לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2017    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מורים וחלב


 

מתישהו בעתיד הקרוב נופל חג השבועות. לפיכך כתב נחמיה שטרסלר נגד המורים שייצאו לחופשה מעט לפני ואחרי החג (קרי, הם עצלנים) ועל מוצרי חלב של תנובה שמלאים במלח, בזמן שתנובה ממליצה להפחית בצריכת מלח.

 

שנים בבית הספר לא הביאו אותי לרכוש הערכה לרוב המורים שלי. זאת בלשון המעטה. ואף על פי כן, שטרסלר הצליח להביא אותי לתמוך במורים. הישג מרשים. נדמה לי שזה הזלזול במורים ללא כל ניסיון לנתח מה מוביל לכך שמורים (וכך תלמידי בית ספר) יוצאים לחופשות ארוכות. האשמה מבלי ניסיון לבדוק מי באמת האשם. קיטורים בלי ניסיון לפתור משהו. כתבתי תגובה והנה היא לפניכם.

 

 

איך הצלחת להעביר אותי לתמוך במורים?


במשך שנים היית בדעה שהמורים לא עובדים יותר מידי קשה ורמתם עלובה למדי. כפי הנראה בשל הניסיון שלי עם מוריי במרוצת השנים.

איכשהו, לאחר התלונה של שטרסלר על עצלנות המורים, לבי עמם. עובדים במקרים רבים בסביבה עויינת ומלאת אלימות, מול הורים שמגדלים את ילדיהם כאילו היו אדוניהם של המורים. כל זאת בשכר נמוך, מגוחך במקרים רבים.

נדמה שההטבה היחידה שלהם היא מערכת שעות קלה יחסית. אך גם זה במחיר של הכנת מערכי שיעור, כתיבת מבחנים ובדיקתם, יציאה לטיולים שאורכים שעות ארוכות ואף מספר ימים, כל זה בשעות ה״פנאי״.

אך שטרסלר לא באמת מעוניין לשפר את איכות הלימודים. הוא מעוניין להציג קבוצות אוכלוסיה כפרזיטים, גם אם הם אחת הקבוצות שעובדות הכי קשה. הוא לא מעוניין להעלות את שכרם, רק להאריך את שעות עבודתם. והרי אין זו התייעלות?

לגבי הגבינות, מסכים. כל מי שאוכל מוצרים מעובדים (וגבינות הן חלב שעבר עיבוד) צריך לקחת בחשבון שרוב הזמן הוא צורך זבל. באותו זמן אפשר להזכיר שבשר מוכשר משומר בהמון מלח גם כן. ודאי היה לכך היגיון לפני המצאת המקרר. היום, מי שאוכל כשר סופו שהוא פוגע בבריאותו.

 

 

 

יכולתי להרחיב על כך שמוצרי חלב (או בשר) הם רעים בפני עצמם ותוספת המלח היא רק הוספת חטא על פשע. אך זה מחוץ לנקודה.

נכתב על ידי ashmash , 30/5/2014 07:55   בקטגוריות אקטואליה, בית ספר, צמחונות וטבעונות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ranchuk ב-8/6/2014 13:18
 



אז למה כן פסיכומטרי?


 

דרך העמוד הראשי של ישראבלוג הגעתי לקטע הזה שכתב בחור בן 18 על הבחינה הפסיכומטרית.

אם לסכם את טענותיו, האוניברסיטאות עושות הרבה כסף מהבחינה שעולה כ-500 שקלים וזאת מבלי להזכיר אלפים נוספים שנשרפים על הכנה שנמתחת על פני חודשים ארוכים. על הפן הכלכלי אפשר היה אולי להתגבר, אבל הבחינה מראה רק "עד כמה אנשים הם תוכים" ותו לא.

 

אינני חובב גדול של בחינות בכלל והבחינה הפסיכומטרית בפרט. אם להודות על האמת, גם לימודים אקדמיים הם כבר לא מה שהיה בימים בהם אפלטון הקים את האקדמיה שלו ואפילו לא מה שהיו עד לפני כמה עשרות שנים. בספר הנהדר "23 דברים שהם לא מספרים לך על קפיטליזם" של הא-ג'ון צ'אנג, אחד הפרקים מוקדש לבועת הלימודים האקדמיים, שאמנם תורמים להעשרת רוחם של הלומדים, לפחות חלקם, אבל מבחינה כלכלית הם לא תורמים בהרבה לכלכלה. אינפלציית התארים הביאה לכך שההכשרה האקדמית חסרת קשר לשוק העבודה מחד (שזה בסדר כשלעצמו), אך הופכת לתנאי קבלה לעבודה מאידך. כפועל יוצא, עבודות שמולאו בהצלחה בעבר  ללארקע אקדמי, החלו לדרוש תואר. ומשתואר ראשון הפך נפוץ, תואר שני שפעם העניק יתרון הפך להיות תנאי קבלה. ואם המגמה תימשך, בשלב מסוים תאלצו להציג דוקטורט כדי לעבוד בדלפק הבורגר ראנץ'...

 

זה המקום בו אוניברסיטאות עושות כסף. מיליארדי דולרים מושקעים מידי שנה על מנת לקבל בסופם מסמך שרק מאפשר לך להתקבל לעבודה שלא באמת דורשת כישורים מיוחדים. הכסף הזה לא אחת מושג בהלוואות שבתנאי השוק הקיימים והמגמות שלעיל כנראה לעולם לא יוחזר. זו הבועה האקדמית עליה נכתב מפעם לפעם במקומות שונים, למשל בכתבה הזו באקונומיסט.

 

אך הבה נחזור לפסיכומטרי. חשבתי לכתוב תגובה קצרה, אבל איכשהו גלשתי ונאלצתי לפצל אותה לשלושה חלקים. לכן חשבתי שאורך כזה מצדיק קטע תגובה בבלוג העומד בנפרד.

להלן התגובה שלי, בשינויים והרחבות קלים:

 

 

לימוד עצמי וקורס הכנה לפסיכומטרי (שהוא מסגרת יקרה למי שלא מסוגלים לעודד את עצמם ללמוד) יכולים לשפר את הציון הסופי, אפילו לא במעט. אבל למען האמת, ההכנה לבחינה ארוכה משלושה חודשים. היא כוללת את היכולת שלך להבין את שפת אמך, שפה זרה וכישורים כמותיים שנרכשים במשך שנים. לשון אחר, שינון רשימת מילים שרובן תישכחנה לאחר הבחינה וטריקים מתמטיים יעזרו, אבל הם לא ההבדל בין 200 ל-800, לכל היותר בין 400 ל-600 וכפי הנראה בין 480 ל-520.

בעניין הרווחים העצומים שהאוניברסיטאות גורפות מהבחינה, המרכז לבחינות והערכה הוא מלכ"ר (מוסד ללא כוונות רווח). בהתחשב בשכר שיש לשלם לאלו שמחברים את הבחינה, מנסים לשמר מידה מסויימת של אחידות, המשגיחים, הבודקים, המדפיסים ויתר העלויות שבקיום מרכז כזה, אני בספק אם נותר רווח רב מהעמלה שגובים על הבחינה. גם אם המרכז עושה רווח, לא נראה לי שהוא תרנגולת המטילה ביצי זהב עבור האוניברסיטאות. את הכסף בעיקר עושים גופים פרטיים, המנצלים בעיקר את העצלות של הלומדים לבחינה שהזכרתי בפתיחת הפסקה הקודמת.

לגבי חוסר התכלית של הבחינה, גם כאן אני מבין את הדברים אחרת. ברור שעל מספר מצומצם של מקומות מתחרים מועמדים רבים. יש צורך לסנן אותם בצורה זו או אחרת. בחינות הבגרות איבדו מאמינותן מזמן. יתרה מכך מחצית הציון נקבעת על ידי בתי הספר עצמם שאינם חפים מנסיונות לקדם את תלמידיהם ולנפח את ציוניהם.

 

לבחינה הפסיכומטרית קיימות מספר אלטרנטיבות והמרכזיות בהן הן:

  • בחינות פרטניות לכל פקולטה וחוג. הן יבחנו כישורים רלוונטיים יותר ועשויות לנבא טוב יותר סיכויי הצלחה, אבל הן ידרשו מהמתכוננים יותר משאבים, במיוחד אם הם שוקלים לימוד מספר תחומים, במספר אוניברסיטאות או לא יתקבלו לבחירה הראשונה שלהם. במקום ללמוד לבחינה אחת, הם יצטרכו ללמוד למספר בחינות. מבחינה כלכלית כמדומני המחיר יהיה רב מאשר הפסיכומטרי.

 

  • קבלה אוטומטית של כל המועמדים לשנה ראשונה בתחום אותו הם רוצים ללמוד וניפוי התלמידים החלשים. בהנחה ויהיה זה אפשרי להכיל את הסטודנטים בכיתות מבחינה פיזית, זה יצור עומס עצום בשנה הראשונה, יוריד את רמת הלימוד (הנמוכה מלכתחילה) ויביא לכך שבסוף השנה הראשונה יהיה צריך לפטר סטודנטים טובים, במידה ורבים יצליחו או להקשות את המבחנים כך שרבים ייכשלו שלא לצורך. ושוב, שנת לימודים מבוזבזת יקרה מפסיכומטרי.

 

  • קבלה של כולם לשנה ראשונה כללית, עם קורסים שסטודנטים יכולים לבחר בתחומים שמעניינים אותם או דרושים להמשך הלימודים. גם כאן, מפתה לחשוב שסטודנטים ילמדו קורסים כלליים וייבחרו על פי כישורים, אבל גם פה יהיה צורך לנפות רבים מידי בתום השנה הראשונה, אחרי שהשקיעו זמן וכסף. אלא אם תמצא דרך אחרת לצמצם את המתקבלים, אבל אז אנו חוזרים לבעיה הראשונית.


כמובן, אפשר לחשוב על שיטות נוספות. הגרלות, הגדלת שכר הלימוד כך שהיכולת הכלכלית (של ההורים על פי רוב) תקבע מי יקבל חינוך וכדומה. אבל לא נראה לי ששרירות לב או עומק הכיס מהווים שיטה טובה במיוחד.

דווקא הפסיכומטרי, מנבא במידה מסוימת את ההצלחה בלימודים לאחר מכן. הוא מראה את היכולת לשנן ("הוא מראה עד כמה אנשים הם תוכים", כפי שאמר כבר אדם חכם) שחשובה בלימודים אקדמיים לא פחות מהיכולת לחשוב ולנתח, הוא מראה ביצועים בנושאים כלליים למדי שמדגימים כיצד התלמיד עשוי יהיה להתמודד עם תיאוריות מופשטות אותן יילמד באוניברסיטה. בנוסף, הם גם נותנים אינדיקציה לגבי יכולות בתחום ההומאני (מילולי), ריאלי (כמותי) ושפה זרה, מיומנות חשובות במגדל השן ולא רק ממוצע כללי.

כאמור, לא אידיאלי. רבים וטובים עשויים להתפספס ולהתאכזב. אבל האלטרנטיבות לא בהכרח נוצצות יותר.

מי שטוב, יכול להתקבל כבר כיום ללימודים באוניברסיטה הפתוחה ללא דרישות סף. שם אין כיתות פיזיות שעשויות להתמלא ולכן אין צורך בבחינה הפסיכומטרית.

ואם להודות על האמת, תואר אקדמי, לא מעיד רבות על הרמה של האדם לו הוא מוענק. זה נכון לכל התארים, אך במיוחד לתואר הראשון, עליו מתנהל הדיון בשאלת הבחינה הפסיכומטרית. לתואר מתקדם מתקבלים על סמך עבודות בתואר הראשון והמלצות. אלא אם אתם יאיר לפיד, אז גם תעודת גמר של בית ספר עממי מספיקה.

 

כמובן, יתכן וכל המילים שכתבתי לבחור נשפכו לריק. יתכן וכשלתי לזהות את המניע לכתיבתו. יתכן והבעיה אינה בשיטה, אלא במקום בו היא מציבה אותו בהיררכיה. כפי שהוא כתב, לאחרונה הוא ניגש לבחינה פעמיים ולא הוציא את הציון לו ציפה. בנסיבות אחרות, אולי היה מרוצה מהשיטה.

אם זה המקרה, הרי אז הייתי ממליץ על אלטרנטיבה נוספת לבחינה הפסיכומטרית, כזו שמעדיפה אותו על פני יתר המועמדים, טובים ככל שיהיו. ובא לציון גואל.

 

הבהילות והדחיפות אגב בצורך שלו לעבור את הבחינה כאשר הוא רק בן 18 נבעה מהרצון שלו להתקבל לעתודה האקדמית של צה"ל.

לכן כתבתי לו: "אתה צריך לברך על שלא התקבלת לעתודה. אין טעם להתחייב לבזבז שלוש שנים, נוסף על השלוש שדורשים ממך בלאו הכי, רק בעבור הזכות לממש את המובן מאליו בכל מדינה אחרת - להמשיך ללמוד באוניברסיטה מיד עם תום התיכון".

 

בכל סביבה נורמלית הרי, מי שמוכשר ולא מתקבל ללימודים יכול לנסות את מזלו במדינה אחרת, שם תנאי הקבלה שונים והצוות האקדמי תמיד שמח ללמד תלמידים הבאים מרקע אחר. בישראל האפשרות הזו פתוחה גם כן, אך לא לבני 18. הם צריכים לקבל אישורים על מנת לממש את הזכות הבסיסית הזו המגיעה לכל בן אדם.

 

אם כבר להתלונן על שיטה מסוימת, רצוי להפנות משאבים לכיוון הנכון.

 

לסיום, נחמד לכתוב בלוג במשך עשור. כך יכולתי לקרוא דברים ישנים שכתבתי על הבחינה הפסיכומטרית בעבר, למשל ב-2003 וב-2004 ולראות כיצד התפתחה העמדה שלי בנושא.

על הבחינה הפסיכומטרית והמצרף (2003)

בית המשפט העליון, הפסיכומטרי, המצרף ומה שבין בחינות הקבלה והלימודים האקדמיים (2004)

נכתב על ידי ashmash , 24/3/2012 17:23   בקטגוריות בית ספר  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ashmash ב-24/4/2012 22:46
 



שפה זרה ומוזרה


 


היה זה יום רגיל, רק שבו הוענק לי עוד תואר אקדמי על ידי אוניברסיטה כל שהיא. מוסד מכובד שהוקם באמצע המאה ה-19.


לאחר השוֹק הראשוני מכמות מקבלי התואר (אני אחד מחמישה שהגיעו לטקס מהתוכנית שלי מתוך קצת פחות מעשרים שסיימו את התוכנית. בתוכניות אחרות אחוז המגיעים מכלל המסיימים היה על פי רוב גבוה יותר. בכל אופן מספר מקבלי התארים, על פי רוב שני ושלישי, היה כמה מאות. הואיל והיה זה רק טקס אחד מבין שניים שהתנהלו באותו היום בתקופה של הענקת תארים במשך מספר ימים והואיל ומדובר רק באוניברסיטה אחת מבין מוסדות רבים המעניקים תארים אקדמיים במדינתנו והואיל ומדינתנו היא אי קטן בלב עולם אקדמי גדול עשרות מונים, לא יכולתי שלא לתהות מה שוויו של תואר כזה המוענק כמעט בסיטונות) עברנו לטקס.


 


הטקס התנהל בלטינית עם תרגום לאנגלית מידי פעם, הואיל והקהל הנבער לא שולט בשפת רומי.


זה עשוי היה להיות מרשים. אני אף בטוח שזה הרשים מספר אנשים בקהל, בעוד הרוב נותר אדיש למדי. אחרי הכל, על פי חוק כמעט כל שלט ומסר הנכתב באנגלית מתורגם לאירית שמרבית תושבי אירלנד לא מדברים, לפחות באופן שוטף. אז מה ההבדל בין טקסט המתנהל בשפה לא ברורה לשלטי רחוב הנכתבים בשפה לא נהירה?!


אך בעיני זה היה מגוחך למדי. לא רק שבקהל לא היו דוברי לטינית כשפת אם ומעטים אם בכלל כשפה נוספת. גם חברי האוניברסיטה שהעבירו את הטקסט, לא ממש שולטים בשפה. מלבד ההגייה האירית משעשע שוודאי לא היה מובנת לתושבי רומא, הטקס כלל גמגומים ושגיאות, התנצלות והקראה חוזרת מהדף.


זה לא שאין לי כבוד ללטינית או לדוברים או לניסיון של הדוברים לנהל את הטקסט בלטינית. נהפוכו. יש משהו מרתק בהתעקשות על שמירת מסורת ומלהיב בניסיון לבחור את האפשרות הקשה מבין שתיים.


אך התוצאה הייתה רחוקה מלהרשים. מה שאני אנצור מאותו יום הוא תעודה אדירת ממדים, בגודל A3 או קרוב לזה, כתובה בלטינית פשוטה שאני אמנם מבין על פי רוב, אך לא מסוגל לאתר שגיאות אם נפלו בטקסט. תרגום של המסמך מלטינית לאנגלית, תעודה ממוסד אקדמי שמלמד בעיקר באנגלית עולה כמאה אירו.


 


כמובן, הטקס הזה לא היה המקום היחיד בו שימוש בלטינית העלה בי מחשבות על שרלטנות.


נזכרתי במחזה Le Médecin malgré lui (הרופא בעל כורחו) של מולייר, בו חוטב עצים מוצא עצמו בתפקיד הרופא ועל מנת לטשטש את העובדה שאין לו מושג קלוש הוא שואל את הפציינט האם הוא מדבר לטינית. שהאחרון משיב בשלילה, הוא פוצח בלטינית מפוברקת.


 


ונדמה לי שבנקודה זו אעצור. אחרי הכל, זה לא שבאמת יש לי אי אילו טענות כלפי האוניברסיטה והשימוש בלטינית. קשה להצדיק ביטול מסורת, מטופשת ככל שתהיה.


 


עדיף להתמקד בשכר לימוד טופח ותלמידים שנאלצים לקחת הלוואות כדי לממן את לימודיהם שבמחירים הלא ריאלים (כלפי מעלה) כיום בנוסף על משכורות נמוכות הצפויות בתום הלימודים לא יוכלו להחזיר את ההלוואה (על איך שזה מתרחש בבריטניה במה שמתואר כ"חבית נפץ" בכתבה הזו באקונומיסט).


או לחילופין, בנושא שמועלה בכתבה הזו מהאקנומיסט מה-16 בדצמבר 2010 על לימודי דוקטורט שמאבדים מערכם ובכל מקרה לא מעניקים את הפרימיום המתבקש (אם נקודת המוצא היא שסטודנטים לומדים על מנת לשפר את פוטנציאל ההשתכרות שלהם בעתיד). נכון, כסף הוא לא הכל וקידום הידע האנושי חשוב לאין שיעור, אך הוא קריטי בבחירה של סטודנטים האם להקדיש זמן כה רב ללימודים ובכל מקרה, איכות הלימודים, כמדומני, היא הטענה המרכזית שמועלת כלפי האינפלציה בבעלי תואר שלישי.

 


אגב, באופן אופייני לעיתונות המקורית מארץ הקודש, שבועיים לאחר הסיקור המיוחד באקונומיסט, גם בעיתון עם השם העברי "דה מרקר" החליטו לעסוק בנושא בכתבה הזו מה-1 בינואר 2011.


 


 


 




Hibernia College  - מכללת אירלנד (היברניה - ארץ החורף הנצחי), - Est MM הוקם בשנת 2000 (MM). שעטנז לטיני-אנגלי מעניין ליד טריניטי קולג'. הצילום המקורי כאן.


 


(תם ונשלם עוד קטע שהחל להיכתב ב-15 בדצמבר 2010. איך שהזמן טס)

נכתב על ידי ashmash , 1/5/2011 08:59   בקטגוריות בית ספר, הרהורים  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ashmash ב-4/5/2011 09:25
 



Twenty Thousand Words in Thirty Days


 

In 20 March 1869, Jules Verne published the first part of his famous "Twenty Thousand Leagues Under the Sea" ("Vingt mille lieues sous les mers" my dear French friends who never know the English terms but heard about every French piece of culture :D). "Around the World in Eighty Days" ("Le tour du monde en quatre-vingts jours") was published in 1873.


3 May 2010, and I am proud to announce that this is the first part of my "20,000 words in 30 days". A true story about a student who wrote four papers - ~7000 words, ~4500, ~ 5500 and ~ 4500 (yep, it is more than 20,000 genius) - in roughly one month (gross). Submission of all due on the very same day...
Please do not expect this story to be continued.

 

 

בעשרים במארס 1869, פרסם ז'ול ורן את הקטע הראשון בספרו המפורסם "עשרים אלף מיל מתחת למים". "מסביב לעולם בשמונים יום" יצא לאור ב-1873.

שלוש במאי 2010 ואני גאה להודיע שזה הקטע הראשון של "20,000 מילים ב-30 ימים". סיפור אמיתי על סטודנט שכתב ארבע עבודות - ~7000 מילים, ~4500, ~ 5500 ו-~4500 (כן, זה יותר מ-20,000 גאונים) בפחות או יותר חודש (ברוטו), תאריך ההגשה של כולם בדיוק באותו היום.

אנא אל תצפו להמשך הסיפור.

 

(מה שהתחיל כהודעת פייסבוק לא יכול היה להתפרסם שם, עקב מגבלה של מקסימום 420 אותיות, כאשר הקטע (באנגלית) מכיל 717).

(שלא לחשוב מה היה קורא לו רציתי לצייץ את הקטע בטוויטר).

(כבר הזכרתי בעבר שאני מעדיף את פורמט הבלוג על הפורמטים הנכים)...

 

 

 


אנוכי צולל באילת, מרץ 2003.
אנוכי צולל באילת, מרץ 2003. אז לא היו לי מילים בכלל...

נכתב על ידי ashmash , 3/5/2010 11:21   בקטגוריות שחרור קיטור, בית ספר, English  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של לא קוראים לי דרור ב-4/5/2010 00:28
 



העכברים נוטשים את הספינה. מי ייתן והקפטן יטבע


 

לאור השביתה המתקיימת היום ברוב רובם של מוסדות ההשכלה הגבוהה (כאן , כאן  וגם כאן) שמארגניה טוענים שהיא צפויה לעוד תקופה ארוכה, עד אשר הממשלה תיסוג מכוונתה להעלות את שכר הלימוד (רמז לכך נתן שר האוצר לשעבר אברהם שוחט, העומד בראש ועדה שמינתה הממשלה לרפורמה במערכת החינוך, שצוטט לפני כשבועיים כמי שאמר "העלאת שכר הלימוד היא הכרחית". סימוכין כאן וגם כאן) וגם יוחזרו תקציבים שקוצצו ממערכת החינוך, החלטתי להתייחס לעניין, שנוגע גם לי באופן אישי.

על אף שממקום מושבי כעת, אני מסוגל להבחין בניחוח הפופוליזם שבשביתה ואני מסוגל לראות את ההון הפוליטי והדאגה לאינטרס הצר של מארגני השביתה, אנסה להתעלות על אי אילו סלידות אישיות שיש לי נגד כמה פרסונות. זה לא יהיה קשה במיוחד, הרי אלו שהמאבק מופנה נגדם, בממשלת ישראל, כבר מזמן לא מייצגים עבורי שה תמים.

בנוסף, אין בכוונתי לראות בהבטחות היסטוריות שניתנו להפחתת שכר הלימוד, כמו החלטות ועדת וינוגרד (להפחתת שכר הלימוד, לא זו לחקירת מלחמת לבנון השנייה, כן?). זה אכן חשוב לכבד החלטות ולבצע מדיניות עליה הוחלט, אך באותה מידה חשוב שכותב שורות זה (וכך גם הקוראים) יהיה ריאלי ויקבל את זה שמציאות עשויה להשתנות וכן ועדות קמות ונופלות והעשייה הפוליטית תמיד כרוכה היא בוויתורים ושינויים ולכן היאחזות בטענה "הבטחתם, לכן תקיימו" לעולם אל לה להיות נימוק בדיון בנושא השביתה.

 

ואחרי ה-Disclaimer הקצר, אתפנה לכתוב על מה שלדעתי צריך להיעשות.

לצורך כך אתחיל ואומר שסיפרתי על דבר השביתה לכמה מחבריי מעבר לים (בפועל זה אומר סלובקיה וארה"ב).

תגובת ידידותיי הסלובקיות הייתה בתחילה אי הבנה של הצורך לשבות. הן זכרו שאמרתי שבישראל קיים שכר לימוד, אבל היה להן קצת קשה לדמיין עולם בו משלמים על ההשכלה הגבוהה, שכן בסלובקיה הלימודים בחינם.

שאלתי אחת מהם, האם אין חשש מבריחת מוחות? אחרי הכל, נטל התשלום נופל על אזרחי סלובקיה (ואני מניח שגם האיחוד האירופי מסייע), כאשר הבוגרים, לפחות במקצועות הנדרשים, יכולים לקום לאחר סיום התואר ולעבוד בבריטניה, אירלנד ושוודיה (אלו המדינות היחידות שאישרו עד כה לאזרחי המצטרפות לאיחוד מ-2004 לעבוד בשטחן ללא הגבלה) וכך סלובקיה רק תפסיד – מחד גיסא היא מכסה את הוצאות הלימוד וחלק מהוצאות המחייה של תלמידיה, אך מאידך גיסא הם לא מחויבים להשקיע ממרצם בסלובקיה לאחר מכן. נכון, מהגרי עבודה לעיתים חוזרים לאחר מספר שנים לארץ מוצאם, עשירים יותר וכך מניעים את כלכלתם או לחילופין שולחים כסף הביתה. יש מדינות שהפכו זאת למקור ההכנסה העיקרי שלהן, כמו הפיליפינים. אך ככלל, נראה שעדיף לה למדינה שהמשאב האנושי לא יתנדף לו וירעה בשדות זרים.

תשובתה לשאלתי לגבי החשש מבריחת מוחות הייתה פשוטה. לפני כמה זמן היה דיון בפרלמנט ורצו להעלות את שכר הלימוד. אך בסופו של דבר הפוליטיקאים התעשתו והבינו שעדיף לשמור את הסטודנטים גם במחיר מימון שכר הלימוד על ידי הממשלה, אחרת לא יישארו להם סטודנטים, מפני שהללו פשוט יעדיפו ללמוד בצ'כיה השכנה בה הלימודים חינם אין כסף, באוסטריה או בגרמניה שגם בהן הסטודנט יכול ללמוד בחינם.

היא אמנם לא אמרה זאת במפורש, אך יכולתי להסיק שהממשלה הסלובקית מעדיפה לעודד את אזרחיה להיות סטודנטים בשטחה, גם אם לאחר מכן קיים החשש שיברחו, זאת משום שאחרת הם פשוט יברחו בטרם הלימודים ויתכן חשש שיעדיפו להישאר במדינה בה יילמדו. בנוסף, סביר להניח שלא יחבבו כל כך את מדינתם שמבקשת מהם תשלום על משהו שבני גילם במקום אחר מקבלים ללא תשלום.

 

הסיבה שבסלובקיה שכר הלימוד נשמר חינם, לפחות לסטודנטים המקומיים ומי שמעוניין ללמוד בסלובקית, נובעת דווקא מעקרון השוק ולא מאיזו חשיבה סוציאלית מתקדמת.

הואיל וקיימים מתחרים, הדרך לשמור על יתרון היא בהורדת עלות המוצר ששמו חינם. משום שהמתחרים מספקים את המוצר בחינם, אין לממשלה ברירה אלא לספק אותו בחינם גם כן.

אם מחיר החינוך בצ'כיה, סלובקיה, גרמניה, צרפת ועוד כמה מדינות אינו מהווה שיקול עבור הסטודנט, יתכן מאוד והוא יעדיף להישאר במדינתו. אחרי הכל, הוא כבר מכיר את השפה והתרבות ולכן יבחר במדינתו. המדינה הרוויחה אזרח שאמנם לא כבול אליה בשרשראות ולכן יתכן וההשקעה בו תרד לטמיון, אך הוא מרוצה ולכן קיים סיכוי רב שהוא יעדיף להישאר בה, משום שבני אדם אינם יצורים שטוחים שכל עניינם הגדלת רווחיהם, אלא יש להם שיקולים נוספים כמו משפחה, שפה, תרבות ועוד כל מיני קשקושים לאומיים שנוטעים בהם עמוק מגיל צעיר, לא מעט בזכות השכלת החינם.

 

מיד לאחר מכן הגיע הדיון לכך שמה שמאפשר בעצם את הדרישה לתשלום הוא היעדר אלטרנטיבה של ממש למרבית הסטודנטים בישראל.

נכון, אפשר לנסות ללמוד בחו"ל, במקומות בהם שכר הלימוד נמוך יותר או חינם לגמרי.

אבל ראשית, במקרים מסוימים שכר הלימוד הוא חינם למקומיים, אך עלותו לזרים גבוהה אף יותר מזו בישראל ובכל מקרה לא מצדיקה מעבר, כאשר כרוכה עלות נוספת כגון טיסות, מגורים ועוד עלויות שהופכת את המעבר ללא כדאי.

ושנית, קיים מחסום השפה והתרבות – בוגר התיכון בישראל על פי רוב דובר שפה זרה נוספת אחת בלבד – אנגלית וגם רמתו בתום לימודי התיכון לא מכשירה אותו להיכנס ישר לאוניברסיטה מעבר לים, אלא הוא עוד יצטרך להשתפשף לא מעט באנגלית. שלא נדבר על לימודים באחת המדינות שהוזכרו לעיל, בהן שפת הלימוד אינה אנגלית ולכן הסטודנט הפוטנציאלי יצטרך להשקיע מאמץ אדיר בלימוד השפה המקומית.

וכך כאמור, כאשר אין לסטודנט הישראלי חלופה ממשית, הוא למעשה שבוי של ממשלתו.

 

בהחלט, שבוי. מדינת ישראל אמנם נוהגת לספר סיפורי סבתא על כך שהיא עושה הכל להשבת שבוייה הביתה (אני רואה בעיקר תעמולה, אבל יתכן וזה רק משום שאני תמיד סקפטי) וכאשר חייליה וסוחרי סמיה נמצאים בשבי היא דורשת שיקוימו בהם אמנות ז'נווה, אך היא בעצמה מתעללת ב-250 אלף השבויים שהיא מחזיקה, בכך שהיא מעמידה שירות צבאי חסר תשלום שבמהלכו אזרחיה הצעירים הם עבדים נטולי זכויות ונטל על ההורים ולאחריו היא מצפה שעל גבם בלבד ישאו אזרחיה את נטל מימון שכר הלימוד, כאשר בזמן הזה הם צריכים להתפרנס ללא כבוד (דוגמא כאן).

הרי זו בעצם הכוונה בהעלאת שכר הלימוד בטענה שמחירו אינו ריאלי. הסטודנט הוא זה שצריך לממן את מערכת ההשכלה הגבוהה. מצד אחד דורשים מצוינות אקדמית, כי הרי לכן בעצם קיימת הדרישה לוועדה לרפורמה במערכת ההשכלה הגבוהה, ומצד שני מנסים להוריד את ההשקעה למינימום.

לפני שורות בודדות קישרתי לסיפורם של בעלי המסעדות שלא משלמים למלצרים שאמורים להתקיים על טיפים, אך האם אין ממשלה שמצד אחד מעוניינת באוניברסיטאות הטובות ביותר ומצד שני מעוניינת שרק הסטודנטים ישאו בנטל, דומה לבעל המסעדה שרוצה שירות טוב ללקוחותיו, אך לא מוכן להוציא מכיסו לאותו שירות?

מי שמתקומם נגד ניצול מלצרים, ראוי שיתקומם גם נגד ניצול סטודנטים. מדוע על גבם בלבד צריכה לבוא המצוינות האקדמית?

 

בינתיים הבנו שמה שמאפשר להחזיק את מערכת ההשכלה הגבוהה היקרה הוא חוסר הברירה (עד כה לא התייחסתי לדוברי הערבית שיכולים ללמוד בשפת אמם במקומות אחרים. חלק אגב עושים זאת, אך בפועל נראה שגם בעבורם האלטרנטיבה לא בהכרח קיימת)

אך אולי זה לא רע?

מי שמעוניין ללמוד, יחזיק את המקום בו הוא לומד. מי שלא מעוניין, לא יצטרך להוציא מכיסו דבר על בעיות שלא נוגעות לו.

זה שמדינות אחרות איבדו את היכולת להחזיק בכוח את אזרחיהן וכדי למשוך אותם ללמוד הן מאפשרות לימודים בחינם, לא אומר שישראל צריכה להוריד את שכר הלימוד. אם לדובר הצ'כית והסלובקית מספר אלטרנטיבות, לדובר הגרמנית מספר אלטרנטיבות וגם דובר הצרפתית יכול למצוא איזה מקום או שניים בעולם שעדיין מדברים בו צרפתית, מי שרוצה ללמוד בעברית חייב ללמוד בישראל ולכן כמי שנהנית ממונופול על הלימודים הגבוהים בעברית, ישראל יכולה לקבוע אילו תעריפים שהיא רוצה. לא?

 

כאן אנו מגיעים לדיון בתפקיד ההשכלה.

נהוג לומר, ומי אני שאחלוק על כך, שהשכלה היא הרחבת אופקים שתמיד טובה.

ובאמת, בחברה הדמוקרטית, בה מצופיה מהאזרחים לעצב את סדר היום החברתי, ראוי שיהיו להם מירב הכלים לעשות זאת. אין זה אומר החברה צריכה להיות מורכבת אך ורק מדוקטורים, אבל אין ספק שהיכולת ללמוד ולהתפתח תורמת לחברה בכללותה בכך שהיא עשויה להעלות את רמת הדיון ולהפוך הביקורת על השלטון והתהליכים לעניינית יותר וסיסמאתית פחות (היינו, להעלות את הדיון מרמת "כולם מושחתים" ו"צריך לדפוק את כולם" לדיון בנקודות חשובות וגופו של עניין)

מעבר לכך שהשכלה היא כלי להקניית ידע פרקטי כגון יכולת לתכנן כבישים, גשרים, חלליות ומחשבים, היא מפתחת את דרכי החשיבה, פותחת אשנבים לתחומים שבלעדיה היו חסומים בפני אותו סטודנט והיא מאפשר לאנשים להגשים אותם.

רק השכלה בחינם באמת מעניקה לכל אדם הזדמנות. נכון, עדיין יהיו מי שיעשו את השיקול – האם שווה להם ללמוד כשבזמן הזה הם יכולים לעבוד. אך הידיעה שההשכלה תעניק להם יכולות שישפרו את הסיכוי שלהם להתפרנס תביא לכך שרבים ירצו ללמוד.

העלאת רמת החברה, תיטיב עם כולם, גם מי שלא נמצא ברגעים אלו ממש באקדמיה. גם מי שמעולם לא ייקח קורס באוניברסיטה ירוויח, מפני שהוא יחיה בחברה באיכות גבוהה יותר ובניגוד להיום, לכל אחד תהיה את אפשרות הכניסה לשם, לא רק משום שהם נולדו לאבא ולאמא הנכונים.

 

אני מניח שהדיבורים הללו על העלאת רמת החברה, ספק אם משכנעים מישהו, כי הרי ידוע שיש הבדל בין הרצוי למצוי וסביר להניח שיהיו מי שיקופחו גם כאשר הלימודים יהיו בחינם, כי הרי לא כולם יוכלו לחבוש את ספסל הלימודים וגם לא כל מי שיכול ודאי רוצה ולכן אולי אין זה הוגן לדרוש ממנו לשלם עבור מוצר שגם אם היה מוצא לו בחינם לא היה צורך.

לכן ראוי לדבר על ההיבט הפרקטי יותר – מה נותנת השכלה במחיר שווה לכל נפש (כלומר חינם, לא במחיר גבוה שווה לכל נפש, כאשר הוודאות של מלגה כלל לא בטוחה)?

השכלה חינם, פירושה בהכרח הגדלת שוק האנשים שנאבקים על מקום באוניברסיטאות. זה אומר שרמת התלמידים בהכרח תעלה.

וכך רמת העובדים במשק תעלה. השכר יצטרך לגדול בהתאם (אחרת, אנשים יברחו, בקצב אף גדול מהיום ולכן הממשלה תפעל כבר שהשקעותיה לא יברחו ותדאג להפוך את המדינה ל"מקום שכיף לגור בו" ולא רק בגדר סיסמא) והכלכלה עתידה לפרוח. וזו הרי המטרה בסופו של דבר, כמדומני.

אמנם עדיין יישארו הבדלים שנובעים מרמת החינוך הקודם, ולכן השכלה בחינם אינה ה-פתרון, אלא חלק מהפתרון שצריך להיות כזה המגדיל את הנגישות לחינוך – המאפשר לכל מי שנולד היום או בשנים האחרונות להשתלב בעתיד במסגרת שוק עבודה ששווה לעבוד בו ולא נגיד לשלם הרבה כסף בעבור תעודה (כי הרי כאשר עובדים, לא באמת לומדים, אלא מנסים לרכוש תעודה) שלא מבטיחה דבר – לכל מי שנולד כאן ולא רק לידי אליטה מצומצמת.

 

בסופו של דבר הוויכוח הוא הרי כספי – מי ישלם.

המקטרגים טוענים שאין מספיק כסף להשקיע בחינוך. ישנם עניינים בוערים יותר, למשל הביטחון. אז ראשית, הגיוני היה להפסיק לשלוט על עם אחר ולוותר על יכולת גרעינית ובמקום להשתלב בברית הגנה דוגמת נאט"ו וכך לפנות תקציבים (כאשר אבי שירת בצבא, אי שם בשנות החמישים המאוחרות, משך השירות הצבאי לגברים היה שנתיים ותקציב הביטחון גזל חלק זעום יותר מהתמ"ג. אז כידוע, בישראל האוכלוסייה הייתה קטנה יותר ולכן אני מניח שגם היום אפשר להסתדר עם צבא קטן יותר ואם זה לא אפשרי, אז כנראה שהמשימות שהמדינה לקחה על עצמה גדולות מכפי יכולתה).

אולם מעבר לכך, הטיעון המרכזי הוא שמי שמשתמש בשירות הזה, ששמו השכלה, צריך לשלם עליו ולא אחרים ואת תקציב המדינה ראוי לשמור לדברים אחרים, למשל מכירת נכסי המדינה בעבר נזיד עדשים לכל מיני אילי הון.

 

נראה כאילו המטרה באי הפיכת ההשכלה לנגישה, משרת את האינטרסים של קבוצה מסוימת, שמעדיפה אוכלוסיה פחות משכילה, יותר כנועה שמשמשת גם ככוח עבודה זול שיכול לאפשר לאותה קבוצה לחיות חיי מלכים. בהתאם לצרכים של אותה קבוצה, מחוקקים החוקים. טוב לאותה קבוצה לבנות כאן חברה פיאודלית של צמיתים הרבה יותר מאשר חברה דמוקרטית בה השגשוג לכולם. התירוץ לכך הוא לכאורה ליבראלי, אך כלכלה ליברלית אין פירושה מספר מצומצם אילי הון החולשים על המשק, אלא השתתפות של הכמות הרבה ביותר של אנשים בפעילות היצרנית, בהתאם ליכולתם, כאשר אין להם חסמים (וכידוע, אי-השכלה היא חסם מהותי).

דווקא השקעה בחינוך היום, היא זו שתניב פירות בעתיד. היא לא שפיכת כספים שלעולם לא יחזרו לעולם, אלא היא בחזקת "שלח לחמך על פני המים כי ברב הימים תמצאנו", כאשר המציאה היא כמעט ודאית.

הרי אפילו הטענה שלאחר שיקבלו השכלה בחינם, יעדיפו חלק מהאנשים לעבוד במקום אחר וכך לנתק עצמם מהמדינה ויהיה זה בגדר הפסד, הרי נרוויח את אלו שכן יישארו ובכל מקרה, מבין העוזבים, רבים יבחרו להישאר בקשר עם המדינה, יבחרו לבוא לטייל בה, יעשו עמה עסקים ויהיו שגריריה בעולם וכך כאמור, הרווח, גם אם הוא לא נמדד ישר, יניב פירות בעתיד.

 

מכרתי מארה"ב התלוננה שבארה"ב מערכת ההשכלה גם במשבר. שאלתי כיצד, אם מן המפורסמות הוא שרבות מהאוניברסיטאות האמריקניות נחשבות מהטובות בעולם.

היא הסבירה את עצמה בכך שדיברה על הנגישות – שכר הלימוד עולה. העשירים יכולים להרשות לילדיהם ללמוד. העניים בלאו הכי לא עומדים בסף הכניסה ולכן לא יזכו למלגות שאולי מגיעות להם. והמעמד הבינוני מסוגל פחות ופחות להיכנס לאוניברסיטאות הטובות, כי הרי "יש להם" ולכן לא מגיעה להם מלגה.

 

על זה למעשה המאבק בישראל היום. האם אנחנו רוצים חברה נבערת ברובה עם קבוצה קטנה שיכולה לרכוש השכלה. חברה שהיא לא דמוקרטית, אלא חברה פיאודלית בתחפושת.

או שמא אנחנו מעדיפים חברה דמוקרטית, כזו המאפשרת לכל אחד להשתתף בעיצובה, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה עיצוב התכנים במישור הפוליטי.

 

אם שיקולי ביטחון הופכים להיות העניין היחיד או מסיח הדעת שמאפשר לקבוצה קטנה להשתלט על המדינה, הרי צריכה להישאל השאלה האם בכלל יש טעם לקיים חברה שכזו?

בסדר, "בית לאומי ליהודים" עשוי להיות דבר חשוב, אבל נשאלת השאלה האם בשלב מסוים הוא אינו נהפך להיות בלתי-ראוי להגנה?

 

לא משנה מה יהיו פירות מאבק הסטודנטים הנוכחי, אני לא אופטימי לגמרי לגביו. יתכן והם לא יתפשרו ממש בקלות כמו בפעם האחרונה (כן, הממשלה הבטיחה להקפיא את שכר הלימוד לשנה, הו יהיה נציג סטודנטים אחד בוועדת שוחט – הללי) אלא יביאו לאיזו ירידה מסוימת בשכר הלימוד, הקלות או אולי מימון והלוואות לכל מי רוצה.

אך עדיין, אני מתקשה לראות כיצד בעתיד הנראה לעין, החינוך יהפוך להיות נגיש לכולם.

יתכן ויש דברים שפשוט לא אמורים לקרות.

העכברים נוטשים את הספינה הטובעת. הקפטן נוטש אחרון. מי ייתן ויטבע.

נכתב על ידי ashmash , 10/4/2007 15:11   בקטגוריות הרהורים, אקטואליה, בית ספר, פסימי  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Arch Enemy ב-8/5/2007 17:26
 




דפים:  
467,156
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)