לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2017    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

הפרוייקטים שלי


 

שמתי לב ש"הנושא החם" בישראבלוג הוא "הפרוייקט שלי". ואני אוהב פרוייקטים מטופשים. אז הנה האחרון שאני עובד עליו.

 

עץ אחד, הרבה פעמים/זמנים (או באנגלית: One Tree, Many Times). בגדול אני מצלם את אותו עץ שנמצא ליד בית שלי בזמנים שונים ושם הכל תחת סט אחד בפליקר.

בעודי מצלם את העץ הספיקו לשאול אותי האם הבחנתי בארנבים, לצעוק עלי שאני רוכב (על אופניים) בצד הלא נכון ושאלו אותי מה כל כך מעניין בשדה הזה.

 

הנה תמונה אחת מהפרוייקט. השאר בקישור הנ"ל:

 



 

 

אתם מוזמנים לעקוב ולראות כיצד ייראה העץ בשלכת (העלים החלו להצהיב לאחרונה), בערפלי הבוקר של קיימברידג', אולי בשלג (בתקווה שיירד קצת השנה).

 

 

פרוייקט נוסף שכבר כתבתי עליו בבלוג כמדומני היה לצלם תמונה של עצמי מידי יום, בתקווה עם רקע מעניין, במשך שנה, בין יום הולדתי ה-29 ל-30. התוצאה היא הסרטון הבא:

 

 


 

 

 

והיה גם את פרוייקט הריחוף מסביב לספייר של דבלין. לצורך כך הגענו בטקה ואני למקום לפני שש בבוקר וניתרתי מסביב לספייר מאות פעמים. התוצאה היא הסרטון הבא:

 

 


 

 

היו עוד אתרי צילום והמון קפיצות, אך לא ערכתי אותן לסרטון.

 

 

אך זו לא חוכמה לדבר רק על פרוייקטים מהעבר. אחרי הכל, הנושא החם מדבר על פרוייקטים לעתיד. שני דברים שמתישהו אני רוצה לעשות הם:

 

1. אתגר הקינמון (Cinnamon Challenge). הכי פשוט להסביר מה זה הוא אם תצפו בסרטון הבא (תדלגו על הדקה הראשונה):

 

 


 

 

אם אהבתם, אולי תרצו לבזבז שלושת רבעי שעה בצפייה באנשים מנסים לעמוד באתגר:

 

 


 

 

 

2. פרוייקט צילום של כל הדברים שאני אוכל במשך חודש. מרתק לראות מה אני מכניס לפה. זה לא משתווה להישג של דוקטור נקמץ, הממציא היפני התמהוני, אבל יש לי עוד דברים לעשות חוץ מלצלם את מה שאני אוכל במשך עשרות שנים...

 

 

וכמובן, אני כותב סיפורים קצרים. חלקם אפילו טובים (לטעמי). מתישהו ודאי ארצה לאגד אותם לכדי ספר. האם גם זה פרוייקט?

נכתב על ידי ashmash , 26/10/2013 21:39   בקטגוריות מחיי היומיום  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



העורב - ידידו הטוב של האדם


 

הטמפרטורה היום טיפסה מעל 20 מעלות, בסביבות ה-21 ואולי אף ה-22 מעלות. אפילו השמש הציצה מבעד העננים האפורים שכיסו לסירוגין את הרקיע.

לפיכך, יצאנו לטיול רכיבה בפארק פיניקס. בטקה נכנסה לקנות בקבוק מיץ תפוזים צונן המתאים ליום שרבי - בקנה מידה דבלינאי - מסוג זה ואני המתנתי עם האופניים בצל העצים על כר הדשא.

 

לפתע שמעתי קול גבוה ורך אומר Hello. בפעם השנייה ששמעתי את ברכת השלום הרמתי את הראש, אולי בכל זאת מישהו מעוניין ליצור איתי קשר, וראיתי פעוטה בלונדינית קוראת לעורב, מנסה למשוך את תשומת לבו ואולי לרכוש חבר חדש בעל כנף.

העורב לא התייחס לילדה. היא המשיכה להגיד Hello עוד מספר פעמים, בעוד העורב מתרחק ולבסוף עף מהמקום.

 

חשבתי לעצמי שזה נורא מתוק לראות ילדים צעירים מדברים אל בעלי חיים. בתמימותם הם סבורים שהחיות מבינות אותם. הרי אם הולכים על ארבע ומעופפים שונים מדברים בטלוויזיה, מדוע שלא יעשו זאת בטיול המשפחתי בפארק?

לילדים דמיון מפותח וחוסר יכולת להבדיל בין האפשר לבלתי אפשרי.

 

לאחר מספר שניות הבנתי כי המנהג הזה, שיג ושיח עם בעלי חיים, לא נעצר בילדות. כמה פעמים ראיתי אנשים מדברים אל החתול שלהם כאילו לחתול באמת איכפת מה אומרים לו. כמה פעמים ראיתי אנשים מדברים אל הכלב כאילו היה ילד?

אני זוכר יום אחד בו הלכתי ליד הסיטי בייסין שברחוב בלסינגטון ואישה זקנה צעקה אל הכלב שלה, כפי הנראה הכלבה שלה: Lily, poď sem או בתרגום חופשי מסלובקית: "לילי, בואי הנה". הצ'יוואווה הקטנה רצה לעברה מיד.

 

כן, הכלב אמנם חי בדבלין, כנראה כבר מספר שנים, אבל הוא עדיין מבין רק סלובקית. בכל זאת, קשה ללמד כלב זקן טריקים ישנים או שפה חדשה.

 

 

 


ילדה מדברת עם עורב - פיניקס פארק
ילדה מדברת עם עורב - פיניקס פארק - היום

נכתב על ידי ashmash , 22/7/2012 19:11   בקטגוריות אי האיזמרגד, הרהורים, מחיי היומיום  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פלישת חוטפי הגופות


 

את הקטע הבא כתבתי לראשונה בבלוג שלי על אירלנד - אי האיזמרגד. זו באמת הזדמנות לספר על הבלוג החדש יחסית ולהפנות את הקוראים שמעוניינים לקרוא מידע רלוונטי על אירלנד שם. הואיל והקטע הזה עוסק גם בדיון שאינו גיאוגרפי בלבד, חשבתי שיהיה זה מן הראוי לפרסם אותו גם כאן.

 



החל מה-2 בפברואר (2012) ועד להודעה חדשה (בעוד מספר חודשים כנראה) רצה בתיאטרון השגריר (Ambassador Theatere) שבכיכר פארנל, בקצה רחוב אוקונל תערוכה על גוף האדם.
באחד הפרסומים לתערוכה נרשם שמדובר בפרימיירה עולמית. אני מעט סקפטי לגבי זה, הואיל ותערוכות מסוג זה רצות במקומות שונים בעולם. גם דבלין כבר זכתה לארח את התערוכה לפני כשנתיים-שלוש ולראייה, ראיתי את התערוכה לפני שנתיים וחצי, ב-27 ביוני 2009 (הנה הציוץ שלי מהיום ההוא. מי אמר שטוויטר לא מועיל?).

אז מה אפשר למצוא בתערוכה? ובכן, בציוץ שלי כתבתי בקצרה (בכל זאת 140 תווים) את המשפט הבא:

've just seen Bodies the exhibition http://www.bodiesdublin.com Human body is fascinating, but the Chinese executed exhibits are disturbing

בתרגום חופשי:

בדיוק ראיתי את תערוכת הגופים. גוף האדם מרתק, אבל מוצגים שהם מוצאים להורג סינים מטרידים.


זו בדיוק הבעיה בתערוכה. אני מניח שהרפואה ודאי לא הייתה מתקדמת ללא אנשים אמיצים שביתרו גופות (ראו לדוגמא את הציור הנהדר "שיעור האנטומיה של דר' טולפ" שצייר האומן ההולנדי רמברנט במאה ה-17 או כמה מעבודותיו של ליאונרדו דה וינצ'י). תערוכות מסוג זה עשויות לעורר וכפי הנראה מעוררות את יצר הסקרנות בקרב רופאים ומדענים לעתיד או למצער מספקות את יצר המציצנות של כאלו שלכל היותר יהיו קצבים.
אך יחד עם זאת, המוצגים הם בני אדם אמיתיים, רובם ככולם מצאו את מותם במתקני כליאה סינים או כפי שנכתב בפרסום לתערוכה, "הדוגמאות נתרמו לאוניברסיטה בדליאן, סין".
לשון אחר, אנשים משלמים ממיטב כספם (20 אירו למבוגר, 16 אירו עם הנחה, 12 אירו לילד או כל המשפחה ב-56 אירו) כדי לצפות באנשים שפעם היו חיים והתהלכו בינינו ולאחר מותם מוצגים משומרים וחתוכים באופן זה או אחר.

חלקם פרוסים דק כפסטרמה והפרוסות שלהם מוצגות האחת ליד השנייה, על מנת להציג את השכבות השונות בגוף האדם. מאחרים נלקחו כל האיברים זולת מערכת הדם וכל שניתן לראות הוא רשת סבוכה של עורקים, ורידים ונימים. הם לא בהכרח מזכירים צלם אנוש בכל המקרים, אבל הידיעה הזו יושבת בראש במשך כל התערוכה, בעודך מביט מקרוב בעצמות, כליות, ריאות (של מעשנים מול לא מעשנים, חולי סרטן מול אנשים בעלי מערכת נשימה בריאה וכו').

אמנם חלפו יותר משנתיים מאז צפיתי בתערוכה, אבל אני עדיין זוכר את אותן בובות-אדם ניצבות בחלל התיאטרון הישן אוחזות רקטות טניס, משחקות האחת עם השנייה במשחקי כדור או מבצעות פעלולים אקרובטיים רק כדי להרשים ולבדר את המבקרים בתערוכה. יש מי שיימצא זאת משעשע. אני מצאתי זאת מזעזע, מחריד ופוגע, גם אם האנשים האלה תרמו את גופם, מרצון (או שמחוסר רצון או חוסר ברירה). זה לא בדיוק מדע, אלא סוג שעשוע חולני שאולי מתאים לעידן בו קרבות גלדיוטרים היו עניין שכיח.

על אף זאת, היה מדובר בתערוכה מרתקת. כפי שכתבתי לעיל, ניתן ללמוד על מערכות בגוף שכלל לא הייתי מודע לקיומן או לאופן בו הן נראות לפני התערוכה. חלק אחר בתערוכה הראה עוברים שהופלו בשלבים שונים של ההריון וניתן לראות כיצד בשלבים די מוקדמים של ההריון העובר הוא לא פחות מאשר תינוק ננסי. הראש אנושי, הידיים, האצבעות וכל יתר האיברים שם ורק מחכים כדי לגדול. כשמתבוננים בתינוקות הזעירים שוחים קפואים בפורמלין לא ניתן שלא להזדעק נגד הפלות ולחשוב שמדובר ברצח של חסרי ישע ולא נאמר בהסרת מצבור תאים חסר זכויות (וזה דיון אירי ארוך. הפלות אינן חוקיות ברפובליקה האירית. אבל זה אולי לפעם אחרת).

ובכן, הרשמים שלי מהתערוכה מופיעים למעלה. אמביוולנטי בלשון המעטה.
אם אתם בדבלין בתקופה הקרובה, בהחלט אפשר לשקול לבקר בתערוכה. המחיר די יקר, במיוחד כאשר רוב המוזיאונים בעיר הם בחינם. אבל בהחלט מדובר במשהו שלא רואים כל יום, אפילו אם אתם עוסקים ברפואה פתולוגית!

עוד על התערוכה באייריש טיימס.
אלעד



שיעור האנטומיה של דוקטור טולפ - רמברנט

נכתב על ידי ashmash , 3/2/2012 17:57   בקטגוריות אי האיזמרגד, הרהורים, מחיי היומיום  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ashmash ב-16/2/2012 11:58
 



שלושה בתי כנסת בשלושים דקות ועל הקשר בית ערב הסעודית למזון מהיר



בערב שבת, בעודי רוכב מהעבודה, החלטתי להאריך את המסלול הקבוע על מנת לשבור את השגרה וכן למצוא רקע מעניין לפרוייקט השנה השלושים (מין משימה שכזו שהחלטתי לקחת על עצמי לצלם בכל יום תמונה מיום הולדתי ה-29 עד יום הולדתי ה-30 הבא עלינו לטובה. הרעיון הוא ליצור בתום השנה סרטון שמציג כל תמונה במשך שנייה או שתיים כתזכורת למקומות בהם עברתי והחוויות אותן חוויתי במהלך השנה השלושים של חיי. על אף שבאופן כללי אני מאוד מרוצה מחיי בימים אלו [ אמנם תמיד יכול להיות יותר טוב], מדובר בשנה משעממת להחריד. הימים בהם במשך שנה יכולתי לטייל מסביב לעולם חלפו, אם כי במוקדם או במאוחר אני מניח ומקווה שישובו).

 

וכך, רכבתי דרך כיכר מריון (Merrion Square), מקום הולדתו של הסופר אוסקר ויילד, כיכר פיצוויליאם ודרך אדלייד עד שהתחברתי עם רטמיינס ומשם הביתה לכפר החביב בדרום דבלין.

בליבה של כיכר פיצוויליאם, אחת מפינות החמד של דבלין, גינה פרטית שאינה פתוחה לקהל הרחב, אם כי כבר יצא לי להתהלך בתוכה מספר פעמים (היה זה אירוע פרטי אליו נקלענו במקרה בפעם הראשונה, בעוד היה זה שוק חג המולד [הפחות מוצלח לעומת זה בדוקלנד] הפתוח לכל בפעם השנייה).

בכיכר, במקרה או שלא במקרה, שוכנת השגרירות של ערב הסעודית הידועה גם כסעודיה. אמנם מדובר בממלכה (שלא נאמר דיקטטורה) אסלאמית הנשלטת על ידי בני גילו של תרח הזקן ומתבססת בעיקר על ייצוא זהב שחור ומתן בסיס לכוחות המזויינים של ארצות הברית, אך יש בה גם דברים טובים, או למצער לא מזיקים, למשל הסמל הלאומי (National Emblem) שלה המורכב משתי חרבות ועץ דקל.

 

מרחק כחמש דקות רכיבה משם, דרך דרך אדלייד, בפורטובלו, ישנו סניף, אחד מני רבים, של רשת המזון המהיר אברקבברה (Abrakebabra), משחק מילים שכזה המשלב את מילת הקסם אברקדברה עם המילה קבב, המשמשת בעיקר לתיאור מה שאתם מכירים כשאוורמה ופחות לקציצת הבשר הצלוייה.

הלוגו של הרשת, שני דקלים ושביל מעוקל מזכיר את הסמל הסעודי, שלא נאמר מעוצב בהשראתו...

 

די מזמן, עניין של חודשים, החלטתי שאני מעוניין לצלם את השניים בהפרש זמן קצר ולהציג את ההשוואה. התוצאה לפניכם:

 

 



דלת שגרירות ערב הסעודית בדבלין ורשת המזון המהיר האירית אברקבברה - מצאו את ההבדלים

 

 

אינני מלא קנאה בסעודים. לא הייתי רוצה לחיות בארץ שהיא מדבר שומם שרק מרבצי הנפט משמשים כזכר לאקלים שאפשר חיים משגשגים בעבר. אינני מסוגל לתאר את החיים במדינה בה נשים יכולות להחזיק במכונית, אך לא לנהוג בה (וחסכו את הבדיחות חסרות הטעם על כבישים בטוחים יותר). לא הייתי רוצה לחיות על פי חוקי השריעה, נדיבה, ברוכה וסובלנית ככל שתהיה (כך לפחות על פי התומכים בה). חוקי האלוהים הם חוקים מעשי אדם שזוכים להגנה שלא לצורך.

 

אך כאשר עוברים ליד השגרירות הסעודית, ובעצם על יד רוב השגרירויות, קשה להתפעל מחוסר הצורך בסידורי ביטחון מופרזים.

נסו לשהות דקות ארוכות על מפתן השגרירות האמריקנית או הישראלית, שלא נאמר לצלם, מבלי להיות מתושאלים על ידי כלומניקים חנוטים בחליפות.

 

בכל אופן, כפי שכבר ציינתי, הדרך בין השגרירות הסעודית לאברקבברה עוברת דרך דרך אדלייד (Adelaide Road), אחד הרחובות המקסימים בדבלין הנושק לתעלה הגדולה מצפון.

במקום בית הכנסת הראשון שנבנה בדבלין בשנת 1892. הוא נמכר על ידי הקהילה היהודית לפני כעשור וכיום משמש כבניין משרדים. הוא נראה כך:

 



בית הכנסת הישן - דבלין

 

 

מעניין הוא שכאשר אין מחלוקת טריטוריאלית או סכסוך אתני, לא נלחמים על כל מבנה קדוש. כתבתי מזמן על בתי כנסת, כנסיות ומסגדים שעברו הסבה משימושה של דת אחת לאחרת.

בנוסף, הנה למשל המסגד המרכזי של דבלין ב-South Circular Road שימש ככנסיה בטרם נרכש על ידי הקהילה המוסלמית. הצלב הוחלף בסהר וזה הכל. התוצאה כאן.

או למשל עוד כנסייה האחת הסמטאות הסמוכות המוצעת למכירה או השכרה. אם אתם מעוניינים במשרד קרוב למקבלי ההחלטות החשובות שם למעלה, אתם עשויים למצוא בזה שימוש.

 

מרחק דקות רכיבה משם ברטמיינס (Rathmines) או רטגר (Rathgar), אני לא בטוח היכן בדיוק זה נופל (לטענת הקהילה היהודית המקום נופל ברטמיינס, לדעתי הסמיכות הגיאוגרפית מכתיבה שהמקום הוא ברטגר). אפשר לראת את המבנה המשמש את הקהילה הרפורמית או המתקדמת.

שום שלט לא מעיד שמדובר בבית כנסת או מבנה ששייך ליהודים. גם החזית נראית לכל היותר כמבנה המשמש מתנ"ס:

 



בית הכנסת הרפורמי (אורח חיים) בדבלין

 

 

בצד שמאל ודאי הבחנתם במבנה עתיק יותר דבוק למבנה החדיש. וכך זה נראה כשמסתכלים מקרוב:

 

 



 

 

ומיותר קרוב:

 

 



 

 

מזהים את מגן הדוד?

אינני בטוח מתי בדיוק נבנה המקום. אך המסתור של בית הכנסת הישן בצל החזית החדשה מעניין.

כאמור, קשה לנחש שמדובר בבית כנסת. בפעם הראשונה שחיפשתי את המקום, פספסתי אותו ונאלצתי לחזור על עקבותי עד שהתעורר בי החשד שהמבנה הסתמי הזה הוא בעצם בית תפילה יהודי.

 

מרחק כחמש דקות רכיבה משם מגיעים לטרניור (Terenure. אגב תעתוק לעברית, המסמך הזה מטעם הקהילה היהודית כתוב בלשון כה מצחיקה. העברית פחות או יותר בסדר, עם טעויות מעת לעת. אבל התעתוק לעברית שמות המקומות מאנגלית מעורר חשד קל שהמתרגם שלט באידיש יותר מאשר בעברית - ליסעסטר אוועניו = Leicester Avenue. את Terenure הם תעתקו כ"טערעניור") בדרך הראשית המובילה מהעיר לראטפרנהם.

בית הכנסת העומד שם, חדש יותר, שוכן במבנה יפה, אך עושה רושם שמדובר במבצר קטנטן עם כל הגדרות, השערים ועמדות השמירה:

 

 



בית הכנסת האורתודוקסי דבלין

 

 

והנה, בתוך פחות מחצי שעה, כולל עצירה לצילומים בשגרירות הסעודית, אברקבברה וקניית תה יסמין בבית התה שברטמיינס לבטקה, ביקרתי שלושה בתי כנסת.

ישנו עוד בית כנסת אחד דבלין, קטן יותר, בו מעולם לא ביקרתי (ובכן, מעולם לא טרחתי להיכנס לאף אחד מהם, אם כי אני בטוח שאנסה לסדר משהו בבית הכנסת הרפורמי ולו רק להתרשם ממנו מבפנים).

ישנה גם מאפייה יהודית בפורטובלו (עם מוכרים סינים) ומוזיאון יהודי (מתישהו, איזה יום ראשון, אולי אקפוץ לביקור) סמוך למאפייה.

 

כל מיני שירותים לא נחוצים, לפחות עבורי, אבל בהחלט מרתקים. באופן אישי, אני מבקר לא מעט בחנויות שמוכרות אוכל חלאל (כשר מוסלמי), על מנת לרכוש תבלינים, אם כי לאחרונה נסגרה החנות הפקיסטנית שאהבתי לפקוד ובמקומה אני רוכש תבלינים זהים בחנות סינית שמריחה כמו דגים רקובים.

 

במדינה בה כ-87% מזדהים כקתולים ו-4% כחסרי דת (מפקד האוכלוסין של 2006, זה של 2011 רק פורסם וטרם שמתי לב לנתונים שפורסמו בענייני אמונה), מרתק לראות כיצד מיעוטים יכולים לחיות בשלווה במדינה של כל אזרחיה, לא רק של הרוב הדומיננטי.

נכון, הס מלהזכיר הפלות לפי שעה, אך רישום דמוי נישואים לזוגות חד מיניים כבר קיים ובקרוב גם נישואים בין בני אותו המין יתאפשרו.

בקרוב אצלכם. או שלא.

נכתב על ידי ashmash , 3/7/2011 09:30   בקטגוריות אי האיזמרגד, מחיי היומיום, אופיום להמונים  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ashmash ב-13/8/2011 10:36
 



לאורך הים אין גלים יש עולם


 

אתמול, גל חום, הטמפרטורות בדבלין חצו את רף 20 המעלות לראשונה מזה זמן רב. הגענו עד 22 כמדומני, די והותר על מנת להסתובב עם שרוולים קצרים.

וכיאה למזג האוויר נהדר שכזה, החלטנו בטקה ואנוכי לצאת לטיול מחוף פורטמרנוק (Portmarnock) למלהייד (Malahide).

 

הים, בית הקברות הגדול בהיסטוריה, מספק אטרקציות אין-סוף למטיילים לאורכו. כל ביקור בחוף טומן בחובו את האפשרות לראות דבר שמעולם לא ראית קודם לכן. מצדפים, קונכיות שאנשים אוהבים לאסוף מבלי לתת את הדעת לכך שמדובר בגוויות של יצורים שהתעטפו בהן בעבר, דרך דגים ומדוזות שנפחו נשמתם על החול ולעיתים גם לווייתנים ודיונונים שנשטפו אל החוף.

 

וחוף פורטמרנוק מעולם לא איכזב.

באחת הפעמים הקודמות בהן ביקרנו במקום, עשרות כוכבי ים היו פזורים על החוף. הנה דוגמא לאחד שצילמתי. מעולם לפני כן או לאחר מכן ראיתי כוכבי ים כה רבים שנשטפו עם הגאות.

 

אתמול, בעודי סורק את החוף בנסיון נואש למצוא עוד כוכבי ים, הבחנתי במשהו שנראה כקונכיה משוננת מוזרה. כעבור שנייה או שתיים, הבנתי שמדובר בשלד של סרטן. בעודי קורא לבטקה שהתיישבה על החול כעשרה מטרים ממני, הבחנתי בסרטן קטנקן משומר אף יותר.

הליכה לאורך החוף גילתה עוד עשרות סרטנים. מחלקם נשתמרו רק הצבתות, מאחרים רק השלד, בעוד כמה מהם, כפי הנראה מצאו את מותם זמן קצר לפני שאנו מצאנו אותם, היו שלמים להפליא.

 

כחצי שעה מאוחר יותר, התקדמנו בכמה מאות מטרים לאזור בריכות מים הנותרות בין הסלעים בשעות השפל.

לאחר עוד כמה סרטנים שמצאו את מותם בינות לחדי שן, בלוטוני ים ואצות, הבחנתי בסרטן קטן נע בתוך בריכת מים. הצבעתי וקראתי לבטקה להתבונן בפלא (בחיפה ראיתי עשרות פעמים סרטנים חיים, בולסים אצות. באירלנד תמיד נתקלתי בהם שכבר לא היו בין החיים).

 

לידינו, משפחה - אבא, אמא ושתי ילדות. קראתי לילדה הגדולה, להערכתי בת חמש או שש, לראות את הסרטן, הואיל והמשפחה נראתה כאילו גם הם מחפשים להתפעל מהעושר הבלתי נדלה שהים מספק.

בהתחלה, הילדה לא הבחינה בסרטן. היא בכלל הושיטה יד כדי להרים זוג צדפים ארוכים שהיו בקרבת מקום.

האב, שהבחין בסרטן, שלח את ידו, הרים את הסרטן ויחדיו הם שמו אותו בדלי פלסטיק קטנטן שהחזיקה הילדה.

לא חלפה דקה ועוד סרטנון קטנטון שהילך בסמוך נשלף גם הוא מהשלולית והושלך אחר כבוד אל הדלי שזה עתה הוסיפו לו מי ים.

 

לא היו מילים בפי. לא ידעתי מה להגיד, באמת. רציתי, באמת שרציתי לומר משהו על כך שאין זה ראוי לקחת את הסרטן. עשרות סרטנים סביב מתו ואין כל סיבה להסיר מסביבת הגידול הטבעית את אלו החיים.

הילדה, כמדומני, לא התרגשה במיוחד מכך שמדובר בפרוק רגליים מרהיב. היא יכולה הייתה לשים בדלי שלה כל דבר, כאילו היה צעצוע פלסטיק דומם.

חוסר הרגישות של האב שלא רק שלא גער בה, אלא עודד אותה לשלוף את הסרטן ולשים אותו בדלי פשוט היכה בי.

 

אני מודע לכך שיש אנשים שאוכלים סרטנים וחיות אחרות. אם בעלי חיים מסויימים אוכלים בעלי חיים אחרים, אני מניח שלא ניתן לבקר אנשים, חיות אחרי הכל, שאוכלים חיות אלו או אחרות.

אבל כאשר בעל חיים, יהא זה סרטן או חתול, הופך למשחק ושעשוע לאנשים, זה בעיני רשעות.

אני רוצה להאמין שלפני שעזבו את החוף, השיבו את הסרטן למים, סמוך למקום ממנו נלקח. משום מה, אני בספק אם כך היו פני הדברים.

 

הצטערתי כל כך שטרחתי להראות למשפחה את הסרטן החי. יכולתי להציג בפניהם אחת מאלף הגוויות שהיו מוטלות על החוף או יכולתי להניח להם לנפשם. הילדה היית מלקטת עוד גוויות של רכיכות והסרטן היה יכול להמשיך לרקד בבריכה.

אני את המסקנה הסקתי. לא אנסה לשתף אנשים בחוויות ממין זה כל עוד אינני בטוח שהם לא יזיקו ויפגעו ביצורים תמימים.

 

 



סרטן מת - חוף פורטמרנוק

נכתב על ידי ashmash , 26/6/2011 09:24   בקטגוריות אי האיזמרגד, מחיי היומיום  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Hagigit ב-4/7/2011 09:17
 




דפים:  
467,157
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)