לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2017    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

עוד מלחמת כזב


 

אני קורא כי בשלושה ימים נורו כ-500 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, בעיקר דרומה, אך גם לאזור גוש דן וירושלים. הספירה ממשיכה.

מה זה אומר על שני הצדדים לסכסוך?

 

עם כל דיבורי הרהב בישראל, מצור  אפקטיבי הם לא ממש יודעים (או למצער לא מסוגלים) להטיל.

עם כל הבכיינות הפלסטינית על מצב הומניטארי קשה שנגרם כתוצאה ישירה מהסגר הישראלי, כאשר קיים רצון הם יכולים להבריח המון דברים לרצועת עזה.

 

מכתבות, תגובות, סטטוסים ושיחות עולה בפני תמונה בה איש-איש מתבצר בעמדותיו בנוגע לסכסוך, גורמיו ועל מי צריכה להיות מוטלת האשמה (אחריות?).

מי שהאמין שישראל תמיד צודקת, מצא את התימוכין לכך שמדובר בעוד קנוניה פלסטינית המתגרה בישראל רודפת השלום.

מי שהאמין שהפלסטינים תמיד צודקים, הזכיר את הכיבוש הישראלי (מזה 45 שנה ו-5 חודשים), היד החופשית שישראל נוקטת בפגיעה בפלסטינים וכיוצ"ב.

 

וגם אני מתבצר בעמדתי הישנה, עליה אני חוזר כאשר אני נשאל לדעתי על הסכסוך ישראלי-ערבי. שני הצדדים צודקים כאשר הם משחירים את הצד האחר. שני הצדדים טועים בראייתם את עצמם כזכים וטהורים.

 

יכולתי לכתוב כאן מאות פסקאות מנומקות המוכיחות שכל צד אשם. אולם זה מתיש והמילים הללו נשפכות שוב ושוב בלאו הכי בידי אחרים. אין לי בעיה רבה עם מילים שנשפכות, הבעיה היא הדם שנשפך. וכיאה לחוקי השוק, ככל שהיצע הדם עולה, והוא עולה, כך מחירו יורד והוא נעשה זול יותר.

 

מעניין עוד כמה זמן יחלוף עד שהקזת הדם ההדדית הזו תימשך עד ששני הצדדים ישובו לנקודת ההתחלה ויבינו שמה שמשניא אותם האחד על האחר הוא הדמיון הרב ביניהם. מרחוק, כל המזרח-תיכוניים הללו דומים. לפני מספר חודשים כתבתי על העלייה בילדותיות שמובילה להתגברות באמונה. לא צריך להיות מומחה גדול או חד הבחנה כדי לראות שמשני צדי הגבול ישנם אנשים מזוקנים יראי שמיים. הואיל וילדים נוטים לריב האחד עם האחר בעבור סיבות שנראות חסרות חשיבות כאשר מתבגרים, אין זה מפליא ששני הצדדים האינפנטיליים מתקוטטים ללא הרף. מאותה סיבה שאנו רואים עלייה בלאומנות ובדתיות בישראל ובעזה, אנו רואים עלייה בתכיפות המלחמות. ילדים, מה אתם רוצים.

 

כלום לא רואים האנשים כיצד מלחמות הכזב הללו שרק מביאות הרס וחורבן משרתות את האינטרס של ההנהגה המושחתת משני צדי המתרס?

וכך לפתע כלומניקים שבנסיבות אחרות היו נשכחים בתהום הנשייה הופכים מנהיגים בשעה גורלית והיסטורית.

 

ושוב, זה המקום להעתיק ולהדביק את הציטוט שמופיע בראש בלוג זה בשנים האחרונות, מתוך הספר מלכוד 22 של ג'וזף הלר:

It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead

או בתרגום חופשי לעברית, "זה לא משנה בכלום מי מנצח במלחמה למי שמת".

 

 



צוללת גרמנית, שלל ממלחמת העולם הראשונה, מגיעה ללונדון, 1918 (הארכיון הלאומי של הולנד)

נכתב על ידי ashmash , 17/11/2012 19:31   בקטגוריות הרהורים, אקטואליה, צבא  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של *צופה מהצד* ב-19/11/2012 06:25
 



מה, תתנו אותו לאיזה רפי פפרבלט אחר?


 

לפני כחודש הגעתי במקרה לידיעה הזו במאקו המספרת על סגן במיל' ששמר את תעודת החוגר שלו לאחר שהשתחרר ובמשך שש (6) שנים השתמש בה על מנת לנסוע ברכבת. על פי הידיעה, העלות המשוערת של הנסיעות הצטברה לכדי 12,000 שקלים.

 

שם הקצין לא מופיע בידיעה. גם הסמיכות לביטול נסיעות חיילים ברכבות בימי ראשון מעוררת חשד כי מדובר בידיעה "שתולה" מטעם מערכת הביטחון.

 

מחד מערכת מאקו קיבלה סיפור פיקנטי על גנב ערמומי שתחמן את מערכת הביטחון ורכבת ישראל. סיפור עם סוף טוב בו הגנב נתפס ויחזיר את הכסף (ואני חשבתי שסוף גנב תלייה. ובכן, על פי הכתבה, אין כאן כלל ענישה. לא משפט, לא מאסר, לא תשלום ריבית ואפילו ההתנצלות לא ממש כנה).

מאידך הציבור לומד כי נסיעות החינם של חיילים מנוצלת לרעה. לא זאת בלבד שאנשי צבא צובאים על הרכבת וגודשים אותה מידי בוקר יום ראשון, כפויי הטובה גם מנצלים את טוב לבו של משרד הביטחון על מנת לנסוע בזמנם החופשי על חשבון הצבא והנה, בכל הזדמנות גם יגנבו נסיעת חינם.

 

למותר לציין שהקשר הלוגי בין הבעיה לפתרון רופף. הרי איסור נסיעת חיילים בבוקר יום ראשון לא פותר את הבעיה ולא ימנע שימוש לרעה בחוגרים בשאר הזמן.

באופן אישי אני רואה בחיוב את העדפת האזרחים על פני חיילים ברכבת. דנתי על כך בקטע הזה בבלוג של פישר (שרשור מתחיל כאן). זה יפחית את מספר כלי הרכב על הכביש, לעומת חיילים שיימצאו חלופה אחרת.

מאידך, קל להבין מדוע חיילים שלא מקבלים שכר יראו כל פגיעה בהטבות הזעומות שהם מקבלים (אם ניתן לקרוא לאפשרות להגיע ליעד אליו הם מחוייבים להגיע הטבה) כאסון.

 

אחרי שהבהרנו שסביר שמדובר בידיעה פיקטיבית שנועדה בעיקרה לרכך את "רוע הגזירה" או האופן בו היא נתפשת בציבור (משהו בסגנון "מערכת הביטחון והרכבת אמנם נהגו באכזריות בלתי מידתית כלפי החיילים בבטלם את הנסיעות בבוקר יום ראשון, אבל אין ברירה כי חייבים לטפל באלו שמנצלים את כספי הציבור לרעה"), אפשר להמשיך. הבה נניח שהידיעה אמיתית ואכן הקצין הסורר אינו אגדה אורבנית.

 

השנה יציינו 45 שנים למלחמת ששת הימים שתוצאותיה ניכרות גם ארבעים וחמש שנה לאחר מכן. על פי ספר העובדות של ה-CIA, הגיל החציוני בגדה המערבית עמד ב-2011 על 21.3 שנים. לשון אחר, מחצית האוכלוסיה בשטחים צעירה מ-21.3 וגדלה כדור שני (או שלישי) לכיבוש. הכיבוש עבורם אינו מצב חולף אלא עובדת חיים.

גם החיילים הישראלים גדלו אל מציאות בה הם האדונים בשטחים. הם אמנם לא סופחו לישראל, אך ישראל מחזיקה בהם, צבאה הוא הריבון והתושבים המקומיים חסרי זכויות. הם צריכים לקבל אישור על מנת לנוע ממקום למקום, לחפש עבודה מחוץ למכלאותיהם והס מלהזכיר את אימת הצבא ופראות המתנחלים.

אפילו הרמטכ"ל הישראלי הנוכחי חגג בדיוק 8 שנים בלבד כאשר כבשה ישראל את השטחים. לשון אחר, גם הוא גדל לאותה מציאות בה ישראלים יכולים לעשות ככל העולה על רוחם שכן הם בעלי הבית בשטחים. להם הארץ הזו. אלימות שלא לצורך, ביזה, ועוד, ועוד ועוד הם לחם חוקם. על קצה הקרחון רק מחמש השנים האחרונות אפשר למשל לקרוא כאן.

 

והמציאות הזו זלגה כמובן לישראל. הגדה המערבית, המערב הפרוע, אמנם שונה מישראל. מבחינה חוקית ומבחינה תודעתית כאחת. אבל הפער הולך ונסגר. מה הפלא שבחוגי הימין כותבים כמשה ארנס אומרים בריש גלי שיש לספח את השטחים. אלו למעשה האמיצים שמודעים לבעיה בהחזקת אוכלוסיה נטולת זכויות במשך שנות דור, מספר דורות. רוב אנשי הימין פשוט מעוניינים בסיפוח השטח תוך התעלמות מיושביו, טרנספר או למצער דחיקתם למספר מובלעות, ערי-מדינה פלסטיניות.

 

גנבים כמובן מתהלכים על פני הגלובוס. אבל הם כמובן החריגים, החלכאים והנדכאים שיש בכל חברה.

אך כאשר הפשיעה הופכת למעשה שבשגרה, כיצד נלין על בחור שרק רצה לחסוך בעלות הנסיעה ברכבת?

העוון הזה מחוויר לעומת על הפשעים שמתרחשים דקות ספורות מישראל גופא.

 

יכולתי להמשיך, אולם נדמה לי שאעצור את הקו המחשבתי הזה כאן. מי שלא מבין את הקשר, לא ישתכנע מעוד עשרות, מאות, אלפי או רבבות מילים שאכתוב על המובן מאליו - הכיבוש רע לכובש כמעט כפי שהוא רע לנכבש.

במקום, אגיד שכאשר קראתי את הידיעה נזכרתי בקטע הבא מהחמישה הקאמרית. רמי הויברגר מספר מה הוא הכי שונא בצבא. התשובה היא כמובן: להשתחרר. באמת אחד הקטעים המשובחים. לשם מה מבקשים ממנו את פנקס החוגר שלו? מה, יתנו אותו לאיזה רפי פפרבלט אחר? הוא הרי לא ישתמש בו כדי להתפלח לטירוניות, הוא לא דפוק. כולה ישתמש בו בשביל לקנות כרטיסים לקולנוע, גג בשביל כניסה לקולוסיאום...

 

 

 

 

ואם כבר בחמישיה הקאמרית עסקינן, הקטע הבא על הקרקס העברי של צה"ל גם הוא זכור לטובה ומומלץ לצפייה:

 


 

וכמובן על אף שמדובר במשאבת כספים שרובה לא נחוצה ופועלת ביקום אבסורדי, אין ברירה אלא להתגייס לצבא. ושאין נימוק הגיוני מדוע לשרת פורטים על מיתרי הרגש...

 

 

 

שלום

נכתב על ידי ashmash , 28/2/2012 07:40   בקטגוריות צבא, אקטואליה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אני מאמין לנתניהו הצעיר


 

לפני כשבועיים, תחת הכותרת "אני מאמר לנתיהו", כתבתי כי אני מאמין לבנימין נתניהו שטען לפני שנים ספורות שהשנה 1938 וכולי, אם כי לא דייק בפרטים.

 

והנה, בסוף השבוע האחרון התפרסמו בעיתון "הארץ" בכתבה של אורי בלאו פנינים מפי בנו של ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו, יאיר (הידוע בכינויים ג'סי נתן ויאיר נתן) כפי ששיתף בפייסבוק. 

משלל אוצרות ההגות בקבוצה שפתח וניהל נתניהו, כפי שמופיעים בכתבה:

 

"הערבים הבני זונות חיללו לנו את היום הקדוש ביותר בשנה. זה לא קרה בסוריה וגם לא במצרים. זה קרה פה במדינת ישראל - מדינת הלאום היהודי היחידה! מכיוון שהרשויות השמאלניות לא יעשו דבר בנידון והתקשורת עוד תוציא את הערבים כמסכנים, חובה עלינו לעשות את המינימום הדרוש כדי להציל את כבודנו ולהחרים כל עסק או מוצר ערבי!!! חוץ מזה שהחרמתי ת'חארות האלה גם ממקודם".

 

או במקום אחר, תרגום מדיון שניהל באנגלית:

 

"לטרור יש דת והיא האיסלאם! לא כל המוסלמים טרוריסטים אבל כל הטרוריסטים מוסלמים! האם אי פעם שמעתם על מישהו שפוצץ את עצמו בשם משה או ישו? לא! אנשים מפוצצים מטוסים רק בשמו של אללה!" ... "(לפלסטינים) אין מדינה. זה חלק מישראל, מעולם בהיסטוריה לא היתה מדינה פלסטינית, אין מדינה פלסטינית ואני מקווה שלעולם לא תהיה כזו! (הפלסטינים) הם מתיישבים ערבים באמצע המדינה שלנו, שהיגרו ממדינות ערב רק לפני 100 שנים!"

 

תגובת עו"ד דוד שמרון, בשם משפחת נתניהו, כפי שמופיעה בכתבה, היא שעיתון "הארץ" מלקט התבטאויות מהעבר הרחוק והקרוב שהוצאו מהקשרם...

 

ובכן...

בראש ובראשונה, אני תוהה לגבי ההגדרה הגמישה לעבר קרוב או רחוק.

ההתייחסות הראשונה למהומות בעכו, בעקבות נסיעת נהג ערבי בעכו ביום כיפור (חג שיהודים אמורים לכפר בו על חטאיהם ולא להוסיף עליהם בתקיפת אדם שכלל לא אמור לשמור על קדושת החג... אבל נעזוב את זה לעת עתה) היא ודאי עבר רחוק. הרי מדובר באירועים נשכחים מאוקטובר 2008, מעט פחות משלוש שנים בעבר!

לעומת זאת, טיעונים כגון זכר השואה (בתגובה נכתב בין היתר: "יאיר כתב שם מדם לבו של נכד לסב אשר איבד את כל משפחתו בשואה") שעם כל הטרגדיה שבה נגמרה ב-1945 או הפלסטינים שהגיעו לפלסטינה רק לפני מאה שנה (ראה הציטוט השני לעיל), הם-הם עבר קרוב, חי, בועט ובוער בדמו של יאיר הצעיר.

פוסט מודרניזם וסובייקטיביות הם ודאי עניין מבורך בעודם מאפשרים לשרלטנים כנתניהו (האב) לזגזג והציג עצמו כרודף שלום ומחרחר מלחמה בו זמנית כמות היה חלקיק קוונטי או החתול של שרדינגר.

 

אך זה לא באמת מטריד אותי.

למען הסר ספק, דבריו של נתניהו אינם מחדשים. הוגה גדול הוא ודאי לא. את הדברים שהובאו בכתבה קראתי בווריאציה זו או אחרת פעמים אין ספור לפני כן. שמעתי אותם בעודי בתיכון מפי כמה וכמה תלמידים שלמדו איתי ועל אף שלא באו באינטראקציה עם ערבים מעולם או ברמה שטחית ביותר בלבד, היו רוויי שנאה כלפיהם. המילים אז היו דומות להפליא. גם ההתייחסות לשמאלנים בבוז (ראו את ההתייחסות לרשויות השמאלניות בציטוט הראשון מפרי מקלדתו של נתניהו) אינה חדשה ומוכרת לי מאותם ימים בהם נתניהו האב כיהן כראש ממשלה לראשונה.

 

נתניהו האמצעי (יאיר מבוגר מאבנר, כמעט חתן חידון התנ"ך העולמי, אך אינו בכורו של נתניהו. תואר זה שמור לנועה, בתו של נתניהו מנישואים קודמים. על חיי המשפחה הענפים של נתניהו בתמצות כאן) גדל על קרקע דשנה בבית של מי שידוע כתועמלן בחסד של דברי שנאה לאומניים. אם נתניהו לא היסס ללחוש על אוזנו של הצדיק כדורי לפני שנים שהשמאלנים שכחו מה זה להיות יהודים והתייחס לטרוריסטים, סליחה, לערבים בבוז בכל הזדמנות, יש לשער שלא חסך את דעותיו מילדיו. בני אדם, על פי רוב, מעצבים את דעתם ומגבשים את השקפת עולמם לא מעט בזכות הוריהם אחרי הכל.

 

יאיר נתניהו לא שונה בהרבה מרבים בני גילו, תוצר מערכת החינוך העלובה בישראל מאז ימיו של זבולון המר ואילך שפירקה הקניית ידע מדעי והומאני לטובת הקניית ערכי קנאות לאומנית ודתית שלא הייתנ מביישת בהצלחתה את איראן, זולת הישגים גבוהים יותר במתמטיקה לתלמידים איראנים.

זה מעט מפתיע, שכן היית מצפה ממי שגדל במשפחה של מעשני סיגרים עם קשרים ענפים לראשי המשק בישראל לזכות לחינוך אנין ואליטיסטי. אולם במחשבה שניה, אם דיקטטורים ברחבי העולם, ממדינות ערב ועד צפון קוריאה, יכולים לשלוח את ילדיהם לקבל חינוך באוניברסיטאות המובילות בעולם המערבי על מנת שיחזרו אחרי מספר שנים להיות דור ההמשך לשלטון העריצות, מדוע שיאיר נתניהו יהפוך החברבורות בהם הלבישו אביו?

 

אם להודות על האמת, כפי הנראה הייתי מתעלם מכל הכתוב לעיל לולא דבר אחד שעלה מהכתבה. אני מניח שזה התפרסם קודם לכן, אך הואיל ואינני עוקב באדיקות אחרי עיתונות מישראל כנראה פספסתי.

יאיר נתניהו, אוטוטו בן 20, הוא חייל בצבא ההגנה לישראל. וכמו כמעט כל חייל, גם הוא מתוסכל מהשירות הצבאי שנכפה עליו. לדוגמא, ב-27 במאי 2010, לפני שנה וקצת, עדכן את הסטטוס שלו: "סוגר שוש בגלל הפלס' ימח שמם!".

רחמנא ליצלן. רק בעקבות הפלסטינים הארורים נתניהו צריך לסגור שבת. לא בשל מפקדיו שציוו עליו לעשות זאת. לא בשל מערכת הביטחון המסועבת והיקרה של המדינה בה הוא חי ואביו עומד בראש ממשלתה. לא בשל מלחמה בעצימות משתנה המתנהלת מזה למעלה ממאה שנה בין מהגרים וצאצאיהם לבין אוכלוסיה שבעיקרה ילידית.

זה הכל בגלל הפלסטינים ימח שמם...

 

המעניין בהיותו של יאיר חייל הוא לא עצם העובדה שהוא משרת (אם כי אין זה עניין של מה בכך. בנו של קודמו בתפקיד, אהוד אולמרט, לא שירת בצבא הישראלי למשל.

טיב השירות של נתניהו, הוא המעניין. על פי הכתבה:

ביולי 2009 התגייס יאיר לחטיבת דובר צה"ל. הוא מוצב בענף התקשורת הבינלאומית במרכז ירושלים, לאחר שאת שירותו הצבאי החל בדוברות פיקוד מרכז, שבצפון העיר.

כמובן, יתכנו נסיבות מקלות. יתכן והפרופיל הרפואי או הנפשי (ואם שנאה יוקדת כזו, בהחלט עולה החדש, אם כי כמדומני שנאת ערבים ושמאלנים אינם בין סעיפים הפרופיל) מונע מנתניהו הצעיר לחרף נפשו בעבור המולדת.

אך קשה שלא לחשוב על תרחיש בו יאיר נתניהו הוצנח ללשכת דובר צה"ל (תפקיד יוקרתי, לא מסוכן וקל"ב, קרוב לבית) כפי שאביו הוצנח כחלק ממסלול ההכשרה בסיירת מטכ"ל.

נתניהו האב קנה את הונו כיוצא סיירת מטכ"ל או ליתר דיוק כאחיו של מי שפיקד על סיירת מטכ"ל בעת נפילתו במבצע אנטבה, יולי 1976.

 

כמובן אין להאשים את נתניהו, האב או הבן, באי הרצון (המשוער) להצטרף ליחידה לוחמת. זה שנים רבות שאין זה לכבודה של האליטה בישראל להצטרף לשורות היחידות הקרביות. את מקומם תפסו נדכאי החברה, בני מיעוטים, עולים וחובשי כיפות שרואים בשירות הצבאי סולם לטיפוס בחברה ובשירות קרבי וקצונה מקפצה לעמדת מפתח.

האליטה משלמת מס שפתיים בשנאת האויב, האמיתי והמדומיין, לשון ארסית ותמיכה במאבק אלים ומזוין. מחיר אישי הוא משהו שניתן להשאיר לאחרים...

 

זה טבעי ומובן. מדוע יסכן עצמו מי שיכול להימנע מכך?

כמדומני, גם בקרב "הגיבורים" של אל-קעידה, מעולם לא לחם אחד מילדיו של המנהיג שלא מזמן חוסל, אוסאמה בין לאדן. וזה לא שחסרו לו ילדים, היו למעלה מעשרים מהם.

השאלה המתבקשת היא מדוע בעצם מוכנים רבים להטות אוזן למילותיו של בנימין נתניהו ולהיות מוכנים לצאת לקרב ולסכן את שלמות גופם בעבור הפנטזיות שלו על ישראל השלמה?

התשובה לכך מורכבת. היא מורכבת מטיפשות הידועה יותר בשם פטריוטיזם. היא מורכבת מהמונים שמפשטים את המציאות לכדי תמונת אנחנו והם, קלה להבנה. היא מורכבת מאנשים נורמטיוויים שאין להם ברירה. התשובה מורכבת, ידועה ומרתקת.

תודה ליאיר נתניהו שבקלות דעת העניק לי ולרבים אחרים הצצה לעולמו ועולמה של האליטה הלאומנית בישראל.

 

 


יאיר ושרה נתניהו במועצת הביטחון של האו
יאיר ושרה נתניהו במועצת הביטחון של האו"ם, ניו יורק

נכתב על ידי ashmash , 25/6/2011 08:47   בקטגוריות הרהורים, אקטואליה, צבא  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ashmash ב-2/7/2011 10:20
 



היום לפני 40 שנה



כאשר האזנתי הבוקר לרדיו סלובנסקו, שודר קטע מהארכיב של שידורי הרדיו מפראג לפני 40 שנה. לא הבנתי מילה במילה, אך את רוח הדברים הבנתי.
היום מציינים כאן 40 שנה לפלישת ברית וורשה (שזה זוג מילים יפות לרוסיה וגרורותיה, בין אם במסגרת הרפובליקות של בריה"מ ובין אם במסגרת מדינות הלווין) לצ'כוסלובקיה בעקבות הרפורמות שהחלו ב-1968 ונקראו אביב פראג.

ארבעים שנה, 1968, זה בעצם לא ממש הרבה זמן.
ובכל זאת, זה נראה כמו נצח.
מה למדינה באיחוד באירופה שבעוד שלושה חודשים מאמצת את האירו כמטבע ולפלישה סובייטית?
היום הרוסים פולשים למחוזות אחרים פשוט. באזורנו מתרעמים רק על הצבת סוללות טילים ומכ"מ בפולין ובצ'כיה.

עוד על האביב של פראג בוויקיפדיה (אני לא אוהב את השם האביב של פראג. הפלישה הייתה לצ'כוסלובקיה בכללותה. מזכיר המפלגה הקומוניסטית של צ'כוסלובקיה, דובצ'ק, היה בבכלל סלובקי והוא כבר פה בפראג, בבית הקברות שבמלינסקה דולינה. לא שזה באמת משנה).


התמונה הבאה צולמה בשפריקובו נמסטייה, ברטיסלבה. כיום ישנה תערוכה של עוד צילומים מאותה מצלמה המוצגת בכיכר עד אמצע חודש ספטמבר.

טנק מול אדם ב

נכתב על ידי ashmash , 21/8/2008 09:22   בקטגוריות צבא  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של גל ב-23/8/2008 15:02
 



מי שרוצה לגייס את כולם, שישלם לכולם


 

זה לא שחדשות מגיעות לממלכה המאוחדת יותר לאט ולא שהבבל"ט המקומי על מחלת הפה והטלפיים ממש מעניין אותי.

פשוט היו לי כמה עיסוקים בימים האחרונים. תודה לממציאי ה-VOIPשמאפשרים לגור בנוריץ' במזרח אנגליה ולנהל שיחות עם אשדוד בדרום ישראל במשך שעות, לצרכי עבודה כמובן.

וגם את סופשי השבוע צריך לנצל לצרכי טיול, קיט ונופש, כך שבסוף השבוע האחרון היינו ב-Peak District (שעליו ודאי אכתוב שיהיה לי כוח להוריד את מרבית התמונות למחשב) והיה נהדר.

ודווקא רציתי לכתוב כמה מילים על הקשקושים של שר הביטחון וחבריו שצריך להחזיר את הבושה ל"משתמטים".

 

אז הנה, באיחור קליל. הרי לזמן אין באמת חשיבות, הרי אני לא אמור להתאים אותי לספין זה או אחר של מי שרוצה להגדיל את תקציב משרדו או לזכות ברווח אחר ובהתאם לזה משחרר את הודעותיו לעיתונות ונואם נאומים בטקסי אזכרה לפרשנים צבאיים.

 

 

 

למה בעיית כוח האדם לצבא לא קיימת

 

אז נתחיל.

יש כמובן את הבבל"ט הרגיל על זהות המשרתים. מי כן משרת, מי לא משרת, אילו קבוצות אוכלוסיה, אילו סוגי אנשים. היה גם מי שהרהר על המספרים השונים ומשמעותם.

 

אז בעניין הזה, מי שמתלונן שרבים לא מתגייסים, צריך לשאול את עצמו, רצוי בכנות, האם אכן הוא ממש את כל פוטנציאל הגיוס שלו.

אם הוא יעשה בדיקה אמיתית, הוא יגלה שרבים וטובים, מיטב הנוער הישראלי (לא רק היהודי-ציוני וכמה מהקבוצות שמשתפות איתו פעולה לצרכיהן) לא משרתים, משום שהם "בני מיעוטים". היה אפשר לשלב אותם בצבא, אבל אינטגרציה כזו, יותר משהיא סיכון ביטחוני למישהו היא לא עניין שלמישהו בממשלה בישראל יש בו עניין (הרי ערבים יכולים לשרת בצבא, ראו את צבאות המדינות סביבנו. הבעיה היא שזה יחייב, רחמנא ליצלן, לתת להם משקל פוליטי, כלומר גם להזרים כספים למקומות מהם הם באים, אבל גם להתחשב יותר בדעתם, אם הם נגיד לא סבורים שמלחמה באויב הערבי הרשע מצפון היא מלחמת אין ברירה).

 

יש כמובן את החרדים שדנו בהם לא מעט על פי מה שקראתי, קבוצה לא מבוטלת (מה היו הנתונים, 11% מקרב הלא מתגייסים? אל חשש, זה יגדל וזה לא משהו רע בהכרח, רק צריך לקחת את זה בחשבון שבוחנים האם לפתור אותם מחובות אזרחיות), הנהנית מפטור גורף כמעט, בחסות חוקי הכנסת, משירות צבאי או שירות אלטרנטיבי.

לא מדובר על נטורי קרטא (שאגב כתבה יפה עליהם ועל החרדים בירושלים בכלל, הייתה לפני כמה ימים בגארדיאן) שמבחירה לא משלמים מיסים, לא נושאים תעודות זהות ישראליות ולא נתמכים בשירותי המדינה, אלא מדובר באזרחים לכל דבר שאמורים על פי ההיגיון הבריא גם ליטול חלק בחובות וגם ליהנות מהזכויות שהמדינה מעניקה לאזרחיה (ואלה כידוע, הולכות ומצטמצמות). פריווילגיות להם הם זוכים כמו גם גריעה מזכויות האזרח שלהם הם בגדר אפליה על בסיס שיקול שאינו מתקבל על הדעת בחברה דמוקרטית - על סמך אמונה דתית.

חרדים אם כן, הם מקור לא רע לכוח אדם שיכול לשרת בצבא והבחירה לא לגייסם היא בחירה מודעת.

 

נשארנו עם עוד כמה חולים, חולים מדומים נוסח גיבורו של מולייר, פגועי נפש, פגועי נפש למשמע המילה "צבא" ואנשים השוהים בחו"ל שהם המחצית השנייה של היהודים (שהם כאמור רק חלק מהאוכלוסיה הפוטנציאלית).

את השוהים בחו"ל צריך לברך ולו רק בשל התושיה הרבה שלהם והחזון - היכן לא מוטב להתגורר (רמז, הקטע הזה עוסק בסיבה אחת, מצוינת, למה לא כדאי להתגורר במקום ההוא, אלא לכל היותר להתגעגע אליו מרחוק כשמדברים ולצחקק כאשר חושבים על זה).

לגבי החולים האמיתיים, לפחות חלקם יכולים להתגייס. פגשתי לא מעט מתנדבים בשירותי הצבאי, והפטור שקיבלו, כך לפחות על בסיס התרשמותי הבלתי מקצועית, נבע בעיקר מהרצון של רופא צבאי להתנער מהמחוייבות המשפטית הכרוכה בנזק שעלול להיגרם להם ומהמחוייבות הרפואית שעולה מעל לסכום מסוים שהצבא מוכן להשקיע. לראייה, חלק ניכר מהם מתנדב, כאשר הצבא מסיר מעצמו אחריות וכולם שמחים.

נותרנו עם המדומים. אם את האמיתיים אפשר לגייס, אפשר כמובן את המדומים. הרי אם מחלה אינה דרך לצאת מהצבא, הרי אין טעם לזייף את המחלה כדי להשתחרר. לכל היותר על מנת לקבל הקלות בשירות, אבל אלו דברים שחיילים עושים בכל מקרה.

 

אם כן, נראה כי לפני שמתלוננים שיש בעיית כוח אדם, רצוי לנסות לנצל בצורה טובה יותר את ה"משאבים" הקיימים.

בעיות, אם קיימות, הן נקודתיות. למשל חוסר מוטיבציה לשרת ביחידות קרביות, כי הרי למה למות בעבור החלטות אוויליות של פוליטיקאים (או לפחות כפי שמצטייר בתקשורת, שהיא בעיקרה מתלהמת, בהתאם לחברה בה היא פועלת)?

אפשר לפתור אותן הן בתמריצים כספיים למשרתים ביחידות הבעייתיות. פתרון עדיף הוא להפסיק לכבוש שטחים כמו ב-XONIX ולשלוט על אנשים אחרים נטולי זכויות אזרח וכך להקטין את המטרות הגרנדיוזיות של הצבא עם התקציב הגדול ביותר בעולם ביחס לתמ"ג לנפש.

בעיה כאמור, אני לא רואה.

 

 

 

למה בכלל לא צריך שירות חובה

 

בפסקה הקודמת, התחלתי לרמוז באשר ל"פתרון" הרצוי לבעיות הלא קיימות של הצבא הישראלי.

הסברתי שכגודל המשימות, כך גודל המשאבים שיש להקצות ולכן הקטנת המשימות, משימות שאיש לא צריך לקחת, יקטין את גודל הצבא הדרוש, יקטין את התקציב הדרוש ובאופן כללי, יעשה לאנשים במדינת ישראל, למעט אולי כמה אנשים שעושים רווח בתעשיות הצבאיות ובמערכת הביטחון, רק טוב.

 

יתכן ובחלק הראשון, נוצר רושם מוטעה של תמיכה בצבא גדול ושירות צבאי לכולם ולא כך הוא.

החלק ההוא נועד להסביר מדוע הבעיה בעניין הגיוס היא וירטואלית, מכשיר שמשרת מספר מטרות ובהן הגדלת תקציב הביטחון, התנגחות בקבוצות שונות (אנשים מערים, ערבים, חרדים וכיוצ"ב) ובקצרה לחזק את הספרטניות הישראלית.

 

אולם נשאלת השאלה מדוע בכלל לקבל את הנחת היסוד שיש צורך בצבא גדול, "צבא העם" (או "צבא חצי העם" או "צבא 70% מהעם")?

אני נזכר שפעם, כפרפרזה לג'ון פיצג'ראלד קנדי שאמר "אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות בשבילך, תשאל מה אתה יכול לעשות למען המדינה", אמרתי "אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות בשבילך, תשאל למה בכלל קיימות מדינות" (באמת, כאשר מדינה, מעשיר למטרה מסוימת או מספר מטרות, חדל מלתפקד לשם המטרות לשמן הוא קיים, רשאים האזרחים להתמרד נגד כך [ואני חוזר על דבריו של ג'ון לוק, ב"על הממשל המדיני", לא המצאתי פה משהו חדש]).

 

גם במקרה של הדיון על האם יש מספיק מתגייסים או לא, יש הסחה מהשאלה המעניינת יותר - האם בכלל יש צורך בכל אותם מתגייסים.

הדיון הזה, מכניס אל הנחות היסוד מין אקסיומה שחובה שכולם ישרתו וממנה יוצאים לדיון בשאלה האם אכן כולם משרתים.

אבל למה בכלל לקבל כמובן מאליו שכולם צריכים לשרת?

ברוב מדינות העולם, לא קיים שירות חובה. שירות החובה, אם אינני טועה, הונהג לראשונה בימיו של נפוליאון.

מדינת הלאום החדשה, הייתה זקוקה לצבא הלאום במקום צבאות שכירי החרב. העם הוא הריבון והעם הוא הנלחם...

הצבא הזה אגב, היה גם זה שצרכי חייליו סופקו ("הצבא צועד על קיבתו" וכו').

אז איך דיון, בשל כל מיני איומים קיומיים הכוללים שתי מדינות ערביות איתן יש לישראל הסכם שלום, עוד כמה מדינות ערביות חלשות יחסית שאין לישראל שלום ואיום איראני (או מקבילה לו בעבר) שגיוס חובה כלל לא משנה לפתרון מוצלח שלו, מסירים את השאלה הזו מהפרק?

 

מעטות המדינות שכלל אין להן צבא. נראה שבשלב הזה ישראל לא יכולה להצטרף למועדון המובחר הזה.

אך במרבית המדינות הנאורות (וגם פחות נאורות), השירות הצבאי הוא עוד עיסוק, עיסוק אחד מיני רבים. כפי שלא כופים על אדם לעבוד במכבי האש, שירותי רפואת החירום או המשטרה, כך לא נהוג לכפות על אנשים לעסוק במשימות צבאיות.

 

אלמנט הכפייה, שנראה שהתקבל בישראל כמובן מאליו, הוא אלמנט המתאים למיליציות חמושות שפושטות על כפרים ומגייסות לשורותיהן ילדים, לא למדינות מאורגנות ומסודרות.

הוא מעניק לריבון כוח כמעט בלתי מוגבל למעשה, בכך שהוא מאפשר לו לכפות על אנשים לעסוק בפעילות שאין הם רוצים בה המסכנת את חייהם ובה הם נדרשים לציות עיוור לאותו ריבון או באי כוחו.

בזמן הזה, הם מקבלים שכר רעב בתנאי תעסוקה שבמקרים רבים מוציאים שם רע לסדנאות היזע בעולם השלישי.

 

וכל זה בזמן שהריבון שכופה עליהם זאת, מתנער מאחריותו כלפיהם, מוכר את נכסיו, הם נכסיהם שפחות ממחיר העלות, מוריד את רמת שירותי הבריאות לה הם זוכים ומניף את נס האגואיזם על פני הדאגה לכלל.

בזמן שהסולידריות היא דבר שמבקשים מהפרט להעניק, אך ספק אם מוכנים להעניק לו אותה בשעת הצורך.

 

בחברה בישראל, כזו שמקדשת את האינדיבידואליזם והמטריאליזם, שירות צבאי בכפייה, שירות צבאי נטול תגמול, נראה תלוש מהמציאות כמעט כמו שלג בלב הסהרה.

האיום הקיומי שלכאורה מצדיק זאת, הוא כזה שכפי הנראה המאויימים בו לא היו מודעים אליו, לולא היו אינטרסנטים שדואגים להזכיר להם אותו כל הזמן.

ולכן, נראה שאין טעם של ממש בשירות הצבאי בכפייה.

 

אלו שמשרתים, ראויים לקבל את התגמול הכספי על עבודתם, הזמן שהם משקיעים והסיכון שהם נוטלים.

הנה, כאן בבריטניה, שירות החובה מייצג מיעוט כמעט מבוטל ממהלך השנים בהם קיימת הממלכה (מוסד מיותר ומטופש, אך על כך בפעם אחרת).

הצבא נאלץ באמת להתאמץ כדי לגייס את אנשיו.

לכן כוח האדם יקר, ולא רק כסיסמא חלולה וריקה מתוכן כמו בצבאה של איזו מדינה מזרח תיכונית.

הצבא נאלץ להציג עצמו כאטרקטיבי (הו, מסכנים האומללים שאכן מאמינים בכך) ובכל אופן להציע שכר הולם לחייליו.

 

ראו לדוגמא את נוריץ'. בדרך מגדלן ליד Anglia Square, ישנה לשכת גיוס הנראית כמו עוד אחת מהחנויות הרבות באזור:

 

 

 

 

כפי שניתן להבחין, בחזית בחרו להבליט את המשכורות, הלא רעות בכלל שהחייל בצבא הבריטי מקבל (למקרה ותהיתם פעם כמה מרוויח חייל בצבא הבריטי, נכון לאוגוסט 2007):

 

 

 

כפי שניתן לראות, כבר מיומו הראשון, החייל הבריטי מקבל 32 פאונד (תכפילו בכ-8.5 ותקבלו את הסכום השקלים) מידי יום.

טוראי מקבל כבר כ-40 פאונד מידי יום ביומו.

סמ"ר כ-75 פאונד מידי יום.

בצד ימין המשכורות השבועיות, למי שמעדיף את זה ככה.

טורי בריטי מקבל בשבוע כ-300 פאונד, למעלה מפי 30 מחברו בישראל.

בריטניה אמנם מדינה יקרה, אבל לא פי 30 מישראל...

 

זה לא שבמחיר הזה חיילים לא מתים, מקבלים תסמונות פוסט טראומטיות ועוד כל מיני דברים שקורים שנכנסים לכל מיני "משימות" חסרות שחר בעיראק ואפגניסטאן, אבל שיקולי ניצול כוח האדם הופכים להיות בעלי משקל רב יותר וצריך לחשוב פעמיים לפני ששולחים חיילים לצרוב תודעה.

 

בשלב הזה, אעצור.

נראה לי שכל בר דעת יכול לעשות את השיקולים שלו ולהחליט האם הוא מעדיף להיות שכיר חרב בכפייה ללא תמורה בישראל, או במקום אחר שמעניק תמורה לחייליו. או אולי לא להיות שכיר חרב בכלל. יש אנשים, שמה לעשות, תורמים יותר שלא בביגוד אחיד בעל צבע מגעיל.

מי שרוצה לגייס את כולם, אולי ראוי שגם ישלם לכולם (מעבר לפתרון הבנאלי שהצאתי בהתחלה - באמת לגייס את כולם).

ועכשיו, אפשר אולי להתפנות לדיון בבעיות אמיתיות.

אלעד

נכתב על ידי ashmash , 8/8/2007 19:36   בקטגוריות אקטואליה, צבא  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של לנה ב-14/8/2007 11:03
 




דפים:  
467,156
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)