לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
 

בסוף יהיה טוב כי בסוף כולם מתים


It doesn't make a damned bit of difference who wins the war to someone who's dead - Catch 22, Joseph Heller
כינוי:  ashmash

בן: 42

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג

קוראים אותי

מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2011    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2011

I Am Not Moving


 

הגעתי לסרטון הזה דרך קישור בגוגל+:

 


 

 

אז מה יש שם?

מלאכת מחשבת. נאומים ודברים של נשיא ארה"ב ברק אובמה ומזכירת המדינה (שרת החוץ) הילארי קלינטון שנישאו בגנות דיכוי המחאה במצרים, לוב,  סוריה, איראן וכו' (וכו' לא כולל כמדומני את ערב הסעודית, כי בכל זאת, נפט במחיר סביר חשוב מזכויות אדם) מובאים במקביל לתמונות וסרטונים שצולמו לאחרונה בארה"ב, סמוך לוול סטריט, שם נראים מפגינים מוכאים ומדוכאים על ידי המשטרה.

על מנת להשאיר יד לדמיון, מובאים גם סרטונים של מפגינים מהמהפכות שפקדו את המזרח התיכון לאחרונה, הסטודנט שניצב לבדו מול טנק בכיכר טיאננמן, בייג'ינג, סין. דבריו של מרטין לותר קינג בזכות שוויון (בעיקר בין הגזעים) וכן הלאה.

 

בשבע דקות, אפילו פחות, המסר שעולה מהסרטון הוא ברור. בימים אלו ממש, בארה"ב ובמקומות שונים ברחבי העולם, קיים דיכוי של בני אדם אשר לא נופל מזה של משטרם רודנים שזה מכבר קרסו או עומדים בפני קריסה.

המסקנה המתבקשת - ימיה של דיקטטורת וול סטריט קצרים כי ההמון מתחיל להבין שעובדים עליו.

או לחילופין, ימיה של הדיקטטורה הפיננסית עוד ארוכים, בשל מדינאים (או אם לדייק, פוליטיקאים, כינוי הגנאי של אותן חיות בדיוק) צבועים המשתפים פעולה עם בעלי הון ומשטרה אכזרית ושוטרים שאינם שונים בהרבה מעמיתיהם ממדינות החושך. אך לפחות, אותם מפגינים אמיצים חושפים את השקר ברבים וגם זה משהו.

 

שלא אובן לא נכון. אני מעריך אנשים שעומדים על שלהם, שמוחאים, שמפגינים כנגד מה שנראה להם לא הוגן ולא צודק.

אני גם סבור שהמערכת הקיימת לא צודקת. רבים, רבים מידי נותרים מאחור או נאלצים להיאבק בצורה מבישה על מנת לחיות בחברה המבוססת על אי שוויון מובנה. אחרי הכל, על מנת שפלוני יהיה מילארדר, המונים צריכים לעבוד כדי ליצור את המיליארדים מבלי להינות מהם (או לפחות ליהנות רק מחלק זעום מהם) או מה שמרקס כינה ערך מוסף (Surplus).

במובנים מסויימים, אני קרוב יותר ליוצרי הסרטון מאשר למקטרגיהם.

 

אך יחד עם זאת ההשוואה הזו בין משטרים דמוקרטים לדיקטטורים צורמת.

נכון, בין דמוקרטיה לדיקטטורה מפריד קו עדין. משטרים אפלים נהגו ונוהגים לצייר עצמם כדמוקרטים או למצער רפובליקאים, היינו מייצגים את עניין הציבור באופן לא פחות ואף טוב יותר מהדמוקרטיות המערביות המתחסדות. ומהצד השני, גם דמוקרטיה פירושה פשרות ולעיתים כפייה של דברים לא נעימים (מי רוצה לשלם מיסים?).

אבל זו בדיוק הנקודה. אם ניו יורק היא בנגאזי, כפי שמנסה הסרטון להראות (כמובן, הגזמה לצרכי שכנוע), אזי ספקטרום שלם של הבדלים תהומיים מתבטל.

 

המטרה הבלתי מוצהרת של הסרטון היא לעודד אנרכיה. לשון אחר, מפגינים, בין אם הם מפגינים נגד שלטון החוטף אזרחים, מענה אותם, שולח אותם לגולאג או סתם "מעלים" אותם ובין אם הם מפגינים כנגד מערכת בנקאית אימפוטנטית שעושה רווחים מבלי לחלוק עם הציבור בימים טובים ודורשת מהציבור להצילה בימים רעים, הם תמיד צודקים (במקרה הנ"ל, עושה רושם שהם צודקים בשני המקרים) ולכן הפתרון זהה - הדחת הרודן או העפת הפוליטיקאים המשתפים פעולה בהעברת כספי מסים לכיסם של מנהלים כושלים.

 

אבל יש הבדל. לפחות באופן פורמאלי, כל המתנגדים למצב הקיים יכולים להתאגד, או באחת המסגרות הקיימות או להקים מסגרת חדשה משלהם.

ההפגנה כאמצעי שכנוע היא דבר נהדר. אבל המנסים לשכנע צריכים לקחת בחשבון שלא כולם ירצו להקשיב להם.

בעודי עובר באוטובוס ליד המאהל שהוקם מול הבנק המרכזי ברחוב דיים (תמונה למטה), שמעתי שתי נשים מגיבות למראה המאהל.

האחת שאלה את השנייה, על מה הם בעצם מפגינים. חברתה ענתה שהיא באמת לא זוכרת...

 

רוצה לומר, המצב הקיים נובע מאדישות של רוב האנשים, התעסקות בשגרת חייהם (או אם תרצו בזבל שמורעף עליהם על ידי הקפיטליסטים שיוצר תודעה כוזבת ואמונה שהמצב הוא די טוב) או חשש שיהיה רע יותר אם תפעל (כלומר, אם יש לך עבודה שאמנם לא מכניסה הרבה לכיסך בסוף החודש, אך ללא אותה עבודה הייתה גר ברחוב, תחשוב פעמיים לפני שתחליט לשבור את הכלים).

וההתרשמות שלי היא שזה מה שמרגיז את רוב המפגינים בניו יורק ובמקומות אחרים הנחשבים דמוקרטים. הם יודעים שהצדק עמם. מאז ומעולם היו אנשים למעלה שנהנים מניצול, ישיר או עקיף של אלו הנענקים פחות.

אך הם יודעים שהאפשרות לשנות פתוחה בפניהם באופן תיאורטי, אף סגורה באופן מעשי, שכן ההמון מופרד ונמשל.

 

מעניין לראות כיצד זה יתפתח. אני מצפה שעולם כמנהגו ינהג אחרי הכל...

 


מפגינים דבלין
דבלין, אתמול

נכתב על ידי ashmash , 16/10/2011 10:17   בקטגוריות אקטואליה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



קורבן של ריטואל ישראלי


 

גם אם רציתי, לא יכולתי להתחמק מהידיעה על שחרור גלעד שליט אשר נכון לשעת כתיבת שורות אלו עשויה להתרחש בעוד ימים מספר.

שלא אובן לא נכון, אני בהחלט משתתף בשמחת המשפחות, זו של החייל הישראלי החטוף ואלו של מעט למעלה מאלף פלסטינים שנכלאו בבתי סוהר בישראל (מי נחטף, מי נמק בכלא בנסיבות אחרות). כלום אפשר שלא לחוש סימפטיה לאנשים שנקלעו למצב טראגי שאת רובו לא בחרו (חישבו על חנינא של יהושע סובול)?

 

אבל הניסיון הזה ליצור תחושת דביקות לאומית לא ממש מדבר אלי. רוצה לומר, ברגעים אלו ממש, כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם מאושרים או עצובים, נהנים או כואבים. וכלל לא הזכרתי את אלו שאינם אנשים אך בהחלט חשים. מדוע אשנה את מצב רוחי דווקא בשל פלוני או אלמוני?

לא אכביר במילים על ה"שליטיזציה" של השיח בישראל. היא עשתה את שלה. כל כותרות אתרי החדשות בשעה מסוימת עסקו בעניין ופרשנויות אינספור. כמעט כל עשרת (אולי עשרים) הישראלים שאני מקושר אליהם בפייסבוק (קראו לזה "חברים אם תרצו) הביעו שמחה. אמא שלי החליטה לשאול אותי האם אני חוגג. דודה שלי שוחחה עמי בסקייפ ושאלה "שמעת"...

נכון, הבחירה היא שלי לפתוח מעת לעת אתרים ישראלים, לשמור על קשר עם כמה וכמה אנשים בישראל וכיוצא בזה. אם רציתי, יכולתי שלא לשמוע על זה.

אבל מה לי ולזה? חי הרחק. גם אם הייתי קרוב פיזית, היקום הוא מקום כה קסום אז מדוע לקחת ללב דברים לא לי?

 

באירלנד נהוג להתחיל כמעט כל משפט תיאורי ב"זה כל כך אירי" (It's so Irish), גם אם מספרים על מנהג הרווח כמעט בכל מקום אחר גם כן.

במידה מעט פחותה נכון הדבר לישראל, בה כמעט כל דבר מתואר כישראלי טיפוסי, גם אם מדובר בחברה הטרוגנית להפליא (יהודים ילידי הארץ בשנים שונות, חרדים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, צ'רקסים, עולים וכולי) ובישראלי שהתפתח עם השנים (הנה למשל בני ציפר כותב על השינוי בהרגלי האכילה של ישראלים בבתי מלון).

 

מודע למגבלות שתוארו בפסקה לעיל, אין דבר כזה ישראלי טיפוסי וגם אם היה סביר להניח שההתנהגות המתארת אותו או אותה הייתה מתאימה לבני לאומים אחרים, כאשר שמעתי על העסקה שכוללת חילופי שבויים\כלואים ביחס של כ-1 ל-1,000, תהיתי מדוע היו צריכים למעלה מחמש שנים כדי להגיע לנוסחה הזו?

נכתב פה שהכל כמעט היה ידוע מראש, פחות או יותר וניתן לתהות מדוע הייתה דרושה הסחבת.

 

כמובן, אם תקבלו את הגרסה הישראלית, הרי אין מקום לספק. החמאס, כנופיית טרוריסטים באה בדרישות מוגזמות, שחרור רוצחים מסוכנים, שישראל לא יכלה לעמוד בהן.

אין זה מפליא שחייו של גיבור ישראלי אחד, על פי הקו הזה, שווים לחייהם של למעלה מאלף חיות אדם.

לו היה המשא ומתן תלוי בישראל ובה בלבד, הרי גלעד שליט היה משתחרר מיד (ובכך מונע את הפרסה בה חייל שהתגייס ביולי 2005 עדיין בדרגת רב טוראי באוקטובר 2011, הס מלהזכיר את דרגת הילד של כולם).

 

כמעט והייתי קונה את הגרסה הזו, אבל לפתע נזכרתי...

בישראל (אני מניח שגם במקומות אחרים. אני מעלה על הדעת את דיוני התקציב בקונגרס האמריקני לאחרונה. מאידך, המו"מ על הרכבת הממשלה בבריטניה ובאירלנד לאחרונה היה זריז למדי) תמיד נהוג למשוך את המשא ומתן עד אחרי הרגע האחרון.

חישבו כמה זמן לוקח להרכיב קואליציה בישראל, גם אם המספר המצומצם של אפשרויות נדון כבר בעת הגעת תוצאות המדגמים.

זאת ועוד, האם קיימת שנת לימודים בבתי הספר בישראל בה הדיונים על השכר ותנאי ההעסקה של המורים לא נמתחים עד הלילה שלפני פתיחת השנה, כך שלא ברור האם תיפתח השנה או לא?

ומה לגבי רופאים?

 

זה מין ריטואל ישראלי שכזה, לגרור משא ומתן עד בלי קץ. נקודת הפתיחה היא פחות או יותר הנקודה שמשא ומתן במקומות אחרים בדרך כלל כבר נסגר. כאילו אם לא היינו גוררים את המשא ומתן עד לנקודת הייאוש והמיאוס, יכולנו להשיג יותר.

אני לא יודע האם מדובר במין דחף של הנושאים ונותנים הנובע מתוך תחושת לחץ מצד שולחיהם, כאילו אם היו מחליטים תוך שבוע ולא חמש שנים וחצי, היו באים אליהם בטענות שלא עשו כל ביכולתם ויצאו, חזיז ורעם, "פאריירים".

במה זה שונה, נגיד, ממיקוח בשוק? האם בישראל (ושוב, גם במדינות הסובבות אותה ובמקומות נוספים) המחיר בשוק אינו בגדר המלצה, אלא נקודת הפתיחה למשא ומתן על התשלום הסופי שיהיה נמוך בהרבה?

 

רוצה לומר, זה עניין טראגי. על אף שיכול היה להיות משוחרר מזמן (מהשבי, שלא להזכיר את השירות הצבאי), נגזר על שליט להיות בכלא כחלק מריטואל ישראלי טיפוסי של מיקוח. אחרים כה רבים, גם הם קורבנות של סביבה הרסנית.

 

האדישות לזה ולדברים כה רבים אחרים שמקבלים כמובן מאליו, היא-היא שהורגת. כתבתי את זה כבר די מזמן.

נכתב על ידי ashmash , 13/10/2011 15:28   בקטגוריות אקטואליה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 





467,156
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים , החיים מעבר לים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לashmash אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ashmash ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)