אתחיל בשאלה קטנה, כמה עולה נסיעה באוטובוס?
אם מישהו יטען שהוא יודע את התשובה, אטען כי הוא משקר...
הסיבה לכך היא ש"אין חיה כזו" מחיר לאוטובוס...
תלוי להיכן אתם רוצים לנסוע, באיזו עיר או מאיזו עיר לאיזו עיר אחרת (מרחק הנסיעה בתוך העיר לצערי לא רלוונטי) אתם רוצים לנסוע, במדינה ואפילו בכל מיני הנחות על פי סוג האוכלוסיה שאליה אתם משתייכים (סטודנטים, פנסיונרים וכן הלאה)...
ואם באוטובוס חישוב מחיר הנסיעה מסובך, הרי כאשר אנחנו מגיעים לעולם התחרותי של חברות התעופה, המשימה בלתי אפשרית...
כמה אתרי טיסות זולות אתם מכירים?
גוגל מכיר יותר...
כמה עולה טיסה להונג קונג?
תלוי מתי רוצים לטוס...
עד 30 ביוני המחיר עם אלעל לדוגמא הוא כ-750 דולר, החל מהראשון ביולי הוא קופץ לכמעט 1,000 דולר וסוף אוגוסט (החל מה-17) צונח שוב אל מתחת לרף 800 הדולרים (מחירים לסטודנטים וצעירים).
הבה לא נזכיר טיסות עם חברת לופטהנזה ב-950 דולר כולל עצירת ביניים בפרנקפורט (על המיין כמובן), או טיסה עם חברת רויאל ג'ורדניאן בכ-900 דולר עם עצירה ברבת עמון, החלפת מטוס, משם לבנקוק בירת תאילנד ומשם להונג קונג (חתיכת מסע).
כמובן שזה הוא קצה הקרחון של אפשרויות הטיסה להונג קונג שהיא רק אחד היעדים שאפשר לטוס אליהם בסין...
וזו דוגמא אחת מכל כך הרבה יעדים שאפשר לבחור לטוס אליהם.
הפתרון כמובן הוא לקנות כרטיס RTW, Round The World Tickets, לפרוש לשנה מהחיים בלי לשבור את הראש יותר מידי...
ואם זה כאב ראש, הרי שסוכנויות הנסיעות לא עושות את החיים קלים יותר...
(ולא, באינטרנט אולי אפשר למצוא דילים טובים לשבוע, חודש, אבל לא לחודשיים וחצי)
למה מתכוונת סוכנת הנסיעות בחברת דיזנהויז שעברית היא השפה השלישית (במקרה הטוב) שלמדה בחייה כשהיא אומרת שהמחיר 979 דולר כולל מיסים ואח"כ אומרת 979 דולר פלוס מיסים?
תשובה : לכך שיש להוסיף עוד 50 דולר מיסי נמל והיטלי ביטחון שונים.
למה מתכוונת הסוכנת באיסתא כשהיא אומרת שהמחיר 969 דולר לא כולל מיסים ואח"כ מסבירה שעסקה בכרטיס אשראי, כוללת עוד קצת פחות מאחוז (נדמה לי 0.97%) תוספת, ביטוח של החברה מפני ירידת ערך הדולר (נותרתי בלי תשובה מספקת כאשר שאלתי אם אקבל כסף במידה ושער הדולר יעלה)?
בקיצור, על אף כל החוקים שהכנסת מחוקקת בהשראת המועצה לצרכנות, עדיין כאשר הצרכן, אני במקרה הזה, מנסה לערוך השוואה בין חברות שונות בנוגע לטיסות ספציפיות, לא עומדים לרשותי כל הכלים לעשות כן...
לכן, לא אוכל לקבוע בפסקנות (גם אם כזו שתתגלה כמוטעית בסופו של דבר) שאכן שילמתי את המחיר הכי טוב בעבור הכרטיס שלי...
אחרי שניתרנו מעל המשוכה הזו, האם הצרות נפתרו?
הצחקתם אותי (או שבעצם הצחקתי את עצמי, כי אני כאן שואל את השאלות)...
ניסיתם פעם לברר כמה עולה להתקשר לארץ?
שוב, גם במקרה הזה, אם הייתם מנסים וגם אם ניסיתם, הייתם ודאי מגלים חץ קטן המצביע על הספרה 8 שוכבת, סימן לשאיפה לאינסוף האפשרויות העומדות בפניכם...
שלוש חברות לחיוג בינלאומי יש בישראל בשנים האחרונות, מאז בזק איבדה את המונופול שלה בתחום השיחות הבינלאומיות (לאחר שאמרה שהיא נותנת את המחירים הזולים ביותר האפשריים) והמחירים צנחו בעשרות אחוזים...
נסדר אותן על פי מספרים :
012 - קווי זהב
013 - ברק
014 - בזק בינלאומי
הדבר היחידי שהגיוני בכל עניין התמחור והשירות של כל החברות הוא מספרי הטלפון שלהן - 1-800 (שיחת חינם) ופעמיים קוד הגישה של החברה.
ברק
פתחתי בשיחה לברק, 013, מפני שכבר לפני יותר משנה הזמנתי את כרטיס החיוג שלהם, GLOBALL CALL. כמובן שלאחר יותר מעשר דקות המתנה, ניסו לשדל אותי להשתמש בכרטיס החיוג שלהם באמצעות טלפון סלולארי שאקח איתי לטיול. לא עזרו הסבריי שכלל איני מתכוון לקחת מכשיר כזה, מפני שהעלות של כל שיחה נכנסת היא כדולר ו-33 סנט (אמריקני) ושיחה יוצאת עולה כמעט שני דולרים (גם עם כרטיס החיוג, המחיר של השיחות הנכנסות לא משתנה ועדיין משלמים מחיר זמן אוויר מקומי יקר, כך שהמחיר עדיין מוזל, אולם פחות מאשר שיחה מטלפון ציבורי).
טוב, בעצם כן עזרו הסבריי שאני לא לוקח סלולארי לחו"ל, כי לאחר חמש דקות נציג המכירות העביר אותי לשירות הלקוחות...
מחיר השיחה מסין, הונג קונג (שאמנם שייכת לסין, אבל בפועל יש לה מטבע משלה וכל מיני חוקים אחרים) ויפן הוא 4.89 ₪ לדקה, כאשר אם מתקשרים לשלושה יעדים שנבחרו מראש (וניתנים לשינוי בכל עת), המחיר הוא 3.91 שקלים לדקה (בלבד?).
למה לא סלולארי?
לא כל כך זול, אבל יותר סביר מאשר שירות הסלולארי הזול ביותר בתעריף "שיחה עולמית" באורנג' משלמים 1.18 לירה שטרלינג (לחישוב הערך בשקלים תכפילו ב-8.5 בערך) בהונג קונג, 0.97 פאונד לדקה (שוב, הכפילו ב-8.5) ביפן ו-1.36 בסין העממית ; בתעריף "חו"ל מוזל" של סלקום, שיחה מהונג קונג תעלה 1.17 פאונד (אותו מטבע), 0.96 פאונד בשיחה מיפן לישראל ועם סין אין לסלקום כנראה הסכם נדידה (ROAMING), מפני שלא ניתן למצוא מחיר באתר החברה ; בתעריף "פלאפון חו"ל חיכסון" (שהוא בדולר, מטבע שהשער שלו לעומת השקל עומד על כ-4.5 ש"ח לדולר) שיחה מהונג קונג תעלה 2.28 דולרים (את זה כאמור להכפיל ב-4.5 כדי לדעת את המחיר המשוער בשקלים), ו-1.93 דולרים בשיחה מסין לישראל. לחברת פלאפון לא קיים הסכם נדידה עם חברות יפניות ולכן לא ניתן להיעזר בהן בארץ השמש העולה. במקרה של פלאפון (רשת CDMA) ובמכשירים מהדור הישן בסלקום (רשת ה-TDMA) יש לשכור מכשיר לשימוש במדינת היעד, כאשר בפלאפון העלות עומדת על עשרה שקלים בחודש בעבור מכשיר מוטורולה TIMEPORT מיושן ובסלקום אני מניח שהתנאים דומים.
שוב, כפי שכתבתי, כרטיס חיוג אינו אופציה זולה, אבל היא אופציה שפויה לאלו שמשלמים בעצמם עבור השיחות ולא ממומנים על ידי החברה. החיסרון היחיד שלהם הוא בכך שהתקשורת היא חד כיוונית, כלומר אפשר להוציא שיחות, אבל לקבל שיחות אי אפשר (אלא אם מוסרים מספר בחו"ל ונדבקים לטלפון). יש כמובן אנשים שיציינו את האפשרות לחייג בכל מקום כעוד יתרון של הסלולארי בחו"ל, אבל אבטל אותו במחי יד, מפני שהפריסה הסלולארית בסין היא רק בערים הגדולות שאמנם אבקר בהן, אבל לא אשהה רק בהן.
כמובן שמעבר לנזקי הקרינה של סלולארי, מי באמת רוצה להיות זמין כל הזמן באמצע טרק בהרי ההימלאיה בטיבט או בכלל באמצע טיול של חודשיים שמטרתו "התנתקות"?
שלא נדבר על העובדה שצריך לשלם כמה שקלים עבור כל דקה טובה כזו של תענוג (שמתקשרים אלייך). אמנם פחות מאשר על שיחות יוצאות, אבל המחיר עדיין יקר יותר מאשר שיחה יוצאת שאתה יוזם בזמן שאתה מעוניין...
קווי זהב
לאחר השיחה עם חברת ברק, חייגתי 1800-012-012 לקווי זהב.
כן, גם הם ניסו לשכנע אותי (אמנם אחרי המתנה קצרה שנמשכה כדקה בלבד) לקחת את כרטיס החיוג שלהם ולהשתמש בו בסלולארי שאני לא לוקח. לפחות הם חסכו את ההסברים המיותרים של תפעול כרטיס שאני לא מעוניין בו בטרם ענו על שאלותיי באשר לתעריפים.
בתחילה נתנו לי מחירים ממש קורצים!
3.30 ₪ לדקה מסין, 1.38 ש"ח מהונג קונג ו-1.05 ₪ מיפן, מחיר שעשוי להיות זול יותר מאשר שיחה מטלפון נייד ברשת אחת לרשת סלולארית אחרת, במידה ומשלמים מחיר מופקע על סלולארי בארץ...
בהתלהבות העתקתי את המחירים שנציגת השירות אמרה לי, תוך כדי שאני חושב לעצמי "הנה, מצאתי את החברה שאתקשר דרכה לארץ"...
לאחר מכן, לאחר התפכחות קלה והתכתבות עם אח שלי בנוגע למחירים שהציעו לי, עלתה הסברה שכנראה נפלה טעות והמחיר שהוצע לי היה בעבור חיוג מישראל לשלושת המדינות הללו...
שוב חייגתי לקווי זהב, הפעם דיברתי עם נציגת שירות לקוחות אחרת ושאלת כמה יעלה לי לחייג לישראל מהיעדים שציינתי.
קווי זהב, בדומה לברק, גובים 4.89 ₪ בעבור דקת שיחה מיפן, סין או הונג קונג. להם לא קיימת הנחה לשלושה יעדים נבחרים בדומה לברק, אבל לקוחות קווי זהב מקבלים "על כל שתי דקות דקה חינם" כפי שאמרה הנציגה. במקומות אחרים מכנים זאת "כל דקה שלישית חינם"...
מדובר כמובן בכל דקה שלישית מתוך שלוש דקות, מה שאומר שעל שתי דקות שיחה משלמים מחיר מלא (כמעט עשרה שקלים), על ארבע דקות שיחה מקבלים הנחה של 25% (כלומר משלמים בערך 3.7 שקלים לדקה) ובעבור חמש דקות שיחה מקבלים הנחה של 20% (כלומר תשלום של כ-3.91 ₪, בדיוק כמו בברק).
אמרתי לנציגת השירות שבברק מציעים לי שיחה ב-3.91 ₪ גם אם אני מדבר רק דקה, בלי צורך לעמוד עם סטופר ולחשב כמה אני מדבר, היא אמרה לי להמתין דקה בזמן שהיא ביררה מה אפשר להציע ללקוח שיודע שהם יותר יקרים במעט מהחברה המתחרה, לאחר זמן קצר היא שבה אלי והציעה לי בנוסף שאם אוציא כרטיס חיוג בינלאומי של קווי זהב, אקבל 12 דקות מתנה, אותן אוכל לנצל בכל דרך שארצה (כלומר לא רק לדבר 12 דקות ברצף).
למה דווקא 12?
ובכן, תושבה ברורה אין, אבל 12 הוא אחלה מספר, הגיל בו נערות יהודיות מגיעות למצוות, המספר עליו מבוססות כמה שיטות חישוב שעדיין מקובלות בארה"ב ובריטניה (למשל 12 אינץ' בפוּט [רגל] וכדומה) ובכלל, כמה מספרים זכו למילה מיוחדת, נוספת, המאפיינת אותם, כמו תריסר (ואף באנגלית DOZEN, בגרמנית Dutzend וכן הלאה)?
נראה לי שאנצל זאת, על מנת לזכות בכמה דקות שיחה חינמיות.
מה שכן, אפשר להשיג מחירים נמוכים יותר מהמחירים שמציעים סתם כך, בהנחה ומדובר בלקוחות ותיקים, אבל אין זה משהו שהם טורחים לספר בשיחות טלפון ל"לקוח חדש" כמוני.
בזק בינלאומי
חברת בזק בינלאומי, אותה חברה שבעבר התגאתה בהיותה החברה שכל מספרי הטלפון במדינה שויכו אליה באופן אוטומטי כברירת המחדל של ספקית שירות שיחות הטלפון לחו"ל, 00, בדומה לשלט בשירותים ציבוריים OO, שפירושו, עד כמה שידוע לי הוא OFFICERS ONLY, כחלק ממסורת עתיקה לציין זאת על שירותי קצינים בצבאות של ג'נטלמנים, גם כן מתהדרת במספר חינם אליו אפשר להתקשר ולשמוע מה יש לחברה להציע...
רק מה, בזק, בהיותה חברה-בת של מונופול התקשורת מספר אחד בישראל, לא מעריכה את העובדה שבמקרים רבים (לא שלי, לפחות לא הפעם) אחד השיקולים שמנחים את הלקוח בבחירת הספק שלו הוא גם עניין של טיב השירות...
לאחר שהמתנתי כחמש דקות, בהן שמעתי כמה כדאי לי לקחת את כרטיס החיוג של בזק ולהשתמש בו עם הסלולארי בחו"ל, (כן, גם הם לא מוותרים על הנישה הזו שאמורה לגזול רווח עצום מחברות הסלולארי), ענתה לי בחורה שהזדהתה כעובדת בזק בינלאומי וביקשה את שמי, מספר הטלפון שלי ואת הסלולארי, על מנת שנציגי החברה יחזרו אלי תוך 72 שעות.
הואיל ובקשה זו נשמעה מעט מטרידה, במיוחד לאחר שהמתנתי מספר דקות בסבלנות (למה לא עשו זאת קודם?) ולא היה איכפת לי להמתין עוד עשרים דקות אם יהיה בכך צורך וגם מפני שאני סקרן מטבעי ושמעתי על חברת קישורית וחברות דומות אחרות שמעניקות לחברות שירות טלפוני בו נציגי או נציגות החברה (חברת קישורית ודומותיה) מזדהים כלקוחות החברה לה הם מעניקים את השירות (במקרה זה בזק בינלאומי), לוקחים פרטים מהלקוחות ומבטיחים שיחזרו אליהם, התעניינתי אם הגברת שמבקשת ממני פרטים היא עובד חברת קישורית או חברה דומה, או עובדת בזק בינלאומי.
מיד הנציגה הפכה להיות אגרסיבית, כאילו היא מרוויחה מאות שקלים לשיחה ואני גוזל את פרנסתה, היא התעקשה שהיא עובדת בזק (מה שאולי נכון ואולי לא, אבל לעולם לא אדע כנראה).
בינתיים, אני מחכה בקוצר רוח לתשובה מצד בזק...
לא שאני מאמין שהם יתנו מחיר זול יותר מאשר האחרים, לפחות לא בצורה משמעותית שתגרום לי לבחור בהם, אבל הסקרנות הורגת את החתולה שלי...
עוד אפשרות שאני מתכוון לבדוק היא כרטיסי החיוג שאפשר לרכוש בדואר, בהם משלמים מראש על שיחות, אבל אפשר להגיע למחירים לא רעים בכלל.
הבעיה שהמחיר לא קיים באתר רשות הדואר, אז אאלץ ללכת לסניף הקרוב למקום מגוריי על מנת לברר זאת.
זהו, פחות או יותר זה המדריך הקצרצר שלי לרכישת כרטיסי טיסה ובחירת כרטיס חיוג. יתכן ועוד ארחיב בימים הקרובים על האפשרויות השונות בתחום הביטוח, הואיל ונשאלתי בנושא על ידי אלכס הלתך.
וזהו לבינתיים.
אלעד
המשך הקטע כאן (כולל מידע על בזק, כרטיסי חיוג הנרכשים בדואר, ביטוחים וקניית תרמיל)