXX ואנחנו עורכים סקר קצר בנושא XXX. האם תהיה מוכן להשתתף"?
אלעד: "לא".
נציג/ה: "אבל זה סקר קצר. זה לא יגזול הרבה זמן".
אלעד: אמרתי לא. למה צריך להטריד אותי ולהציק לי"?
נציג/ה: "צודק, סליחה." (ניתוק)
נראה לי שאני מבלה הרבה יותר זמן בלכתוב תלונות על סקרים וסוקרים, מאשר להשתתף בכאלו בפועל.
טוב. מי ייתן ו-2006 תהיה רגועה מבחינת סקרים (מה שלא סביר, שכן יש בחירות בסוף מרץ).
בכל מקרה, היא נפתחה בהטרדה קטנה שודאי תחזור.
צרכן חכם לא קונה HP
בעקבות הפוסט הזה בבלוג "אנקדוטות", התבקשתי לקשר לכתבה הזו ב-YNET.
הכתבה מספרת על עוד לקוח לא מרוצה של HP, הפעם אחד שרכש מחשב כף יד והסניף הישראלי של החברה מתנער מאחריות מאשים את הלקוח (קראתי את הכתבה המקורית עוד בספטמבר וזכרתי את פרטיה אפילו קצת יותר טוב מאשר במעורפל).
באופן אישי, יש לי רק שני מוצרים של HP – מדפסת וסורק ובשנים שיש לי אותם, טרם נזקקתי לשירות ולכן איני יכול להעיד על טיבו.
מה שכן, השיטה בה הם משווקים מדפסות ממש בזול ומחסניות צבע ממש ביוקר, די מרגיזה.
טוב, לא זו הנקודה.
הנקודה היא שתפרסמו בבלוג שלכם את הקישור לכתבה הזו ב-YNET, על מנת שכמה שיותר אנשים יחשפו אליה וימנעו מרכישת HP.
זה מין ניסוי של מרד צרכנים דרך בלוגים.
אז אתם מוזמנים להרים את הכפפה, לקרוא את הכתבה, לפרסם בבלוג שלכם (אם יש לכם) בתוספת כמה מילים וקישור, ותבקשו גם אתם מקוראי הבלוג שלכם לעשות אותו דבר!
ועד כאן להפעם.
מצורפת תמונה משעת בין ערביים שצילמתי הערב, ככה לפתוח את השנה בצורה יפהפייה.
אלעד