לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 43

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    דצמבר 2017    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

מורים וחלב


 

מתישהו בעתיד הקרוב נופל חג השבועות. לפיכך כתב נחמיה שטרסלר נגד המורים שייצאו לחופשה מעט לפני ואחרי החג (קרי, הם עצלנים) ועל מוצרי חלב של תנובה שמלאים במלח, בזמן שתנובה ממליצה להפחית בצריכת מלח.

 

שנים בבית הספר לא הביאו אותי לרכוש הערכה לרוב המורים שלי. זאת בלשון המעטה. ואף על פי כן, שטרסלר הצליח להביא אותי לתמוך במורים. הישג מרשים. נדמה לי שזה הזלזול במורים ללא כל ניסיון לנתח מה מוביל לכך שמורים (וכך תלמידי בית ספר) יוצאים לחופשות ארוכות. האשמה מבלי ניסיון לבדוק מי באמת האשם. קיטורים בלי ניסיון לפתור משהו. כתבתי תגובה והנה היא לפניכם.

 

 

איך הצלחת להעביר אותי לתמוך במורים?


במשך שנים היית בדעה שהמורים לא עובדים יותר מידי קשה ורמתם עלובה למדי. כפי הנראה בשל הניסיון שלי עם מוריי במרוצת השנים.

איכשהו, לאחר התלונה של שטרסלר על עצלנות המורים, לבי עמם. עובדים במקרים רבים בסביבה עויינת ומלאת אלימות, מול הורים שמגדלים את ילדיהם כאילו היו אדוניהם של המורים. כל זאת בשכר נמוך, מגוחך במקרים רבים.

נדמה שההטבה היחידה שלהם היא מערכת שעות קלה יחסית. אך גם זה במחיר של הכנת מערכי שיעור, כתיבת מבחנים ובדיקתם, יציאה לטיולים שאורכים שעות ארוכות ואף מספר ימים, כל זה בשעות ה״פנאי״.

אך שטרסלר לא באמת מעוניין לשפר את איכות הלימודים. הוא מעוניין להציג קבוצות אוכלוסיה כפרזיטים, גם אם הם אחת הקבוצות שעובדות הכי קשה. הוא לא מעוניין להעלות את שכרם, רק להאריך את שעות עבודתם. והרי אין זו התייעלות?

לגבי הגבינות, מסכים. כל מי שאוכל מוצרים מעובדים (וגבינות הן חלב שעבר עיבוד) צריך לקחת בחשבון שרוב הזמן הוא צורך זבל. באותו זמן אפשר להזכיר שבשר מוכשר משומר בהמון מלח גם כן. ודאי היה לכך היגיון לפני המצאת המקרר. היום, מי שאוכל כשר סופו שהוא פוגע בבריאותו.

 

 

 

יכולתי להרחיב על כך שמוצרי חלב (או בשר) הם רעים בפני עצמם ותוספת המלח היא רק הוספת חטא על פשע. אך זה מחוץ לנקודה.

נכתב על ידי ashmash , 30/5/2014 07:55   בקטגוריות אקטואליה, בית ספר, צמחונות וטבעונות  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ranchuk ב-8/6/2014 13:18
 



מכתב לגדעון


 

שלשום קראתי את המאמר הזה של יהונתן גפן (דורש רישום או לחילופין, העתיקו את הקישור, חפשו בגוגל, לחיצו על תוצאת החיפוש והגישה חופשית), בו הוא מבקר את גדעון לוי על המאמר הזה על שושלת משפחת דיין, היא משפחתו של גפן. בקצרה, לוי כתב שתולדות משפחת דיין משקפים את השינויים שחלו בישראל ובציונות, מתנועה רעיונית אידיאליסטית, דרך חברה מיליטריסטית כובשת, חברה מיוסרת וחולמת ועד חברה המתעסקת באישי באובססיביות. גפן מתח ביקורת על כך שמדובר בהכללה גסה (וזו הרי דרכה של השוואה. ישנם הבדלים) והתזמון שפגע במשפחה המתאבלת.

 

היום פרסם לוי מאמר נוסף בו הוא מסביר את דבריו. מתנצל על פגיעה אפשרית, אך לא חוזר בו מהרעיון הכללי שהוא נכון. הכל יפה ונכון, אך נקודה אחת במאמרו, פסקה לפני הסוף, נגעה בציפור נפשי והחלטתי לשלוח לגדעון לוי מכתב (אימייל). הנה הדברים שכתבתי לגדעון:

 

 

שלום גדעון

אני מרבה לקרוא את מאמריך ולמרבה הצער אני מסכים כמעט עם כל מילה שנכתבת בהם (לא הייתי אומר ״הייתי חותם עליהם״ משום שאתה עושה זאת טוב שבעתיים ממני, אז הקרדיט אך ורק לך). זה מצער לראות שעל אף שרוב הדברים שאתה כותב הם מבחינת קומון סנס, הם מעוררים את חמתם של רבים המנסים לציירך כבוגד. אם מישהו בוגד בחברה הישראלית, הרי אלו אותם המונים שבוגדים באנושיות. אני מניח שלאומניות היא מגרעתם של אנשים שאין להם דבר אחר זולת לאומם להתגאות בו.

אציין שלא קראתי את המאמר המקורי לו הגיב יונתן גפן, עד אשר קראתי את התגובה שלו וסקרן אותי לראות מה כתבת. הבנתי את דבריו כך שעיקר הביקורת שלו היא על התזמון, כלומר כתבת על משפחת דיין בעוד המשפחה מתאבלת על מות בן הדור השלישי. אני מניח כי אין לשפוט אנשים בשעת צערם, אך כמי שהתהדר בתואר עיתונאי במשך מספר רב של עשורים, הייתי מצפה מגפן להבין את עניין התזמון, בעיקר שעיקר פועלו העיתונאי היה כתיבת מאמרי דעה. מותם של אנשי ציבור הוא הזמן להתייחס לפועלם ומורשתם.

אני מניח שאתה מבין את הדברים האלה, ודאי טוב ממני, אם כי כמי שנמצא באופן מתמיד בעמדת מיעוט, תמיד טוב לשמוע שאינך לבד במערכה. רציתי להעיר על מה שהוא לטעמי מעידה קלה בטקסט התגובה שכתבת לגפן. כתבת:

איך אפשר להבין חברה שבורחת מעצמה, שאין לה מושג לאן פניה, שמכחישה את עצמה לדעת; שחושבת שאם הכיבוש נמצא מעבר לחומה הוא לא קיים; שטבעונות חשובה בה יותר מהכיבוש, וכמותה גם הנופשון והג'יפון.

לדעתי שתי הבעיות המרכזיות בישראל הן הכיבוש והשתלטות הדת על המדינה. והן קשורות זו בזו. אין זה המקום לערוך ניתוח מעמיק של הקשר בין השניים, אך לכיבוש הישראלי של השטחים אין צידוק אחר מאשר זה הדתי. הטיעון הביטחוני, אם אי פעם היה כזה, התפוגג מזמן. גם היתרון הכלכלי (המרושע) שאולי היה בהעסקת מאות אלפי פלסטינים נטולי זכויות התגמד מזמן לעומת הנטל הכלכלי שהכיבוש הביא עמו.

חוסר ההפרדה בין דת למדינה, ההבדל בין לאום יהודי המוגדר על פי דת בתעודת הזהות ללאום ישראלי המופיע בדרכון, מובילה לכך שהמדינה היהודית לא יכולה לוותר כך על חבלי אבות מבלי להיות בקונפליקט פנימי עם זהותה.

כמובן, הדת כשלעצמה אינה הבעיה, כפי שאתה מיטיב להבין. הוכחת זאת כאשר הצהרת שאין בעיה עם חרדים שגרים בצפון תל אביב ועם כך אני מסכים. הבעיה היא אותם רודפי שלמונים שעושים ממונם מהכיבוש תוך שימוש באצטלה דתית. הכסות הדתית/לאומנית (כאמור, אחד הם) אינה רציונלית אך מקשה על רבים להתנגד לה. גם על אלו הרואים עצמם חילוניים, כל עוד הם מגדירים עצמם כבני הלאום היהודי.

כמו ביתר המקרים של ניצול אנושי, מדובר בבני אדם (מעטים יחסית) שמנצלים בני אדם אחרים תוך הסתה של בני אדם אחרים שגם הם מנוצלים. אם לתרגם את הלשון הכללית למקרה הפרטי של ישראל, המון יהודי המנוצל על ידי אליטה קטנטנה משולהב לשנוא את ההמון הפלסטיני (גם כן משולהב לשנוא את היהודים לא אחת על ידי אליטה נצלנית לא פחות). ההמון סובל, בזמן שהאליטה חיה בנוחות יחסית. נראה שידו של ההמון הפלסטיני על העליונה בהכרה בכך שהמנהיגות שלו מושחתת. הישראלים משוכנעים שהם חיים בדמוקרטיה, לא פחות. עושה רושם שזו הסיבה שהחברה הפלסטינית פחות אלימה מזו היהודית בשנים האחרונות.

הבטחתי מעידה בטקסט שכתבת וטרם התייחסתי אליה. אז הנה. כתבת שהעובדה שעיסוק בטבעונות חשוב יותר מעיסוק בכיבוש מעיד על בריחה מהמציאות. אני מבין שציינת זאת משום שמדובר בנושא שעלה לכותרות לאחרונה ונהיה מקובל לדבר עליו יותר מאשר בעיות יסוד בחברה הישראלית. כמדומני השיח בנושא עוסק לא מעט בפן הבריאותי של טבעונות ובכך אתה לא טועה בחושבך שמדובר בנושא שחשיבותו שולית, כמו נופשון או ג׳יפון.

אך לפן הבריאותי שאולי מרבים להתעסק בו, ישנו פן הומאני לא פחות. רבבות בעלי חיים מוצאים את מותם מידי יום בדרכם לצלחת (במקרה הטוב) או פח האשפה (במקרה שכיח לא פחות). מאות אלפי בעלי חיים נכלאים בתנאים לא אנושיים. חלקם עוברים התעללות של ממש, כפי שנחשף לא אחת.

אינני יודע אם אתה צמחוני או לא גדעון, אך מהיכרות כמעט אינטימית עם מאמריך במרוצת למעלה מעשור אני סמוך ובטוח שגם אם אתה אוכל בשר, אתה תהיה מבין הראשונים לתמוך בהקטנת ומניעת סבל מבעלי החיים במידת האפשר, למשל על ידי שימוש בפרקטיקת שחיטה הומאנית ככל שניתן.

היה כבר מי שאמר שעבור בעלי החיים, כל יום הוא טרבלינקה. יש בכך מן האמת, יש בכך מן הפרובוקציה (בכל זאת, הוא רצה למכור את הספר). ובפרפרזה למשפט הנ״ל, עבור בעלי החיים, כל יום הוא כיבוש ואולי אף גרוע מכך.

אני קורא לא מעט על הזוועות המתחוללות בשטחים הכבושים, בין אם פעולות ״תג מחיר״ ובין אם פשעי המלחמה המתבצעים על בסיס יומיומי על ידי חיילי הצבא הישראלי. לבי עם הקורבנות הפלסטינים. בכל הזדמנות שיש לי, אני מספר על כך לבני שיחי, במיוחד כאשר הם רואים בחיוב את ישראל ופועלה.

אך מספר ההרוגים הפלסטינים לא מתקרב למספר בעלי החיים שנהרגים כדי לשמש כמזון. מרחב המחיה המצומק בו הישראלים מצפים ברשעות מהפלסטינים לגור בו, גדול בהרבה מזה בו הפרה או התרנגולת המצויה חיה. הפלסטינים נתונים לשרירות לבם של הישראלים בכל הקשור לעוצר שמוטל בחגי ישראל, רשיונות עבודה ומעבר שניתנים ונלקחים כאילו היו מקל וגזר ולא חירות יסודית המגיעה לכל בני האדם, אך בעלי חיים כה רבים נולדים במכלאה כדי למות בשבי בגיל צעיר.

רצוני במכתב ארוך זה הוא להעמיד אותך על טעותך. טבעונות, גם אם רבים מתעסקים בה מכל הסיבות הלא נכונות, איננה שוות ערך לנופש. היא שוות ערך לחופש, במובן החשוב של המילה, החירות של יצור חי לא להיות מעונה ולהירצח.

כבן אדם אתה בוחר באופן מובן להפנות מרצך לתנאיהם של בני אדם, כפי שכישראלי עיקר פועלך הוא בצרות החברה הישראלית. אך אין זה אומר שהטרגדיה שמלווה את חייהם של מאות אלפי יצורים חיים, גם אם אינכם מאותו המין, איננה טרגדיה של ממש שאפשר לפטור בשורה אחת.

טבעונות לא פחות חשובה מהכיבוש. היא מקרה פרטי, מעט שונה, של אותה בעיה. חוסר אכפתיות מהזולת שמשמשת בסיס לניצולו, גם במחיר הפיכת חייו לבלתי נסבלים או במחיר חייו עצמם.

לא אכנה אותך פושע שנאה. לא אדרוש התנצלות. פועלך חשוב ואני מניח שאתה מסכים עם רוב הדברים שכתבתי ומדובר היה בפליטת מקלדת בהיסח הדעת או מחוסר זמן לתת דעתך לנושא.

בכל מקרה, יישר כוח. המשך במלאכתך החשובה כמצפן של החברה הישראלית שמזמן איבדה את הצפון.

אלעד יאיר

 

 

 



 

 

עדכון:

 

גדעון לוי השיב למכתבי תוך כשעה וחצי ממכשיר הטלפון שלו. ואלו דבריו:

 

 

לאלעד יאיר, תודה רבה. האמת היא שאני מסכים למרבית דבריך. שוב תודה, גדעון לוי

 

 

קצר וקולע.

 

 


 

עדכון נוסף מיום שני:

 

 

גדעון השיב לי שוב, נראה שהפעם מהמחשב:

 

 

לאלעד שלום, תודה על דבריך. אינני צמחוני, רק בת זוגי, אבל אני מסכים לכל מה שכתבת. גדעון לוי

 

 

 

שוב, תגובה קצרה ולעניין. השבתי לו:

 

 

 

שוב שלום גדעון

תודה על שתי תגובותיך, מהטלפון אתמול וזאת מהיום.

אני רואה בצמחונות/טבעונות בחירה אישית. אין לי דבר וחצי דבר נגד אנשים שבוחרים אחרת, כל עוד הם לא תומכים בהתעללות בבעלי חיים לשם התעוללות (ורוב רובם המכריע של האנשים לא).

מי שמצפה מכל האנשים לזנוח הרגלים שרכשו כמעט מגיל 0 הוא תמים, במיוחד כאשר מרבית הסביבה מעודדת צריכת בשר, בין אם בפרסום, בעובדה שהוא זמין וזול ונדרש מאמץ לא לצרוך בשר וכלה בהצגת הפן הבריאותי לכאורה. זאת ועוד, בטבע חלק מבעלי החיים אוכלים אחרים, כך שמניעת הסבל וההרג היא אידאל, מעין משיח שלעולם לא יבוא בלאו הכי (לא, אינני רואה בצמחונות דת, לפחות עבורי. אם כי עושה רושם כי בחלק מהמקרים ישנם סממנים של כתות עם גורו והמוני מומרים).

כפי שחזרתי ואמרתי, אנא המשך בעבודתך החשובה בדיווח על העוולות המתחוללות בישראל ופלסטין על בסיס יומי. בעוד שנים, אנשים ישובו אל מאמריך וכתבותיך, קול צלול וברור בתוך הקקופוניה, אחד הנרות הבודדים באפלה.

אלעד

נכתב על ידי ashmash , 18/5/2014 17:46   בקטגוריות אקטואליה, צמחונות וטבעונות  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של Amir ב-26/5/2014 09:48
 



אדם


 

דרך ידידי הטוב ג׳רמי הגעתי לעמוד הזה שמציג את סרטון האנימציה הבא.

בקצת פחות מארבע דקות הוא ממחיש מספר נקודות מרכזיות באכזריות האדם שנובעת בעיקר מאדישות וחוסר איכפתיות כלפי הזולת והסביבה.

צפייה נעימה או לפחות מעוררת מחשבה:

 

 

נכתב על ידי ashmash , 28/2/2014 09:02   בקטגוריות צמחונות וטבעונות, פסימי  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של FreeLancer308 ב-11/3/2014 08:26
 



תעשיית המזון/תעשיית המוות


 

דרך הקטע הזה אצל אישתון המכיל עוד המון אייטמים הראויים קריאה, הגעתי לסרטון הבא באורך כשש דקות (לינק לדף הפייסבוק שיאפשר צפייה באיכות גבוהה יותר והפצה קלה):

 

 


 

 

המחזה הסוריאליסטי משהו ממחיש למה הכוונה ב"תעשיית המזון" בכלל ו"תעשיית הבשר" בפרט (עם נגיעה קלה ב"תעשיית החלב").

לתשומת מי שממשיך לאכול את זה מתוך ברירה ובחירה.

אלעד

נכתב על ידי ashmash , 14/1/2013 22:02   בקטגוריות צמחונות וטבעונות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אתיקה של אכילה


 

עוד במרץ השנה שמרתי לי את הקישור לסרטון הבא של פיטר סינגר הדן באתיקה ומה שאנו אוכלים.

הואיל וכעת כבר חודש אוקטובר, אני מניח שכפי ששר אלוויס פרסלי, זה עכשיו או לעולם לא, אז הנה לכם סרטון באורך 73 דקות הדן בסוגיות שונות הנוגעות לאתיקה של אכילה - מזון צמחוני וטבעוני, אורגני, גידול מקומי, סחר הוגן (Fair Trade) וכדומה.

 

 

 

 

ובכן, אין מה להשוות בין הסגנון של פיטר סינגר לזה של גארי יורופסקי (דנתי על אחת ההרצאות של יורופסקי כאן). אם יורופסקי הוא מטיף דתי משיחי להוט, פיטר סינגר הוא פרופסור לתיאולוגיה, נעים הליכות, לא מתלהם, אינטלקטואל עם משנה סדורה.

 

סינגר, מתמקד בעיקר בחולייתנים, כלומר רוב בעלי החיים המורכבים יותר מבחינה אבולוציונית ולכן עשויים לחוש כאב כפי שאנו חשים אותו, בעיקר מטעמי נוחות ומשום שאלו הם בעלי החיים הנצרכים בתעשיית הבשר. הטיעונים שהוא מעלה, בהחלט יגרמו למי שאוכל בשר לחשוב פעמיים לפני שהוא מכניס משהו לפה.

 

בעיקרון, מעבר לתזונה צמחונית וטבעונית הוא טוב. לא זאת בלבד שהוא מונע את ההרג של בעלי החיים שלא נאכלים, הוא מקטין את הסבל הנגרם כתוצאה מגידול בעלי חיים בשיטה שבה תעשיית הבשר עובדת.

אם אנו באים לדון על האתיקה שבאכילת בשר, חשוב שמי ששוקל האם לאכול בשר יהיה מודע לאופן בו הבשר שהוא צורך מגודל. כלובים קטנים, רפתות צפופות, בתי גידול בהם רבבות בעלי חיים נדחקים בתנאים נוראיים כי רווחתם לא חשובה למגדלים, אלא הגדלת הרווחים.

 

בנוסף, בעלי החיים צריכים דגן ומספוא כדי להתקיים והואיל והם צורכים אנרגיה, הם צריכים לאכול יותר מאשר ה"אוכל" שהם "מייצרים". באמצעות מעבר לתזונה צמחונית, לבני האדם יהיה יותר אוכל (הנתונים האחרונים של ארגון המזון העולמי מדברים על 870 מיליון(!) אנשים רעבים ברחבי העולם). כמובן, יש עוד דרכים להגדיל את מלאי המזון הזמין, למשל לוותר על דלק ביולוגי, אבל מעבר לתזונה המבוססת על הצומח בהחלט יעשה טוב למאבק ברעב.

 

ומה בדבר קרניבורים מצפוניים? אלו שצורכים רק ביצי חופש, תרנגולים שהתרוצצו מחוץ לכלוב ופרות שרעו באחו במקום ברפת מצחינה. כלומר, אם לבעלי החיים יש חיים טובים לפני שהורגים אותם בכאב מינימלי, אולי בכל זאת אפשר לאכול בשר מבלי לגרום צער, כאב, יגון ולזהם את הסביבה?

לפי סינגר, זהו צעד בכיוון הנכון, אבל זה יכול לעבוד רק בקנה מידה קטן, אך לא להחזיק אוכלוסיה שלמה בכמות בה צורכים בשר בחברה המודרנית.

 

סינגר גם נוגע בסוגיה של מזון אורגני והשפעתו החיובית על הסביבה ועל פי רוב על רווחת בעלי החיים המשתתפים בייצור. מצד שני, אין בדיוק סטנדרטים אחידים לגידול אורגני, כך שאריזה ירוקה לא בהכרח מבטיחה חוות גידול ידידותית יותר ליושביה ולסביבה. ומי באמת יכול ללכת ולבדוק את התנאים בהם מגודל המזון האורגני?

 

בנוסף, סינגר מדבר על גידול מקומי שבשנים האחרונות יש נטייה לעודד כדרך אכילה ירוקה וידידותית לסביבה. האם זה באמת עוזר לסביבה?

למשל, אכילת עגבניות שגודלו בעונה הנכונה באזור עם האקלים הנכון עשויה להפחית את זיהום האוויר. לעומת זאת, מחוץ לעונה או באקלים לא מתאים, אכילת מזון מגידול מקומי מצריכה יותר אנרגיה משינוע המזון מאזור אחד לאזור אחר בגלובוס.

 

דיון באתיקה של מה שאנו אוכלים, האם זה טוב או רע, לא יכול להתעלם מההשלכות והאפקטים של התזונה האנושית על בעלי חיים ובני האדם המגדלים את המזון או מושפעים מהאפקטים הסביבתיים של גידול המזון.

פיטר סינגר מדגים ומסביר זאת בצורה נהדרת.

נכתב על ידי ashmash , 11/10/2012 10:58   בקטגוריות צמחונות וטבעונות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
467,604
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)